Australia uke 26-28?

Veslejente

Glad i forumet
Maiskolbene 2023 :-)
Vi har veldig lyst på vår siste tur før babyen kommer i august! Problemet er at jeg ikke får fri fra jobb før 20 mai, har fått godkjent ferje 20 mai-2 juni og vi vurderer og reise til australia da. Jeg er 26+4 når vi reiser og 28+3 når vi kommer hjem. Noen som vet om dette går bra eller noe jeg helst ikke bør gjøre? evt må vi reise med baby , men da mener samboer vi blir så mye mer låst.
evt annet spennende land som flyturen ikke er så lang?

Jeg fløy til Alaska da jeg var rundt uke 30-32 i 2016. Det gikk helt fint her. Viktig å drikke masse vann, bevege seg mye på flyet, og bruke støtestrømper. Og husk å sjekke reglene flyselskapet har for å ta med gravide, disse varierer veldig. Ta også med terminbekreftelse og papirer på engelsk, så du ikke risikerer å blie stoppet. Australia er jo lenger enn Alaska, men regner med du har noen gode bytter underveis.

Vi har veldig lyst på vår siste tur før babyen kommer i august! Problemet er at jeg ikke får fri fra jobb før 20 mai, har fått godkjent ferje 20 mai-2 juni og vi vurderer og reise til australia da. Jeg er 26+4 når vi reiser og 28+3 når vi kommer hjem. Noen som vet om dette går bra eller noe jeg helst ikke bør gjøre? evt må vi reise med baby , men da mener samboer vi blir så mye mer låst.
evt annet spennende land som flyturen ikke er så lang?

Sniker
Hør med jordmor hva hun anbefaler.
Jeg ville selv holdt meg i Europa så langt uti svangerskapet, av fare for blodpropp på lange flyturer eller hvis noe skulle skje på turen, tidlig vannavgang eller lignende. Skulle eks vannet begynne å lekke, vil de normalt ikke sende deg hjem i fly i det hele tatt. Kjenner ei som måtte ta helsetransport på vei fra Finland til Norge pga prematur vannlekkasje, rundt uke 30. Det er jo mange som reiser hvor dette ikke skjer, men jeg tenker litt sånn hva hvis.. Kanskje det er morsommere med Australia når dere har fått store barn i stedet.

Jeg synes Berlin er en veldig fin by hvor man kan se masse og spise god mat. Liker også Budapest, der er det i tillegg billig. Eller bare Granca om man vil sole seg ;)
Formen er gjerne annerledes som gravid, og en kan ønske et annet tempo enn tidligere. På en siste ferie før man får barn, ville jeg ha slappet av og spist masse god mat helt uforstyrret. Det er årevis til rolige middager i hverdagen igjen :hilarious:
Hør også med jordmor hvor det er anbefalt å reise med liten baby, og hvor mange vaksiner den bør ha tatt før den drar på langtur, før dere planlegger for mye :) vi ble anbefalt å holde oss unna Asia til 15 mnd, og unngå meslingrammede steder i Europa inntil vaksinen var tatt. For oss var det riktig å følge det, men det er mange som reiser hvor det likevel går bra :) (har dog ikke hørt om en eneste familie som har reis til feks Thailand uten at babyen har fått reisediare og mistet masse vekt, kjenner til 4 ulike tilfeller selv om det ikke er noe gjennomsnitt).
Ferie med barn er noe helt annet enn uten, det er sant, og man setter gjerne pris på andre ting enn det som kjennes ut som en viktig del av ferien før man får barn.
Jeg ville ha kost meg glugg i en storby, eventuelt dratt på vanlig kjedelig sydenferie.

:)

Sniker
Hør med jordmor hva hun anbefaler.
Jeg ville selv holdt meg i Europa så langt uti svangerskapet, av fare for blodpropp på lange flyturer eller hvis noe skulle skje på turen, tidlig vannavgang eller lignende. Skulle eks vannet begynne å lekke, vil de normalt ikke sende deg hjem i fly i det hele tatt. Kjenner ei som måtte ta helsetransport på vei fra Finland til Norge pga prematur vannlekkasje, rundt uke 30. Det er jo mange som reiser hvor dette ikke skjer, men jeg tenker litt sånn hva hvis.. Kanskje det er morsommere med Australia når dere har fått store barn i stedet.

Jeg synes Berlin er en veldig fin by hvor man kan se masse og spise god mat. Liker også Budapest, der er det i tillegg billig. Eller bare Granca om man vil sole seg ;)
Formen er gjerne annerledes som gravid, og en kan ønske et annet tempo enn tidligere. På en siste ferie før man får barn, ville jeg ha slappet av og spist masse god mat helt uforstyrret. Det er årevis til rolige middager i hverdagen igjen :hilarious:
Hør også med jordmor hvor det er anbefalt å reise med liten baby, og hvor mange vaksiner den bør ha tatt før den drar på langtur, før dere planlegger for mye :) vi ble anbefalt å holde oss unna Asia til 15 mnd, og unngå meslingrammede steder i Europa inntil vaksinen var tatt. For oss var det riktig å følge det, men det er mange som reiser hvor det likevel går bra :) (har dog ikke hørt om en eneste familie som har reis til feks Thailand uten at babyen har fått reisediare og mistet masse vekt, kjenner til 4 ulike tilfeller selv om det ikke er noe gjennomsnitt).
Ferie med barn er noe helt annet enn uten, det er sant, og man setter gjerne pris på andre ting enn det som kjennes ut som en viktig del av ferien før man får barn.
Jeg ville ha kost meg glugg i en storby, eventuelt dratt på vanlig kjedelig sydenferie.

:)
Takk for utfyllende svar :) veldig enig i det du skriver!

Jeg reiste til Spania når jeg var like langt på vei med eldste. Flyturen og turen generelt var forferdelig.. kjente jeg fikk omtrent frysninger av tanken på så lang tur, og så langt på vei i svangerskapet. :dead:

Jeg klarte verken å slappe av på flyet, eller å nyte ferien..
(Og når det er sagt, jeg hadde lite svangerskapsplager tilogmed).

Jeg ville heller ikke reist så langt :) Nå er jo jeg spesielt livredd for alle dyrene i Australia hahah og hovedsakelig derfor... men har jo også erfaring med at plutselig blir det prematur fødsel, og da ville jeg vært nærmere hjemme!

Tror dette er veldig individuelt. Og her er jo greia at dere sikkert bør bestille turen i god tid før du vet hvordan formen er. Kjedelig å reise så langt og bruke så mye penger om du ikke for opplevd og nytt det fullt ut.

Hva med Sør-Afrika? Bedre reisetid iallfall. Eller kanskje nordlige Italia kombinert med alpene/franskekysten? Reise rundt i Skottland? Mange kule reisemål, og bare fantasien som setter grenser.

Uansett superkoselig å reise på tur før babyen kommer! Vi tok en storbytur til Europa sist jeg var gravid, det var veldig vellykket!

Vi skal reise til Italia rundt 26-28 uker for å besøke svigerforeldre, men vi kommer mest sannsynlig til å kjøre nedover da!

I 2017 reiste jeg til San Francisco i uke 24/25. Dette var ikke ferie, men pga familie og sykdom så måtte reise. Det gikk veldig fint, men det var tungt allerede da. Og det er ikke like lang reise som Australia. Jeg hadde aldri reist så langt som jeg gjorde med mindre jeg hadde annet valg, noe jeg ikke hadde. Som andre skriver over ville jeg vurdert en kortere flyreise. Håper du finner ut av det :)

Jeg hadde ikke reist så langt. Dro til Glasgow når jeg var gravid med elste - rundt 27 uker og det var hetebølge med 30grader (var helt forferdelig :p )
Nå har heg termin 1.aug og barna vil gjerne på ferie - vet ikke hva vi får til.
3 timer flytur i graviditet 3 var sånn bob bob - hadde støttestrømper men det var ikke nok.
Hadde gått for “vanlig” sydenferie eller byferie

sorry, dobbel post og fekk ikkje sletta den ;)

Det er jo veldig individuelt korleis ein er på reise, reisevant osv, samt kva form ein e i. Husk at graviditet ikkje er ein sjukdom, så skulle du ikkje orka å reisa pga noko så får du ikkje pengane tilbake når du bestilte etter du blei gravid. Eg reiste til Spania når eg va lika langt på vei, det gjekk ganske greit, syns det blei litt trangt i flysetet, blei veldig opphovna og det blei litt varmt til tider. Men kosa meg masse og ville ikkje vore for uten den siste turen vår :Heartred
Men å reisa heilt til Australia ville ikkje eg gjort så seint. Det er så masse fine plasser i Europa ein kan besøka, og særlig på den tida av året! Tenk litt gjennom kva det vil med ferien, opplevelser, interesser osv. Så finne de heilt sikkert noko nermare :) ein tur sammen blir uansett veldig herlig:love2

Forskjellige flyselskaper har forskjellige regler. Jeg reiser innad i Europa i juni, som skal være innafor fristen, så fremt jeg har med legeerklæring på at alt er ok. Det vet jeg jo ikke ennå, men tar sjansen og bestiller. Bare husk reiseforsikring og helsekort hvis du bestemmer deg for å reise. I tilfelle du plutselig må ta inn på sykehus noen dager. :)

Sniker. Men jeg fikk nesten ikke reise hjem fra Tyrkia i uke 28 på tross av ekstra papirer fra både lege og jordmor. Å jeg hadde sjekket alt jeg skulle flr jeg reiste, men kapteinen ville ikke ta meg ombord, var masse styr og skyet ble forsinket. Kjenner jeg har fått litt skrekken etter det:p

Sniker fra juli. Reiste til USA (vest i landet og ikke supersentralt slik at reisetid var omtrent 20t ) når jeg var omtrent like langt på veg forrige gang jeg var gravid og kunne ikke falt meg inn å ikke reise. Nå jeg var i god for uten spesielle plager, men reisen gikk uansett fint og opplevde ikke at det var mer ukomfortabelt enn det vanligvis er når jeg ikke er gravid. Har familie i USA og planlegger reise omtrent på samme tid i denne graviditeten.

Nå er ikke jeg en person som bekymrer meg veldig, heller mer praktisk/realistisk anlagt, men hadde selvfølgelig reiseforsikring og engelsk bekreftelse fra jordmor på hvor langt jeg var på vei i tilfelle

Jeg ville nok holdt meg i nærheten av hjemme, siden det kan skje ting, og man vet ikke hvordan man blir behandlet ved utenlandske sykehus..

Back
Topp