Såre brystvorter :(

Huff,det hørtes ikke godt ut. Fikk litt såre brystvorter her også i begynnelsen, tror det var pga hun diet så ofte og melka ikke var kommet. Huden liksom flasset litt. Brukte purelan etter hver eneste amming i begynnelsen,og det hjalp. For deg har det gått lengre. Vet bare at du ikke skal la det lufttørke, da blir det en hard rur oppå som sprekker opp. Jeg ville vasket brystene jevnlig for å unngå infeksjoner, og brukt purelan . Det vil nok gå seg til, men fælt at du skal ha så vondt nå.
Så bra at det ordnet seg for dere. Jeg tror samme her,før melka kom han var på bryster konstant og etter det med lufttørking alt gikk feil vei. Jeg vasker bryster med saltvann etter hver amming,brukere brulidine 2 ganger per dag og purelan etter hver amming også. Håper at det blir snart bedre.
 
Jeg har samme problem, åpne sår på begge brystvortene og supervondt hver amming. Er helt utslitt av smertene og av å grue meg til neste amming. Babyen gulpet også blod. Fikk sjekket ammetaket mange ganger på sykehuset som sa det så greit ut. Jordmor anbefalte meg å pumpe for å avlaste. Så denne uken har jeg hatt en 24 timer pause på den ene puppen hvor jeg har pumpet alle måltider. Slitsomt, men såret har faktisk grodd og blitt litt bedre. Så nå er det bare vondt uten å være gråte-vondt. Kan være verdt å prøve i tillegg til purelan og multimam.
 
Jeg har samme problem, åpne sår på begge brystvortene og supervondt hver amming. Er helt utslitt av smertene og av å grue meg til neste amming. Babyen gulpet også blod. Fikk sjekket ammetaket mange ganger på sykehuset som sa det så greit ut. Jordmor anbefalte meg å pumpe for å avlaste. Så denne uken har jeg hatt en 24 timer pause på den ene puppen hvor jeg har pumpet alle måltider. Slitsomt, men såret har faktisk grodd og blitt litt bedre. Så nå er det bare vondt uten å være gråte-vondt. Kan være verdt å prøve i tillegg til purelan og multimam.
Takk! Jeg skal høre i morgen hvis de tenker at noe er galt,er ikke flink å pumpe men kanskje jeg må. Jeg gråter ikke hver gang og prøver å slappe av og å si at det blir bedre. Han gulper ikke så jeg vet ikke hvis det er blod men ville ikke bli overraskelse :sorry:
 
Takk! Jeg skal høre i morgen hvis de tenker at noe er galt,er ikke flink å pumpe men kanskje jeg må. Jeg gråter ikke hver gang og prøver å slappe av og å si at det blir bedre. Han gulper ikke så jeg vet ikke hvis det er blod men ville ikke bli overraskelse :sorry:

Det er noe skikkelig herk altså, håper det ordner seg for oss begge snart. Frustrerende når noe man må gjøre så ofte som å amme er så vondt. Har forresten også fått tips om å koble baby av etter 15-20 min hvis det er veldig vondt. Egentlig skal de amme få lenge de vil, men ikke til enhver pris sier helsesøster :)
 
Har vært på ammepoliklinikken og fikk samme råd som her. De tok prøve å finne ut hvis det er bakterie eller sopp. Jeg tror at brudiline og null lufttørking med modifisert vuggestilling hjelper. Baby har det bra,han går opp i vekt fint så det er bare mamma som har vondt :happy: Håper at det order seg for alle som har samme problem! :)
 
Jeg har samme problem, åpne sår på begge brystvortene og supervondt hver amming. Er helt utslitt av smertene og av å grue meg til neste amming. Babyen gulpet også blod. Fikk sjekket ammetaket mange ganger på sykehuset som sa det så greit ut. Jordmor anbefalte meg å pumpe for å avlaste. Så denne uken har jeg hatt en 24 timer pause på den ene puppen hvor jeg har pumpet alle måltider. Slitsomt, men såret har faktisk grodd og blitt litt bedre. Så nå er det bare vondt uten å være gråte-vondt. Kan være verdt å prøve i tillegg til purelan og multimam.
Hvordan går det med deg? :Heartred
 
Heldigvis litt bedre. Fortsatt noen små sår, men brystvortene ser ikke lenger helt massakrert ut. Håper at sårene forsvinner helt i løpet av den neste uken :happy: Hvordan går det med deg?
Så bra! Bedre her også,jeg glemte hvor brystvorter ser ut uten åpen sår,skal ringe på torsdag eller fredag å høre resultater men tenker at det er ingen bakterier. Fortsatt litt vondt men mye bedre :)
 
Så bra! Bedre her også,jeg glemte hvor brystvorter ser ut uten åpen sår,skal ringe på torsdag eller fredag å høre resultater men tenker at det er ingen bakterier. Fortsatt litt vondt men mye bedre :)

Hehe, ja, fantastisk når brystvorten endelig begynner å ligne på en brystvorte igjen!
 
Hei! Har lest igjennom denne tråden og ser at det nå går bedre for flere ;-) så bra! Jeg har samme problem og gruer meg til hver amming og tårene triller. Hva var løsningen for dere? Ser dere prøvde forskjellige ting. Kan dere gi meg noen tips om hva som ble løsningen for dere?
 
Hei! Har lest igjennom denne tråden og ser at det nå går bedre for flere ;-) så bra! Jeg har samme problem og gruer meg til hver amming og tårene triller. Hva var løsningen for dere? Ser dere prøvde forskjellige ting. Kan dere gi meg noen tips om hva som ble løsningen for dere?
Så,jeg brukte brudiline som du kan kjøpe reseptfrie og ha det 3 ganger per dag,må vaskes før amming. Så snart babyen er ferdig må jeg ha ammeinnlegg så at det blir ingen lufttørking,etter amming vasking med saltvann og hadde masse lanolin,noe ganger hadde multimum kompresser. Jeg prøver å ha babyen å ha bedre sugetak i begynnelse også. Jeg håper det blir bedre for deg snart fordi å ha det som du har nå er grusomt!!!
 
Hei! Har lest igjennom denne tråden og ser at det nå går bedre for flere ;-) så bra! Jeg har samme problem og gruer meg til hver amming og tårene triller. Hva var løsningen for dere? Ser dere prøvde forskjellige ting. Kan dere gi meg noen tips om hva som ble løsningen for dere?
Hei! Jeg har det litt bedre, men fortsatt sår som ikke er grodd, og det er 3 uker siden jeg fikk dem. Kremer med brulidine, mam kompress og lanolin/ bepanthen her og. Har og sjekket tungebånd, grep og teknikk, så er ikke det.

Tips er å ikke lufttørke da du river opp igjen, og å holde brystvorter fuktig med krem. Du kan avlaste et døgn el noen dager med pumpe/ skjold, men lurt å gi med kopp da evt ungen kan bli sugeforvirret.
Har du mye smerter kan du og ta 1g Paracet og 1 stk 400 mg ibux hver 6 time.
Få utdrivingen i gang før du legger til.
Noen har også god effekt av å bruke albueskjell mellom amming.

Men aller best å sjekke på helsestasjon om grepet /sugeteknikk er godt og variere ammestillinger!
Fælt sånn du har det nå, håper det blir fort bedre!
 
Hei! Jeg har det litt bedre, men fortsatt sår som ikke er grodd, og det er 3 uker siden jeg fikk dem. Kremer med brulidine, mam kompress og lanolin/ bepanthen her og. Har og sjekket tungebånd, grep og teknikk, så er ikke det.

Tips er å ikke lufttørke da du river opp igjen, og å holde brystvorter fuktig med krem. Du kan avlaste et døgn el noen dager med pumpe/ skjold, men lurt å gi med kopp da evt ungen kan bli sugeforvirret.
Har du mye smerter kan du og ta 1g Paracet og 1 stk 400 mg ibux hver 6 time.
Få utdrivingen i gang før du legger til.
Noen har også god effekt av å bruke albueskjell mellom amming.

Men aller best å sjekke på helsestasjon om grepet /sugeteknikk er godt og variere ammestillinger!
Fælt sånn du har det nå, håper det blir fort bedre!
Har du sjekket for bakteria og sopp? Jeg har bakteria men siden jeg har ikke feber,brystbetennelse og at såret grodd sammen de vil ikke behandle med antibiotika og ingen sopp her. Lille begynte å bli sint eller hva i begynnelse men heldigvis lager han ikke nye sår
 
Har du sjekket for bakteria og sopp? Jeg har bakteria men siden jeg har ikke feber,brystbetennelse og at såret grodd sammen de vil ikke behandle med antibiotika og ingen sopp her. Lille begynte å bli sint eller hva i begynnelse men heldigvis lager han ikke nye sår
Ja, hadde ikke unormalt mye bakterie men fikk likevel penicillin etter samtale med kompetansesentert for Amming. Har blitt litt bedre etter 10 dager nå, men fortsatt kjøttsår som gjør vondt og må ta smertestillende.
 
Ja, hadde ikke unormalt mye bakterie men fikk likevel penicillin etter samtale med kompetansesentert for Amming. Har blitt litt bedre etter 10 dager nå, men fortsatt kjøttsår som gjør vondt og må ta smertestillende.
:(
 
Jeg fikk 14 dagers antibiotikakur på grunn av såre bryster som viste seg å komme av gule stafylokokker. Det er myyye bedre, nesten helt bra nå, etter 9 dager på antibiotika. Det er helt grusomt når amminga er vond, så jeg håper alle finner ut av det her ❤️
 
Jeg fikk 14 dagers antibiotikakur på grunn av såre bryster som viste seg å komme av gule stafylokokker. Det er myyye bedre, nesten helt bra nå, etter 9 dager på antibiotika. Det er helt grusomt når amminga er vond, så jeg håper alle finner ut av det her ❤️
Jeg fikk påvist samme bakterier men de sa at siden jeg har ikke feber eller tegn til brystbetennelse det skal ikke behandles. Det er jo bedre nå uten antibiotika så kanskje de har rett.
 
Jeg fikk påvist samme bakterier men de sa at siden jeg har ikke feber eller tegn til brystbetennelse det skal ikke behandles. Det er jo bedre nå uten antibiotika så kanskje de har rett.

Jøss. Jeg fikk en skikkelig hestekur. Hadde blitt forbanna om de ikke hadde gitt meg noe, for det ble bare verre og verre i løpet av to uker.
 
Hei! Har lest igjennom denne tråden og ser at det nå går bedre for flere ;-) så bra! Jeg har samme problem og gruer meg til hver amming og tårene triller. Hva var løsningen for dere? Ser dere prøvde forskjellige ting. Kan dere gi meg noen tips om hva som ble løsningen for dere?
Hey,hvordan går det med deg?
 
Back
Topp