Svangerskapspermisjon

Hønemor87

Gift med forumet
Januarlykke 2020
Noen som må ha det? Som eventuelt har det allerede? Hva er argumentasjon fra lege/Jordmor?
 
Eg har en ganske fysisk tung jobb. Sist fekk eg svangerskapspenger på natt allerede veke 10 og 100% frå veke 23. Men eg kjenner no I veke 13+3 at eg får vondt I magen på slutten av vakta ) 12t vakt) pga mye tunge og ikke ergonomiske løft. I tillegg er jeg utsatt for slag og spark for å yte helsehjelp. Og det er ingen mulighet for tilrettelegging. Så vurderer å ta det opp med jordmor I morgen. Og eventuelt sykemelde meg frem til vedtaket er i orden. Skulle ønske jeg klarte å jobbe ut september men begynner å bli skeptisk.
 
Søkte svangerskapspermisjon i uke 15 sist. Pga truende blødninger måtte jeg være mye i ro og som sykepleier var det nesten umulig. Men før jordmor kunne søke måtte jeg og arbeidsgiver fylle ut et skjema sammen hvor det ble bekreftet at det ikke kunne tilrettelegges mer fra arbeidsgivers side. Hadde sykmelding både gradert og fullstendig ukene før dette.

Dette er tre år siden, vet ikke om det er likt enda.
 
Eg har en ganske fysisk tung jobb. Sist fekk eg svangerskapspenger på natt allerede veke 10 og 100% frå veke 23. Men eg kjenner no I veke 13+3 at eg får vondt I magen på slutten av vakta ) 12t vakt) pga mye tunge og ikke ergonomiske løft. I tillegg er jeg utsatt for slag og spark for å yte helsehjelp. Og det er ingen mulighet for tilrettelegging. Så vurderer å ta det opp med jordmor I morgen. Og eventuelt sykemelde meg frem til vedtaket er i orden. Skulle ønske jeg klarte å jobbe ut september men begynner å bli skeptisk.
Samme her... skal prøve jobbe ut til 29 juli.
Jobber i ambulansen og ikke allitd like lett å løpe å gjemme seg om det trengs. Heldigvis sjelden de oppdragene kommer men de har vært..
Mye tunge og feil løft.. har både 12 og 24t vakter..
 
Samme her... skal prøve jobbe ut til 29 juli.
Jobber i ambulansen og ikke allitd like lett å løpe å gjemme seg om det trengs. Heldigvis sjelden de oppdragene kommer men de har vært..
Mye tunge og feil løft.. har både 12 og 24t vakter..
Ikke lett da heller nei. Blir litt slik der jeg jobber og at det er ikke ofte jeg er utsatt for slag og spark. Men når jeg er det kan jeg ikke gå ut av situasjonen. Og i forhold til løft er det daglig. Synes den er litt kjedelig men samtidig er viktigste hensynet jeg tar til mageboeren...
 
Ikke lett da heller nei. Blir litt slik der jeg jobber og at det er ikke ofte jeg er utsatt for slag og spark. Men når jeg er det kan jeg ikke gå ut av situasjonen. Og i forhold til løft er det daglig. Synes den er litt kjedelig men samtidig er viktigste hensynet jeg tar til mageboeren...

Kjenner sykemld sitter langt inne siden jeg er vikar og trenger de vaktene jeg kan få.. redd for å miste de jeg alerede er satt opp på i forhold til sykemld.. men kjenner det er tungt med 12 timer uten mulighet for hvile.. 24timer kan man jo legge seg nedpå litt... men prøve de 4-5 siste som er igjen...
 
Kjenner sykemld sitter langt inne siden jeg er vikar og trenger de vaktene jeg kan få.. redd for å miste de jeg alerede er satt opp på i forhold til sykemld.. men kjenner det er tungt med 12 timer uten mulighet for hvile.. 24timer kan man jo legge seg nedpå litt... men prøve de 4-5 siste som er igjen...
Jeg merker I hverfall godt at 12 timer er veldig lenge. Spesielt de dagene det er full fart... Og arbeidsgiver er ikke interessert i å la meg gå i 50% sykemelding for å jobbe halve dager så da gjør ting seg egentlig veldig selv...
 
Jeg er i svangerskapspermisjon nå.... Dette er nr 4 og magen er godt synlig. Jobber som Paramedic, og vanskelig å tilrettelegge for arbeidsgiver. Vi har som regel at vi ikke kan jobbe etter uke 16. Men jeg har ikke jobbet siden uke 12 eller 13...
 
Jeg er i svangerskapspermisjon nå.... Dette er nr 4 og magen er godt synlig. Jobber som Paramedic, og vanskelig å tilrettelegge for arbeidsgiver. Vi har som regel at vi ikke kan jobbe etter uke 16. Men jeg har ikke jobbet siden uke 12 eller 13...

Siste vakten min er jeg 15+ 6 :) men magen er veldig synlig, vært siden uke 7-8 :) så 12 timer torsdag, 24 timer fredag og lørdag(48) og 12 timer mandag igjen... tror det blir ei hard helg ...! :)
 
Jeg var hos Jordmor nå. Blir nok svangerskapspermisjon på meg allerede fra 1 august. Da er jeg akkurat 15 uker. Så synes egentlig det var litt dritt...
 
Jeg hadde svangerskapspenger deler av forrige svangerskap. Da var det først og fremst pga. fare for slag og spark mot magen, og delvis pga. lange vakter over flere døgn. Jordmor mente lite søvn og belastningen over tid uten særlig mulighet for tilrettelegging påvirket formen min så mye at det var uheldig for fosteret (jeg kastet opp mye). Det var ikke så veldig hyppige utageringssituasjoner på arbeidsplassen min, men det har vært noen veldig alvorlige episoder.

Hvis arbeidsgiver kan tilrettelegge/tilby noen alternative oppgaver, er det et alternativ å jobbe en viss prosent og ha svangerskapspenger resten. Jeg hadde ønsket det, det ble lenge å bare være hjemme. Men min arbeidsgiver måtte ha en vikar i 100 % som kunne gjøre alt, og dermed hadde de ikke noe jobb til meg.
 
Jeg hadde det 20% forrige gang. Det var vel egentlig litt fifty-fifty om jeg kvalifiserte til det eller sykepenger, men NAV godkjente søknaden om svangerskapspenger. Den delen av jobben min er i og for seg ikke farlig (renhold), men jeg opplevde å blø etter å ha gjort de tyngste delene, ble dritstressa og redd og hadde et risikosvangerskap i tillegg. Så jordmor ordna med papirer og det ble søkt om svangerskapspenger.

Denne gangen så søkes det ikke om det. De tyngste oppgavene kan noen andre ta, og så er det nok kontorarbeid slik at jeg får fylt opp stillinga mi. Særlig siden vi skal ta i bruk endel nye program utover høsten, så da blir det ikke nødvendig. Heldigvis, for både sist og denne gang ville grunnlaget for utregninga vært dårligere enn lønna mi vil være de tre siste mnd før permisjon.
 
Siste vakten min er jeg 15+ 6 :) men magen er veldig synlig, vært siden uke 7-8 :) så 12 timer torsdag, 24 timer fredag og lørdag(48) og 12 timer mandag igjen... tror det blir ei hard helg ...! :)
Da er du tøff ;)
Jeg blir veldig stresset av nattevakter i seg selv. Men nå når jeg er gravid så er det jo helt grusomt. Problemet er at det er mye å gjøre om natta, og jeg sliter med å sove på dagtid, dårlig kombo :wacky:
 
Jeg har frem til nå vært sykmeldt ( operert kne) er i i uke 14.

Skal begynne på jobb neste mandag men kan ikke jobbe der jeg pleier å jobbe og har gjort de siste 7 årene ( pga utagering og vold) Jobber også døgn vakter, på 2 og 3 dager gangen. Har sagt fra at eg er gravid men ikke noe forslag om endring!

Kan arbeidsgiver endre hele turnusen min uten å høre med meg først? Bor 1 time under jobben, så blir utrolig mye pendling om eg sku begynt å jobbe 8 timers vakter ‍♀️ Noen som vet rettigheter her ?
 
Jeg merker I hverfall godt at 12 timer er veldig lenge. Spesielt de dagene det er full fart... Og arbeidsgiver er ikke interessert i å la meg gå i 50% sykemelding for å jobbe halve dager så da gjør ting seg egentlig veldig selv...
Arbeidsgiver kan vel ikke bestemme det, dersom legen skriver i sykemeldingen at du bør jobbe halve vakter?
 
Arbeidsgiver kan vel ikke bestemme det, dersom legen skriver i sykemeldingen at du bør jobbe halve vakter?
Det handler om hva som er mulig å tilrettelegge på arbeidsplassen. Så jeg måtte da jobbet annen hver vakt. Men da er det fremdeles 12 timer... Får jo ingen til å komme på jobb klokken 03 for å jobbe en halv vakt. Det blir for mye forstyrrelse for stedet jeg jobber på hvor det krever mye ro og stabilitet på natt også så er ikke aktuelt. Også går det mest på at jobbens art er til fare for fosteret. Så må jo selvfølgelig være praktisk å gjennomføre. Jeg vet på mitt gamle arbeidssted fikk man bare 50% mindre oppgaver på samme tid. Er ikke en selvfølge at man skal være borte fra arbeidsplassen i en gradert sykemelding, men man skal ha gradert arbeidstyngden og mengden. Men selvfølgelig... De fleste arbeidsgivere er ikke så firkantet...
 
Back
Topp