Ringerike sykehus *

Veldig fornøyd med min jordmor på Ringerike. Ellers opplevde vi at vi ble litt overlatt til oss selv etter fødsel. Selvfølgelig ikke noe problem å ringe på etter hjelp, men litt ulike tilbakemeldinger og oppfølging ved vaktskifter.
 
Noen flere? Vi må velge om en mnd tid..

Jeg har ikke født der selv, men skulle gjerne gjort det hvis jeg ikke var risikopasient og måtte føde på kvinneklinikk. Har kun hørt positive ting om Ringerike, de er et kjempebra sykehus når det gjelder fødsel og pga enerom osv.

Kjenner også mange sykepleiere og studenter som har vært i praksis eller jobbet på Gjøvik vs. Ringerike, og da får Ringerike desidert mest skryt.
 
Noen som har født der nå i senere tid?
Er litt redd disse sure jordmødrene på barsel og ammepress da det går igjen hos nesten ALLE jeg spør som har født mellom 07 og nå :/

Presterte å gå inn på føden og ikke på jordmordavdeling pga mangel på skilt og info (oppussing) første gang jeg var til kontroll, og da fikk jeg skikkelig kjeft og bare sure toner fra samtlige der.
 
Noen som har født der nå i senere tid?
Er litt redd disse sure jordmødrene på barsel og ammepress da det går igjen hos nesten ALLE jeg spør som har født mellom 07 og nå :/

Presterte å gå inn på føden og ikke på jordmordavdeling pga mangel på skilt og info (oppussing) første gang jeg var til kontroll, og da fikk jeg skikkelig kjeft og bare sure toner fra samtlige der.
Fødte der i januar. Var et par sure, men likte de fleste. Følte ikke noe særlig på ammepress. De kom bare inn å spurte hvirdan ammingen gikk. Det var jeg som spurte om de kunne sjekke om det var riktig og sånn
 
Jeg fødte der i 2014, og damene der var mine engler :Heartred Selvfølgelig noen jeg ikke fikk veldig god kjemi med, men sånn er det alle steder. Jeg hadde en komplisert fødsel og var veldig dårlig etterpå, men damene der passet så godt på meg så :happy: Lå i et halvt døgn på intensiven, men de passet på at jeg fikk være sammen med jenta mi og var der sammen med oss. Jeg gleder meg til å føde der igjen :Heartpink
 
Nå har ikke jeg født på Ringerike enda, har først termin i januar, men har vært innlagt på fødeavdelingen i to dager nå. Hadde voldsomme smerter, men det kan se ut som det er en kraftig infeksjon, alt er i hvertfall bra med frøkna.
Vil bare si at jeg føler meg veldig ivaretatt her, alle jeg har møtt på har vært veldig hyggelig og omsorgsfulle. Når jeg fikk opp å gå litt i går, lurte ene jordmora på om jeg ville se fødestuen og hvordan det er her på avdelingen, de har hentet mat til meg og fylt vannflaska mi gudene vet hvor mange ganger. Så jeg kjenner at jeg gleder meg veldig til å komme tilbake i januar :)
 
Fikk ikke føde der men var innom på jevnlige kontroller og tett oppfølging og innom i ambulanse etter tidlig vannavgang og opplevde avdelingen som veldig flinke!
 
Noen som har født på Ringerike nå i senere tid? :angel5 Jeg skal føde der i starten av september og er selvfølgelig veldig spent på hvordan det er der. Noen som vet om det er mulighet for enerom?
 
Noen som har født på Ringerike nå i senere tid? :angel5 Jeg skal føde der i starten av september og er selvfølgelig veldig spent på hvordan det er der. Noen som vet om det er mulighet for enerom?
Fødte der tidligere i år. Jeg har en positiv opplevelse. Fikk bo sammen med samboer på enerom. De fleste rommene på barsel er flermannsrom, men har hørt at man som regel får rommet alene. Er det mange på barsel kan det være man må dele, men tror ikke det skjer så ofte. Veldig flinke jordmødre, jeg hadde en veldig positiv fødsel som førstegangsfødende. Fikk lystgass og epidural. De har fødselsforberedende kurs som jeg kan anbefale. Da får du også omvisning på avdelingen :)
 
Fødte der tidligere i år. Jeg har en positiv opplevelse. Fikk bo sammen med samboer på enerom. De fleste rommene på barsel er flermannsrom, men har hørt at man som regel får rommet alene. Er det mange på barsel kan det være man må dele, men tror ikke det skjer så ofte. Veldig flinke jordmødre, jeg hadde en veldig positiv fødsel som førstegangsfødende. Fikk lystgass og epidural. De har fødselsforberedende kurs som jeg kan anbefale. Da får du også omvisning på avdelingen :)
Jeg fødte der nå den 7. september :happy:
Hadde en veldig fin opplevelse. Flinke jordmødre, og vi fikk også enmannsrom. Jeg rakk bare å få lystgass, det gikk så fort. Absolutt veldig fornøyd :happy:
 
Fødte på Ringerike Sykehus 03.07.19, veldig fornøyd. Var veldig travelt den natten, jeg var den 5 og siste som fødte da tidlig på morgenkvisten av den natten og følte ikke at jeg ble mindre tatt vare på for det. Blide og hyggelige damer både på føden og barsel :)

Fikk også enerom og samboer bodde sammen med oss hele tiden :)
 
Last edited:
Skulle oppdatert her for lenge siden ser jeg!

Dette var min opplevelse i 2016:

Jeg har veldig blandede følelser for hele opplegget. Førstegangsfødende, med STOR mage og STORT barn (avdekket allerede på OUL da han lå 26% over normalen). Ble fulgt opp med ultralyder pga vekst, men de sluttet å kontrollere meg i uke 28 da han rett og slett var så stor at de ikke klarte å måle fornuftig..

Terminen nærmet. seg - terminen kom og gikk - ingen barn, men det skulle gå bra sa de.. Jeg var jo tross alt høy?? hva faen...
Jeg hadde ENORMT med smerter, plager, kynnere, bekkenløsning osv - i tillegg til at jeg var over tiden. De nektet å sette meg i gang, nektet å strippe, undersøke noe mer enn ordinære kontroller osv. Jeg satt flere ganger å gråt hysterisk på legekontoret på sykehuset da jeg ba om å få hjelp til å få ut ungen.

På ordinær jordmorkontroll i uke 37 hadde jeg proteiner i urinen, ødemer i skala 3 og ofte feber. Ble fortsatt ikke satt i gang da det ikke var et tema.. Jeg var jo så høy så stort barn skulle gå fint..

12 dager på overtid ble jeg endelig satt i gang. Jeg var ikke moden, hadde ikke rier, ingen antydning til at ungen ville ut.
Vi satte drypp, ballong, tabletter, stripping, osv. Det skjedde ingen ting, ingen forandring, ingen modning og ungen ville ikke ut.
Etter å ha holdt på med dette i et helt døgn - ble det besluttet akutt KS - han skulle ut NÅ!

Ting skjedde fort - lite informasjon - mannen min ble uvel, lei seg, redd osv, men også glemt i det hele,.
Jeg ble trillet ned på operasjonssalen og i det hun skal sette bedøvelse i ryggen BRØLER hun til meg fordi jeg fikk en rie og rørte meg. Jeg begynte å gråte fordi jeg var helt utslitt, og da ble hun enda mer sur. Hun sa "bare så du er informert om det så er det 40% sjans for dødfødsel når du er så svær og går så lenge på overtid så vi må få ungen ut nå - så sitt stille sa jeg" :(

Ut kom det en unge på 5KG, 38,5cm rundt hodet. Velskapt og nydelig :dummy1: Han fikk bli med pappan sin mens helvete startet for meg.

9 timer på intensiven. Besvimte, spydde, sovnet, kramper, frysninger, husker nesten ingen ting annet enn da jeg våknet så stod det alltid flere leger rundt meg. Jeg følte meg trygg - men jeg husker lite, vet ikke hvorfor jeg var så dårlig og har ikke blitt fortalt noe i ettertid annet enn at jeg mistet ca 8DL blod.


Jeg ble omsider trillet opp på barsel og vi fikk enerom pga mine komplikasjoner etter fødsel. takk gud for det! mannen min fikk sove der så lenge han ville og folkene var helt fantastiske. Jeg hadde store smerter, måtte ha hjelp til å gå på do osv. Det fikk jeg virkelig. :Heartpink Mannen min var helt fantastisk med gutten vår - selv om han var livredd for meg og ikke fikk vite noen ting om hvordan det gikk med meg. De sa hele tiden "hun er stabil og må hvile".

Jeg dro hjem etter 5 dager - men ble hastet tilbake på dag 7 da komplikasjonen mine hadde tatt seg veldig opp. Jeg ble lagt på observasjon/isolasjon i en annen del av barselavdelingen og der lå jeg i over en uke. Det var veldig tøft og veldig vanskelig.
De tok fra meg ungen på natta for at jeg skulle få sove og de hentet han fra meg når verdiene mine skøyt i været.. du må sove sa de hele tiden. Jeg ble jo selvsagt bare mer stressa og gråt hele tiden.. Dette tolket de som at jeg hadde fått fødselsdepresjon - men jeg fikk aldri snakket med noen om dette selv om jeg ba om det.

Etter til sammen 2 uker på sykehus dro vi hjem og der ble vi. Jeg måtte ta blodtrykksmedisiner i et halvt år i ettertid og jeg hadde min første trilletur med ungen da han var 3 mnd. først da klarte jeg å gå som normalt.

Jeg er helt ærlig traumatisert.. livredd.. og kjempe redd for å ikke bli tatt på alvor ved neste anledning.

Ja jeg er 175cm "høy" og ja jeg var førstegangsfødende - men å bli så OVERKJØRT ang igangsettelse når man er SÅ stor!! Det hadde jeg aldri sett for meg..

- Det går nok bra. Du er jo høy -
 
Back
Topp