Lilleskatt-nr.5

Tusen takk hvordan går det med deg? ❤️❤️
Dagene flyr.
Irriterer meg over å ha morkaka foran denne gangen for det er mye vanskeligere å kjenne liv. Får satse på det blir bedre utover.
Sliten og trøtt, så alt som vanlig egentlig...
 
Dagene flyr.
Irriterer meg over å ha morkaka foran denne gangen for det er mye vanskeligere å kjenne liv. Får satse på det blir bedre utover.
Sliten og trøtt, så alt som vanlig egentlig...
Uff ja det er irriterende... men når baby er stor nok så får du kjenne uansett❤️ Kan være tøft å gå gravid ❤️
 
14+0: i dag var jeg på første jordmor kontroll. Super hyggelig dame som var nøye :) fikk en totalt knekk hos henne siden jeg er helt utslitt av 100 prosent jobb og fire barn. Det knakk når hun spurte hvordan det var å jobbe fullt. Fortalte akkurat som det var at jeg er utslitt, bekken vondt allerede, kynnere hele jobbdagen og nå blødninger i svangeskapet fram til de to sist ukene det har dabbet av. Hun syns det var dumt jeg ikke hadde tenkt på meg selv før! Burde absolutt ha en gradert sykmelding så jeg får tilbake energier. Hun var streng på meg på en god måte ❤️ Og siden jeg har en stressende jobb, hvor november og desember er hektisk burde sykemelde meg 100 prosent sa jordmor. Skal tenke litt på den.. for å gå sykemeldt fra november til mars er lite fristende. Noen ganger er jeg så uendelig glad at noen rister litt i meg...så min hjemmelekse er å ta vare på meg selv sa hun ❤️

Ellers så var det en fin hjertelyd på 140 fra lillegutt. Ble en del orden på papirer og at hub la inn alt på dataen om meg. Skal tilbake til henne i november ❤️

Nå skal jeg jobbe kveld, i morgen skal jeg til legen for å få en gradert sykemelding.
 
Gratulerer med 14 uker
Fint JM passer på deg!
Selv om du trenger SM nå og evt at du blir anbefalt full SM de to mest hektiske månedene betyr ikke det automatisk at du må være (fullt) SM resten av svangerskapet.
Kan også bety at du faktisk klarer jobbe noe hele veien fordi du ikke biter over for mye..
 
Gratulerer med 14 uker
Fint JM passer på deg!
Selv om du trenger SM nå og evt at du blir anbefalt full SM de to mest hektiske månedene betyr ikke det automatisk at du må være (fullt) SM resten av svangerskapet.
Kan også bety at du faktisk klarer jobbe noe hele veien fordi du ikke biter over for mye..
Det er sant!! Men det finner jeg ut etterhvert :) muligheter å komme tilbake i januar :) er nok litt overveldet av at jordmor faktisk hadde så sterke meninger om at jeg måtte roe ned. Kommer til å ha bare oppfølging av jordmor bortsett fra sykemeldinger... så får vel høre det tenker jeg

Jeg vil nok jobbe hel veien... men bare gradert! Kan også hende ting forandrer seg at jeg jobber mer igjen også :) akkurat nå er jeg ikke like låst på å jobbe 100 prosent fram til permsjon.
 
Gode tanker.
Men du er ikke alene om å trenge at noen tar vare på deg
 
14+3: jeg er nå 30 prosent sykemeldt og det føles faktisk ut som en lettelse! Bekkenet har bare blitt verre og verre siste uka! Og kynnere ekstremt slitsomme. Så det var nok for det beste. Jeg vil da få en dag fri i uka og en time kortere per dag. Regner med at dette kan fungere ganske lenge :)

Ellers går det veldig bra! Fått tatt en del nye innkjøp av babyklær og eeeelsker å se og brette dem ❤️ Så det blir ekstra stas når jeg reiser til London neste uke og kan ta noen kjøp der også ❤️

Kjent liv i magen i et par uker og det føles sååå godt! Jeg vet jo hva jeg skal kjenne etter og det er akkurat som små sommerfugler som stryker meg inni magen. Gleder meg bare mer og mer til voksende fin mage med større bevegelser fra lille.

Begynt også å se litt på navn, og vil at det skal klinge godt til mine barn ❤️ Gjerne kom med tips! Mine barn heter Amalie, Elvira, Melvin og Kayla ❤️
 
Så fine navn.
Ingen umiddelbare forslag, men burde være en L i babyens navn og...
 
16+6: syns tiden bare flyr avgårde og får liksom ikke med meg at ukene går så sinnsykt fort. Elsker å gå gravid og har kjent en del spark, som jeg nyter hvert sekund av. Merker jeg har morkaka foran denne gangen siden jeg ofte kun kjenner spark oppover eller på sidene. Ligger jeg på siden kjenner jeg ofte gode og fine spark mye lettere.

Barna har fått høre på hjertelyden siden jeg har Doppler. De syns det er skikkelig stas! Og mellomste jenta mi snakker om lillebror hver eneste dag. Visste virkelig ikke at hun kom til å bli så glad over enda en i flokken. Men hun er skikkelig ivrig og snakker om at hun skal hjelpe meg, kose og passe på lillebror. ❤️ Gleder mammahjertet å høre ❤️

Ellers så går det bra her. Innser at kroppen ikke orker å jobbe fullt og skal trappe ned til 50 prosent neste uke. Hatt masse kynnere som har begynt å ta tak i ryggen. Tar det som et hint at jeg må roe ned ❤️ Ingen blødninger heldigvis! Bekkenet også misliker sterkt å gå hele dagen på jobb, så må bare innse at slik blir det. Bedre å jobbe noe enn ingenting.

Ellers begynt å redebygge! Planer om hvordan vi skal gjøre det med rom til barna osv. Planene er klare, men skal ikke gjennomføres før neste år. Må ta et rom av utleierdelen og bygge soverom til mellomste der, så lillebror får rom oppe med oss. Siden jeg pleier å ha lille inne hos oss minst til 8 mnd, så har vi god tid. Ellers masse fine klær innkjøpt. Funnet en kommode jeg vil ha til klærne og ellers planer for siste innkjøp vi trenger. Trenger nytt babynest, babygym, kommode og bedside crib

Ser så frem til alt nytt fremover ❤️❤️❤️
 
Last edited:
18+6: Da var jeg plutselig snart i uke 19! Etter pul ble jeg flyttet fire dager og derfor lengre på vei enn antatt på TUL. Føler uansett at 11 mars stemmer mye bedre med eggløsning også. Og jordmoren sa at da tok de utgangspunkt i terminen den 11 mars (kontra 15 mars), for vil ikke at jeg skal gå for lenge over :) fortsatt en liten gutt som er frisk og i farta inni magehuset.

Første inntrykket av Ahus er bra, så er spent på hvordan det blir å føde der kontra Ullevål. Tre fødsler på Ullevål gjør at man er ganske trygg der. Men pga reisevei og hensyn til andre barna så blir det ahus. Positive er at dem har lystgass, så da får jeg eventuelt prøvd dette igjen, pluss vannfødsel :)

Litt usikker på hvordan jeg syns det er å være 50 prosent sykemeldt. Fortsatt tonnevis med kynnere som er intense og konstant sliten. Jeg skal prøve fram til neste legetime og er det ikke bedre innen da, må jeg innse fakta. Bekkenet er fortsatt så som så. Elsker å kunne være i jobb, så derfor gir det litt sjanse til. Kan jo hende jeg plutselig føler meg bedre etter en liten perioden med 100 prosent sykemeldt at jeg vil jobbe igjen :) ingen fasit heldigvis.

Fått ganske så gravidmage, så noen tror at jeg er mot slutten. Bryr meg egentlig ikke. Er jo tross alt mitt femte barn og kroppen er veldig klar og oppblåst❤️ Fire tette har satt sitt preg. Heldigvis er ikke jeg nærtagen, men fortsatt sjokka hvor mye folk tar seg rett til å kommentere en gravid kropp. De vet jo ikke om jeg tar det til meg eller ikke. Føler med en gang babymagen kommer så viser ikke alle hensyn...feks det å ta på magen. Fremmede folk kunne gjerne latt være syns jeg, familie er greit.
 
Gratulerer med 19 uker imorgen.
Heldig som får mulighet til lystgass da, ikke mange steder de fremdeles har det.
Håper kynnerne kan roe seg litt
 
Gratulerer med 19 uker imorgen.
Heldig som får mulighet til lystgass da, ikke mange steder de fremdeles har det.
Håper kynnerne kan roe seg litt
Takk ❤️ Syns uke e bare har flydd avgårde.

Ja veldig heldig der! Så akkurat det gleder jeg meg til å få oppleve igjen;):p
 
20+1: Da er jeg halvveis i svangerskapet! Wow! De ukene her bare gikk meg forbi! Men det som er positivt er at nå kjenner jeg mer og mer liv inni magehuset. Begynner å få litt mer kraft i bevegelsene, tross jeg har morkaka foran. Tar mye lengre tid før man ser det utenfor, så er ikke helt der enda.

Jeg ble 100 prosent sykemeldt idag pga kynnere som tar tak i ryggen (rielignende), så nå klarte jeg ikke mer pga bekymringen rundt dette. Føltes faktisk som 10 kilo lettere, for jeg vet at det viktigste er å ta vare på lille babyen inni magen. Og slik stress og hektisk hverdag hjelper ikke gutten min i magen.

Så nå er det kun fokus på babyen i magen og «lille» familien vår. Blir herlig å få den roen som alle trenger nå før et nytt familiemedlem kommer.

Står stille på navnevalg fortsatt, men masse tid igjen. Så jeg og mannen får sette oss ned en kveld og velge noen flere navn vi kan fordøye litt før de tre valgene blir fastsatt.

Ikke noe mer innkjøpt til baby enn et babynest, og muligens fått tak i en brukt bedside crib som jeg vil ha. Neste mål blir å få tak i en kommode til babytøyet, som jeg gleder meg ville til å gå over (igjen), sortere og brette ❤️

Ellers ser jeg frem mot juletider med barna, og har begynt å planlegge aktiviteter som vi skal gjøre i desember. Jeg ELSKER jula og det er viktig del av vinterhalvåret for min del. Så barna vil jeg påstå er like glad i jula som meg! Alltid staselig tid med uendelig masse julekos, selvom jeg syns desember går altfor fort. Skulle gjerne ha rukket mer. Men målet som jeg har gjort hvert år er å ferdigstille alle julegaver før 1 desember. Og det har jeg klart de siste årene tross maaaange julegaver. Stor familien (mannen har ti søsken, med mange barn) gjør sitt preg med jula. :) veldig koselig absolutt, men sååååå mange gaver å kjøpe inn ❤️ Så julegave stress skal være klart så desmeber kan nytes helt. Begynner også å bake julekaker i november, for å ha mest tid til barna og annet kos vi skal finne på. Noe bakst tar jeg alene, men noe er barna med på som de syns er gøy.
 
22+1: oktober er den måneden jeg syns alltid er mest hektisk i året. Grunnen er nok at to av jeg mine eldste jenter har bursdag, pluss meg selv. Denne mnd er alltid fullbooket med bursdager og diverse. Pluss man burde gjøre klar i Hagen til vinteren og alle samtaler/ foreldremøter man har i skole og bhg.
Føler jeg aldri rekker halvparten av det vi skal :) men men får det til på et vis uansett :)

Mannen min kjente liv for første gang på lørdag!!! Herremin såååå koselig! Etter denne dagen så ble det mye mer store bevegelser i magen og det er såååååå betryggende og koselig. Jeg foran liggende morkake (heldigvis ikke ved åpningen) så da har det tatt mye mer ekstra tid. Elsker bevegelsene og føler at det blir mer og mer virkelig! Vi skal ha vårt femte barn og føler meg så utrolig takknemmelig og heldig. Ingen selvfølge å kunne få så mange barn. Det gjør meg virkelig ekstra lykkelig å kunne få denne muligheten. Mine barn er en herlig og sammensveiset gjeng ❤️ De kan krangle som alle søsken gjør, men de gir fortsatt hverandre uendelig masse kos, kjærlighet og omsorg. Kunne ikke vært foruten.

Ellers har jeg endelig fått tak i en kommode til babyklærne, og gjett om jeg storkoste meg med å brette de små og søte klærne i skuffen. Ser jeg egentlig ikke trenger så veldig mye mer til den første tiden. Må nok ha sommerklær osv til sommeren, men ellers tror jeg vi har mer enn nok :) litt arv fra søsken, litt kjøpt brukt fra Finn og litt nytt :) så nå er en ting til klart for lille :) neste på lista er å kjøpe brukt bedside crib :) hun som skal selge den til meg måtte avvente litt pga syke barn. Så da tar vi det etterhvert :) men fant en chicco next2me til bare 500kr :) ser ubrukt ut og passer perfekt til vår seng :)

Ellers tiden fremover har jeg noen prosjekter jeg må ferdigstille som å lage ferdig 1 års dagboka til minste som jeg driver med nå, lage ferdig album til nr 2, male gangen i 2 etasje (mannen gjør dette), rydde/kaste/ selge hele etasjen over garasjen. Godt å få ting klart før lille kommer ❤️ Tar det i vårt tempo for ingenting er stress heldigvi. Ellers har vi planlagt å pusse opp vaskerom og lille toalettet nede i 1 etasje før han kommer. Prosjektene er ikke gigastore fordi vi skal bare male, bytte tapet og bytte litt innredning. ;) deilig å få litt orden i ting man irriterer seg over :)
 
Deilig å få gjort ting før babyen kommer ja.
Høres ut som en ganske stor liste likevel, men satser på dere får det til uten stress eller styr
 
Deilig å få gjort ting før babyen kommer ja.
Høres ut som en ganske stor liste likevel, men satser på dere får det til uten stress eller styr
Vi rekker nok det fint :) og for oss ikke dette så mye heldigvis :) godt vant med at det er mye på gang ❤️
 
23+5: denne uka har vært en tøff uke. Minstefrøkna syk, lite søvn på meg dag og natt, krangling og drama med søsteren min, svangeskapskontroll hos jordmor, liten sjekk på sykehuset pga mistanke om premature rier, legetime på andre datteren min og to foreldre samtale i Bhg til to av barna mine og en del annet småtteri. Herremin jeg er både mentalt og fysisk sliten!

det positive oppi alt er at lille har det fint i magehuset og livmorhalsen har ingen påvirkning av det kroppen min tuller med om dagen med. Så nå innser jeg at det er nok for det beste at jeg er sykemeldt 100 prosent. Skal få søkt svangerskaps penger neste uke pga jobben ikke kan tilrettelegge og pga disse takene i ryggen og sterke kynnere som komme så fort det blir stress eller for mye aktivitet. Jeg er nå enda flinkere å begrense meg når kroppen sier i fra at nok er nok.

nå gleder jeg meg bare til at kanskje ting roer seg litt igjen så jeg får hvile mer på dagtid igjen. Og kunne fortsette å redebygge. Mannen har også begynt å male gangen i 2 etasje så vi får det lille prosjektet ferdig. Da gjenstår bare to andre prosjekt som vi tar etter desember og jula er over. Den mnd er hellig for meg og legger aldri prosjekter under juletider. Da er det kun familie i fokus!

Magen vokser og vokser så raskt denne gangen. Føler meg nesten høygravid allerede! Så spent på hvor stor mage jeg får denne gangen. Elsker magen og sparkene lillegutt kommer med daglig. Føler en trygghet og nærhet i det! Og litt artig når han skvetter av høye og skarpe lyder fra TV eller barna som lager. Så merker godt at lille hører mye bedre fra magehulen sin nå. Pappaen fikk også et heftig spark i ansiktet når han lå med hodet på magen min.

Enda jeg føler meg dreven på å gå gravid nå, så tar jeg hvert svangerskap ALDRI forgitt og betyr like mye for meg. Jeg koser meg like mye med magen og ser gleden i tiden fremover. Klarer aldri helt å forstå at det ligger en baby inni magen, enda det er noe jeg burde være vant med. Men like stort mirakel å få nummer fem, som jeg veg blir like høyt elsket! Hjertet mitt bare blir større og større! Sikkert kvalmende happy preggo, men jeg vil påstå jeg nyyyyter livet som jeg er i ❤️

Ja kan som alle andre være lei enkelte dager fordi noen dager er bajs, men det er mer fordi noe kjipt har oppstått eller lite søvn gjør meg utålmodig. Dager hvor jeg føler meg som verdens verste mamma og gråter over at jeg føler det slik. Og fordi jeg kanskje var unødvendig sur eller lei. Men heldigvis går dette fort over! Spesielt denne uka har vært tøff og slitsom. Tenker ny uke, nye muligheter for forbedring.
 
24+0: kjente for første gang hikking fra lillemann ❤️ Jeg er dønn forelsket allerede!

Og han har begynt så smått å få et lite mønster når han er våken. Lille babyen min ❤️ Masse herlige spark og bevegelser!

Vektoppgang: 0,4 kg, men har litt ekstra å ta av så trenger ikke å legge på meg for mye.
 
Gratulerer med 24 uker
 
Back
Topp