Sykmld i feire.

M

My heart

Guest
Jeg har vært sykmld 100% i ferien.
På sykmld har jeg ikke krysset av at jeg har hatt ferie. Jeg har jo ikke hatt ferie siden jeg har vært sykmld?
Arb giver mener jeg må krysse av på at jeg har hatt ferie. Siden det var avtalt ferie.

Nav sier jeg ikke skal krysse av siden jeg ikke har hatt ferie, men har vært sykmld. For da får jeg ferien tilgode.
Hva er riktig her?

Jeg har fastlønn 11 mnd i året. I juni får jeg feriepenger istedefor lønn, men er trekt for 5 uker ferie.
Vil det si at når jeg tar ut ferie senere i året at jeg får normalt vanlig mnd lønn? Eller blir det ferie uten lønn?
Nav sier jeg skal ha sykepenger for tiden jeg var sykmld.

Skal jeg da få sykepenger i sykdomsperioden i ferien, samt få utsatt ferie med vanlig mnd lønn?

Forvirret
 
Du får sykepenger når du er sykmeldt, og vanlig lønn når du tar ut ferie. Du har betalt ut ferien din ved at de har trukket deg i lønn, så det spiller ingen rolle _når_ du tar ut ferien din.
 
Du får sykepenger når du er sykmeldt, og vanlig lønn når du tar ut ferie. Du har betalt ut ferien din ved at de har trukket deg i lønn, så det spiller ingen rolle _når_ du tar ut ferien din.
Takk for svar.
Men er det riktig at jeg skal krysse av på at jeg ikke har hatt ferie da heg var sykmld?
 
Takk for svar.
Men er det riktig at jeg skal krysse av på at jeg ikke har hatt ferie da heg var sykmld?

Det må du nok ta opp med noen som kan regelverket. Hos oss er det slik at om jeg kan ta ut ferie (at sykmeldingsgrunnen ikke er til hinder for ferien min), så krysser jeg av for ferie. Om jeg derimot ikke kan avvikle ferie på grunn av sykdom, får jeg ferieukene til gode. Jeg var f.eks langtidssykemeldt på grunn av myalgi i en skulder (umulig å arbeide med for meg), men avviklet ferie som normalt, fordi skuldra ikke hindret meg stort i dagliglivet. Summa summarum spilte det jo ingen rolle, for jeg måtte ha brukt ferieukene mine for å skyve på maksdato for sykepenger uansett.
 
Du skal ikke krysse av for ferie nei.

Jeg hadde det på samme måte i fjor. Ble delvis sykmeldt før feriepenger ble utbetalt, men fikk utbetalt feriepenger som normalt og hadde ikke ferie. Jeg krysset av for at jeg ikke hadde ferie.
Arbeidsgiver sa det samme.
Sykepengene ble utbetalt som vanlig lønn. Har ikke blitt trekt noe ekstra, det er du jo gjort allerede, så spiller ingen rolle når du tar ferien. Iallefall inneværende år. Skal noe overføres til neste år må du sjekke opp med din arbeidsgiver, evt ringe kommunen hvis styrer ikke vet helt.

Ferien for i fjor tok jeg aldri i fjor, den ble overført til i år. Det gikk automatisk fikk jeg beskjed om, siden jeg hadde vært 100% sykmeldt hele året. Men det får du sjekke opp.

Her spilte det ingen rolle om sykmelding var til hinder for ferie heller, jeg var på ferie. Men arbeidsgiver var helt klar på at jeg ikke skulle krysse av for ferie. Men jeg slet da med psyken, og mye angst for å treffe på enkelte den perioden. Så derfor mente hun at det var viktig å reise bort, men at jeg ikke skulle bruke ferien.
 
Du skal ikke krysse av for ferie nei.

Jeg hadde det på samme måte i fjor. Ble delvis sykmeldt før feriepenger ble utbetalt, men fikk utbetalt feriepenger som normalt og hadde ikke ferie. Jeg krysset av for at jeg ikke hadde ferie.
Arbeidsgiver sa det samme.
Sykepengene ble utbetalt som vanlig lønn. Har ikke blitt trekt noe ekstra, det er du jo gjort allerede, så spiller ingen rolle når du tar ferien. Iallefall inneværende år. Skal noe overføres til neste år må du sjekke opp med din arbeidsgiver, evt ringe kommunen hvis styrer ikke vet helt.

Ferien for i fjor tok jeg aldri i fjor, den ble overført til i år. Det gikk automatisk fikk jeg beskjed om, siden jeg hadde vært 100% sykmeldt hele året. Men det får du sjekke opp.

Her spilte det ingen rolle om sykmelding var til hinder for ferie heller, jeg var på ferie. Men arbeidsgiver var helt klar på at jeg ikke skulle krysse av for ferie. Men jeg slet da med psyken, og mye angst for å treffe på enkelte den perioden. Så derfor mente hun at det var viktig å reise bort, men at jeg ikke skulle bruke ferien.

Takk for svar :)
Ja skal skjekke opp med kommunen over helga.
 
At arbeidsgiver mener du skal krysse av for ferie er av den enkle grunn at det er vanskelig å gi deg den senere, da det er full produksjon. Nå er det slik i Norge at man har rett til å ta ferien om igjen om man er syk.
 
At arbeidsgiver mener du skal krysse av for ferie er av den enkle grunn at det er vanskelig å gi deg den senere, da det er full produksjon. Nå er det slik i Norge at man har rett til å ta ferien om igjen om man er syk.

Takk for svar.
Men om jeg har krysset av på at jeg har hatt ferie, hadde det jo ikke vært vits i å ha sykmld?
Har aldri vært borti sykmld i ferie før så blir litt forvirret..
 
Takk for svar.
Men om jeg har krysset av på at jeg har hatt ferie, hadde det jo ikke vært vits i å ha sykmld?
Har aldri vært borti sykmld i ferie før så blir litt forvirret..
Det eneste du oppnår ved å krysse av for ferie er at maxdatoen din blir forskjøvet med tilsvarende uker, hvis du skulle ende opp med å gå sykmeldt i ett år.

Så sånn sett spiller det ingen rolle. Men det er jo dumt å miste ferien hvis du likevel ikke har fått gjort det du planla i sommer. Da har du rett på å få den tilbake.
Det mener jeg forsåvidt at du har rett på uansett. Regner med at det er IA-bedrift der du jobber.
 
Jeg var borti nøyaktig det samme i ferien i år. Ifølge han jeg snakket med på Nav var dette noe arbeidsgiver (den som skal følge deg opp når du er sykemeldt) skulle avgjøre og at det skulle avtales før man skulle sende inn krav om sykepenger. Det står vel teknisk sett ikke at du har hatt ferie, men at du har avtalt ferie, eller tar jeg feil nå? Her var det uansett sjefen selv som sa at jeg skulle krysse av for at jeg ikke hadde ferie.
 
Takk for svar.
Men om jeg har krysset av på at jeg har hatt ferie, hadde det jo ikke vært vits i å ha sykmld?
Har aldri vært borti sykmld i ferie før så blir litt forvirret..

Nei, sånn sett ikke eneste har å si er at sykemeldingsperioden forskyves, har du vært syk og sykemeldt så krysser man ikke av. Da har du krav på å få ferien tilbake.
 
Dersom du har avviklet ferie, fulgt planene du hadde lagt deg og reist utenlands osv, så skal du krysse av for avviklet ferie og dermed ikke motta sykepenger for akkurat den perioden. Dersom du derimot ikke fikk gjennomført planene dine, pga sykdom eller skade og føler at du har "mistet" ferien din, så skal du ikke krysse av. Da får du ferien tilbake. Trekket er gjennomført uansett, og det vil si at når du avvikler ferien din senere på året, så får du likevel helt vanlig månedslønn.
 
Akkurat samme her!

Arbeidsgiver mener jeg ikke har rett på å få tilbake ferien, fordi jeg har vært i form til å gjennomføre "planlagt ferie". Da snakker vi en uke på campingplass med sambo og 3åring. Ikke akkurat så annerledes enn å sitte hjemme.
Jeg ble 50% sm i beg av juni, 100% uka før ferie. Går ut i permisjon i sept, termin oktober.

Har ikke fått svar fra min fagforening, jeg hører om så mange andre som får igjen ferien uten spm. Jeg jobber i kommunen.

Så kjipt altså, kunne forlenget permisjon med 3 uker.
 
Hvis du er 100 % sykemeldt mens du har ferie så har du krav på å kunne ta ferien senere.

Når du er sykemeldt skal arbeidsgiver dekke sykepenger de 16 første dagene, dagene etter dette skal dekkes av nav. Noen arbeidsgivere stopper utbetaling etter 16 dager og du får da penger direkte fra nav etter dette. Mens andre arbeidsgivere velger å utbetale lønn som før og ordnet slik at de selv får tilbake pengene fra nav. Dette må du nesten høre med arbeidsgiver om hvordan de pleier å løse dette.

Når du senere tar ut dine 5 uker ferie, skal du altså ha vanlig lønn fra arbeidsgiver i din ferieperiode.
 
Akkurat samme her!

Arbeidsgiver mener jeg ikke har rett på å få tilbake ferien, fordi jeg har vært i form til å gjennomføre "planlagt ferie". Da snakker vi en uke på campingplass med sambo og 3åring. Ikke akkurat så annerledes enn å sitte hjemme.
Jeg ble 50% sm i beg av juni, 100% uka før ferie. Går ut i permisjon i sept, termin oktober.

Har ikke fått svar fra min fagforening, jeg hører om så mange andre som får igjen ferien uten spm. Jeg jobber i kommunen.

Så kjipt altså, kunne forlenget permisjon med 3 uker.

Er du 100% sykmld med legeerklæring er det en grunn for det.
Kravene er å være 100% sykmld med legeerklæring
 
Takk for svar.
Men om jeg har krysset av på at jeg har hatt ferie, hadde det jo ikke vært vits i å ha sykmld?
Har aldri vært borti sykmld i ferie før så blir litt forvirret..
Jeg ble sykemeldt nå når jeg skulle ta ut ferie. Ferien blir da utsatt og når du allerede er trukket i lønn så skal du kunne ta ut ferie en mnd du har full utbetaling
 
Er du 100% sykmld med legeerklæring er det en grunn for det.
Kravene er å være 100% sykmld med legeerklæring

Det står i ferieloven §9-1 at: Arbeidstaker som blir helt arbeidsufør før ferien, kan kreve at ferien utsettes til senere i ferieåret. Kravet må dokumenteres med legeerklæring og fremsettes senest siste arbeidsdag vedkommende arbeidstaker skulle hatt før ferien.

Min ledet mener at sykemeldingen ikke gjelder som dokumentasjon, at kravet er at man skal være for syk til å gjennomføre planlagt ferie. Og at legen må skrive en egen erklæring på det.

Jeg snakket med en på nav som først sa sykemelding var dokumentasjon, men når jeg forteller hva leder sier, så ble han usikker. Det er vel et definisjonsspørsmål da, om man syns en 100% sm er god nok erklæring. Det holder tydeligvis ikke på min arbeidsplass.
Jeg skal ringe fagforeningen min i morgen, de har tydeligvis tatt ferie og ikke klart å svare meg på Mail.
 
Det står i ferieloven §9-1 at: Arbeidstaker som blir helt arbeidsufør før ferien, kan kreve at ferien utsettes til senere i ferieåret. Kravet må dokumenteres med legeerklæring og fremsettes senest siste arbeidsdag vedkommende arbeidstaker skulle hatt før ferien.

Min ledet mener at sykemeldingen ikke gjelder som dokumentasjon, at kravet er at man skal være for syk til å gjennomføre planlagt ferie. Og at legen må skrive en egen erklæring på det.

Jeg snakket med en på nav som først sa sykemelding var dokumentasjon, men når jeg forteller hva leder sier, så ble han usikker. Det er vel et definisjonsspørsmål da, om man syns en 100% sm er god nok erklæring. Det holder tydeligvis ikke på min arbeidsplass.
Jeg skal ringe fagforeningen min i morgen, de har tydeligvis tatt ferie og ikke klart å svare meg på Mail.

Herlighet. Du er jo sykmld i ferien.. legen vet at du har hatt ferie. Og legen sykmldte deg fordi du var for syk til å ha ferie.
Jeg har vært hjemme hele ferien, og har ikke klart så mye.
 
Nå fikk jeg svar fra min fagforening:

Ferieloven stiller ikke krav om egen type sykmelding. Om sykmeldingen er 100% er det tilstrekkelig. En annen ting er at det er mulig å være sykemeldt før og etter en ferie.


Ferieloven beskytter retten til feriefritid i «frisk tilstand».


Be leder om å vise hjemmel for kravet.


100% sm skal altså være nok!!
 
Back
Topp