Zika-virus

Bringebærpudding

Gift med forumet
Julikulene 2020
Var jo mye i media om dette for noen år siden. Vi skal i utgangspunktet på bryllupsreise til Maldivene i oktober, som er et sted det kan forekomme mygg/zikavirus.

Vi er på tredje året som prøvere og andre året med IVF. Livet hår stått på vent og jeg kjenner at det er SYKT vemodig å ikke kunne dra på bryllupsreise i tilfelle.

Har dere noe erfaring rundt dette? Ville dere reist? Skal sies at vi er ferdig med ferskforsøk, har tre blastocyster i fryseren om det har noe å si :)

Hadde reist til et annet sted. Zikaviruset kan sitte i kroppen lenge etter smitte, og kan overføres fra et menneske til et annet ved samleie. Faren for fosterskader er tilstede uavhengig av om man er gravid når man blir smittet, eller om man blir gravid etter smitte.

Enig, jeg ville også enten reist et annet sted eller ventet. :)

Jeg ville reist. Sjansen for å bli smittet der er minimal. For det første skal du eller manne bli stukket av mygg. Så skal myggen være bærer av viruset, noe som er ekstreeemt sjelden.

Om dere blir stukket av myggstikk der nede og ikke blir syke/føler dere dårlig er alt ok. Om dere blir stukket og får influensaliknende symptomer kan dere teste dere når dere kommet hjem.

Etter alt dere har vært igjennom syns jeg dere virkelig fortjener denne turen❤️

Mener jeg leste at man ikke får ny runde med assistert befrukting før det har gått 6 mnd eller no etter man har vært et sted med sjanse for zikavirus? Mulig jeg tar feil da. Og de sjekker vel også hvis man informerer om at man har vært der :)

Tror jeg ville holdt meg unna hvis det var fare for zikavirus! Vi var på bryllupsreise til Mauritius for to år siden. Når vi reiste så var det et trygt sted i forhold til zikavirus :) Det kan absolutt anbefales :happy:

Jeg ville ha kontaktet klinikken å hørt hva de anbefalte først og fremst :)

Jeg ville reist. Sjansen for å bli smittet der er minimal. For det første skal du eller manne bli stukket av mygg. Så skal myggen være bærer av viruset, noe som er ekstreeemt sjelden.

Om dere blir stukket av myggstikk der nede og ikke blir syke/føler dere dårlig er alt ok. Om dere blir stukket og får influensaliknende symptomer kan dere teste dere når dere kommet hjem.

Etter alt dere har vært igjennom syns jeg dere virkelig fortjener denne turen❤️
Enig med lillespøn. Jeg er selv lege, med utdannelse innen infeksjonssykdommer, og jeg ville tatt sjansen og dratt på bryllupsreise og kost meg. Sannsynligheten for å bli smittet er ekstremt liten. Ikke minst når dere «bare» skal til Maldivene, der bor man jo som regel på luksuriøse hoteller nær sjøen eller over vannet, der det er mindre mygg enn inni jungelen. Ofte er hotellrommene utstyrt med elektroniske myggfjernere, og hoteller har gjerne ukentlig «spraying» av alt uteområde for å redusere mygg. Ta med myggspray med høyest mulig DEET, og gjerne også en sånn myggting man putter i stikkontakten - selv om hotellet ofte har det - og bruk timen rett etter solnedgang til å sitte inne i bungalowen og drikke vin )eller gjør noe annet;)) og vent med å gå til middag frem til det er mørkt.
Men jeg ville kanskje tatt på meg kostnaden og oppgradert til et rom over vannet, om dere ikke allerede har ordnet det. Det er mye mindre mygg over vannet enn om dere har bestilt rom inne blant vegetasjonen
Lykke til med både bryllupsreise og IVF etterhvert, samme hva dere velger å gjøre

Jeg ville også dratt! Vi tenkte faktisk på å dra dit i sommer. Lurt å sjekke om det faktisk har vært reelle tilfeller/er et utbredt problem i landet man reiser til, det er stooor forskjell på om det faktisk har vært smitte der eller om de bare har den arten av potensielt smittebærende mygg. Mener det var veldig lite problem på Maldivene, men kan sjekkes på CDC sine nettsider. Skjema fra sykehuset skjærer «alle» over en kam, noe jeg mener er helt unødvendig og unyansert. Håper det blir bryllupsreise på dere! De gode tingene i livet er så ekstra viktig før nye runde :Heartred

Back
Topp