Influensavaksine

MorT

Forelsket i forumet
Påskekyllingene 2020
Er det flere her inne som vurderer å ta influensavaksine? Jeg kommer nok til å ta den neste gang jeg er hos legen i uke 12+5:)
 
Jepp, tenkte å ta den på første kontrollen :)
 
Nei :) Det er sunt å være syk av og til, selv som gravid :)
 
Sniker
Jeg tok den ikke pga meg, men fordi babyen ved vaksinering ville være beskyttet den første tiden etter fødsel. For de under 3 mnd gjelder ikke helt det med at det er sunt å være syk :)
Babyer flest er godt beskyttet pga morsmelk. Men selvfølgelig finnes det unntak, så tanken er nok ikke dum :)
 
Babyer flest er godt beskyttet pga morsmelk. Men selvfølgelig finnes det unntak, så tanken er nok ikke dum :)

Ja, man vet jo aldri om man får til ammingen, men som regel går det og man har noen antistoffer med seg det første halvåret. Vil bare poengtere at dette med at det er sunt å være litt syk, det er jeg også enig i, men ikke i svangerskap, da stiller ting seg litt annerledes. Dette særlig mot slutten :)
"For gravide er risikoen for komplikasjoner av influensasykdom størst mot slutten av svangerskapet. Nøyaktig hvorfor det er slik vet vi ikke, men det er antagelig en kombinasjon av at lungekapasiteten er dårligere i tillegg til noen endringer i immunforsvaret til mor. Hvis du blir influensasyk under svangerskapet, bør du gå til legen uansett, særlig hvis du er på slutten av svangerskapet."
https://www.fhi.no/sv/influensa/sesonginfluensa/rad-om-influensa/sporsmal-og-svar-om-influensa/

Det er helt greit at man ikke velger å ta vaksina, det er jo helt frivillig som det meste andre av oppfølging i svangerskapet, jeg måtte bare pirke litt på det at gravide faktisk er en risikogruppe som ikke "har godt av" å være litt syke sånn som friske ellers. Og at den nyfødte ikke er utelukket fra smitte grunnet amming. Det kan kanskje være fint å vite for andre som fortsatt ikke har bestemt seg helt for om de vil ta vaksinen eller ikke.