Vi som temper

Er det noen tempere igjen her?

Jeg er snart i DPO-land. Spent på hvordan tempen utvikler seg da.
Jeg har nettopp begynt å tempe, midt i PP1 :D har IKM denne uka, ca 16/11, men er litt usikker på denne syklusen siden jeg spottet litt rundt EL.
Hva er normal temperatur og hva er høy? Min har vært 36.50 i det siste.
 
Hei! Tenkte jeg skulle prøve EL tester og temping for første gang denne pp. Så lurte litt på om dere har tips til noen gode apper en kan bruke for å få oversikt? Har ovia og glow, men synst glow appen var veldig uoversiktlig. Ovia liker jeg, men vet ikke om den er god på EL tester og temping? :happy:
 
vet nesten ikke om jeg tør å begynne igjen. Jeg ble gravid den PP jeg ikke tempet og bestemte meg for å slappe av litt. Noe annet at det endte opp i MA, men tror jeg satser på å lytte etter kroppen og "fylle opp" regelmessig :D Får se hvor lenge jeg klarer å motstå..

greit å føle litt på om det er mer stress enn nyttig for deg :)

jeg liker å tempe og å ha kontroll, men ikke hver dag jeg får tatt den.
 
Jeg har nettopp begynt å tempe, midt i PP1 :D har IKM denne uka, ca 16/11, men er litt usikker på denne syklusen siden jeg spottet litt rundt EL.
Hva er normal temperatur og hva er høy? Min har vært 36.50 i det siste.

hva som er vanlig og høy er nok veldig individuelt. Jeg får ofte «cover line» på rundt 36,5. Så for meg er under dette lavt og over dette høyt :)

Lykke til! Håper du trives med det!
 
hva som er vanlig og høy er nok veldig individuelt. Jeg får ofte «cover line» på rundt 36,5. Så for meg er under dette lavt og over dette høyt :)

Lykke til! Håper du trives med det!
Okei, da får jeg bare fortsette og se hvordan grafen utvikler seg framover :happy: var kanskje litt teit å begynne midt i en syklus!

Tusen takk! Synes det er veldig spennende å følge med på nå :D
 
Dere som jobber natt (skift/turnus) når temper dere da? Tar dere til samme tid eller måler dere når dere våkner etter nattevakt?
Tempet begge gangene når jeg ble gravid sist, men da jobbet jeg ikke natt.
 
Er det slik at man er garantert å få vite om man har eggløsning eller ikke (+ når) når man temper? En gang daglig, eller? Har testet med monitor og el-tester denne mnd, men virker som jeg bør prøve temping også for å sjekke om egget faktisk slipper. Er det sikkert? :)
 
Er det slik at man er garantert å få vite om man har eggløsning eller ikke (+ når) når man temper? En gang daglig, eller? Har testet med monitor og el-tester denne mnd, men virker som jeg bør prøve temping også for å sjekke om egget faktisk slipper. Er det sikkert? :)
Det er ganske så sikkert. Man kan lett se at temperaturen stiger etter egget har sluppet. Jeg bruker også el tester i tillegg.
Legger ved min gravidgraf fra 2016.
 

Vedlegg

  • 20191117_195857.jpg
    20191117_195857.jpg
    55,8 KB · Visninger: 97
Det er ganske så sikkert. Man kan lett se at temperaturen stiger etter egget har sluppet. Jeg bruker også el tester i tillegg.
Legger ved min gravidgraf fra 2016.

Takk for svar :) Kan du forklare meg i enkelhet hva man ser på denne grafen? Når er EL? Temping er helt ukjent for meg :smiley-ashamed004
 
Takk for svar :) Kan du forklare meg i enkelhet hva man ser på denne grafen? Når er EL? Temping er helt ukjent for meg :smiley-ashamed004
Skal forsøke. Du ser en rød strek/kors der. El er på dag 17 der loddrette røde streken er. På venstre side er før el og på høyre side er etter el. På den vannrette skiller mellom lav og høy temp.
Som du ser stiger temperaturen etter CD 17 og temperaturen skal være forhøyet i minimum 3 dager etter el. Er man gravid blir temperaturen forhøyet resten av svangerskapet, kommer mens synker temperaturen. Legger ved en graf som ikke er gravid graf.

Men regel er at temperaturen stiger med ca. 0,4 grader eller mer etter el og temperaturene er individuell. Mål alltid på morgen, for det er da temperaturen er lavest og stiger mot kveld. Slik er det også ved feber.
 

Vedlegg

  • 20191117_223510.jpg
    20191117_223510.jpg
    56,7 KB · Visninger: 84
Skal forsøke. Du ser en rød strek/kors der. El er på dag 17 der loddrette røde streken er. På venstre side er før el og på høyre side er etter el. På den vannrette skiller mellom lav og høy temp.
Som du ser stiger temperaturen etter CD 17 og temperaturen skal være forhøyet i minimum 3 dager etter el. Er man gravid blir temperaturen forhøyet resten av svangerskapet, kommer mens synker temperaturen. Legger ved en graf som ikke er gravid graf.

Men regel er at temperaturen stiger med ca. 0,4 grader eller mer etter el og temperaturene er individuell. Mål alltid på morgen, for det er da temperaturen er lavest og stiger mot kveld. Slik er det også ved feber.

Må bare si at grafer ikke er min greie :smiley-ashamed005 Hmm, men må vel bare prøve å sette meg inn i det. Tusen takk!
 
Hei! Tenkte jeg skulle prøve EL tester og temping for første gang denne pp. Så lurte litt på om dere har tips til noen gode apper en kan bruke for å få oversikt? Har ovia og glow, men synst glow appen var veldig uoversiktlig. Ovia liker jeg, men vet ikke om den er god på EL tester og temping? :happy:

mange bruker Ferility Friend, den er god! Flo og Natural Cycles kan også sjekkes ut:)
 
Er det slik at man er garantert å få vite om man har eggløsning eller ikke (+ når) når man temper? En gang daglig, eller? Har testet med monitor og el-tester denne mnd, men virker som jeg bør prøve temping også for å sjekke om egget faktisk slipper. Er det sikkert? :)

Ja, når temperaturen er forhøyet i tre dager på rad, er det sikkert at egget har sluppet. Eggløsningstester viser kun at EL nærmer seg. Temperaturen viser at egget faktisk slapp :)

tipper rutinene ved monitor er ganske like som temping. Du må gjøre det til ca samme tid på morgenen daglig og før du står opp (da stiger temp).
 
Veldig jevn kurve DPO denne gang, pleier å hoppe og sprette litt mer. Basert på tidligere sykluser er de neste dagene svært avgjørende. Spent!!
 

Vedlegg

  • CE42F5DF-10E5-4C99-A8ED-6487D35F564B.jpeg
    CE42F5DF-10E5-4C99-A8ED-6487D35F564B.jpeg
    51,1 KB · Visninger: 81
Så spennende @Starfish :D Tester du etter EL i tillegg?

Jeg fikk positiv EL-test på CD 22 sammen med en svak blødning, og begynte temping noen dager senere. Har fått negativ test og hvis jeg tar bort el-testen ser det ut som FF mener EL var senere.Hvis det er riktig er vi like mange dpo :D
Hva tror du?
 

Vedlegg

  • Screenshot_20191119_062126.jpg
    Screenshot_20191119_062126.jpg
    54,8 KB · Visninger: 65
Last edited:
Hvor mye er det normalt at tempen har i forskjell før EL? Har fått høy på EL test i dag, men fortsatt negativ. Så antar EL er i morgen eller torsdag. Men har tempa i noen dager nå, og den har variert fra 36-36,3. Og ca hvor mye er det normalt at den stiger etter EL? Er helt ny på dette så beklager mye spørsmål. :sorry:
 
Så spennende @Starfish :D Tester du etter EL i tillegg?

Jeg fikk positiv EL-test på CD 22 sammen med en svak blødning, og begynte temping noen dager senere. Har fått negativ test og hvis jeg tar bort el-testen ser det ut som FF mener EL var senere.Hvis det er riktig er vi like mange dpo :D
Hva tror du?

vanskelig å si siden du startet å tempe senere, men så var jo tempen ganske lav frem til CD 31, så kanskje korrekt at egget kkke slapp ved første positive test, men fikk det til noen dager senere? Veldig spennende!

ja, tar EL-tester. Fikk positiv test CD27.
 
Hvor mye er det normalt at tempen har i forskjell før EL? Har fått høy på EL test i dag, men fortsatt negativ. Så antar EL er i morgen eller torsdag. Men har tempa i noen dager nå, og den har variert fra 36-36,3. Og ca hvor mye er det normalt at den stiger etter EL? Er helt ny på dette så beklager mye spørsmål. :sorry:
Så gøy at du prøver deg på temping :) etter EL skal temperaturen stige ca 0.5 grad men du må ha 3 høye målinger før du får opp strek for eggløsning
 
Back
Topp