Influensavaksine

MorT

Forelsket i forumet
Påskekyllingene 2020
Er det flere her inne som vurderer å ta influensavaksine? Jeg kommer nok til å ta den neste gang jeg er hos legen i uke 12+5:)
 
Jepp, tenkte å ta den på første kontrollen :)
 
Nei :) Det er sunt å være syk av og til, selv som gravid :)
 
Sniker
Jeg tok den ikke pga meg, men fordi babyen ved vaksinering ville være beskyttet den første tiden etter fødsel. For de under 3 mnd gjelder ikke helt det med at det er sunt å være syk :)
Babyer flest er godt beskyttet pga morsmelk. Men selvfølgelig finnes det unntak, så tanken er nok ikke dum :)
 
Babyer flest er godt beskyttet pga morsmelk. Men selvfølgelig finnes det unntak, så tanken er nok ikke dum :)

Ja, man vet jo aldri om man får til ammingen, men som regel går det og man har noen antistoffer med seg det første halvåret. Vil bare poengtere at dette med at det er sunt å være litt syk, det er jeg også enig i, men ikke i svangerskap, da stiller ting seg litt annerledes. Dette særlig mot slutten :)
"For gravide er risikoen for komplikasjoner av influensasykdom størst mot slutten av svangerskapet. Nøyaktig hvorfor det er slik vet vi ikke, men det er antagelig en kombinasjon av at lungekapasiteten er dårligere i tillegg til noen endringer i immunforsvaret til mor. Hvis du blir influensasyk under svangerskapet, bør du gå til legen uansett, særlig hvis du er på slutten av svangerskapet."
https://www.fhi.no/sv/influensa/sesonginfluensa/rad-om-influensa/sporsmal-og-svar-om-influensa/

Det er helt greit at man ikke velger å ta vaksina, det er jo helt frivillig som det meste andre av oppfølging i svangerskapet, jeg måtte bare pirke litt på det at gravide faktisk er en risikogruppe som ikke "har godt av" å være litt syke sånn som friske ellers. Og at den nyfødte ikke er utelukket fra smitte grunnet amming. Det kan kanskje være fint å vite for andre som fortsatt ikke har bestemt seg helt for om de vil ta vaksinen eller ikke.
 
Jeg skal ta den, å bare komme meg inn i 2. trimester :) Er ikke så viktig med meg, men ønsker ikke å risikere noe for barnet. Stor forskjell på forkjølelse og influensa.
 
Jeg skal ta den, tok den sist svangerskap også, og forøvrig også i fjor når jeg ikke var gravid. Med små barn er det mye smitte rundt, og jeg er glad for å slippe influensa hvis jeg kan!

Er forøvrig enig med de ovenfor som sier at influensa kan være farligere for gravide enn andre. Vet om andre som har blitt skikkelig sjuke og havna på sykehus pga influensa under graviditet.

Sist gang var det litt stress da, for de var omtrent tomme da jeg kom over i andre trimester, så måtte ringe rundt til alle apotek i distriktet, få dem til å holde av den siste, og så få sykepleiersvigerinna mi til å sette den. Så satser på å få den på legesenteret denne gangen!
 
Nei :) Det er sunt å være syk av og til, selv som gravid :)
Sønnen min fikk influensa da han var 4 uker gammel, det var alt annet enn sunt og førte til en ukes innleggelse på sykehus og ganske intensiv behandling. Dette til tross for at han ble fullammet. FHI sier dette om vaksine som gis til gravide og beskyttelse for barnet etter fødsel:

Sesonginfluensavaksine til gravide bidrar til å beskytte spedbarnet mot influensa og sykehusinnleggelse forårsaket av influensa. Vaksinasjon i svangerskapet beskytter barnet ved transplacental overføring av antistoffer, ved antistoffer i morsmelk, og ved å redusere muligheten for at mor smitter spedbarnet (37;39).

Fire randomiserte kontrollerte studier (RCTer) og to kunnskapsoppsummeringer som også inkluderer observasjonsstudier, viser at vaksinasjon mot sesonginfluensa (IIV) i svangerskapet halverer antall influensasykdomstilfeller hos spedbarn. Effekten avtar gradvis inntil 6 måneders alder (37;38;40-43).

Når det gjelder influensa i svangerskap sier de dette:

En stor norsk registerbasert studie på influensa A(H1N1)-infeksjon blant gravide (N = 113 331) under pandemien i 2009-10 fant at de som fikk en klinisk influensadiagnose hadde nær doblet risiko for fosterdød etter 12. svangerskapsuke (justert HR 1,91; 95 % KI 1,07-3,41) (26).

Med disse tallene synes jeg det er helt absurd å si at det er sunt å være syk, selv som gravid. Det er en betydelig risiko knyttet til influensa når man er gravid.
 
Sønnen min fikk influensa da han var 4 uker gammel, det var alt annet enn sunt og førte til en ukes innleggelse på sykehus og ganske intensiv behandling. Dette til tross for at han ble fullammet. FHI sier dette om vaksine som gis til gravide og beskyttelse for barnet etter fødsel:



Når det gjelder influensa i svangerskap sier de dette:



Med disse tallene synes jeg det er helt absurd å si at det er sunt å være syk, selv som gravid. Det er en betydelig risiko knyttet til influensa når man er gravid.

Dette!!!

Og jeg ser mange argumenterer med at influensavaksinen er frivillig og ikke noe man "må" ta, derfor lar man være. Altså OUL, glukosebelastning, å ta folat, å gå til jordmor, å ta blodprøver - alt er egentlig helt frivillig, sånn uten å føde da, der slipper vel ingen unna ;) det er ingen som tvinger en til noe som helst, men de fleste takker jo ja til den oppfølgingen får tilbud om :)
 
Det er helt lov å ville vaksinere seg altså, på samme måte som at de som velger å la være har lov til det :)
 
Det er helt lov å ville vaksinere seg altså, på samme måte som at de som velger å la være har lov til det :)

Ja, det har man lov til, all svangerskapsoppfølging er jo igrunnen frivillig. Jeg reagerte mest på at du mente at babyen uansett ville være beskyttet v morsmelk og at det ikke er noe verre å bli influensasyk som gravid, for de to tingene stemmer ikke helt :)
 
Det er helt lov å ville vaksinere seg altså, på samme måte som at de som velger å la være har lov til det :)
Det er helt lov, men er det lov å hevde at det er sunt å være syk når det gjelder en sykdom som kan ha alvorlige konsekvenser for fosteret man bærer? Jeg synes ikke det. Det er ditt valg om du vil vaksinere, men det du sier om at det er sunt er direkte usant. Det står helt klart og tydelig i informasjonen fra NHI. Og ingen kan nekte deg å spre disse usannhetene, men jeg synes det er ekstremt viktig at de ikke får stå uimotsagt.

Gravide i 2. og 3. trimester og spedbarn under 6 måneder har økt risiko for alvorlig sykdom og komplikasjoner som følge av influensasykdom.

Økt risiko for pustebesvær, lungebetennelse og død hos gravide er rapportert under tidligere pandemier (10-12).

Økt risiko for alvorlig influensasykdom hos gravide er også rapportert i ordinære influensasesonger (18-25).
 
Back
Topp