Fortelle barna om blomster og bier - når og hvordan?

Turkistliv

Forumet er livet
VIP
Himmelbarn
Marslykke 2016
Julegavene 2019
Juliknøttene 2022
Har dere fortalt barna om "blomsten og bien"? Hvor gamle var de og hvordan gjorde dere det?

Jeg har sagt ting rett ut når eldste har spurt uten å bruke bortforklaringer som blomster og bier :p
 
Har dere fortalt barna om "blomsten og bien"? Hvor gamle var de og hvordan gjorde dere det?

Jeg har sagt ting rett ut når eldste har spurt uten å bruke bortforklaringer som blomster og bier :p
Hva har du sagt da? :) Bare nysgjerrig, vi er ikke kommet så langt enda (jenta våres er bare litt over året), men har vel planer om selv å si det rett ut, men vet ikke helt på hvilken måte jeg skulle sagt det for det om.. :p
 
De har spurt, jeg har svart. Svarer ærlig og uten fjas.
 
Vi har snakket litt om det, men nå lånte vi boka til Anna Fiske på biblioteket og leste den. Supert!
 
Når de selv tar initiativ å stiller spm rundt dette. Hvor kommer babyen fra osv.
En må tilpasse hvordan en forteller utifra alder
 
Hva har du sagt da? :) Bare nysgjerrig, vi er ikke kommet så langt enda (jenta våres er bare litt over året), men har vel planer om selv å si det rett ut, men vet ikke helt på hvilken måte jeg skulle sagt det for det om.. :p
Rett ut at kvinnen har et egg og mannen har celler og at mannen putter tissen inn i tissen til dama og at det kalles for å ha sex :p så rett og slett rett ut :)
 
Mine har fått vite det er tiss mot tiss og egg og sperm :) Minsten har også bok om kroppen med bilder og forklaringer.
Vi snakker gjerne om alt mellem himmel og jord :)
Synes det er viktig de får riktige svar på spørsmål
 
Rett ut at kvinnen har et egg og mannen har celler og at mannen putter tissen inn i tissen til dama og at det kalles for å ha sex :p så rett og slett rett ut :)
Ja, det var ganske rett ut. Har vel tenkt noe lignende selv. Bare ikke funnet ut hvordan jeg skal ordlegge meg. :happy: Kanskje vi skal øve litt på hvordan vi skal si det før vi tar samtalen videre til barna når de blir eldre. :joyful: Haha, har vel nok av tid å finne ut av det på ;)
 
Relativt rett frem men alderstilpasset da eldste var nysgjerrig da han skulle bli storebror. 2,5 år gammel. Og igjen da vi fikk tredje. Mellomste, dengang lillesøster på 4,5, fikk svigerfar til å sette kaffien i halsen da hun forklarte både ham og hans svigerforeldre hvordan det hang sammen, som svar på hans "har mamma spist en baby?"

Men vi har bevisst ikke sagt at han putter tissen inn i tissen min. Jenter har et babyhull mellom tissen og rompa. Der kommer babyene ut.

Minstemor på 3,5 har aldri spurt, men her en dag lurte hun på hvem som hadde laget meg? Mormor og morfar. Og henne? Jeg og pappa. "jeg trodde det var gresset og biene" sier hun som åpenbart har hørt noe om blomster og bier et sted.

Vi får ta en prat
 
Guttungen på 6 spør innimellom og får ordentlige svar :) Jeg vurderer å kjøpe boka "Hvordan lager man en baby?" :D Synes den er knallbra!
 
De har fått svar når de har spurt. Rett frem, men selvfølgelig alderstilpasset.
Begge spurte vel i forbindelse med svangerskap, så da var de rundt 4 og 5.
 
Relativt rett frem men alderstilpasset da eldste var nysgjerrig da han skulle bli storebror. 2,5 år gammel. Og igjen da vi fikk tredje. Mellomste, dengang lillesøster på 4,5, fikk svigerfar til å sette kaffien i halsen da hun forklarte både ham og hans svigerforeldre hvordan det hang sammen, som svar på hans "har mamma spist en baby?"

Men vi har bevisst ikke sagt at han putter tissen inn i tissen min. Jenter har et babyhull mellom tissen og rompa. Der kommer babyene ut.

Minstemor på 3,5 har aldri spurt, men her en dag lurte hun på hvem som hadde laget meg? Mormor og morfar. Og henne? Jeg og pappa. "jeg trodde det var gresset og biene" sier hun som åpenbart har hørt noe om blomster og bier et sted.

Vi får ta en prat
Det er dette jeg kommer til å si til mine også. At damer har et babyhull og pappaen har frø i tissen sin, og at det blir en baby i magen når pappaen tar tissen sin inn i babyhullet. Det er alt for mange som faktisk tror babyer kommer ut av tissen til mammaen. :)
 
Midt mellom tissehullet og bæsjehullet har alle jenter et babyhull.
Det putter pappaen halvparten av det som trengs til å lage baby med tissen sin, og mammaen at den andre biten.
Derfor barna ligner både på mammaen og pappaen, og hvorfor gutter og jenter seg forskjellig ut under trusen.

Mener de eldste var rundt 4 når de fikk forklaringen
 
Ja, når de har spurt. Legger ikke noe mellom. Bare rett frem. Da spør de som regel ikke igjen heller.
 
Her var "Kroppen" på Newton ute før meg. Men når hun spør om ting så svarer jeg. Saklig og konkret. Hun er jo snart 10, så lite vits å dilldalle.
 
Nå er bare mini rett under 5 mnd, men jeg har hatt den samtalen mange ganger i jobbsammenheng da jeg har jobbet med ungdommer med lettere utviklingshemning. Tenker at den dagen mini spør skal hun få svar, selvfølgelig på en enkel måte, men uten å pakke det inn.
 
Back
Topp