Komforttemperatur på sovepose. Til bruk i telt om sommeren.

Har en Mountain Equipment Nova III med komfortgrense -8 grader C. Veldig fornøyd! Viktig å huske på at soveposen ikke må være for stor, for da fungerer den ikke slik den skal. Komfortgrensen er testet med soveposen godt snurpet inn rundt hodet. Det blir selvsagt en helt annen opplevelse hvis man ikke tar glidelåsen helt opp, og snurper inn.

Soveposen jeg har er laget for damer. For unisex-soveposer er komfortgrensen ulik for menn og kvinner:
  • T-COMF - Komforttemperatur for kvinne i avslappet liggestilling
  • T-LIM - Grensetemperatur for mann som ligger sammenkrøket og forsøker å holde varmen
  • T-EXT - Risikotemperatur for kvinne som føler sterk kulde. Det er risiko for helseskade som følge av hypotermi.
Lykke til med innkjøp! Husk å behandle soveposen riktig. Lufte/tørke den godt etter bruk, og ikke lagre den i kompresjonsposen (mange soveposer har med et større pose, evt. kan man ha den hengende).

Vet at det er ulike grenser for menn og kvinner ja. Og har lært at de ikke skal ligge i posen, der har vi syndet

Konklusjon i natt.

11 grader ute klokken 6.45 og 16 inni i sove delen av teltet

To unger i sånne tynne poser, en syntes det vsr kaldt, en syntes det var greit inntil han var en tur på do kl 5 og ble kald.
Mannen i sin antatt 3 sesongers sier det var helt greit, men han skal ta med pute neste gang (det anbefalte jeg ham, men han mente han klarte seg uten.)

Mannen sier han skal prøve en natt til og teste regnsoving (det er meldt litt regn på natta)

Vet at det er ulike grenser for menn og kvinner ja. Og har lært at de ikke skal ligge i posen, der har vi syndet

Konklusjon i natt.

11 grader ute klokken 6.45 og 16 inni i sove delen av teltet

To unger i sånne tynne poser, en syntes det vsr kaldt, en syntes det var greit inntil han var en tur på do kl 5 og ble kald.
Mannen i sin antatt 3 sesongers sier det var helt greit, men han skal ta med pute neste gang (det anbefalte jeg ham, men han mente han klarte seg uten.)

Mannen sier han skal prøve en natt til og teste regnsoving (det er meldt litt regn på natta)
Spennende :-) Vi har liggeunderlag med pute integrert (Mammut kompakt pump mat plus), men det funker jo helt fint med pute + liggeunderlag.

Vi er jo forskjellige og dette må testes tror jeg.
Mine barn har tre sesong pose, altså vår, sommer, høst. Jeg har den posen jeg også, har da i tillegg ullundertøy, dundyne med meg og ullteppe. Jeg fryser selv med dette så vi skal investere i en vinterpose med dun til meg.
Og denne natten vi sov ute var det kanskje 15 grader ute
Vi var flere om frøys på turen heg var på og alle skulle investere i dunpose ja. Gidder ikke ligge å fryse.

Spennende :) Vi har liggeunderlag med pute integrert (Mammut kompakt pump mat plus), men det funker jo helt fint med pute + liggeunderlag.
Er oppblåst pute noe godt da?

Jeg er "avhengig" av god pute, så har tatt med puta mi ut i teltet. Selvsagt tar det mindre plass om vi ikke har med vanlige puter.

Vi var flere om frøys på turen heg var på og alle skulle investere i dunpose ja. Gidder ikke ligge å fryse.
Det gidder ikke jeg heller, så det skal testes litt gradvis utbygging av sovepose-bestanden i heimen hvor varmere folk får overta de som er for kalde for noen, tenker jeg.

Mamma sender pappa på loftet for å se om min gamle lever, så får vi teste litt der og se litt etter litt.

Er oppblåst pute noe godt da?

Jeg er "avhengig" av god pute, så har tatt med puta mi ut i teltet. Selvsagt tar det mindre plass om vi ikke har med vanlige puter.
Kombinert med den myke soveposen er det ganske greit, ja :-) Men om "prinsessen på erten" hadde godtatt det, er ikke sikkert:p Posen min er forresten syntetisk og ikke dun. Holder bedre på varmen hvis den blir fuktig, men er selvsagt litt tyngre enn dun.

Kombinert med den myke soveposen er det ganske greit, ja :) Men om "prinsessen på erten" hadde godtatt det, er ikke sikkert:p Posen min er forresten syntetisk og ikke dun. Holder bedre på varmen hvis den blir fuktig, men er selvsagt litt tyngre enn dun.
Så den ligger under soveposen? Jeg tar den vanligvis oppi. Kan jo tilpasse hvor oppblåst. Skal vurderes, litt utfra hvor full bilen blir.

Vi tenker ikke "gå i fjellet-camping" det er ikke et sånt telt vi har kjøpt. Det er "kjøre til campingplass-camping" så det har jo litt å si i forhold til krav om vekt og plass for ting

Er flere ting som spiller inn her, er posen for stor eller for liten fryser man lett, underlaget bør være mykt og stoppe kuldestråling fra bakken særlig fra august kommer det mye kulde fra bakken på natten. Kler man for mye på seg i posen kler du varmen ute. Og da blir du ennå kaldere. Må du tisse eller nr 2. Blir du kald om du ligger å holder deg. Er du sulten? Kald.... jeg har 3 sesongs pose, pluss jervenduk/ytterpose. Legger et ull sitteunderlag under hoften (det er der jeg fryser mest) på vinteren har jeg en flees pose inni også. Lue uansett vær. Trøye og truse, da er jeg varm og tørr....

Så den ligger under soveposen? Jeg tar den vanligvis oppi. Kan jo tilpasse hvor oppblåst. Skal vurderes, litt utfra hvor full bilen blir.

Vi tenker ikke "gå i fjellet-camping" det er ikke et sånt telt vi har kjøpt. Det er "kjøre til campingplass-camping" så det har jo litt å si i forhold til krav om vekt og plass for ting
Ja, liggeunderlaget er undersoveposen:) Da skjermer det også noe mot kulden som kommer fra bakken.

Ja, klart, liggeunderlag er under. Jeg bruker jo løs pute og den putter jeg inni. Tenkte ikke langt nok på at din satt fast

Fikk med meg min gamle hjem fra mamma og pappa i dag, rett i vaskemaskinen. Den tåler 60 grader vask og tørketrommel så det er jo fint.

Merket eksisterer ikke så jeg får ikke googlet opp noe om sesong-antydning på min antatt 30 år gamle ajungilak Tynset, men jeg vet at jeg og min bror sov mange, mange netter i disse i telt i hagen hjemme, iført bare undertøy og tskjorte. Pappa hadde lik, mens mamma hadde en som skulle holde til 13 kuldegrader. Den er ikke mye brukt for å si det sånn.

Men jeg tenker at etter vask skal denne testes ut, for meg eller en unge

I alle fall mener han på 11 at min gamle sovepose var varm nok i natt, men det gjenstår å la en voksen teste. Tror han sov med ullundertøy som pysj da. Mannen sov bare uten ull i sin gamle uten å fryse og mellomste i sin inne-pose med ull. Alle tre har sovet godt sier de. Det er da noe.

Vi sover mye ute, i telt eller hengekøye, i skogen og på fjellet. Og vi tre i familien bruker veldig ulike soveposer, min sovepose går ned til -5 og da sover jeg komfortabelt i bare ullundertøy når det er ca 15 grader utendørs. Er det kaldere tar jeg på ullsokker, og enda kaldere tar jeg på lue, og etterhvert tykk ullgenser. Sønnen min er dog veldig varm av seg og svetter om han har komfortgrense på lavere enn 5 og han sover aldri med ullundertøy med mindre det er under 5 grader. Mannen min har samme komfortgrense som ungen. Vi har også lakenposer av ull som vi kan ha inni soveposen, og den hjelper veldig. Lue for å minimere varmetap hjelper også, og å ha soveposer som kan snøres godt igjen rundt hodet. Jeg synes det å snøre igjen så mye at bare nesa og munnen stikker ut, når det er kaldt ute, er noe av det diggeste i verden.

Generelt anbefaler jeg å heller velge for varm enn for kald sovepose, for man kan alltid kle av seg, eller sove med åpen sovepose. Både nattesøvn og turglede ødelegges veldig av kalde netter. Jeg har bommet noen ganger og det er virkelig fælt.

Det som også er viktig er å alltid være tørr, så er du f.eks. svett når du legger deg, bør du bytte alle klærne, selv om du har ull på.

Soveposer kjøper vi en etter en og tester hvem som synes den er varm nok, tenker jeg.

Men godt med slike erfaringer.

Dere som camper i telt. Hvor varm sovepose har dere? Hva har dere da på dere om natten?

Jeg og ungene sov i telt i hagen i helga. To med sånne tynne soveposer med Disney på ment for innendørs bruk, en i mannens sovepose som jeg ikke vet hva er ment for og meg med dyne. Jeg ba dem ta ullundertøy som pysj og gjorde det selv også.

12 grader ute ifølge yr.

Jeg ble litt varm og svett, ikke noe problem før jeg måtte følge treåringen inn på do, da ble jeg kald. Og siden jeg ikke hadde sovepose men delvis delte dyna mi med henne, så var det stadig sånn at jeg befant meg på kald plass å logge og det ble en åpning et sted.

Jeg har en sovepose på loftet hos mine foreldre men det er uvisst om den fortsatt lever, pappa skal sjekke (han tok ned sin en gsng. Og kastet den. Min er lik og kjøpt samtidig)

Så jeg har lest meg opp på soveposer og komforttemperatur. Ønsker jeg meg fea 0?fea 5? Fra 15 er for lite for jeg kommer til å sove i sånn 10-12 flere ganger antar jeg. Men i telt og kan ha ullundertøy så kanskje 15 holder likevel? Ungene som sov i de tynne soveposen klagde ikke på at der var kaldt, bare hun som hadde farens store, men hun lå jo med den bare fra livet når hun våknet så det var ikke så rart.

(de klaget derimot på hardt da. Jeg er på jakt etter gode liggeunderlag også ja)
Vi har noen sånne som skal holde på vintertur :p
Kan dras opp og settes sammen i dobbel.
Er beregna på mannens størrelse, så jeg drukner :hilarious:

Har sett på det med at de kan kobles sammen, men da må jo den ene ha glidelåsen på andre siden, ellers blir den opp ned, og jeg hsr sett mange som sier de kan zippes sammen men bare en som lot en kjøpe med høyre og venstre lås....

Siden ullundertøy og min gamle holder i lange baner for meg i april så antar jeg den holder med lettere bekledning i varme sommernetter.

Vi er derfor over på å skaffe sovepose til et par av ungene tenker jeg. Eldste er sånn 140+, mellomste litt over 130, så jeg tenker junior poser til 150 cm kropp, så kan han få en til voksne når han vokser ut av den, da kan minstemor arve et hakk opp

Ja, jeg dytter en del av disse trådene i kveld. Jeg har tenkt en del siden vi har sovet to netter i telt i løpet av april. Men tar gjerne mer input på mange felt.

Back
Topp