Såre brystvorter :(

Iva82

Elsker forumet
Himmelbarn
Hei,jeg har prøvd nesten alt men har åpen sår på begge to. Har ringt ammepoliklinikken idag og fikk lov å prøve brulidine krem og å komme på mandag så at de kan sjekke ammestiling. På barsel de sa at han har fin sugetak og på helsestasjonen helsesøster sa samme ting og at han kanskje har litt dårlig sugetak i begynnelse. Jeg følger alt fra her https://ammehjelpen.no/sare-brystvorter/ og håper at det blir bedre snart. Hvordan har dere det? Noen med erfaring med brulidine eller noe gode tips?
 
Jeg har akkurat fått påvist gule stafylokokker på begge brystene og får antibiotika. Du bør be dem sjekke det og candidae (sopp) på deg og baby. Mine brystvorter har vært såre i to uker nå, men lurer på om de ikke har begynt å gro litt nå?! Har fått antibiotika i tre dager.
 
Jeg har akkurat fått påvist gule stafylokokker på begge brystene og får antibiotika. Du bør be dem sjekke det og candidae (sopp) på deg og baby. Mine brystvorter har vært såre i to uker nå, men lurer på om de ikke har begynt å gro litt nå?! Har fått antibiotika i tre dager.
:( Så bra at du har fått riktig behandling!Jeg skal be om prøver men idag på telefon hun sa at det er ammestiling,det tror jeg ikke er årsak! Og i tillegg,han er 10dager gammel idag og kanskje har første økedag så såret er enda verre. Jeg gråter hver gang jeg begynner å amme :(
 
Hei,jeg har prøvd nesten alt men har åpen sår på begge to. Har ringt ammepoliklinikken idag og fikk lov å prøve brulidine krem og å komme på mandag så at de kan sjekke ammestiling. På barsel de sa at han har fin sugetak og på helsestasjonen helsesøster sa samme ting og at han kanskje har litt dårlig sugetak i begynnelse. Jeg følger alt fra her https://ammehjelpen.no/sare-brystvorter/ og håper at det blir bedre snart. Hvordan har dere det? Noen med erfaring med brulidine eller noe gode tips?



Har du multimam kompresser?
De kan klippes i to så varer de lenger, brukes 1 time om gangen før du tar pause. 1 kompress kan brukes 24t tror jeg, men sjekk bak på pakka. Det er gull mellom ammingene. Og såklart purelan etter hver amming, påfør med en q-tip om det er veldig sårt også slipper du å vaske og sprite hender før du tar på.
Jeg synes det hjalp å være varm også, gode ull innlegg utenpå evt engangsinnlegg og ullsokker.
Håper det blir bedre snart, det ER så vondt i starten ❤️
 
Har du multimam kompresser?
De kan klippes i to så varer de lenger, brukes 1 time om gangen før du tar pause. 1 kompress kan brukes 24t tror jeg, men sjekk bak på pakka. Det er gull mellom ammingene. Og såklart purelan etter hver amming, påfør med en q-tip om det er veldig sårt også slipper du å vaske og sprite hender før du tar på.
Jeg synes det hjalp å være varm også, gode ull innlegg utenpå evt engangsinnlegg og ullsokker.
Håper det blir bedre snart, det ER så vondt i starten ❤️
Har den men kan brukes bare 2 timer om dagen. Siden brulidinebkan brukes 2 ganger om dagen jeg kan prøve kompresser også. Jeg har luftet puppene som var galt. Selv om det er så vondt jeg skal ikke gi opp :)
 
Har den men kan brukes bare 2 timer om dagen. Siden brulidinebkan brukes 2 ganger om dagen jeg kan prøve kompresser også. Jeg har luftet puppene som var galt. Selv om det er så vondt jeg skal ikke gi opp :)

Ja, det blir visst verre av luft. Men la oss håpe det blir bedre veldig snart. Husk å ikke holde skuldrene for mye oppe når det gjør vodnt, jeg fikk samboer til å holde skuldrene min nede når jeg skulle legge til, og puste dypt som om man skal føde når det gjør vondt. Det hjelper jo ikke på sårheten direkte da, men det kn bli vondere hvis man spenner kroppen. :) god bedring ❤️
 
Har du forsøkt å pumpe noen av måltidene for å avlaste brystvortene?
 
Har du forsøkt å pumpe noen av måltidene for å avlaste brystvortene?
Med hånd det går ganske sakt og han spiser ofte,med avent pumpe det er så vondt at jeg klarer ikke :( Men,jeg vet når vi finner årsak bedring går veldig fort. Og det er ikke vondt etter første minutt tror jeg.
 
Ja, det blir visst verre av luft. Men la oss håpe det blir bedre veldig snart. Husk å ikke holde skuldrene for mye oppe når det gjør vodnt, jeg fikk samboer til å holde skuldrene min nede når jeg skulle legge til, og puste dypt som om man skal føde når det gjør vondt. Det hjelper jo ikke på sårheten direkte da, men det kn bli vondere hvis man spenner kroppen. :) god bedring ❤️
Jeg begynte å singe å slappe av :) Skal prøve med ullinnlegg,purelan,multimam kompresser,vasking med saltvann og brulidine så håper at det blir bedre snart. :)
 
Last edited:
Har du prøvd ammeskjold? Det er gull verdt og hjalp meg når jeg var som sårest :)
 
Hei! Mye sår her og, så sår nå at jeg nå må pumpe meg + ta smertestillende og penicillin.

Jeg har brukt brulidine etter hver amming, mam kompress og saltvannsbad.
Mam kompress bruker jeg i noen timer i slengen, gull verdt!
Jeg har fått antibiotika nå for å se om sårene vil gro, om ikke blir det flaske her.

Anbefaler deg å skifte ammeinnlegg ofte, legge baby i ulike ammestillinger og få til utdriving før du kobler baby på. Kan lette på smerter.
Jeg måtte gi meg selv med purelan fordi jeg følte det gjorde brystvortene verre, bedre med bepanthen her hvertfall.

God klem, vet hvordan du har det! Håper du blir fort bra, eller får god hjelp!
 
Det høres ikke godt ut! Har dessverre ingen andre råd enn du alt har fått.

Ville bare ønske deg god bedring. Du er tøff som ikke gir deg. Men husk også at det er ingen skam å gå over til mme hvis du etterhvert ønsker det.
 
Uff, det der høres grusomt ut. Ikke uvanlig å være sår i begynnelsen, men åpne sår er ikke bra. Det beste råder jeg kan gi er å holde brystene og brysrvorta så tøre som mulig. Skifte innlegg ofte og hvis det inne renner gå uten bh for å holde det tørt en stund. Tror det er lurt å skifte ammestilling ofte også. Lykke til!
 
Jeg ga opp ammingen for noen uker siden, og vi har det fint med flaske. Bare nevner det, så du kan tenke deg det som en mulighet også. Jeg satt også og gråt ved hver amming.
Som helsesøster sa: det viktige er at ungen blir mett. Hun er herlig:)
 
Huff,det hørtes ikke godt ut. Fikk litt såre brystvorter her også i begynnelsen, tror det var pga hun diet så ofte og melka ikke var kommet. Huden liksom flasset litt. Brukte purelan etter hver eneste amming i begynnelsen,og det hjalp. For deg har det gått lengre. Vet bare at du ikke skal la det lufttørke, da blir det en hard rur oppå som sprekker opp. Jeg ville vasket brystene jevnlig for å unngå infeksjoner, og brukt purelan . Det vil nok gå seg til, men fælt at du skal ha så vondt nå.
 
Har du prøvd ammeskjold? Det er gull verdt og hjalp meg når jeg var som sårest :)
Har prøvd det med første 10år siden. Brukte det i månader men trudde at nå jeg skulle ikke trenge det. Jeg skal høre med de på ammepoliklinikken men det er mulighet å prøve på nytt
 
Hei! Mye sår her og, så sår nå at jeg nå må pumpe meg + ta smertestillende og penicillin.

Jeg har brukt brulidine etter hver amming, mam kompress og saltvannsbad.
Mam kompress bruker jeg i noen timer i slengen, gull verdt!
Jeg har fått antibiotika nå for å se om sårene vil gro, om ikke blir det flaske her.

Anbefaler deg å skifte ammeinnlegg ofte, legge baby i ulike ammestillinger og få til utdriving før du kobler baby på. Kan lette på smerter.
Jeg måtte gi meg selv med purelan fordi jeg følte det gjorde brystvortene verre, bedre med bepanthen her hvertfall.

God klem, vet hvordan du har det! Håper du blir fort bra, eller får god hjelp!
Jeg håper du klarer til slutt og at antibiotika hjelper. Det er så mye enklere med bryst enn flaske. Jeg tenkte at brulidine kan ikke brukes mer enn 2 ganger per dag?
Og må bepanthen vaskes fra bryster før amming?
 
Det høres ikke godt ut! Har dessverre ingen andre råd enn du alt har fått.

Ville bare ønske deg god bedring. Du er tøff som ikke gir deg. Men husk også at det er ingen skam å gå over til mme hvis du etterhvert ønsker det.
Takk ! Jeg vet at det er usunt å amme sånn,amming bør bli koselig for begge mor og barn :( Jeg vet at flaske er ok men er litt overasket hvor mye vondt jeg har ved amming.
 
Uff, det der høres grusomt ut. Ikke uvanlig å være sår i begynnelsen, men åpne sår er ikke bra. Det beste råder jeg kan gi er å holde brystene og brysrvorta så tøre som mulig. Skifte innlegg ofte og hvis det inne renner gå uten bh for å holde det tørt en stund. Tror det er lurt å skifte ammestilling ofte også. Lykke til!
Med åpen sår man kan ikke lufttørke bryster,det er noe som skal lage skorper. :(
 
Jeg ga opp ammingen for noen uker siden, og vi har det fint med flaske. Bare nevner det, så du kan tenke deg det som en mulighet også. Jeg satt også og gråt ved hver amming.
Som helsesøster sa: det viktige er at ungen blir mett. Hun er herlig:)
Ja,det er viktig at mor har det bra også. Jeg valgte amming pga alle helsefordeler men også fordi det er mye enklere. Hvis jeg skal gråte hver gang da det er ikke beste valg. Jeg tror det er litt bedre nå men skal høre i morgen hva de tenker problem kan bli.
 
Back
Topp