Tenkt på navn?

dagosi

Gift med forumet
Himmelbarn
Novemberbarna 19
Nyskjerrig som jeg er, så lurer jeg på om dere har startet å tenke på navn. Er dere enige eller sliter dere ennå med å enes om navnet på barnet? Hvem får være med å bestemme navnet? Og tar dere hensyn til andre i familien eller eventuelt venner? Å de som ikke vet kjønn, har dere funnet både jente og guttenavn eller bare et er avklart?

Vi har et navn som er veldig aktuelt for oss begge, mormor startet nesten og gråte da jeg sa navnet til henne. Men så har jeg ei søster som også ønsker å bruke samme fornavn som oss, og hun er ikke veldig enig i vårt navnevalg, da hun håper på en sønn selv med samme fornavn. Fryktelig vanskelig å bestemme seg for om man skal kjøre over henne eller ta hensyn til hennes ønske, da hun ikke er gravid ennå. Vi begge har mellomnavn, så er jo egentlig ikke krise krise, men litt spesielt å dele navn med søskenbarnet sitt likevell. Har valgt bort navn som mine søskenbarn har, så føler jeg iallefall burde styrt unna søskenbarnas navn. Men vet jo ikke om søsteren min blir å få barn.
 
Vi har bestemt navn. Jentenavn ble bestemt Ifjor sommer da vi endelig fant ett vi begge likte, og når vi da på OUL fikk vite at det er ei jente så hadde hun navn.
Kun meg og mannen som har hatt noe å si på navnet.

Jeg spurte mannen, vi hadde nok ikke tatt hensyn til en ikke-gravid søster som ønsket å bruke det samme navnet.
 
Hadde ikke latt være å bruke ett navn bare fordi hun kunne tenke seg det til ett barn som ikke er på vei engang.
Her har vi landet på ett navn, men for å slippe for mange meninger om det, så velger vi ganske enkelt å holde navnet hemmelig til vi annonserer at han er født.
Delte meninger om at vi holder navnet hemmelig, men greit å slippe alle mulige meninger om det. Og ikke minst, om vi da ombestemmer oss, så er det jo ikke noe noen vet uansett.
 
Hvis dere liker navnet så hadde jeg brukt det, søsteren din er jo ikke gravid engang.
Vi har et navn hver som vi liker, så får se hva det ender opp med. Vi fortalte familiene våre om navnene i sommer og det angrer jeg på, alle skulle ha så mange meninger:wtf:
 
Ja folk har så forskjellig tanker og meninger om navn. Å skjønner på en måte at de blander seg, spess i navn som kan gjøre at barnet blir mobbet å lignende. Samtidig så er det umulig å få fine spesielle navn som ikke alle andre har.

Jeg liker mikke som guttenavn, men det turte ikke gubben å bruke fordi han mente han kom til å bli mobbet som mikke mus.
 
Nyskjerrig som jeg er, så lurer jeg på om dere har startet å tenke på navn. Er dere enige eller sliter dere ennå med å enes om navnet på barnet? Hvem får være med å bestemme navnet? Og tar dere hensyn til andre i familien eller eventuelt venner? Å de som ikke vet kjønn, har dere funnet både jente og guttenavn eller bare et er avklart?

Vi har et navn som er veldig aktuelt for oss begge, mormor startet nesten og gråte da jeg sa navnet til henne. Men så har jeg ei søster som også ønsker å bruke samme fornavn som oss, og hun er ikke veldig enig i vårt navnevalg, da hun håper på en sønn selv med samme fornavn. Fryktelig vanskelig å bestemme seg for om man skal kjøre over henne eller ta hensyn til hennes ønske, da hun ikke er gravid ennå. Vi begge har mellomnavn, så er jo egentlig ikke krise krise, men litt spesielt å dele navn med søskenbarnet sitt likevell. Har valgt bort navn som mine søskenbarn har, så føler jeg iallefall burde styrt unna søskenbarnas navn. Men vet jo ikke om søsteren min blir å få barn.

Med mindre det har vært veldig tydelig at din søster alltid har ønsket det spesifikke navnet og det er fra din søster dere hørte om navnet syns jeg ikke dere skal vektlegge det noe sterkt. Det er ikke sikkert din søster noen gang får en sønn. Velg det som føles riktig for dere og bry dere mindre om hva andre tenker. :)
 
Med mindre det har vært veldig tydelig at din søster alltid har ønsket det spesifikke navnet og det er fra din søster dere hørte om navnet syns jeg ikke dere skal vektlegge det noe sterkt. Det er ikke sikkert din søster noen gang får en sønn. Velg det som føles riktig for dere og bry dere mindre om hva andre tenker. :)

Det er mulig hun tenkte på navnet først, da vår morfar hadde det som mellomnavn. Å jeg og gubben fant aldri guttenavn vi begge likte, før denne gutten ble til. Forrige gutten vår ble bare å hete Lille Stille pga navneproblemer :smiley-ashamed008 Da valgte jeg å ikke bruke Julian som er vårt felles navn, fordi jeg tenkte jeg ikke ville bruke det opp, siden vi begge ønsket det navnet. Men nå fant jeg et mellomnavn som passer til, og som også på en måte passer i forhold til de jentenavnene vi bestemte oss for, for 15 år siden. Så fikk veldig lyst å bruke navnet, pga det.
 
Det er mulig hun tenkte på navnet først, da vår morfar hadde det som mellomnavn. Å jeg og gubben fant aldri guttenavn vi begge likte, før denne gutten ble til. Forrige gutten vår ble bare å hete Lille Stille pga navneproblemer :smiley-ashamed008 Da valgte jeg å ikke bruke Julian som er vårt felles navn, fordi jeg tenkte jeg ikke ville bruke det opp, siden vi begge ønsket det navnet. Men nå fant jeg et mellomnavn som passer til, og som også på en måte passer i forhold til de jentenavnene vi bestemte oss for, for 15 år siden. Så fikk veldig lyst å bruke navnet, pga det.
Bruk det, og forklar hvorfor til søsteren din - du skjønner at hun også har lyst til å bruke det, men hun er tross alt ikke gravid og det er uvisst om hun noen gang vil bli det.
 
Det er mulig hun tenkte på navnet først, da vår morfar hadde det som mellomnavn. Å jeg og gubben fant aldri guttenavn vi begge likte, før denne gutten ble til. Forrige gutten vår ble bare å hete Lille Stille pga navneproblemer :smiley-ashamed008 Da valgte jeg å ikke bruke Julian som er vårt felles navn, fordi jeg tenkte jeg ikke ville bruke det opp, siden vi begge ønsket det navnet. Men nå fant jeg et mellomnavn som passer til, og som også på en måte passer i forhold til de jentenavnene vi bestemte oss for, for 15 år siden. Så fikk veldig lyst å bruke navnet, pga det.

Ville uten tvil brukt det navnet :) Din søster kan ikke legge krav på et navn som er i familien. Det eneste du kan risikere er at en eventuell fetter blir hetende det samme, men jeg tippet det er større sannsynlighet for at din søster heller da velger et annet navn.
 
Hun har på en måte sagt at hun godtar det, så er ikke veldig farlig, men har også sagt hun blir å bruke mellomnavnet hans, å det har jeg egentlig ikke noe i mot. Velger jo begge navna fordi jeg liker dem begge. Mellomnavnet har han på en måte fått etter sin far, så det er jo fint å vite noen blir å bruke mellomnavnet også. Men føler meg samtidig litt slem som tar et navn hun har hatt før jeg tenkte på det.
 
Nyskjerrig som jeg er, så lurer jeg på om dere har startet å tenke på navn. Er dere enige eller sliter dere ennå med å enes om navnet på barnet? Hvem får være med å bestemme navnet? Og tar dere hensyn til andre i familien eller eventuelt venner? Å de som ikke vet kjønn, har dere funnet både jente og guttenavn eller bare et er avklart?

Vi har et navn som er veldig aktuelt for oss begge, mormor startet nesten og gråte da jeg sa navnet til henne. Men så har jeg ei søster som også ønsker å bruke samme fornavn som oss, og hun er ikke veldig enig i vårt navnevalg, da hun håper på en sønn selv med samme fornavn. Fryktelig vanskelig å bestemme seg for om man skal kjøre over henne eller ta hensyn til hennes ønske, da hun ikke er gravid ennå. Vi begge har mellomnavn, så er jo egentlig ikke krise krise, men litt spesielt å dele navn med søskenbarnet sitt likevell. Har valgt bort navn som mine søskenbarn har, så føler jeg iallefall burde styrt unna søskenbarnas navn. Men vet jo ikke om søsteren min blir å få barn.

Vi har funnet et navn. Er jeg og mannen min som har bestemt navnet. Er jo alltid en sjanse for at babyen ikke passer til navnet men mest sannsynlig blir det vel at vi bruker navnet vi har bestemt.

Bruk det navnet du ønsker - selv om søsteren din også kunne tenke seg å bruke det til ett evnt barn hun får. Hun er ikke gravid nå og det er heller ikke sikkert hun får en sønn om hun får barn.
 
Vi har bestemt navn, var jeg som kom med forslaget, mannen likte det med en gang. Med førstemann bestemte vi oss først kvelden før keisersnittet, da var det mannen som kom med forslaget og jeg som var enig i det. Vi ble fort enige begge gangene. Ikke møtt noen negative bemerkninger fra familie/venner rundt oss.

Søsteren min valgte et navn på sin datter som jeg hadde som mitt «babynavn», men det var lenge før jeg selv ble gravid. Jeg ble ikke sur eller lei meg altså, og navnesmaken har endret seg for meg også, hadde ikke valgt det navnet nå. Vet også om noen som er nære venninner og har valgt samme navn på sine barn, funker det og. Jeg hadde ikke valgt bort et navn som jeg likte godt fordi noen andre kanskje ville bruke det til sine barn senere, det er jo heller ikke sikkert at de bruker det eller får barn.
 
Skulle ønske jeg å mannen var litt mere samstemte om navn. Men vi klarte ikke engang enes om hundenavnene på hundene våre, så de har navn oppdretterne våre satte på dem :smiley-ashamed008 Men regner med jordmor ikke gir barnet navn :D
 
Skulle ønske jeg å mannen var litt mere samstemte om navn. Men vi klarte ikke engang enes om hundenavnene på hundene våre, så de har navn oppdretterne våre satte på dem :smiley-ashamed008 Men regner med jordmor ikke gir barnet navn :D
Det er faktisk en greie at staten gir navn om foreldrene nekter, men de jobber lenge mot at foreldrene skal velge. Gjelder bare etternavn dog.
https://www.google.com/amp/s/www.di...barnet-ditt-navn-hvis-du-er-treg/68544211/amp

Kjedelig å hete gutt eller pike.
 
Gutt, kom inn å spis :laughing001 Etternavnet har vi, så hjelper ikke så mye der....
 
problemet er at jeg vil ha dobbeltnavn med samme sleng som jentenavnene vi allerede har klart å enes om. Å det viste seg å være mye vanskeligere enn jeg hadde trodd. Jentenavnene vi har er Helle Emilie og Ida Amalie, Så de høres nesten lik ut men forskjellige vokaler. Mens guttenavnene vi enes om er så sterk at de dytter bort mellomnavnene. Er et himla styr med disse navnene....:schocked028
 
problemet er at jeg vil ha dobbeltnavn med samme sleng som jentenavnene vi allerede har klart å enes om. Å det viste seg å være mye vanskeligere enn jeg hadde trodd. Jentenavnene vi har er Helle Emilie og Ida Amalie, Så de høres nesten lik ut men forskjellige vokaler. Mens guttenavnene vi enes om er så sterk at de dytter bort mellomnavnene. Er et himla styr med disse navnene....:schocked028
Måå det være mellomnavn da?
 
Blir det ikke litt rart om jentene har mellomnavn og ikke gutten om vi skulle få flere?
 
Forrige gang holdt vi navnet hemmelig til gutten var kommet, sjeldent navn og vi ville absolutt ikke ha noen kommentarer på navnevalget i forkant. Da var navnet bestemt mens vi enda prøvde å bli gravide :p
Denne gangen sliter vi litt mer, jeg har to guttenavn jeg har lyst til å bruke, samboeren mener de høres veldig øst-europeiske ut og dermed ikke passer til oss.
Mini mener at lillebror skal hete "Frøydis" :hilarious:

Så vi får se hva vi blir enige om, men uansett om vi blir enige før gutten kommer, så blir vi å holde navnet hemmelig til etter fødsel. Av den enkle grunn at jeg ikke vil ha negativt ladde kommentarer om navnevalget.

Hadde jeg ønsket å bruke et navn nå, som min ikke-gravide søster også ønsket å kanskje kunne bruke, som vi også hadde samme tilknytning til, så hadde jeg brukt det...
 
Back
Topp