Vognpose med hull til seler?

Annemor93

Gift med forumet
Desemberlykke 2018
Dere som har erfaringer med vognpose i vogn når barna er litt større og bruker sele, hvordan får dere selene til å passe?

Jeg har én jeg kaller høst/vår pose i fleese og en god dun vinterpose.
De var gull verdt vinteren og våren som var men da var lille så liten at hun lå i vognbaggen uten seler, nå derimot må vi ha seler.

IMG_20191023_145502.jpg Begge vognene våre har fempunktsseler men med mulighet for å hekte av skulderstroppene nederst.

Jeg kjøpte posene fordi det så ut som de var for vogner med fempunktssele.

Bilde for å vise hvor hullene er.
large.jpg

Men! jeg får ingen av vognposene til å fungere med selene siden hullene er på helst andre plasser enn der selene er :arghh: og nå begynner det å bli såpass kaldt at jeg gjerne vil få henne inn i en pose.

Er det innenfor at hun ikke har på skulder stroppene?

Last edited:
Jeg har kun poser fra easygrow, og samme type seler som deg, er hull på sidene av posen som du trer selene inn i :)

Jeg har kun poser fra easygrow, og samme type seler som deg, er hull på sidene av posen som du trer selene inn i :)
Ser den annerledes ut enn bildet mitt? Altså hullene til selen?

Jeg skjønner virkelig ikke hvordan jeg skal sette henne fast med seler når posen er slik:confused004

Jeg skjønner virkelig ikke hvordan jeg skal sette henne fast med seler når posen er slik:confused004

Ja, se bildene jeg la ut, og legg merke til hullene på siden :)

Har posen plasser som er ment å sprette opp? Voksiposer kommer med 5 hull og flere steder det er beregna at du kan sprette opp om vogna deres er annerledes.

Har posen plasser som er ment å sprette opp? Voksiposer kommer med 5 hull og flere steder det er beregna at du kan sprette opp om vogna deres er annerledes.
Nei, de har disse 5 hullene som på bildet. To oppe, to på siden og en nede.

Feilen ligger i at enten får jeg kun skulderselene riktig i hullene eller så får jeg selen rundt livet. Men den er avhengig av å sitte på klipsen på livet.

Forresten, kanskje jeg kan gjøre selene om til trepunktsele ved å bare ta av de i livet?
:dance008

IMG_20191023_194659.jpg

Har du bare en plass du kan tre selene i toppen gjennom?? Ikke flere valg?

Edit: så at du har flere valg..... men skjønner ikke hvorfor du ikke får d til altså..... merkelig! Vår pose passer til 3 ulike vogner med ulike seletype..!

Åååå, hadde d hjulpet med en høyde til? Bruk en symaskin og sy slik at du kan klippe hull?
Da må jeg lage helt nye hull til alle selene i samme slengen, det er hullene på siden som tuller det til for det meste:smiley-ashamed004

Jeg skal teste om ikke det går å bare bruke selen som trepunktsele ved å hekte av selene rundt livet.

Hm, vi har ei vogn med lik sele, og der passer den fint med Vognpose og de samme hulla som bugaboo.

Vår har ei reim som går mellom mageselene, denne reima er utpå posen, og festet med festene sine på sidene, før den så går gjennom hullene på posen, den hektes sammen med toppsakene inni posen, og knipses på den som kommer opp mellom beina.

Tror mageselen står på veldig lang lengde, men det er ikke viktig at den er superstram, bare at den sitter ok. Om den moser posen litt sammen går det også greit tenker jeg. Ungen sover topp i den løsninga.

Jeg har selv nesten utelukkende brukt de "nederste" selene på Emmaljunga som du har foreslått. Skulderselene er alltid så "slappe" når barnet sitter, men kan bli alt for stramme hvis du senker barnet ned til liggende stilling uten å justere. Noe herk, så jeg fjernet begge skulderstroppene. Fungert superbra, men kun hjemme eller trilletur. Tror nok ikke barnehager tillater kun seler over lårene.

Jeg har selv nesten utelukkende brukt de "nederste" selene på Emmaljunga som du har foreslått. Skulderselene er alltid så "slappe" når barnet sitter, men kan bli alt for stramme hvis du senker barnet ned til liggende stilling uten å justere. Noe herk, så jeg fjernet begge skulderstroppene. Fungert superbra, men kun hjemme eller trilletur. Tror nok ikke barnehager tillater kun seler over lårene.
Så bra det ikke bare er meg! Jeg har funnet ut at jeg enten må bare bruke selene over lårene som du beskriver eller så må jeg hekte av de og "lage" trepunktsele:smiley-ashamed004

På mange vogner kan man også endre hvor selen kommer inn i vogna. På vår Emmaljunga nxt90f kan man eldre plassing på både skulder stroppen og hoftestroppen. Man endrer på baksiden og undersiden. Vår var montert slik at hofteselene kom under fra, og da ble selene mye kortere. Men endret slik at de kommer inn fra siden, og da blir de litt lengre.

På mange vogner kan man også endre hvor selen kommer inn i vogna. På vår Emmaljunga nxt90f kan man eldre plassing på både skulder stroppen og hoftestroppen. Man endrer på baksiden og undersiden. Vår var montert slik at hofteselene kom under fra, og da ble selene mye kortere. Men endret slik at de kommer inn fra siden, og da blir de litt lengre.

Vi har dessverre ikke mulighet til det :wtf: men jeg tror jeg har funnet ut en løsning, skal teste litt i morgen :)

Jeg har en emmaljunga super viking vogn med like seler som du har, ser du også har emmaljunga men aner ikke hvilken sort.

Hos min vogn har i alle fall pose fra både voksi, reflex og easygrow funket fint uten at jeg har trengt å tilpasse boe som helst. Men de posene har da to «hull» alternativer for hver plass, altså to ulikeplasser til skulderselene, to ulike plasser til de på siden og to ulike plasser til den mellom bena, så man enkelt kan tre det slil det passer best:-)

Back
Topp