Føde i vann

Dr.Pepper

Andre møte med forumet
Hei

Er det noen av dere som vurderer å føde i vann?

Vet noen hvor jeg kan finne informasjon om dette?
 
Jeg fødte i vann ved sist fødsel, og brukte vann som smertelindring ved begge de tidligere fødslene. Det anbefales på det sterkeste. :) De fleste store sykehus i Norge har fødekar, tror jeg? Og lavterskel-avdelinger som ABC pleier å ha det.
 
Jeg har tenkt å be om badekar som smertelindring, så får vi se om det eventuelt blir aktuelt å føde i vann; det er ikke alle jordmødre som tar fødsler i vann. På sykehuset jeg skal føde på har de bare ett rom med badekar på, så det avhenger av at det er ledig også :)

Jeg gjorde ikke dette ved første fødsel, hadde tenkt å be om det den gang, men fødselen kom så brått på meg, og etter lang latensfase var jeg så trøtt og utslitt at jeg ikke spurte etter det :p Denne gangen har jordmor skrevet opp at jeg ønsker det; hun jeg går til har tatt i mot flere barn i vann, og har mye fine erfaringer med det.
Hvis man søker på føde i vann på Google så får man jo opp artikler fra mange ulike sider om å føde i vann :)
 
Jeg får ikke lov :p
 
Jeg har ønsket meg å føde i badekar denne gangen!
Føder på St. Olavs, og der har de mange.

Fikk ikke ønsket mitt oppfylt forrige gang. pga igangsetting pga. PE sånn heeelt på tampen - så håper på (men er pessimist for ikke å bli skuffa) å få lov denne gangen :)
 
Jeg prøver å lese meg litt mer opp på det igjen nå, for jeg får mer og mer lyst til å prøve det om mulig :) Hører så mange som skryter av det! Og selv syns jeg jo badekar er fantastisk! Noe av det jeg gledet meg mest til med å få hus var at jeg fikk badekar! :D

men så leste jeg på en side at man ikke kan ha noen kjemisk smertelindring, gjelder det også lystgass? Jeg spurte jordmor angående det med lystgass og badekar, og hun sa at der jeg skal føde har de lystgass på samme rom som badekaret, men jeg vet ikke om man ikke kan bruke det om man skal føde i vann. Jeg får høre med jordmor igjen når jeg skal på ny kontroll i uke 38 :)
 
Jeg har veldig lyst til å føde i vann, men tror ikke det blir aktuelt. Min bmi er nok litt for høy, det er ikke så mange fødestuer med badekar på Ullevål, og man kan ikke ha epidural i badekar. I tillegg blir det kanskje igangsetting hvis kontrollen neste uke viser at mini ikke har vokst mer enn forrige gang, og da tror jeg at man ikke får lov til å føde i vann. Så har lagt det litt fra meg. Hvis du googler litt kommer det opp masse info om fødsel i badekar:)
 
Jeg prøver å lese meg litt mer opp på det igjen nå, for jeg får mer og mer lyst til å prøve det om mulig :) Hører så mange som skryter av det! Og selv syns jeg jo badekar er fantastisk! Noe av det jeg gledet meg mest til med å få hus var at jeg fikk badekar! :D

men så leste jeg på en side at man ikke kan ha noen kjemisk smertelindring, gjelder det også lystgass? Jeg spurte jordmor angående det med lystgass og badekar, og hun sa at der jeg skal føde har de lystgass på samme rom som badekaret, men jeg vet ikke om man ikke kan bruke det om man skal føde i vann. Jeg får høre med jordmor igjen når jeg skal på ny kontroll i uke 38 :)
Tror ikke man kan ha lystgass i tillegg, men usikker da jeg aldri har vært på fødeavdeling med lystgass. Men kombinasjonen fødekar + dusjing på korsryggen under rier var mer enn nok smertelindring for meg ved sist fødsel. Og fikk tatt i mot babyen selv i vannet, noe som var helt magisk. :joyful:
 
Jeg ville under første fødsel men fikk ikke, ei heller under andre (det passet ikke for jordmor noen av gangene selv med ledig kar på rommet). Nå skal jeg være hjemme og har ikke badekar, orker ikke styre med å skaffe/leie, og ser heller ikke helt for meg selve utdrivelsen i vann. Men kunne godt tenkt meg frem til det er tid for å presse.

Ja, også har jeg bæsjet når hodet er på vei ut under mine tidligere fødsler (selv etter klyster) og har ikke lyst å sitte med en nyfødt i armene i det varme vannet mens det sakte dupper en turd forbi. Vet jordmor har en egen håv til formålet, men nei.
 
Vil gjerne føde i badekar. Forrige fødsel tilbrakte jeg flere timer i badekar, og fikk slappet godt av og kom inn i en god pusterytme. Endte opp med å føde på kne i senga, da storebror kom fortere enn vi rakk å fylle i vannet igjen. Angående BMI, så hadde (og har jeg) høy jeg også. Tror det kommer litt an på formen din og hvem en har som jordmor når det gjelder å få lov til å føde i karet.
 
Jeg har veldig lyst til å føde i vann, men tror ikke det blir aktuelt. Min bmi er nok litt for høy, det er ikke så mange fødestuer med badekar på Ullevål, og man kan ikke ha epidural i badekar. I tillegg blir det kanskje igangsetting hvis kontrollen neste uke viser at mini ikke har vokst mer enn forrige gang, og da tror jeg at man ikke får lov til å føde i vann. Så har lagt det litt fra meg. Hvis du googler litt kommer det opp masse info om fødsel i badekar:)
Stemmer at man ikke får føde i badekar om det er igangsatt fødsel ja..
 
Jeg vil gjerne føde i vann om det ligger til rette for det :) Er førstegangsfødende, så har jo ikke peiling på hva jeg går til egentlig :hilarious: Men ser for meg at varmt vann har god effekt! Har brukt mye varmeflasker oppgjennom når det kommer til mensensmerter, men det kan kanskje ikke sammenlignes nå :oops: Har fått høre at en fødsel er mensensmerter x 10... Om det stemmer så blir det ikke noen oppdatering fra min side etter fødsel for å si det sånn! Hadet! :salut Neida, bank i bordet! Har hatt veldig sterke mensensmerter, så er spent på min "sammenligning" :D
 
Jeg prøver å lese meg litt mer opp på det igjen nå, for jeg får mer og mer lyst til å prøve det om mulig :) Hører så mange som skryter av det! Og selv syns jeg jo badekar er fantastisk! Noe av det jeg gledet meg mest til med å få hus var at jeg fikk badekar! :D

men så leste jeg på en side at man ikke kan ha noen kjemisk smertelindring, gjelder det også lystgass? Jeg spurte jordmor angående det med lystgass og badekar, og hun sa at der jeg skal føde har de lystgass på samme rom som badekaret, men jeg vet ikke om man ikke kan bruke det om man skal føde i vann. Jeg får høre med jordmor igjen når jeg skal på ny kontroll i uke 38 :)

På omvisning på sykehuset viste jordmor oss at slangen til lystgassen når bort til badekaret i noen rom. Hun sa at vi kunne bruke lystgass i badekaret hvis vi ønsket. Så antar at så lenge slangen rekker bort at lystgass og badekar kan kombineres.
 
På omvisning på sykehuset viste jordmor oss at slangen til lystgassen når bort til badekaret i noen rom. Hun sa at vi kunne bruke lystgass i badekaret hvis vi ønsket. Så antar at så lenge slangen rekker bort at lystgass og badekar kan kombineres.

Ah, oki :) Men på flere medisinske sider leser jeg at all kjemisk smertelindring skal unngås skal unngås ved fødsel i vann.. Tenker kanskje det har noe med sikkerhet til barnet å gjøre?
 
Jeg vil gjerne føde i vann om det ligger til rette for det :) Er førstegangsfødende, så har jo ikke peiling på hva jeg går til egentlig :hilarious: Men ser for meg at varmt vann har god effekt! Har brukt mye varmeflasker oppgjennom når det kommer til mensensmerter, men det kan kanskje ikke sammenlignes nå :oops: Har fått høre at en fødsel er mensensmerter x 10... Om det stemmer så blir det ikke noen oppdatering fra min side etter fødsel for å si det sånn! Hadet! :salut Neida, bank i bordet! Har hatt veldig sterke mensensmerter, så er spent på min "sammenligning" :D
Vel, jeg fikk høre av en jordmor at en fødsel kanskje ikke var så ille når jeg har så kraftige menssmerter som jeg har :p
Har hørt av en venninne at hun var skuffet ang å føde i vann fordi hun ikke fikk varmere vann enn kroppstemp, så da ble hun sur og gikk heller i dusjen :hilarious:
 
Vel, jeg fikk høre av en jordmor at en fødsel kanskje ikke var så ille når jeg har så kraftige menssmerter som jeg har :p
Har hørt av en venninne at hun var skuffet ang å føde i vann fordi hun ikke fikk varmere vann enn kroppstemp, så da ble hun sur og gikk heller i dusjen :hilarious:
Å er det sant?! Men det var jo egentlig ganske godt å høre! For å gange de smertene der med 10 har jeg aldri klart å fatte :hilarious: Men tiden vil vise!
Åja haha! Til vanlig fryser jeg veldig lett og dusjer gjerne i lava, men nå på slutten av graviditeten så har det endret seg totalt! Så får kanskje håpe det holder seg slik til fødsel sånn at temperatuen i vannet blir innafor :hilarious:
 
Å er det sant?! Men det var jo egentlig ganske godt å høre! For å gange de smertene der med 10 har jeg aldri klart å fatte :hilarious: Men tiden vil vise!
Åja haha! Til vanlig fryser jeg veldig lett og dusjer gjerne i lava, men nå på slutten av graviditeten så har det endret seg totalt! Så får kanskje håpe det holder seg slik til fødsel sånn at temperatuen i vannet blir innafor :hilarious:
Hun sa så.. men altså, folk tror ikke det er mulig å ha så store smerter som jeg har før de sitter barnevakt for meg når jeg har mens :rolleyes: blitt betvilt av helsepersonell også.
 
Back
Topp