Hvor ofte bader dere babye og hvor Lange om gangen?

Googlimoogli

Glad i forumet
Assistert-jentene
Junibarna 2019
Jeg syns det er nok å bade/dusje/ vaske hele kroppen til en snart fire måned gammel gutt annen hver dag. Men mannen min mener at han kan bades opp til 2 ganger daglig!

Jeg syns det blir for mye dusjing. Men jeg tror han vil dusje ham bare for å få en nærkontakt og egentid med ham også siden jeg har flere ammestunder med ham.

Jeg blir ofte sur for han trenger litt min hjelp for å dusje ham og det er ikke alltid det passet for meg å hjelpe til da jeg kan være overtrøtt/sliten. Og han vil ikke la meg dusje han når det passer meg og han hjelpe til! Og når jeg en dag dusjer ham på egenhånd da jeg har det meste tida med ham hjemme i permisjon så vil han likevel dusje ham igjen. Som om jeg ikke dusjer gutten bra nok! Da kan det bli for mye dusjing for småen syns jeg! Det kan neppe være bra for ham selv om vi bruker uparfymerte produkter nå!
 
Vet du,vi bader vår jente 2 ganger i uka. Noen ganger bare én . er redd for å tørke ut huden til babyen,det er ikke anbefalt å bade de så kjempeofte. To ganger om dag er alt for mye! Mange har jo daglig bading pga dem roen det skaper, og det var jo særlig vanlig før, men to ganger om dag er unødvendig synes jeg.
 
Vi badet våre små etter behov. Kunne bli to ganger per dag hvis det var bleie lekkasjer eller mye gulp eller gå flere dager i mellom
 
Kanskje kan pappaen få nærhet på annen måte? Å dusje med babyen er jo kjempefint på den måten,men det blir mye dusjing. Hva med bæresele eller bæresjal? Bare å være med barnet,la han sove oppå brystet til far osv er også nærhet. Kanskje du kan foreslå noe sånt?
 
Vi badet vel vår et par ganger i uka i den alderen der, oftere dersom det var behov da.
 
Vi badet også ofte etter behov bare i de første mnd, var mest vanlig at vi badet 1-2 ganger i uka og ikke lenge av gangen for hun var ikke sånn kjempe fan, så bare lenge nok til å få vasket henne:)

Ellers så vasket jeg henne litt med en fuktig klut på stellebordet der det var behov:)

NÅ derimor ee hun 11 mnd og spiser selv, blir mye gris med mat, plutselig er det mat i hele håret etc så nå er det også etter behov, men har hatt noen dager hvor vi må spyle av henne et par ganger for dag:)
 
Vi dusjer med vår ca hver annen dag. Bruker ingen produkter, det er bare vann. Det har vi gjort fra ca 3 mnd alder, nå er hun snart 6 mnd. Ser ingen antydning til tørr hud.
En dusj tar vel max 2 minutter.
 
Vår baby på to måneder har badet en gang i sitt liv :hilarious: vasker rumpa i vasken ved skikkelige bæsjebleier, ellers blir han jo ikke møkkete enda. Når han bikker halvåret og begynner med fast føde blir det erfaringsmessig mye mer bading og dusjing, da trengs det!

Hvis pappaen syns det er koselig er jo det fint da, men han kan jo klare seg selv uten å bli sur :) men kanskje bære i bæresele etc kan være vel så koselig. Svært få trenger å dusje to ganger daglig (med mindre det er trening etc da), hverken voksne eller barn :p
 
Bader når det er behov. På den alderen var det antagelig maks en gang i uka.
 
Jeg syns det er nok å bade/dusje/ vaske hele kroppen til en snart fire måned gammel gutt annen hver dag. Men mannen min mener at han kan bades opp til 2 ganger daglig!

Jeg syns det blir for mye dusjing. Men jeg tror han vil dusje ham bare for å få en nærkontakt og egentid med ham også siden jeg har flere ammestunder med ham.

Jeg blir ofte sur for han trenger litt min hjelp for å dusje ham og det er ikke alltid det passet for meg å hjelpe til da jeg kan være overtrøtt/sliten. Og han vil ikke la meg dusje han når det passer meg og han hjelpe til! Og når jeg en dag dusjer ham på egenhånd da jeg har det meste tida med ham hjemme i permisjon så vil han likevel dusje ham igjen. Som om jeg ikke dusjer gutten bra nok! Da kan det bli for mye dusjing for småen syns jeg! Det kan neppe være bra for ham selv om vi bruker uparfymerte produkter nå!

Det holder med max én gang i uken når de er små:) De har veldig sart og følsom hud i begynnelsen så det kan fort bli mer skade enn godt med "overdrevent" bading/vask. Det ser du fort om babyen får tørr hud eller tørre steder. Det kan bli sårt, etterhvert sår og om det blir ordentlig ille så kan det bli infeksjoner.

Vi badet én gang i uken i 3-5 minutter bare for å vaske litt de første månedene. Nå må jeg legge til at vår lille HATET å være i vann. Etter hun ble 7 måneder kunne hun sitte så da ble vann og bading mer på "hennes betingelser" om man skal kalle det dét:p
Nå er bading både vask, lek og kos. Varer ofte mellom 15 minutter og én halvtime.
 
Last edited:
1-2 ganger i uka, mer ved behov. Sitter i 5-10 minutter, alt etter hva frøkna er i humør til.
 
Vet du,vi bader vår jente 2 ganger i uka. Noen ganger bare én . er redd for å tørke ut huden til babyen,det er ikke anbefalt å bade de så kjempeofte. To ganger om dag er alt for mye! Mange har jo daglig bading pga dem roen det skaper, og det var jo særlig vanlig før, men to ganger om dag er unødvendig synes jeg.
Det høres jo bra ut hvis dere får det til.
Tror det med bading/dusj/ vask også har med egne rutiner å gjøre da jeg og mannen selv dusjer minst en gang daglig, men jeg vasker håret 1-2 ganger i uken!
Vet at håret blir slitt.
Jeg føler og at gutten vår ville ha godt av et bad/dusj en gang daglig, men håpet på at det var jeg som kunne dusje ham og ikke mannen da jeg føler jeg har mere varsomme hender enn han. Men jeg er redd for å dusje han mens jeg dusjer selv for han er blitt litt tung å bære(litt over 7kg)! Vi finnet nok en løsning...
 
Vi har en rutine med bading hver kveld. Her bader vi rundt 21.30, vi er i seng mellom 23-00 hver kveld. Det er korte bad på maks 10 min med litt babyolje i vannet, ikke noe såpe osv. Han sover tungt og godt :)
 
Han vår hatet å bli badet de første 6 mnd! Unntaket var på baby svømminga. Så det var kun når det var nødvendig! 8 mnd nå og bader 1-2 ganger i uka, han er såpass ustø enda så er vanskelig å få badet han de ukene jeg er alene. Men blir grundig vasket hver dag og er ikke møkkete. Men nå liker han det bedre. Håper han snart sitter mer stødig så det blir lettere alene.
 
Back
Topp