Komforttemperatur på sovepose. Til bruk i telt om sommeren.

Sara

Forumet er livet
VIP
Desemberglede 2015
Januarlykke 2016
Dere som camper i telt. Hvor varm sovepose har dere? Hva har dere da på dere om natten?

Jeg og ungene sov i telt i hagen i helga. To med sånne tynne soveposer med Disney på ment for innendørs bruk, en i mannens sovepose som jeg ikke vet hva er ment for og meg med dyne. Jeg ba dem ta ullundertøy som pysj og gjorde det selv også.

12 grader ute ifølge yr.

Jeg ble litt varm og svett, ikke noe problem før jeg måtte følge treåringen inn på do, da ble jeg kald. Og siden jeg ikke hadde sovepose men delvis delte dyna mi med henne, så var det stadig sånn at jeg befant meg på kald plass å logge og det ble en åpning et sted.

Jeg har en sovepose på loftet hos mine foreldre men det er uvisst om den fortsatt lever, pappa skal sjekke (han tok ned sin en gsng. Og kastet den. Min er lik og kjøpt samtidig)

Så jeg har lest meg opp på soveposer og komforttemperatur. Ønsker jeg meg fea 0?fea 5? Fra 15 er for lite for jeg kommer til å sove i sånn 10-12 flere ganger antar jeg. Men i telt og kan ha ullundertøy så kanskje 15 holder likevel? Ungene som sov i de tynne soveposen klagde ikke på at der var kaldt, bare hun som hadde farens store, men hun lå jo med den bare fra livet når hun våknet så det var ikke så rart.

(de klaget derimot på hardt da. Jeg er på jakt etter gode liggeunderlag også ja)

Ikke det mest camping-aktive forumet dette men jeg vet jo flere her campet i telt i sommer. Noen kanskje ikke hjemme enda heller

Jeg kjøpte et selvoppblpsende liggeunderlag på biltema pga lett tilgjengelighet, litt akutt behov og lav pris i dag som virker kurant sånn ved innledende test, men sovepose skal jeg lese mer på

Når man blir kald, lurt å bytte tøy, alt sammen. Eg hadde sommersovepose og teppe på leir, den natta det snødde litt oppi fjellet, så fraus eg med ull og det hele. Me var ikkje i lavlandet akkurat. Helårspose?

810EAD23-08D6-4C1D-88DF-AE2035741AA1.png 303D4271-5DD8-4E31-B787-61BBD3070701.png

Vi har de her , hadde med robens på telttur i juni og den var altfor kald.
Ville nok kjøpt dunpose og heller hatt mindre klær.

Komforttemperatur 4 var for kaldt? Jeg tenkte at en på 10-12 i komfoettemp for dame skulle være passe jeg.

Må revurdere altså.

Nei var ikke det, tja si det du. Tror det var rundt 15 grader.
15 midt på natta? I telt? Klær og sovepose kaldt?

Det var jo 12 ute og altså varmt med dyne og et tynt lag ull her. Dyna som har kurant komfort inne i sikkert 20 grader eller noe sånt.

Hmm, mye mer tenking da mao

Vi er jo forskjellige og dette må testes tror jeg.
Mine barn har tre sesong pose, altså vår, sommer, høst. Jeg har den posen jeg også, har da i tillegg ullundertøy, dundyne med meg og ullteppe. Jeg fryser selv med dette så vi skal investere i en vinterpose med dun til meg.
Og denne natten vi sov ute var det kanskje 15 grader ute

15 midt på natta? I telt? Klær og sovepose kaldt?

Det var jo 12 ute og altså varmt med dyne og et tynt lag ull her. Dyna som har kurant komfort inne i sikkert 20 grader eller noe sånt.

Hmm, mye mer tenking da mao
På dagen , vet ikke på natta.

Problemet med testing er jo at en må kjøpe soveposene.... For jeg kjenner ingen å låne av sånn uten videre.

Ungene mine sov jo en i en sånn inne pose og en i en av ukjent kvalitet og jeg med dyne. Det var etter at jeg måtte ut jeg var kald. Frøys ikke, men stadig ble jeg kald når dyna fikk en åpning. Har mer tro på sovepose.

Men usikker på hva

Problemet med testing er jo at en må kjøpe soveposene.... For jeg kjenner ingen å låne av sånn uten videre.

Ungene mine sov jo en i en sånn inne pose og en i en av ukjent kvalitet og jeg med dyne. Det var etter at jeg måtte ut jeg var kald. Frøys ikke, men stadig ble jeg kald når dyna fikk en åpning. Har mer tro på sovepose.

Men usikker på hva

Xxl har vel sånn fornøyd garanti, så du kan jo teste den og levere den om den er for kald. Vil tro for de fleste mennesker holder med en 3 sesong om det kun skal teltes på sommeren i Norge.

Eller. Xxl har 30 dagers åpent kjøp og 100% fornydgsrangi så jeg kan kjøpe en og bytte (men bare bytte en gang, så bør bli forbys på andre forsøk ;))

Mnja, tenke tenke på dette.

Xxl har vel sånn fornøyd garanti, så du kan jo teste den og levere den om den er for kald. Vil tro for de fleste mennesker holder med en 3 sesong om det kun skal teltes på sommeren i Norge.
Sommer i Norge ja, så vurdere mellom sommer eller 3 sesong antar jeg. Mannen kan overta om den blir altfor kald, han sover jo glatt uten dyne ;)

Bare at senere tids presse har gjort meg noe uvillig til å handle på xxl da

Får høre hva mannen sier om natten, men han er jo varmblodig.

I natt har han sovet i det som nok er en 3 sesongers, mens de store ungene sov i disse til sommer/inne.

Jeg har etter litt tenking kommet til at jeg ønsker meg 3 sesongers, det er nok det jeg hadde som barn også om den fortsatt lever. Mamma hadde en ekstrem-sak til bruk ned til 18 kuldegrader, den er det ingen som orker sove i ;)

Jeg tipper mannen har vært varm siden han tok på ulltøy. Det brukte jo aldri vi som barn. Men det er ikke super-sommer for tiden heller da

Blir det for kaldt for meg får jeg revurdere :)

Back
Topp