Blodtype hos mor og baby

Bruspulver

Forelsket i forumet
Det er så mye ting å følge med på. Nå fant jeg ut at om mor er resus minus skal man ta en "vaksine" i uke 28. Jeg er i den uka nå og har den blodtypen. Men aner ikke babyens blod. Hvordan finner de ut av det?
Bør jeg kontakte lege snarest om dette, eller holder det å vente til kontroll om 4-5 uker?

Er du rh- og faren rh+ skal legen følge dette opp. Ta det opp med legen om så er tilfelle.

Det er så mye ting å følge med på. Nå fant jeg ut at om mor er resus minus skal man ta en "vaksine" i uke 28. Jeg er i den uka nå og har den blodtypen. Men aner ikke babyens blod. Hvordan finner de ut av det?
Bør jeg kontakte lege snarest om dette, eller holder det å vente til kontroll om 4-5 uker?

Hvis fosteret er rhesus negativ, slik du er, er det ikke nødvendig med denne sprøyten. Men hvis fosteret er rhesus positiv må du ha den. Hvis du ikke er sikker på hvilken blodtype fosteret har så ville jeg tatt en tlf i morgen for å høre.

Dette skal legen din ha kontroll på. Ta en telefon til legen din å spør. Har ikke legen din sagt hva som skjer fremover når du er rhesus negativ? Merkelig at du må finne ut av sånt selv syns jeg

Du trenger kun sprøyta om barnet i magen er rhesus positiv. Dette undersøkes i uke 12.

Er rhesus negativ selv og har to rhesus negative barn, så ikke tatt noe vaksine :)

Dette er undersøkt i blodprøven du tok tidlig i svangerskapet. Så du skal få beskjed om du må ta profylakse. Men er du usikker ta en telefon til legen. Det skal foresten også stå på den lappen med blodtypen din

Du trenger kun sprøyta om barnet i magen er rhesus positiv. Dette undersøkes i uke 12.

Er rhesus negativ selv og har to rhesus negative barn, så ikke tatt noe vaksine :)

Heldig! Jeg fikk to rh positive barn, og hater virkelig sprøyter :P

Både jeg og mannen er rh neg så var heldigvis trygg der :p
Jm mente at samboer burde høre med legen sin ang blodtype, og da ble han møtt med hånlatter. Det hadde visst ingenting å si, mente legen. Jeg er rh neg og begge ungene er positiv, så sannsynligvis er han positiv (han sjekket det aldri ut pga reaksjon til legen) :rolleyes::shy:

Jm mente at samboer burde høre med legen sin ang blodtype, og da ble han møtt med hånlatter. Det hadde visst ingenting å si, mente legen. Jeg er rh neg og begge ungene er positiv, så sannsynligvis er han positiv (han sjekket det aldri ut pga reaksjon til legen) :rolleyes::shy:

oi, hehe! Samboer her er blodgiver, da får man vite det :)

Det virker ikke som en lege jeg ville stolt på.

Men han er nok rh+ ja.

Egentlig litt rart at folk ikke vet blodtypen sin, det synes jeg man burde vite/fått vite. Mange gjør, enten pga millitæret (men der er jo nesten ingen lenger) eller blodgiving, og alle som har vært gravide, men menn blir jo ikke rutinemessig testet så de vet ikke. DEt er jo absilutt grunn til at legen burde teste når du er negativ!

oi, hehe! Samboer her er blodgiver, da får man vite det :)

Det er jo en praktisk måte ja. Sånn vet både jeg og mannen våre blodtyper, i tillegg til at jeg er trippetestet da, en gang pr unge deretter.

Hvordan tar de blodprøve av baby? Eller hvordan vet de hvilken blodtype den har? Kan de skille det ut fra mine blodprøver?

Det skal i alle fall måles antistoffe hos deg regelmesig dersomdu er rh - og faren rh +

De finner ut av babyens blodtype gjennom blodprøve av deg. :)

Det skal i alle fall måles antistoffe hos deg regelmesig dersomdu er rh - og faren rh +

nye rutiner siden 2017 (eller 2018, husker ikke når de byttet) :) Før sjekket de antistoffer 3 ganger hvis mor var rh neg (uavhengig av hva far er, man kan aldri vite om far er far ;) ), det fikk jeg gjort med 2016-barnet. Med 2019-barnet ble barnet blodtypet gjennom mitt blod i uke 12, han var rh neg og da trengte vi ikke gjøre mer. Hadde han vært rh pos hadde jeg fått sprøyte i uke 28

Hvis du er rh- så skal de ta prøve av deg i uke 24 for å finne babyens blodtype. Er baby rh+ da så skal du ta vaksine i uke 28.

Back
Topp