Amming

Har slitt som bare juling med ammingen! Lite produksjon, svak sugerefleks hos mini, brystbetennelse, tette melkeganger og you name it. Har pumpa og gitt tillegg, og hadde egentlig gitt opp håpet om å kunne fullamme. Nå er lille 7 uker, og vi har endelig fått det til!!!!:hello2

Så fint å høre at ting kan ordne seg selv etter en stund! Føler meg mer demotivert og mister litt trua for hver dag som går, men det kan jo snu :) har du lyst til å si noe om hva som var nyttig for deg?
 
Så fint å høre at ting kan ordne seg selv etter en stund! Føler meg mer demotivert og mister litt trua for hver dag som går, men det kan jo snu :) har du lyst til å si noe om hva som var nyttig for deg?

Jeg har hatt god hjelp av nesespray for å hjelpe utdrivingen. Og så etterhvert å rett og slett stole på meg selv! Det er tusenvis av gode tips og råd rundtomkring, men man kan jo nesten bli gal om man skal lytte til alt! Så her løsnet mye den dagen jeg greide å slappe sv, og stole på at jeg faktisk hadde nok melk (selv om det kom lite når jeg pumpa. Tror produksjon gikk opp da jeg slutta med pumping, siden ungen tømmer puppen best),
 
beklager hvis jeg var litt uklar i forklaringen min. Lille er 9 dager. Jeg pumper og gir mme til de fleste måltider nå for gi puppen en sjangse til å gro men prøver å legge henne til et par ganger om dagen. Gjennomsnittlig tid mellom måltider er 2-3 timer. Sovner stort sett alltid på puppen etter ca 10 min. Er helt i koma og jeg klarer stort sett ikke få nok liv i henne til at hun tar den andre puppen. Må samtidig stort sett alltid mate henne i etterkant (ca 20 min) av amming fordi hun gråter og er sulten fortsatt er sulten. Når hun bare får flaske trenger hun ikke mat igjen før 2-3 timer og jeg må ofte vekke henne for å se om hun er sulten rundt da hvis ikke våkner hun plutselig og er helt krakilsk. Går liksom fra 0 til 100 på null tid her

Ville gitt så lite mme som overhode mulig og hatt ho på puppen heile dagen eit par dager, invester i slike kompresser som du kan ha på for å gro i pausene og eventuelt hjelpebryst eller kopp mating med mme for å supplere inn i Mellom :) hugs at mme er mykje tyngre å fordøye enn mm og metter derav lenger, men magesekken til lille er framleis så liten at å ville spise heile tida (særlig konstant på kvelden) er heilt normalt :Heartred høres ikkje ut som unormal baby oppførsel for meg, men ho er nok blitt vant til at maten kjem litt lettere pga flasken og gjerne derfor ho kaver seg opp inn i Mellom :)

Les gjerne meir på ammehjelpen sine nettsider og i Facebook gruppen, er mange som har vert igjennom lignende situasjon som deg der inne og masse motiverende ord :Heartred så har eg full tru på at det snart løsner for deg :happy:
 
Ville gitt så lite mme som overhode mulig og hatt ho på puppen heile dagen eit par dager, invester i slike kompresser som du kan ha på for å gro i pausene og eventuelt hjelpebryst eller kopp mating med mme for å supplere inn i Mellom :) hugs at mme er mykje tyngre å fordøye enn mm og metter derav lenger, men magesekken til lille er framleis så liten at å ville spise heile tida (særlig konstant på kvelden) er heilt normalt :Heartred høres ikkje ut som unormal baby oppførsel for meg, men ho er nok blitt vant til at maten kjem litt lettere pga flasken og gjerne derfor ho kaver seg opp inn i Mellom :)

Les gjerne meir på ammehjelpen sine nettsider og i Facebook gruppen, er mange som har vert igjennom lignende situasjon som deg der inne og masse motiverende ord :Heartred så har eg full tru på at det snart løsner for deg :happy:

Jeg klarer ikke ha henne på puppen hele tiden fordi det er for vondt. Hun spiser hver tredje time, så jeg tenker ikke det er hele tiden? Men skal fortsette å prøve en stund til så får håpe at det blir bedre :)
 
Jeg klarer ikke ha henne på puppen hele tiden fordi det er for vondt. Hun spiser hver tredje time, så jeg tenker ikke det er hele tiden? Men skal fortsette å prøve en stund til så får håpe at det blir bedre :)
Nei kvar 3. time er veldig innafor, om du vil kan du jo prøve å droppe mme eit måltid eller to og heller amme kvar 2. time feks :) viktig å amme ofte om natta òg for å få opp produksjonen :)

Fortsett å prøv så lenge du orker, men er ingen skam å gi seg altså! Råda mine er bare basert på inntrykket av at du ønsker å fullamme :happy: du gjer ein super innsats for jenta di i alle fall, og det viktigste er at du har prøvd :Heartred
 
Nei kvar 3. time er veldig innafor, om du vil kan du jo prøve å droppe mme eit måltid eller to og heller amme kvar 2. time feks :) viktig å amme ofte om natta òg for å få opp produksjonen :)

Fortsett å prøv så lenge du orker, men er ingen skam å gi seg altså! Råda mine er bare basert på inntrykket av at du ønsker å fullamme :happy: du gjer ein super innsats for jenta di i alle fall, og det viktigste er at du har prøvd :Heartred

da skjønner jeg :) takk for oppmuntrende ord! Jeg er ikke klar for å kaste inn håndkle enda og der hjelper veldig med all støtte og råd jeg har fått i denne tråden!
 
da skjønner jeg :) takk for oppmuntrende ord! Jeg er ikke klar for å kaste inn håndkle enda og der hjelper veldig med all støtte og råd jeg har fått i denne tråden!
Ja amming er ein hard jobb og må som alle andre jobber læres, øves på og perfeksjoneres sammen med baby! Håper det løsner for deg snart :Heartred
 
Jeg delammer, måtte innse at jeg både har for lite melk, for treg utdrivingsrefleks, og en baby som bare sover ved puppen. Etter mye prøving og tårer, kom jordmor/helsesøster og jeg frem til en løsning som fungerer for oss; amme (mer kose-amme) 20 min på hvert bryst og så gi på flaske. Må også legge til at baby er født i uke 37, men med fødselsvekt under 2500, så hun har fått tillegg siden dag 1 på sykehuset. Jeg hadde også svangerskapsforgiftning, keisersnitt med komplikasjoner og mye smerter. Med førstemann som var prematur og sugesvak så har jeg fra før veldig dårlig ammeerfaring, men prøvde alt sist gang så jeg ble helt utslitt og nesten deprimert. Helsestasjonen kjenner forhistorien min ang amming, så vi landet på en løsning denne gangen som vi trives med. Når lillegull vokser og legger på seg og blir sterkere så kan det tenkes at amminga fungerer bedre enn nå også. Men jeg har senket skuldrene nå og tenker at jo, jeg ammer og hun får det hun trenger også uten å slite seg helt ut ved brystet. Det gjelder å finne en løsning som passer deg og babyen! Amming er veldig bra, men ikke for enhver pris. MAMMING er viktigere enn amming. ❤️
Akkurat denne planen jeg har også etter møte med helsesykepleier i dag. Delamming dr visst alt jeg får til, men det får være greit I tillegg til litt amming og flaske, skal jeg pumpe morgen og kveld.. Håper det kan gå seg til ettersom mini bare er tre uker, men vi går se.. Har allerede grått en god del fordi jeg ikke får det til slik jeg ønsket..
 
Akkurat denne planen jeg har også etter møte med helsesykepleier i dag. Delamming dr visst alt jeg får til, men det får være greit I tillegg til litt amming og flaske, skal jeg pumpe morgen og kveld.. Håper det kan gå seg til ettersom mini bare er tre uker, men vi går se.. Har allerede grått en god del fordi jeg ikke får det til slik jeg ønsket..

Delamming er også amming! Litt morsmelk er bedre enn ingenting tenker jeg. Mini her er også straks 3 uker, men lita og blir fort sliten ved puppen. Jeg mistenker også at den ene puppen min er litt vanskelig for henne, brystvorta er litt flat og vanskelig å få tak på. Noen ganger tar hun brystet, men det blir ikke effektiv spising ut av det. Bruker ammeskjold de gangene hun ikke får tak, men noen ganger funker ikke det heller. Prøver å pumpe ut melk, får ut lite med pumpa, prøver å håndmelke også, men det går veldig tregt og får ut lite. Så blitt mange tårer her også. Jeg har innsett at jeg mest sannsynlig ikke vil kunne fullamme denne gangen heller, så får være fornøyd med delamming så lenge det går.

Vi gjør en sabla bra jobb altså!! Så klapp på skuldra til oss selv ❤️
 
Akkurat denne planen jeg har også etter møte med helsesykepleier i dag. Delamming dr visst alt jeg får til, men det får være greit I tillegg til litt amming og flaske, skal jeg pumpe morgen og kveld.. Håper det kan gå seg til ettersom mini bare er tre uker, men vi går se.. Har allerede grått en god del fordi jeg ikke får det til slik jeg ønsket..
Delamming er også amming! Litt morsmelk er bedre enn ingenting tenker jeg. Mini her er også straks 3 uker, men lita og blir fort sliten ved puppen. Jeg mistenker også at den ene puppen min er litt vanskelig for henne, brystvorta er litt flat og vanskelig å få tak på. Noen ganger tar hun brystet, men det blir ikke effektiv spising ut av det. Bruker ammeskjold de gangene hun ikke får tak, men noen ganger funker ikke det heller. Prøver å pumpe ut melk, får ut lite med pumpa, prøver å håndmelke også, men det går veldig tregt og får ut lite. Så blitt mange tårer her også. Jeg har innsett at jeg mest sannsynlig ikke vil kunne fullamme denne gangen heller, så får være fornøyd med delamming så lenge det går.

Vi gjør en sabla bra jobb altså!! Så klapp på skuldra til oss selv ❤️

jeg prøver også en sånn løsning etter å ha snakket med helsesøster. Klarer gradvis å amme oftere i takt med at sårhet blir bedre.
Jeg syns vi skal føle oss bra med det vi får til å drite i det vi skulle ønske var annerledes. Det blir som det blir. Det er i hvert fall ingen tvil om at vi bryr oss om ungene våre! Det krever sitt å holde ut oppi det her. Tror jeg har grått mer den siste uka enn de siste par årene sammenlagt :hungover:

jeg håper at vi alle ender opp med løsninger som er levelige for oss snart. Og igjen; for meg har det vært gull at dere orker å dele hvordan det går. Gjør at jeg føler meg mer normal og mindre mislykka :Heartred
 
Back
Topp