Løs mage - kumelk

Vesle skatten gulpet/kastet opp en del og fastlegen anbefalte å kutte ut melkeprodukter.
Han gulper/kaster opp mindre nå enn det han gjorde da han spiste melkeprodukter.
 
Jenta mi er straks to år og har den siste tiden fått et glass kumelk til brødmåltider og hun elsker det. Hun har frem til nå fått kumelk i matlaging og ikke reagert på det.
Etter hun begynte å drikke melk har hun hatt veldig løs mage Og jeg hører det rumler i magen hennes etter hun har drukket melk.
Kan det være at det blir litt mye melk av gangen?
Jeg har selvfølgelig ingen garanti for et det er melken som gjør det, men jeg har på følelsen at det er en sammenheng der.
Bør man være litt varsom når man introduserer melk som drikke og trappe forsiktig opp?

Hun begynte i barnehagen denne uken og de får servert melk til måltider der, derfor har hun begynt å få det litt hjemme også

Noen som har opplevd at magen til de små blir litt i u-lage når de begynner å drikke melk?
Finnes utrulig mye andre alternativer å velge istedent for ku melk. Havremelk, rismelk, soyamelk feks..
 
Last edited:
Ser det er en gammel tråd i utg.punktet, mem lirer litt.. Dere som ikke gir kumelk til barna deres, gir dere dem kalsiumtabletter da? De har jo behov for melk tenker jeg, og i alle fall å få i seg kalsium nok..! Eller gjør dere noe annet?
 
Ser det er en gammel tråd i utg.punktet, mem lirer litt.. Dere som ikke gir kumelk til barna deres, gir dere dem kalsiumtabletter da? De har jo behov for melk tenker jeg, og i alle fall å få i seg kalsium nok..! Eller gjør dere noe annet?

Jeg har aldri drukket melk og mangler ikke kalsium, det er mange gode alternativer :)
Jenta mi får fremdeles en del mm, drikker havremelk som er tilsatt kalsium og vi spiser mye grønnsaker og andre gode kilder til kalsium. Spinat, broccoli, linser, grønnkål, mandler osv.
Jeg personlig tror ikke kumelk er hverken nødvendig eller veldig sunt for mennesker å ha i seg i store mengder, men bruker det i matlaging og spiser litt ost
 
Jeg har aldri drukket melk og mangler ikke kalsium, det er mange gode alternativer :)
Jenta mi får fremdeles en del mm, drikker havremelk som er tilsatt kalsium og vi spiser mye grønnsaker og andre gode kilder til kalsium. Spinat, broccoli, linser, grønnkål, mandler osv.
Jeg personlig tror ikke kumelk er hverken nødvendig eller veldig sunt for mennesker å ha i seg i store mengder, men bruker det i matlaging og spiser litt ost
Ok :) Takk for info! Jeg er vokst opp med å drikke/bruke store mengder melk, og både jeg og mine søsken er sunne da.. :) Barna mine får også mye melk hver dag og er helt tipp topp sunne. Så skade gjør det i alle fall ikke, selv om jeg vet det er en av de moderne trendene å ikke skulle bruke melk.. Men bra det er alternativer da, håper bare alle som kutter ut melk vet om og bruker alternativene slik som du gjør :)
 
Ser det er en gammel tråd i utg.punktet, mem lirer litt.. Dere som ikke gir kumelk til barna deres, gir dere dem kalsiumtabletter da? De har jo behov for melk tenker jeg, og i alle fall å få i seg kalsium nok..! Eller gjør dere noe annet?

Ingen sv barna drikker melk, det gjør ikke samboer eller jeg heller (drikker vann), ingen av oss har manglet noe. Vi spiser ost og yoghurt så de får i seg melkeprodukter, men det handler mer om at vi liker det ikke for næringsstoffene sin skyld. Storebror hadde melkeprotein allergi frem til han var 2,5 år og manglet aldri noe næringsstoffer (tok blodprøver ). Vi nordmenn ligger paradoksalt nok på verdenstoppen i melkedrikking, men ligger også på verdenstoppen i benskjørhet.
 
Hvor får man kjøpt det? Det tror jeg aldri jeg har sett i butikken.

Men kanskje begrense inntaket litt, så det ikke blir så mye for magen?

Rema 1000 kan bestille det om du spør og bra med holdbarhet, ellers har jeg sett det på Meny. Kjenner noen som barnet brukte det i noen år før magen tålte mer kumelk.
 
Ser det er en gammel tråd i utg.punktet, mem lirer litt.. Dere som ikke gir kumelk til barna deres, gir dere dem kalsiumtabletter da? De har jo behov for melk tenker jeg, og i alle fall å få i seg kalsium nok..! Eller gjør dere noe annet?

Lenge siden du spurte, men de fleste melkeerstatninger er tilsatt kalsium. Ellers bruker vi en del frø osv som også er rike på kalsium. Når det er sagt, så gikk mine nivåer av kalsium, jern og d-vitamin opp da jeg kuttet ut melk helt selv pga minstemann, så jeg har valgt å fortsette med det siden kroppen min tydeligvis har det bedre uten. Mine leddsmerter har også forsvunnet etter at jeg kuttet melk og gluten + at kolesterolet mitt gikk ned til normalt nivå (var såpass høyt at legen ville gi meg medisiner etter ammeslutt) Han ble like overrasket, om ikke mer, over blodprøvene mine
 
Varmebehandlet melk, altså kokt, stekt osv i matlaging er mildere enn ren drikkemelk, så det kam godt tenkes at det er litt hardt med magen hennes nå i starten om hun ikke er vant til å drikke melk fra tidligere. Kanskje prøve å begrense inntslet noe hjemme? Evt prøve laktosefri som andre nevner over, for å se om hun kanskje tåler det bedre.
 
Back
Topp