Profylakse til RHD- gravide

Fossjinta

Glad i forumet
Tilgangsansvarlig
Assistert-jentene
Januarlykke 2020
Oktobergull 2022
Flere her som er rhesus minus og har fått påvist blodtype rhesus + hos fosteret som har fått innkalling til å ta sprøyten i uke 28/29?

Jeg har nemlig blodtype rhesus minus og mageboeren er påvist å ha rhesus pluss, så 17. oktober skal jeg inn på sykehuset å få tatt sprøyten og jeg er da 29+1 :)
 
Ja, jeg skal ta den på onsdag. Da er jeg 29+2. :)
 
Jeg skulle ta denne blodprøven på forrige svangerskapskontroll (uke 24), men da jeg ringte for å få resultatene, sa helsesekretæren at det eneste som stod var at jeg ikke hadde utviklet antistoffer. Det er jo fint, men de hadde visst ikke bedt om testen som skal vise babyens rhesus-status. Jeg er rhesus-negativ og storebror er rhesus-positiv, så med ham fikk jeg en sprøyte på barselhotellet. Nå er visst opplegget annerledes, det fortalte jordmor da jeg var på OUL. Men siden de altså har glemt å sjekke babyens rhesus-status, har jeg ikke blitt innkalt enda. Får ringe dem på mandag.
 
Er også rhesus negativ men ikke sjekket lillegutt enda, skal på kontroll hos jordmor på mandag, så skal forhøre meg med henne da. Er 24+2 i dag.
 
Jeg skulle ta denne blodprøven på forrige svangerskapskontroll (uke 24), men da jeg ringte for å få resultatene, sa helsesekretæren at det eneste som stod var at jeg ikke hadde utviklet antistoffer. Det er jo fint, men de hadde visst ikke bedt om testen som skal vise babyens rhesus-status. Jeg er rhesus-negativ og storebror er rhesus-positiv, så med ham fikk jeg en sprøyte på barselhotellet. Nå er visst opplegget annerledes, det fortalte jordmor da jeg var på OUL. Men siden de altså har glemt å sjekke babyens rhesus-status, har jeg ikke blitt innkalt enda. Får ringe dem på mandag.

Såpass ja, trodde det skulle være ren rutine å ta den blodprøven i uke 24 når du selv er rhesus nehativ. Jeg måtte faktisk be om å få tatt den blodprøven selvom legen hadde sett min blodtype og lagt inn i helsekortet. Så glad jeg er oppegående og har en jordmor som følger opp på siden av legen.

Dem har endret opplegget ved å gi den i svangerskapet også for å minimere sjansen enda mer, men du får også sprøyta 72 timer etter fødsel :)
 
Er også rhesus negativ men ikke sjekket lillegutt enda, skal på kontroll hos jordmor på mandag, så skal forhøre meg med henne da. Er 24+2 i dag.

Lurt å få tatt den blodprøven, den skal tas i uke 24 også får du eventuelt innkalling til sykehuset for å ta den i uke 28/29 samt etter fødsel:)
 
Såpass ja, trodde det skulle være ren rutine å ta den blodprøven i uke 24 når du selv er rhesus nehativ. Jeg måtte faktisk be om å få tatt den blodprøven selvom legen hadde sett min blodtype og lagt inn i helsekortet. Så glad jeg er oppegående og har en jordmor som følger opp på siden av legen.

Dem har endret opplegget ved å gi den i svangerskapet også for å minimere sjansen enda mer, men du får også sprøyta 72 timer etter fødsel :)

Fastlegen min hadde bare tre dager igjen i jobben før han skulle slutte og flytte hjem til Danmark, så det er mulig det glapp pga. flyttenerver eller noe. Han glemte å måle Hb, også, og han var ellers veldig dyktig.

Dette er uansett siste barn for oss (gitt at alt går bra, selvfølgelig), så forhåpentligvis blir det ikke noen ettervirkninger selv om jeg skulle utvikle antistoffer. Men veldig greit å ta den blodprøven og ev. få vaksinen!
 
Fastlegen min hadde bare tre dager igjen i jobben før han skulle slutte og flytte hjem til Danmark, så det er mulig det glapp pga. flyttenerver eller noe. Han glemte å måle Hb, også, og han var ellers veldig dyktig.

Dette er uansett siste barn for oss (gitt at alt går bra, selvfølgelig), så forhåpentligvis blir det ikke noen ettervirkninger selv om jeg skulle utvikle antistoffer. Men veldig greit å ta den blodprøven og ev. få vaksinen!

Det kan jo forklare en del, men allikevel greit å få tatt en eventuell vaksine :)
 
Jeg er rhesus -. Skrev under på at jeg skulle ta noen blodprøver for å sjekke mini. Men på sist kontroll var det ny jordmor (igjen) og ny lege (igjen), så det ble ikke tatt noen blodprøver. Ser også at det har blitt registret feil blodtype på meg. Er A- og det står at jeg har A+. Skal ta det opp når jeg skal tilbake på kontroll nå senere i oktober.. blir ikke helt imponert over Drammen sykehus
 
Jeg er b- og tok prøver i går. Sist gang var baby + så jeg måtte ta to sprøyter.
 
Jeg skal ta vaksinen nå til uken. A- og baby er positiv. Det var helt rutine å sjekke det her. Er i uke 29 når jeg tar vaksinen.
 
Jeg er r- og tok den sist, legesenteret prøvde å ringe meg idag så det spørs om lillebror også er + :)
 
To ulike helsesekretærer ved legekontoret fortalte meg at fastlegen hadde glemt å be om rhesustyping av babyen, men i dag fikk jeg innkalling til Ahus for å ta anti-D-immunglobulin 31.10. :) Fint at det var i orden likevel.
 
Jeg skulle ta denne blodprøven på forrige svangerskapskontroll (uke 24), men da jeg ringte for å få resultatene, sa helsesekretæren at det eneste som stod var at jeg ikke hadde utviklet antistoffer. Det er jo fint, men de hadde visst ikke bedt om testen som skal vise babyens rhesus-status. Jeg er rhesus-negativ og storebror er rhesus-positiv, så med ham fikk jeg en sprøyte på barselhotellet. Nå er visst opplegget annerledes, det fortalte jordmor da jeg var på OUL. Men siden de altså har glemt å sjekke babyens rhesus-status, har jeg ikke blitt innkalt enda. Får ringe dem på mandag.

Samme her.. Jeg har bare vært hos jordmor før nå og hun har god kontroll på alt men bestemte meg for å ta en svangerskapskontroll hos fastlegen også men da rekvirerte han feil prøver så jeg enda en gang fikk svar på min egen blodtype. Har vært innom igjen for ny blodprøve men tar en evighet å få svar:confused005
 
Samme her.. Jeg har bare vært hos jordmor før nå og hun har god kontroll på alt men bestemte meg for å ta en svangerskapskontroll hos fastlegen også men da rekvirerte han feil prøver så jeg enda en gang fikk svar på min egen blodtype. Har vært innom igjen for ny blodprøve men tar en evighet å få svar:confused005

Så kjedelig! Her viste det seg at legen faktisk hadde rekvirert riktig test, men helsesekretærene misforstod. Så jeg skal på Ahus 31.10. for å ta anti-D-immunglobulin.

Håper du får svart snart!
 
Er også rhesus negativ men ikke sjekket lillegutt enda, skal på kontroll hos jordmor på mandag, så skal forhøre meg med henne da. Er 24+2 i dag.
Glemte helt å oppdatere, men lillegutt er RhD positiv, så skal på sykehuset for å ta vaksine 4. November. :)
 
Back
Topp