Til dere som startet i jobb rundt da baby var rundt 8 mnd

Vivaliva

Elsker forumet
Assistert-jentene
❤️ Februarskattene 2019 ❤️
Augustbarna 2021
Hvor ofte ammet dere i døgnet da? Ga pappa flaske mens du var på jobb eller var det nok med den faste føden på dagen? Hvor lenge var dere borte?:)
 
Kunne aldri ha begynt i jobb så tidlig. Nekta flaske. Spiste nesten ingenting fast føde. Ammet hver 2-3t døgnet rundt.
 
Skal nok begynne rundt 8,5 måned nå. Kommer til å ha ammefri og vil kunne bruke endel hjemmekontor, så vi håper å klare oss uten pumping/mme (hater å pumpe :p Men blir selvsagt å gjøre det om det trengs da, bare håper å slippe). Var iblant ute på farten ca en arbeidsdag fra eldstemann var den alderen og han spiste godt med fast føde da, selv om han ikke begynte med fast føde før 6 mnd. Men lille er bare 3 mnd så får se hva slags type han er, håper det går like enkelt :) regner med at det blir mye nattamming da, men tåler det heldigvis greit så lenge vi samsover :p
 
Hvor ofte ammet dere i døgnet da? Ga pappa flaske mens du var på jobb eller var det nok med den faste føden på dagen? Hvor lenge var dere borte?:)

Følger med på denne tråden. Kan ikke ta ulønnet permisjon her, så må tilbake i jobb jeg også, men får strekt det ut til baby er ca 9-10 mnd (pakker inn det jeg kan av ferie). Og null mulighet for ammefri (da måtte baby isåfall vært med på jobb). Jeg tenker at pumping og flaske bare må gå. Er ikke noe å gjøre med den saken. Må man, så må man. Men veldig spent på å høre hvordan det har gått for andre.
 
Følger med på denne tråden. Kan ikke ta ulønnet permisjon her, så må tilbake i jobb jeg også, men får strekt det ut til baby er ca 9-10 mnd (pakker inn det jeg kan av ferie). Og null mulighet for ammefri (da måtte baby isåfall vært med på jobb). Jeg tenker at pumping og flaske bare må gå. Er ikke noe å gjøre med den saken. Må man, så må man. Men veldig spent på å høre hvordan det har gått for andre.

Jeg tenker også at det er en del andre i samme situasjon, så håper litt på at noen har erfaring å dele. :)

Jeg er veldig heldig og har 2 timer betalt ammefri, så det skal nok gå bra, men uansett veldig fint å se hva andre har gjort:) uansett finner man jo en løsning om det er baby på jobbesøk, pumping eller erstatning.

Men ammefri kan brukes til pumping også kan det ikke? Selv om jeg akkurat nå tenker at det blir noe styr i lengden....pumpa og jeg ble aldri helt venner.:)
 
Jeg tenker også at det er en del andre i samme situasjon, så håper litt på at noen har erfaring å dele. :)

Jeg er veldig heldig og har 2 timer betalt ammefri, så det skal nok gå bra, men uansett veldig fint å se hva andre har gjort:) uansett finner man jo en løsning om det er baby på jobbesøk, pumping eller erstatning.

Men ammefri kan brukes til pumping også kan det ikke? Selv om jeg akkurat nå tenker at det blir noe styr i lengden....pumpa og jeg ble aldri helt venner.:)

Jeg har nesten to timer reisevei hver vei til jobb, så det ville ikke hjulpet meg det heller. Vi har 1 time ammefri på jobben min, men som sagt så blir det helt meningsløst i mitt tilfelle. Men melka holder seg vel ok en dag/noen timer, pumpe på morran før jeg drar eller noe, så får det bare stå til. Blir det helt krise får jeg sette himmel og jord i bevegelse for å finne en løsning, men den tid den sorg.

Det virker likevel som om de fleste damene tar seg ulønnet permisjon...
 
Følger med på denne tråden. Kan ikke ta ulønnet permisjon her, så må tilbake i jobb jeg også, men får strekt det ut til baby er ca 9-10 mnd (pakker inn det jeg kan av ferie). Og null mulighet for ammefri (da måtte baby isåfall vært med på jobb). Jeg tenker at pumping og flaske bare må gå. Er ikke noe å gjøre med den saken. Må man, så må man. Men veldig spent på å høre hvordan det har gått for andre.

Ammefri kan og brukes til pumping på jobb :) Nå vet jeg ikke grunnen til at du ikke kan ta ammefri, men det er arbeidsgivers ansvar å sørge for å tilrettelegge, mange er bare unødvendig vanskelige på det. Ammefri inkluderer også reisevei. Dog skjønner jeg jo at ikke alle kan trylle, her tar jeg båt til jobb og ammefri må nesten tilpasses avgangstider på båten enkelt og greit :p Har 1,5 time reisevei hver vei, men veldig ålreit arbeidsgiver som er av den innstilling at babytid får man ikke igjen, jobben er der seinere :)
 
Skal nok begynne rundt 8,5 måned nå. Kommer til å ha ammefri og vil kunne bruke endel hjemmekontor, så vi håper å klare oss uten pumping/mme (hater å pumpe :p Men blir selvsagt å gjøre det om det trengs da, bare håper å slippe). Var iblant ute på farten ca en arbeidsdag fra eldstemann var den alderen og han spiste godt med fast føde da, selv om han ikke begynte med fast føde før 6 mnd. Men lille er bare 3 mnd så får se hva slags type han er, håper det går like enkelt :) regner med at det blir mye nattamming da, men tåler det heldigvis greit så lenge vi samsover :p

Det har nok mye å si hvordan babyen er ja:)

Snuppa her er veldig glad i mat, så hun vil som regel ikke ha noe melk mellom 8 og 13 nå, men jeg vil jo gjerne gjøre overgangen så god som mulig. Kan jo hende behovet endrer seg når jeg er borte større deler av dagen også. Blir overgang for begge det:eek:
 
Jeg har nesten to timer reisevei hver vei til jobb, så det ville ikke hjulpet meg det heller. Vi har 1 time ammefri på jobben min, men som sagt så blir det helt meningsløst i mitt tilfelle. Men melka holder seg vel ok en dag/noen timer, pumpe på morran før jeg drar eller noe, så får det bare stå til. Blir det helt krise får jeg sette himmel og jord i bevegelse for å finne en løsning, men den tid den sorg.

Det virker likevel som om de fleste damene tar seg ulønnet permisjon...

Skjønner! Nei, det blir knotete da. Det skal jo helst være en fordel og ikke ulempe med ammefri, og det er det jo kun den aktuelle mammaen som kan si noe om.

Ja...har også inntrykk av det... Men ikke alle som har mulighet eller ønsker det. Løsning kommer man jo frem til på et vis åkkesom:) i min barselgruppe er det faktisk 4 av 6 som starter å jobbe nå, så helt uvanlig er det jo ikke å starte nå:)
 
Skjønner! Nei, det blir knotete da. Det skal jo helst være en fordel og ikke ulempe med ammefri, og det er det jo kun den aktuelle mammaen som kan si noe om. Og supplere med litt erstatning ser jeg ikke på som krise heller, så det vil det evt bli for meg.

Ja...har også inntrykk av det... Men ikke alle som har mulighet eller ønsker det. Løsning kommer man jo frem til på et vis åkkesom:) i min barselgruppe er det faktisk 4 av 6 som starter å jobbe nå, så helt uvanlig er det jo ikke å starte nå:)
 
Ammefri kan og brukes til pumping på jobb :) Nå vet jeg ikke grunnen til at du ikke kan ta ammefri, men det er arbeidsgivers ansvar å sørge for å tilrettelegge, mange er bare unødvendig vanskelige på det. Ammefri inkluderer også reisevei. Dog skjønner jeg jo at ikke alle kan trylle, her tar jeg båt til jobb og ammefri må nesten tilpasses avgangstider på båten enkelt og greit :p Har 1,5 time reisevei hver vei, men veldig ålreit arbeidsgiver som er av den innstilling at babytid får man ikke igjen, jobben er der seinere :)
Hvordan gjør du det med ammefri i jobben din da? Har litt lengre reisevei enn deg, også avhengig av tog som går kun én gang i timen. Tar du kortere dag på jobb, eller må du tilbake på jobb igjen etter å ha vært hjemme? Tenker bare at det blir tullete å reise til og fra jobb 2 ganger pr. dag. Bruker 1time og 45min hver vei, om toget er i rute (noe det ofte ikke er, dessverre).
 
Hvordan gjør du det med ammefri i jobben din da? Har litt lengre reisevei enn deg, også avhengig av tog som går kun én gang i timen. Tar du kortere dag på jobb, eller må du tilbake på jobb igjen etter å ha vært hjemme? Tenker bare at det blir tullete å reise til og fra jobb 2 ganger pr. dag. Bruker 1time og 45min hver vei, om toget er i rute (noe det ofte ikke er, dessverre).
Du kan begynne 1 time senere og slutte 1 time tidligere, og ta ut ammefri slik. Arbeidsmiljøloven sier 2 timer fri til amming
 
Jeg gjorde det med de to første. Jeg hadde to timer ammefri så jeg begynte sent og sluttet tidlig. Ammet på natt. Ammet på morgen. Den start lot meg ha lang morgen med barnet og amme før jeg dro. Ammet når jeg kom hjem også, første jeg gjorde. Og mellomder ga faren vann på tutkopp (tok ikke flaske) og grøt og fruktmos.
 
Hvordan gjør du det med ammefri i jobben din da? Har litt lengre reisevei enn deg, også avhengig av tog som går kun én gang i timen. Tar du kortere dag på jobb, eller må du tilbake på jobb igjen etter å ha vært hjemme? Tenker bare at det blir tullete å reise til og fra jobb 2 ganger pr. dag. Bruker 1time og 45min hver vei, om toget er i rute (noe det ofte ikke er, dessverre).

Blir å korte ned dagene ja :) Gjorde det med eldstemann og, selv om jeg jobbet nærmere. Da kom jeg en halvtime senere og gikk en halvtime før, så en time ammefri tilsammen. Da kjørte jeg bil så var enklere, nå er jeg avhengig av båt som bare har noen avganger om dagen, så litt mer komplisert blir det (eller, egentlig ikke, ikke så mange avganger å velge mellom :p ), men har heldigvis ålreit sjef og kollegaer som bistår :)
 
Du kan begynne 1 time senere og slutte 1 time tidligere, og ta ut ammefri slik. Arbeidsmiljøloven sier 2 timer fri til amming

Det er kun 1 time m/lønn mener jeg. Ellers kan man ta ut det man trenger ut over det, så lenge man betaler for det selv.

Noen tariffavtaler gir rett til inntil 2 timer med lønn, men det er vel som oftest i staten el kommune.:)
 
Jeg har nesten to timer reisevei hver vei til jobb, så det ville ikke hjulpet meg det heller. Vi har 1 time ammefri på jobben min, men som sagt så blir det helt meningsløst i mitt tilfelle. Men melka holder seg vel ok en dag/noen timer, pumpe på morran før jeg drar eller noe, så får det bare stå til. Blir det helt krise får jeg sette himmel og jord i bevegelse for å finne en løsning, men den tid den sorg.

Det virker likevel som om de fleste damene tar seg ulønnet permisjon...

Husk at det å pumpe er ekvivalent med amming mht ammefri:) da kan du dra hjem en time tidligere fra jobb eller dra hjemmefra en time senere for å pumpe. Morsmelk kan oppbevares i romtemperatur i inntil 8 timer, inntil 5 dager i kjøleskap og inntil 6 mnd i dypfryser. Så hvis du får lille til å drikke det fra flaske eller kopp går det jo sikkert kjempefint!

Det blir jo også mere og mere fast føde som tar over i den alderen, så det er kanskje ikke mange månedene det er snakk om heller(men barn er selvfølgelig forskjellige:)). Mange arbeidsgivere opererer faktisk derfor med at de skal da legeerklæring på at man ammer etter ungen er 9 mnd for å gi ammefri. Vet ikke helt hvordan legen avgjør det men....drar en i puppen?:wacky::p
 
Jeg fikk attest fra helsesøster på at jeg fortsatt ammet etter 9 mnd dengang jeg jobbet i staten og måtte ha det for å få mine 2 lønnede timer ammefri.

Den skrev hun ut da jeg ba om det uten å sjekke på noe vis, men jeg var jo på kontroll i ny og ne og barnets matvaner var jo tema så vi hadde jo snakket om amming og jeg hadde sikkert ammet der både før og siden også. Hun så ingen grunn til å tvile i alle fall og skrev den ut uten videre.

Jeg ammet den ungen til han var to, men jeg krevde bare ammefri til han var ca året, deretter klarte han seg fint, jeg jobbet bare to dager i uken når jeg sluttet å ha ammefri. Jeg og mannen delte på ulønnet perm for å ha ham hjemme til han begynte i bhg året etterpå.

Jeg husker ikke om jeg måtte ha attest med søstra også men i så fall ordnet nok hs den også. Min arbeidsgiver ville altså ha attest fra hs eller legen, og hs visste da mer om meg og babyen enn legen gjorde.
 
Begynte ikke jobbe før rundt 10-11mnd, men fra 8 mnd ca. Bestemte ungen seg for å slutte med amming, bortsett fra litt kos på natt. Spiste fast føde som en helt.
 
Begynte ikke jobbe før rundt 10-11mnd, men fra 8 mnd ca. Bestemte ungen seg for å slutte med amming, bortsett fra litt kos på natt. Spiste fast føde som en helt.

Hva gjorde du da mht melk? Hvor mange flasker da du evt da?:)
 
Back
Topp