Såre brystknopper...amming!

Hvorfor sier noen at man skal lufttørke og noen ikke. Jeg fikk anbefalt av legen å lufttørke fordi det blir fortere sopp av at det er fuktig og varmt inni en ammebh. Jeg har fått sopp/trøske på brystene og pga det ett lite sår på ene brystet. Pumper på det bryste pg ammer fra det andre. Er veldig påpasselig med håndhygiene men sliter med å få til riktig sugetak, jeg tror hun har stramt tungebånd men hun på helsestasjonen sa nei.. hun er snart 5 uker gammel så jeg syns det er rart at hun sliter sånn med sugetak enda.
 
Hvorfor sier noen at man skal lufttørke og noen ikke. Jeg fikk anbefalt av legen å lufttørke fordi det blir fortere sopp av at det er fuktig og varmt inni en ammebh. Jeg har fått sopp/trøske på brystene og pga det ett lite sår på ene brystet. Pumper på det bryste pg ammer fra det andre. Er veldig påpasselig med håndhygiene men sliter med å få til riktig sugetak, jeg tror hun har stramt tungebånd men hun på helsestasjonen sa nei.. hun er snart 5 uker gammel så jeg syns det er rart at hun sliter sånn med sugetak enda.
Hvis det er åpent sår, skal du ikke lufttørke. Er du bare sår, så er lufttørking innafor. Prøv multimam :)
 
Eg fikk noen grusome sår på begge brystknoppene men er helt bra nå brukte:
Multi mam 2 ganger om dagen
Purelan påført med q tips
Inurse brystskjold om dagen
Ammeskjold
Masse purelan på ammeinlegg om natten og smør mere på etter amming om natten
Ikke la det luft tørke.

Eg hadde åpne sår men ble helt fin etter 1,5 uke med mye behandling. Ammeskjold ble min redning så eg klarte å amme, nå klarer eg meg fint uten de
 
Syns ikke mine blir bedre jeg.. Eller, er kanskje litt kortere vondt, men. Påkoblinga er et helvete.

Smører og steller og står i.. Høyre pupp har åpne sår og sprekker, og de blir jo ikke borte selv om jeg ikke ammer på den puppen engang.

Jeg hadde et stort flerr med blodig sår i på venstre pupp, pumpet i 4 dager og ble bedre. Men ja påkobling er fortsatt vondt her også! Vi får satse på bedring...
 
Jeg hadde et stort flerr med blodig sår i på venstre pupp, pumpet i 4 dager og ble bedre. Men ja påkobling er fortsatt vondt her også! Vi får satse på bedring...

Nå har vi kommet dit at påkoblinga fortsatt er VOND, men etter et halvt minutt typ så gjør det ikke vondt lenger, før hun er ferdig med aktiv drikking og bare begynner å slumre og småsutte. Så da er jeg egentlig veldig fornøyd.

Har smurt et tykt lag lanolin etter amming og brukt tøybiter isteden for engangsinnlegg. Og avlasta med pumpe et par ganger om dagen. Bruker fortsatt skjold da. Må bli litt bedre før jeg prøver uten.
 
6727ACD1-399F-49A7-BE57-B12AE89104D0.jpeg Tidligere ikke sett noe sår på brystvorta, men i kveld måtte jeg koble lillebror av for sutta bare på tuppen i halvsøvne. Hang godt fast og dro knoppen Så lang den var og da fikk jeg se dette merket.... usikker på om det er gammelt eller kom nå i kveld.... gleder meg hvertfall ikke til amming i natt....
 
Vis vedlegget 303322 Tidligere ikke sett noe sår på brystvorta, men i kveld måtte jeg koble lillebror av for sutta bare på tuppen i halvsøvne. Hang godt fast og dro knoppen Så lang den var og da fikk jeg se dette merket.... usikker på om det er gammelt eller kom nå i kveld.... gleder meg hvertfall ikke til amming i natt....
Å fy faen stakkar deg :eek:
 
Å fy faen stakkar deg :eek:

Lurer på om den sprekken kan ha vært der fra før av, men litt usikker.... var ikke fornøyd med en pupp i natt så måtte til pers.... tidligere bare gjort vondt når jeg har lagt til men i natt var det mer vondt underveis også, så om sprekken har vært der fra før av så blei den nok værre i går...

Skal avgårde til byen i dag og må få kjøpt multimam og kanskje også skjold....
 
Lurer på om den sprekken kan ha vært der fra før av, men litt usikker.... var ikke fornøyd med en pupp i natt så måtte til pers.... tidligere bare gjort vondt når jeg har lagt til men i natt var det mer vondt underveis også, så om sprekken har vært der fra før av så blei den nok værre i går...

Skal avgårde til byen i dag og må få kjøpt multimam og kanskje også skjold....
Håper du blir fort bedre as... fy faen så ikke noe godt ut...
 
Brukte en periode både multimam og purelan. Nå på ferie har jeg ikke brukt purelan og føler sårheten er blitt bedre med bare multimam. Sprekken på brystvorta er nesten god igjen ☺️

Pga vi er en plass langt fra apotek kjøpte krg typisk enda en ny purelan før vi reiste så jeg ikke skulle gå tom :p
 
Back
Topp