Løs mage - kumelk

Bollebaker87

Elsker forumet
Septembergull'17
Jenta mi er straks to år og har den siste tiden fått et glass kumelk til brødmåltider og hun elsker det. Hun har frem til nå fått kumelk i matlaging og ikke reagert på det.
Etter hun begynte å drikke melk har hun hatt veldig løs mage Og jeg hører det rumler i magen hennes etter hun har drukket melk.
Kan det være at det blir litt mye melk av gangen?
Jeg har selvfølgelig ingen garanti for et det er melken som gjør det, men jeg har på følelsen at det er en sammenheng der.
Bør man være litt varsom når man introduserer melk som drikke og trappe forsiktig opp?

Hun begynte i barnehagen denne uken og de får servert melk til måltider der, derfor har hun begynt å få det litt hjemme også

Noen som har opplevd at magen til de små blir litt i u-lage når de begynner å drikke melk?
 
Last edited:
Prøv geitemelk, mye lettere fordøyelig. Og minst like god!

Hvor får man kjøpt det? Det tror jeg aldri jeg har sett i butikken.
For min del syns jeg ikke hun trenger å drikke melk i det heletatt, da jeg slett ikke er overbevist om at det er noe bra for oss mennesker, men hun elsker det jo.
Jeg har prøvd å gi henne havremelk, men det slo ikke helt an.

Jeg syns også det er vanskelig å skulle nekte henne det i barnehagen når det ikke er en reell allergi eller intoleranse til grunne, hun vil jo gjerne ha når andre drikker det.

Men kanskje begrense inntaket litt, så det ikke blir så mye for magen?
 
Jenta mi er straks to år og har den siste tiden fått et glass kumelk til brødmåltider og hun elsker det. Hun har frem til nå fått kumelk i matlaging og ikke reagert på det.
Etter hun begynte å drikke melk har hun hatt veldig løs mage Og jeg hører det rumler i magen hennes etter hun har drukket melk.
Kan det være at det blir litt mye melk av gangen?
Jeg har selvfølgelig ingen garanti for et det er melken som gjør det, men jeg har på følelsen at det er en sammenheng der.
Bør man være litt varsom når man introduserer melk som drikke og trappe forsiktig opp?

Hun begynte i barnehagen denne uken og de får servert melk til måltider der, derfor har hun begynt å få det litt hjemme også

Noen som har opplevd at magen til de små blir litt i u-lage når de begynner å drikke melk?

Evnt prøv først laktosefri melk, har et par tantebarn som har tålt laktose kun i små doser, feks en dæsj i mat eller lignende, men blitt dårlig med diare når de har drukket glass med det, gikk over til laktosefri melk og etter det var det ingen problemer. Ene barnet taklet vanlig melk etter et par år, mens andre barnet må fremdeles ha lakyosefritt nå 10 år etter:)
 
Hvor får man kjøpt det? Det tror jeg aldri jeg har sett i butikken.
For min del syns jeg ikke hun trenger å drikke melk i det heletatt, da jeg slett ikke er overbevist om at det er noe bra for oss mennesker, men hun elsker det jo.
Jeg har prøvd å gi henne havremelk, men det slo ikke helt an.

Jeg syns også det er vanskelig å skulle nekte henne det i barnehagen når det ikke er en reell allergi eller intoleranse til grunne, hun vil jo gjerne ha når andre drikker det.

Men kanskje begrense inntaket litt, så det ikke blir så mye for magen?

Ikke altid laktose intoleranse slår ut på prøver heller forresten, mem om barnet reagerer med løs mage og om barnet blir bedre ved å gå over til laktosefritt så er det jo en grad av intoleranse, og det er jo noe barnehagen må ta hensyn til, er jo i så tilfelle bare å si til de at hun blir dårlig av vanlig melk men tåler laktosefri melk. Vi har ganske mange i familie både voksne og barn som har ulike grader for intoleranse mot laktose.
 
Ikke altid laktose intoleranse slår ut på prøver heller forresten, mem om barnet reagerer med løs mage og om barnet blir bedre ved å gå over til laktosefritt så er det jo en grad av intoleranse, og det er jo noe barnehagen må ta hensyn til, er jo i så tilfelle bare å si til de at hun blir dårlig av vanlig melk men tåler laktosefri melk. Vi har ganske mange i familie både voksne og barn som har ulike grader for intoleranse mot laktose.

Ja, det kan jo være verdt å prøve. Kan jo uansett ikke skade :)
Pappaen skal også testes for laktoseintoleranse om et par dager, så mulig vi må legge om til det i familien uansett :p
 
Ja, det kan jo være verdt å prøve. Kan jo uansett ikke skade :)
Pappaen skal også testes for laktoseintoleranse om et par dager, så mulig vi må legge om til det i familien uansett :p

Laktose intolleranse er jo absolutt en enkel greie av de forskjellige mat allergier/intolleranser.

Jeg må jo ofte lage ting laktosefritt siden det er mange i familien som har det og synes ikke smaken er noe forskjellig i hverken melk, rømme eller fløte, holdbarheten er lenger og prisen er også ok.

Og de fleste oster etc er ofte naturlig laktosefrie, feks norvegia vet jeg er det.

Tenker jeg ville forsøkt i alle fall, ikke noe særlig å gå rundt å være løs i magen hele tiden.
 
Ja, det kan jo være verdt å prøve. Kan jo uansett ikke skade :)
Pappaen skal også testes for laktoseintoleranse om et par dager, så mulig vi må legge om til det i familien uansett :p

Men for pappaen i familien er det også greit å vite at det ikke altid slår ut o tester men man kan reagere på det likevell. Har en søster som startet reagere på det i voksen alder, var å testet seg men slo ikle ut på test, prøvde å teste en million ting i kosten for å se om det kunne være noe annet. Men det var altså laktosen hun reagerte på. Hun gikk over til laktose fri kost og prøvde derretter flere ganger å spise/drikke noe laktoseholdig og det slo ikke feil, hver gang ble hun dårlig kort tid etter.
 
Vi har bare laktosefri melk hjemme, fordi jeg blir ufattelig dårlig i magen, jeg har egentlig melkeproteinallergi-diagnose fra jeg var liten, men det virker som at laktosen også har noe å si, så laktosefri melk er "godt nok". Men jeg bælmer ikke heller, da blir jeg dårlig.
Drikker jeg et glass vanlig melk så går det kort tid før jeg ligger og vrir meg i magesmerter, men jeg slår ikke ut på allergiprøver. En bitteliten dæsj i kaffen på besøk går som oftest fint.
 
Men for pappaen i familien er det også greit å vite at det ikke altid slår ut o tester men man kan reagere på det likevell. Har en søster som startet reagere på det i voksen alder, var å testet seg men slo ikle ut på test, prøvde å teste en million ting i kosten for å se om det kunne være noe annet. Men det var altså laktosen hun reagerte på. Hun gikk over til laktose fri kost og prøvde derretter flere ganger å spise/drikke noe laktoseholdig og det slo ikke feil, hver gang ble hun dårlig kort tid etter.

Det var jeg ikke klar over. Da er det jo like greit å gå over til laktosefritt uavhengig av hva testen sier da. Så får vi se om ting blir bedre både for pappaen og mini.
 
Ser du har fått masse bra tips :)
Jeg kan svare som barnehageansatt.
Sier du at barnet ditt ikke skal ha melk/prim osv en stund, så skal barnehagen lytte.
Jeg har hatt barn som ikke skal ha banan, tomater, appelsin. Du skal ikke trenge noe skriv fra legen for at barnet skal holdes unna mens dere tester.
Veldig viktig at barnehagen følger opp det dere gjør hjemme, eller så risikerer dere jo å bli ring angående diaré hele tiden...

Det er forresten greit å være klar over hvis dere går over til laktosefritt. Prim og brunost har masse laktose.
Smøreoster på tube er som oftest så godt som laktosefri, samme med vanlig gul/hvitost :)
 
Det var jeg ikke klar over. Da er det jo like greit å gå over til laktosefritt uavhengig av hva testen sier da. Så får vi se om ting blir bedre både for pappaen og mini.

Det kan jo være greit å gjøre, så prøve å teste å reintrodusere etter en liten stund for å se hvordan reaksjonen en (og da kan man jo time det til en helg man ikke skal noe feks tilfelle de blir dårlige.)

Søsteren min las mye om det den tiden pg fant i alle fall ut at det var veldig vanlig at folk hadde intilleranser men at det ikke slo ut på testene som legene gjør, leger har også uttalt det vist nok:)

Masse lykke til!
 
Kan jo være allergi mot melkeproteiner også, jeg ville kuttet melk i barnehagen også en periode og sett om det ble bedre, i hvert fall hvis laktosefritt kosthold ikke hjelper :)
 
Kan jo være allergi mot melkeproteiner også, jeg ville kuttet melk i barnehagen også en periode og sett om det ble bedre, i hvert fall hvis laktosefritt kosthold ikke hjelper :)

Tror ikke det er allergi mot melkeproteiner, da vi bruker noe melk i matlaging og hun først reagerte da hun begynte å drikke melken.
Jeg ammer henne fortsatt ganske mye og jeg har heller ikke et melkefritt kosthold.
Men vi tester laktosefritt fremover og håper det gjør susen :)
 
Tror ikke det er allergi mot melkeproteiner, da vi bruker noe melk i matlaging og hun først reagerte da hun begynte å drikke melken.
Jeg ammer henne fortsatt ganske mye og jeg har heller ikke et melkefritt kosthold.
Men vi tester laktosefritt fremover og håper det gjør susen :)
Da min var allergisk ble jeg først fortalt at mange barn ikke reagerer før de begynner å drikke ren melk, for min var ikke det tilfelle, men det er fortsatt mulig. Håper uansett dere finner ut av det :)
 
Da min var allergisk ble jeg først fortalt at mange barn ikke reagerer før de begynner å drikke ren melk, for min var ikke det tilfelle, men det er fortsatt mulig. Håper uansett dere finner ut av det :)

Det var jeg ikke klar over! Takk for info :)
Ja, vi får prøve oss litt frem til vi finner ut av det
 
Det var jeg ikke klar over! Takk for info :)
Ja, vi får prøve oss litt frem til vi finner ut av det
Bearbeidet melk er bedre enn ren melk ift melkeproteinallergi/intoleranse :)

Noen bhg krever legeerklæring, spesielt dersom det gjelder "fast", men du kan be de droppe melk en periode mens dere tester ut hjemme.
Evt høre hvordan ting fungerer i bhg der barnet ditt går.

Ville uansett tatt kontakt med lege. Det er dere som må teste ut, men en lege som skal sette en evt diagnose. Slm du sier kan det jo være andre ting og ikke melk, nødvendigvis.

Lykke til :)
 
Tror ikke det er allergi mot melkeproteiner, da vi bruker noe melk i matlaging og hun først reagerte da hun begynte å drikke melken.
Jeg ammer henne fortsatt ganske mye og jeg har heller ikke et melkefritt kosthold.
Men vi tester laktosefritt fremover og håper det gjør susen :)
Vi fikk beskjed om at det kan være forskjell på mengdene de tåler. Min lille reagerte da vi startet med fast føde, og ble ikke bra før vi kuttet det som kan inneholde spor, men noen kan tåle det om det er varmebehandlet o.l fikk vi beskjed om. Det trenger heller ikke vises på prøver.
Ang laktose fikk vi også beskjed om at det er svært sjelden hos små barn, og det er vel også mye laktose i morsmelk. Men absolutt verdt forøket :)
Eldste min har slitt med hard mage, så motsatt problem, men det har hjulpet å kutte ut all melk hjemme. Hun får vanlig kost i bhg.

Har sjekket meg selv for laktoseintoleranse osv og, men ingenting slår ut. Kuttet jo melk pga amming, og har blitt mye bedre selv og, og kalsium, jern og d-vitamin har steget. Så min erfaring er at det fungerer best å prøve ut selv, men kan være lurt å ta det i samråd med lege med de små.
 
Hvor får man kjøpt det? Det tror jeg aldri jeg har sett i butikken.
For min del syns jeg ikke hun trenger å drikke melk i det heletatt, da jeg slett ikke er overbevist om at det er noe bra for oss mennesker, men hun elsker det jo.
Jeg har prøvd å gi henne havremelk, men det slo ikke helt an.

Jeg syns også det er vanskelig å skulle nekte henne det i barnehagen når det ikke er en reell allergi eller intoleranse til grunne, hun vil jo gjerne ha når andre drikker det.

Men kanskje begrense inntaket litt, så det ikke blir så mye for magen?


Den er på en liten svart og hvit kartong ofte i samme kjøleskap som laktosefri melk. Lykke til med utprøvinger, det er vi foreldre som må finne ut og bestemme hva barna skal spise og drikke, også i barnehagen.
 
Jenta mi er straks to år og har den siste tiden fått et glass kumelk til brødmåltider og hun elsker det. Hun har frem til nå fått kumelk i matlaging og ikke reagert på det.
Etter hun begynte å drikke melk har hun hatt veldig løs mage Og jeg hører det rumler i magen hennes etter hun har drukket melk.
Kan det være at det blir litt mye melk av gangen?
Jeg har selvfølgelig ingen garanti for et det er melken som gjør det, men jeg har på følelsen at det er en sammenheng der.
Bør man være litt varsom når man introduserer melk som drikke og trappe forsiktig opp?

Hun begynte i barnehagen denne uken og de får servert melk til måltider der, derfor har hun begynt å få det litt hjemme også

Noen som har opplevd at magen til de små blir litt i u-lage når de begynner å drikke melk?

Går jo an å teste noen dager med laktosefri melk og se om det er bedre. Usikker på hvordan man reagerer om man har melkeproteinallergi.... men er man laktoseintolerant får man rumlete og løs mage ihvertfall!

Edit. Leste resten av innleggene nå og så du hadde allerede fått gode tips. Gir deg noen ekstra siden far i huset og reagerer.

Man blir intolerant i varierende grad, fordi tarmen har for lite av enzymet laktase. (Og kroppen produserer for lite). Laktase er det eneste i kroppen som kan spalte laktosen. Om ikke laktosen blir spaltet, går den vidre til tykktarmen -som reagerer med luft eller går fullstendig bananas (avhengig av hvor mye laktose som går videre dit)

Mange tåler litt laktose, så noen full kosholdsomlegging er ofte unødvendig. Men om det skal drikkes melk, brukes mye melk eller fløte i mat er det greit at den er laktosefri. Men litt vanlig rømme, melk eller fløte i mat går som regel bra for mange.

Styr unna brunost! (Og prim) som flere her skriver. Vanlig gulost er ok.

Tipser også om at man får kjøpt laktasetabletter på apoteket. Usikker på om det er lurt med daglig bruk, men om man feks skal i selskap er det jo gull å kunne spise all maten og ikke minst alle kakene!
 
Last edited:
Back
Topp