Lutealfase og alkohol

SEN86

Glad i forumet
❤️ Augustlykke 2020 ❤️
Novemberlykke2024❤️
Jeg har ikm den 31.oktober/1.november og er invitert på fest 25.oktober. Er det innafor å drikke alkohol da? Jeg vet jeg har hatt eggløsning og har prøvd aktivt, men rekker jo ikke å få positiv test før dette?
Jeg var veldig lyst til å drikke litt, noe jeg svært sjelden gjør til vanlig. Men dette er en heeelt spesiell anledning med konsert og allting :shy:

Får jeg positiv (tidlig) test er det selvsagt ikke spørsmål engang:happy:

Har samme dilemma, men begynner å prøve om 1 mnd. Skal på julebord fem dagar før antatt IKM i november. Føler meg naiv som tenker at eg kanskje er gravid då siden det blir første forsøk, men vil jo ikkje helst ikkje ta sjansen i fall det har klaffa og det kan føre til at det går galt.. Prøver å tenke ut ein måte å late som eg drikk alkohol, kanskje alliere meg med ein servitør

Dette må man nesten bare kjenne på selv. Vi vet ikke hvor lite alkohol som skal til for å påvirke prosessen. Jeg var veldig streng på dette i starten, men nå drikker jeg både ett og to glass i perioden etter EL med god samvittighet :happy: Dersom du vet at dette blir å plage deg veldig ved en eventuell positiv test senere, så ville jeg avstått (for din egen del, vel og merke). Men personlig hadde jeg tatt meg noen enheter :rolleyes: Man vet aldri hvor lang tid prøvingen tar, kan være greit å prøve å leve så normalt som mulig for ikke å bli gal :hilarious:

Her er forresten en tråd om det samme: https://forum.babyverden.no/threads/alkohol-i-prøvetiden.1986100/

Jeg er også i samme båt. Skal i selskap på lørdag og antatt el er senest onsdag denne uka, så da er jeg jo i dpo land når selskapet er. Veldig usikker på hva jeg skal bruke som unnskyldning også...

d
Jeg har ikm den 31.oktober/1.november og er invitert på fest 25.oktober. Er det innafor å drikke alkohol da? Jeg vet jeg har hatt eggløsning og har prøvd aktivt, men rekker jo ikke å få positiv test før dette?
Jeg var veldig lyst til å drikke litt, noe jeg svært sjelden gjør til vanlig. Men dette er en heeelt spesiell anledning med konsert og allting :shy:

Drikk, men begrens inntaket?:)

Jeg var ute med samboer på lørdag og levde helt som vanlig. Ikke på fylla akkurat, men drakk da noen øl og litt vin. Jeg har vel EL i dag, så var jo i min fertile fase. Men tror det er mye bedre å slappe av og leve litt som vanlig så langt man kan :happy: de færreste er vel stordrankere og i festlig lag hver eneste helg uansett, når man har kommet dit hen at man ønsker barn/flere barn ;)

Kjør på! En kan ille begrense livet sitt halvparten av hver eneste mnd, når en ikle vet om en har treft eller ikke! Kos deg med god samvittighet, og ha det gøy med den friheten du har enn så lenge❤ Tviler på at emryoet tar evt. Noen skade av det så tidlig, i følge min gravide svigerinne sier også nyere forskning at det ikke er skadelig med 1-2 glass vin selv når en vet at en er gravid!:happy:

Jeg drakk 4 dager før jeg tokk test. Gikk helt fint, eller det vil vise seg i april.

Jeg ville tatt en tidligtest samme dag. Er den positiv hadde jeg stått over. Er den negativ ville jeg kost meg med noen enheter. :)

Det må du selvfølgelig føle på selv men kan fortelle at fikk svar fra både lege og jordmor at fosteret deler ingenting fra deg før uke 9 så det er ikke farlig eller skadelig. Om det påvirker det å bli gravid tvilte de STERKT på da mange har hatt slike fylle uhell, det kan heller hjelpe på å stresse ned og gjøre kroppen mer mottakelig:D

Som lilla2103 sier over her, så vet man ikke med sikkerhet hvor mye alkohol påvirker eller hvor tidlig. Forskning har ikke kommet til noen konklusjon enda. Noe påvirker fruktbarheten og noe påvirker barnet.

Jeg dømmer ingen, men drikker ikke selv fra EL til mens for å øke sjansene for å bli gravid i det hele tatt... Holder også meg til et minimum ellers, men det gjorde jeg før prøvingen også...

Synes rådet over her om at du må ta stilling til det selv basert på hvordan du tror du vil reagere dersom du faktisk blir gravid og har bevisst drukket etter EL er det beste rådet.

Hadde samme dilemma helgen med EL. Bestemte meg i siste liten for å ikke drikke og jeg er veldig glad for det nå.
Jeg kjenner meg selv såpass godt at jeg VET jeg ville bekymret meg for om det hadde skjedd noe galt hvis jeg faktisk er gravid. Så for meg føles det riktig å droppe alkohol hvis jeg kan være gravid. Men samtidig er det mange som drikker alkhol fordi de ikke vet de er gravide. Følg magefølelsen din:)

Jeg ville drukket i din situasjon. Navlestrengen dannes vel rundt uke 5-8, så du har god tid til å finne ut om du er gravid før den tid.

Jeg kommer til å teste en uke etter uteblitt mens, og leve som normal før den tid. Jeg drikker omtrent ikke, men dersom noe hadde dukket opp hadde jeg deltatt med god samvittighet.

Veldig usikker om jeg skal drikke eller ikke til helgen.. Men kommer til å få spørsmål om jeg ikke skal drikke også, og da vet jeg ikke hva jeg skal svare... Har ikke lyst å fortelle om prøvingen

Veldig usikker om jeg skal drikke eller ikke til helgen.. Men kommer til å få spørsmål om jeg ikke skal drikke også, og da vet jeg ikke hva jeg skal svare... Har ikke lyst å fortelle om prøvingen
Kan du på noen måte lure med alkoholfrie alternativer slik at ingen oppdager det?

Jeg holdt meg unna i lutealfasen fordi jeg visste at det ville plage meg om jeg hadde drukket dersom det viste seg at jeg ble gravid. Selv etter henvisning til IVF og beskjed om at det var lite sannsynlig å få det til på egenhånd klarte jeg ikke å drikke etter EL. Alle de som ikke prøver så aktivt vet jo ikke nødvendigvis når de er ilutealfasen, og det går jo bra allikevel, så det er nok ikke krise om du drikker litt om det er det du vil :)

Back
Topp