Navn til gutt

H1985

Blir kjent med forumet
Vi venter en gutt og er ganske usikre på hvilket navn vi skal gå for.

Etternavnet til barnet begynner på H så føler ikke at fornavn på H blir så fint, så da forsøker vi å unngå det.

Jeg er helt innstilt på at det ikke skal være noe nymotens navn, som Ask eller Eik.
Det skal heller ikke være et motenavn, som alt for mange andre har akkurat nå, som Emil eller Tobias.

Det bør være et navn som passer til en liten tass på 2-3 år, og som også er verdig en voksen mann.

Noen som har noen forslag? :)
 
Vi venter en gutt og er ganske usikre på hvilket navn vi skal gå for.

Etternavnet til barnet begynner på H så føler ikke at fornavn på H blir så fint, så da forsøker vi å unngå det.

Jeg er helt innstilt på at det ikke skal være noe nymotens navn, som Ask eller Eik.
Det skal heller ikke være et motenavn, som alt for mange andre har akkurat nå, som Emil eller Tobias.

Det bør være et navn som passer til en liten tass på 2-3 år, og som også er verdig en voksen mann.

Noen som har noen forslag? :)
Gunnar
 
Favorittene her er Sverre, Olav, Magnus, Torjus, Vilhelm, Sebastian og Benjamin, men vi ender nok på Edvard siden de andre forslagene er oppbrukt av venner og familie, eller sambo hater dem.
 
Ja, gamle og solide navn er jo fint. Sverre, Knut, Lars, Olav, Magnus, Torstein.
 
Vi har brukt Sivert som mellomnavn til første. Det liker jeg veldig godt. Finner ofte navn jeg liker blant mine oldeforeldre, og artikler av typen «disse navnene burde vært mere populære nå» går rett hjem hos meg.

Men jeg liker godt navn som gir meg norske assosiasjoner (har vært veldig glad i norrøne navn tidligere, men nå føler jeg at de blir «harde» til småbarn). Vet du om du foretrekker lange eller korte navn? Når jeg ser på navn jeg liker er det gjerne mellom-lange navn med tre stavelser.
 
David, Mathias, Daniel, Sander, Joakim, Christian, Kristoffer, Olai, Magnus, Andreas, Even, Simen, Oscar, Morten, Marius, Sebastian, Benjamin, Marcus, Julian, Erlend.
:)
 
Masse fine forslag



Eirik, Erlend, Gaute, Geir, Mats, Fredrik, Amund, Anders, Andreas, André,Audun, Bård, Kristoffer, Daniel, Eivind, Erik, Espen, Gunnar, Håkon, Håvard, Pål, Jørgen, Jan, Jarle, Joakim, Jonas, Kim, Kjetil, Magnus, Marius, Martin, Morten, Ole, Simen, Simon, Sindre, Stian, Stig, Vegard.


Nesten vært gjennom hele barndommens klassekamerater føles det som...
 
Vi har brukt Sivert som mellomnavn til første. Det liker jeg veldig godt. Finner ofte navn jeg liker blant mine oldeforeldre, og artikler av typen «disse navnene burde vært mere populære nå» går rett hjem hos meg.

Men jeg liker godt navn som gir meg norske assosiasjoner (har vært veldig glad i norrøne navn tidligere, men nå føler jeg at de blir «harde» til småbarn). Vet du om du foretrekker lange eller korte navn? Når jeg ser på navn jeg liker er det gjerne mellom-lange navn med tre stavelser.

Har ingen preferanser med tanke på lengde på navnet. Jeg liker også norske, solide navn :)
 
Når vi titta på navn sist så vi på topplistene for navn fra statistisk sentralbyrå tilbake til tidlig 1900.
Også kutta vi vekk alle navnene som lå på topp 20 lista i dag. Og selvsagt de vi ikke likte.
 
Anton, Edvart, Sigurd, Esten, Einar, Eivind, Sigve, Alfred :)
 
Vi har en Kasper og en Iver. Knapt møtt andre barn som heter det:)
 
Vi har en Kasper og en Iver. Knapt møtt andre barn som heter det:)
Kasper er relativt vanlig her omkring og møtt flere Iver (ulike årskull)
 
Samme her, det er for motenavn å regne i vårt nabolag i hvert fall (Bærum) :)
Så artig. Ingen i barnehagene eller på skolen her som heter det. er jo bare 3-4000 i norge som har hvert av
Navnene
 
Samme her, det er for motenavn å regne i vårt nabolag i hvert fall (Bærum) :)
Kasper er vanlig også i Stavanger, flere jeg kjenner og i bhg som heter det. Iver er ikke så mye brukt som jeg kjenner til iallefall. Fine navn da ❤️
 
Kasper ligger på 13.plass i navnestatistikken til SSB, så det er et populært navn. Iver er på 44.plass :)
 
Back
Topp