Tidligere erfaringer

Noelialita

Gift med forumet
Tilgangsansvarlig
Desemberskatter 2016
Maiblomstene 2020
Junilykke 2020 ♡
Julilykke 2023
Dere som har vært gravide før, født og tiden etter. Er det noe dere husker fra tidligere svangerskap som dere gjentar eller ikke gjør igjen? Er det noe dere tenker er greit for andre å vite, som dere selv erfarte? :)

Jeg selv skal IKKE legge ut termindato noen sted denne gangen, så om folk lurer kommer jeg til å si termin er i juni. Da slepper jeg maset på om lille er kommet, eller om det er igang rundt/ etter termin slik som med første. (Gikk 4 dager over tiden med han)

Jeg skal heller ikke spise noe fødepizza, gå i trapper osv denne gangen. Jeg ble bare dårlig i magen og sliten av det. :hilarious:

Fødselen gikk veldig bra, så om det lar seg gjøre vil jeg ha uten smertestilling denne gangen også, og veldig privat med bare meg og sambo (og jordmor selvfølgelig)
 
1. Jeg husker jeg på forhånd hadde bestemt meg for å ikke ta imot andre enn mamma og pappa, svigermor og svigerfar på sykehushotellet. Men var så full av endorfiner, lykkelig og stolt at jeg sa velkommen til både babyens tanter, besteforeldre og en gudmor. Dette var mitt første barn, og da min svigersøster holdte babyen når mamma og pappa kom for å hilse på, syntes jeg det var så vondt og sårt. Ble plutselig veldig sliten og tok flere dager å hente meg inn. Hadde tross alt to døgn med føding i forkant av dette. Denne gangen er det kun storebroren og besteforeldre som får komme. Resten får komme på besøl når vi kommer hjem.

2. Ikke spise ananas for å sette i gang fødselen. Hadde fult av blemmer i munnen og det funket ikke. Gikk 4 dager over okke som.

3. Spise ordentlig mat når fødselen er i gang, feks havregrøt. Sist klarte jeg ikke spise fordi jeg var så spent og til slutt hadde jeg ventet for lenge og alt jeg klarte var noen pommesfrittes.
 
Med nr 3, tok vi førstkommende lørdag og sa at alle kunne komme hjem til oss på besøk og hadde slags drop in den dagen. For å bli «ferdig» med det! Det var helt supert for oss. Og ganske hyggelig også!

Det jeg ikke vil gjøre igjen er å avtale overnatting hjemme hos oss rett etter fødsel. Ikke før babyen nærmer seg 1 mnd.

Om jeg ikke får til ammingen denne gangen heller, så vil jeg mate babyen hver gang(unntak pappan). Men besteforeldre får ikke mate, før babyen begynner med grøt! Tidligere har det vært mas om å få mate (siden de har fått flaske), så jeg har følt meg litt presset til å la de få lov., men for tilknytningen så vil jeg gjøre det selv! ❤️
 
Denne gangen vil jeg dra på en sjekk så fort jeg tror fødselen er i gang. Sist kjente jeg ikke riene, kom på sykehuset med 7cm åpning. Hadde ikke vannet gått hadde jeg nok ikke kommet meg på sykehuset :hilarious: først når jeg hadde 10 cm åpning kjente jeg riene (håper jeg er like heldig der denne gangen også da). Er så redd for å ikke vite at fødselen er i gang så jeg ikke kommer meg på sykehuset i tide!
Jeg vil også være litt strengere på hvem som får komme på besøk på sykehuset de første dagene, ble veldig sliten sist.. men da var jeg på sykehuset i 10 dager så skjønner folk ble utålmodig :p

I tiden etter fødsel vil jeg ikke pushe meg selv så mye hvis ammingen ikke går! Sist pumpet jeg og slet så mye med ammingen at jeg var nær depresjon. Går det ikke denne gangen er det ingen skam med enda et flaskebarn :Heartred
 
Hvis fødselen tar like lang tid denne gangen (gud forby....), og jeg får en epidural som fungerer like godt, så skal jeg bruke den smertefrie tida på å SOVE :p

En ting jeg ikke gjorde, som jeg skal gjøre denne gangen er å bake i permisjonstiden før fødsel; horn, pizzasnurrer osv. og ha i fryseren for lettvinte måltider. Gikk stort sett i frokostblanding de første ukene :p

Jeg skal huske å ta med bbhugme-puta på sykehuset, den var gull verdt i de elendige sykehussengene :Heartred
 
Denne gang skal jeg bake før fødsel. Slik at vi har mye lettvint i frysa ☺️

Vi var nesten heletiden alene på sykehuset. Og det var deilig! Kun mormora, samt morfar og bestemor var innom. Denne gang skal kun mormor og storesøster få komme ❤️

Sist sa jeg NEI til at jordmødrene skulle ta fra meg baby på natta i noen timer, slik at vi kunne sove. Vi var der i 5 dager pga gulsott, og de observerte nok at jeg sov lite (var å trødde i gangen etter drikke og div på natta), så ville nok avlaste. Jeg var så redd for at det skulle skje henne noe så jeg turte ikke sove. Denne gang skal de få lov, har tross alt en storesøster hjemme som fortjener nogenlunde opplagte foreldre ☺️
 
Fødsel nr 3 var den absolutt beste av dem alle. Jeg lot ikke jordmor ta vannet mitt før det var absolutt nødvendig, og jeg kommer til å gjøre det samme denne gang om det ikke går av seg selv. Har opplevd 2 ganger at vannet tas og en gang at det går av seg selv. Riene mine blir helt sykt vonde med en gang vannet går/blir tatt, og bår jeg fikk vente med å ta vanbet fikk jeg tid til å henge med i fødselen og det gikk ikke så suuuoerraskt som det gjorde med nr 2 der fødselen startet med vannavgang.
Jeg vil ligge i badekar så langt det lar seg gjøre og aller helst føde i vann.
Jeg skal fokusere på å trekke pusten DYPT helt ned der hvor riene sitter mens de er der, også fokus på avspenning av kjeve, skuldre og hender, og ha fokus på de fine pausene og ikke på å grue seg til neste rie.
Etter fødsel skal jeg kun ha fokus på baby og samboer får ha ansvar for å dele ankomsten med besteforeldre og søsken.
På hotellet skal jeg slappe helt av og kun ta i mot søsken, mormor og farfar. Evt et par av de nærmeste venner om det passer seg. Skal ikke stresse noe som helst med besøk, og nyyyte "husmorferien" de dagene:D
 
Jeg skal pakke fødebagen tidlig, da jeg havnet på sykehuset før jeg hadde kommet så langt. Utrolig travelt med alle posene når en blir flyttet rundt..

Lite besøk før jeg er klar, og bake, som de andre sier.

Tenkte å kjøpe en liten gave til storesøster fra babyen, så det vil jeg også gjøre i god tid.

Kanskje leie vaskehjelp til å vaske huset en periode?

Ellers ordner det meste seg, butikker er åpne både før og etter fødsel, så barnefar får ta seg en tur om det er noe:)
 
Pakke med masse mer klær til meg selv, så slipper jeg å føle at jeg er skitten.

Her vil det nok bli litt motsatt. Bor minst 3 timer unna sykehuset jeg skal føde på, så jeg kommer til å ta imot all besøk jeg kan få. Og være flinkere til å ta vare på megselv oppi alt styret rundt baby.

Kommer melka greit denne gangen også, så skal jeg melde meg som melkedonor med en gang, og ikke vente til vi snart skal hjem.

Kjekt med ferdigbakt i fryseren.

Flytte tidligere ut av barsel om jeg blir igjen liggende der uten baby, og heller få være på pasienthotellet. Sover så fryktelig dårlig når jeg måle dele rom med fremmede
 
Jeg skal være mer bitch :p Jeg skal ikke ta alt helsevesenet sier for god fisk, men huske på at mor også har rettigheter. De kommer ikke til å få seigpine meg i 5 døgn slik de gjorde sist.

På sykehuset her er det kun far/medmor og storesøsken som får komme på besøk, og det passer meg helt ypperlig. Vi vil helst få være i fred så lenge som mulig :)

Skal prøve å få bakt om det blir tid til det - ser for meg at det er litt viktigere med mat i huset når storesøster også er her.

Jeg skal være flinkere til å be om hjelp med dyra enn det jeg var sist.

Og så skal jeg ikke ta klyster, for de hemoroidene det medførte var verre enn stinga etter fødselen :p
 
Jeg skal ha keisersnitt Nr 3 denne gangen pga tidligere komplikasjoner og da vil jeg ikke si datoen til noen andre enn de som må være barnevakter.
Jeg vil også forlange at barnet får morsmelk/mme frem til morsmelka kommer. Jeg har aldri hatt problem med å amme og får masse melk, men sikkert pga ks så har det alltid tatt ca 5 dager før melka kommer og da er barnet ihælsulten. Sist fikk jeg beskjed om at jeg hadde råmelk og at barnet ikke var sulten, men det var helt feil. Så skal i hvert fall ikke være redd for å si ifra neste gang

Ellers så kommer jeg ikke til å være forsiktig med smokk på sykehuset. Ingen av barna mine har tatt smokk, så håper sistemann gjør det..
 
Jeg regner med at det blir ks på meg denne gangen også.

Jeg skal ikke tillate besøk på sykehuset første døgnet. Forrige gang kom første besøk etter 30 min. Jadda, min mor snek seg inn på overvåkningen...

Men det var greit, verre at svigermor med hele familien der som jeg ikke har et nært forhold til troppet opp 3 timer etter snitt, akkurat når jeg fikk drypp for å få igang etter rier.

Jeg skal pakke fødebagen før slutten av uke 39 denne gangen, forrige gang rakk jeg ikke pakke i det hele tatt.

Jeg skal ta med meg egen smertestillende på sykehuset, da jeg overhode ikke var godt nok smertelindret.
 
Om jeg så glemmer alt annet enn et skift til meg selv og baby, skal jeg ha med meg slippers til dusjen etter fødsel. Mitt sykehus er gammelt, så det er en eller to felles dusjer for hele avdelingen, der alle dusjer etter fødsel...
 
Om jeg så glemmer alt annet enn et skift til meg selv og baby, skal jeg ha med meg slippers til dusjen etter fødsel. Mitt sykehus er gammelt, så det er en eller to felles dusjer for hele avdelingen, der alle dusjer etter fødsel...
Oi! Det virker jo litt ekkelt :woot:
 
Jeg gjør nok alt som sist.

Ingen får komme på besøk, kun søsknene.
Jeg drar hjem hvis ikke samboeren kan overnatte.
Dropper lystgass denne gang, prøver naturell.
Ingen får komme på besøk hjemme før etter 2 uker ca.

Tja. Det var noen bra ting jeg kom på i farta.
 
Haha, jaa, var utrolig ekkelt!! Heldigvis hadde jeg en venninne over gangen som lånte meg noen (alt for små) sko jeg kunne bruke.. Når dusjen allerde burde blitt oppusset for lenge siden, var det hele ganske nasty.
Jeg delte bare do og dusj med naboen på rommet (var først alene i 1 døgn) og syns det var rart nok.
 
Jeg delte bare do og dusj med naboen på rommet (var først alene i 1 døgn) og syns det var rart nok.
Jaa, sant... Den dusjen etter fødsel er jo ikke akkurat delikat.. Så en hel avdeling på samme dusj er ganske nasty.. Tror fødeavdelingen er fra 70tallet, så er nok derfor..
 
Jaa, sant... Den dusjen etter fødsel er jo ikke akkurat delikat.. Så en hel avdeling på samme dusj er ganske nasty.. Tror fødeavdelingen er fra 70tallet, så er nok derfor..
Da håper jeg det er neste oppussingsprosjekt for sykehuset da! :D
 
Og så skal jeg ikke ta klyster, for de hemoroidene det medførte var verre enn stinga etter fødselen :p

Er det lettere å få hemorroider ved bruk av klyster? Jeg trodde det kom mer av at man må trykke og presse så mye, og med klyster trengte jeg ikke å trykke for å si det sånn :hilarious:
 
Back
Topp