Såre brystknopper...amming!

Curious

Betatt av forumet
Amming!

Såre brystvorter - hva er dine tips?

-legge til forskjellige ammestillinger
-avlastning med pumpe
- avkjølende pads fra apotek fore såre/revner brystknopper (dyrt men verdt det)
- salve
- ikke bruk papir innlegg rett på brystvorta!

Hilsen en nybegynner på å være ammeku
 
Amming!

Såre brystvorter - hva er dine tips?

-legge til forskjellige ammestillinger
-avlastning med pumpe
- avkjølende pads fra apotek fore såre/revner brystknopper (dyrt men verdt det)
- salve
- ikke bruk papir innlegg rett på brystvorta!

Hilsen en nybegynner på å være ammeku
 
Smøre morsmelk på brystvortene og la dem lufttørke.
Multi mam kompresser.
 
Amming!

Såre brystvorter - hva er dine tips?

-legge til forskjellige ammestillinger
-avlastning med pumpe
- avkjølende pads fra apotek fore såre/revner brystknopper (dyrt men verdt det)
- salve
- ikke bruk papir innlegg rett på brystvorta!

Hilsen en nybegynner på å være ammeku

Sniker

IKKE lufttørk, det vil gjøre sårene verre. Det er nye retningslinjer på ammehjelpen.no også hvor de har funnet ut at lufttørking gir lenger helingsprosess.
Ellers Purelan smøres på etter hver amming, bruk en q-tip om det gjør vondt å bruke fingrene. Alltid rene hender før du tar på brystknoppen. Trenger ikke fjernes før baby dier.
Varier med multimam kompresser som kan brukes en time om gangen, står mer info bakpå pakka. Om du klipper et kompress i to varer pakka lenger. Kan hende det er de avkjølende passene du nevner forresten.

Også kn du alltid ringe helsestasjonen, hør om de har en egen ammeveileder, de er ofte veldig dyktige og kan komme hjem til sere. Jeg dro også opp til helsestasjonen og fikk helsesøster til å se på at jeg ammet og komme med tips.

Lykke til, såre pupper er vondt ❤️
 
Sniker

IKKE lufttørk, det vil gjøre sårene verre. Det er nye retningslinjer på ammehjelpen.no også hvor de har funnet ut at lufttørking gir lenger helingsprosess.
Ellers Purelan smøres på etter hver amming, bruk en q-tip om det gjør vondt å bruke fingrene. Alltid rene hender før du tar på brystknoppen. Trenger ikke fjernes før baby dier.
Varier med multimam kompresser som kan brukes en time om gangen, står mer info bakpå pakka. Om du klipper et kompress i to varer pakka lenger. Kan hende det er de avkjølende passene du nevner forresten.

Også kn du alltid ringe helsestasjonen, hør om de har en egen ammeveileder, de er ofte veldig dyktige og kan komme hjem til sere. Jeg dro også opp til helsestasjonen og fikk helsesøster til å se på at jeg ammet og komme med tips.

Lykke til, såre pupper er vondt ❤️
Takker for gode råd, jeg er allerede mye bedre heldigvis
 
Syns ikke mine blir bedre jeg.. Eller, er kanskje litt kortere vondt, men. Påkoblinga er et helvete.

Smører og steller og står i.. Høyre pupp har åpne sår og sprekker, og de blir jo ikke borte selv om jeg ikke ammer på den puppen engang.
 
Hei:) jeg bruker salve som jeg fikk på sykehuset/barselhotellet (Purelan er også like god!) og trenger ikke å fjernes før amming. Redningen for meg er Medela brystskjold, helt fantastisk! Jeg har noe flate brystknopper og de hjelper å holde dem utover. Og brystknoppene rekker å hente seg inn/gro fortere og få pause mellom ammingene
 

Vedlegg

  • 0F579827-9FDD-4385-80C4-1AB53A3D876C.jpeg
    0F579827-9FDD-4385-80C4-1AB53A3D876C.jpeg
    18,8 KB · Visninger: 5
Amming!

Såre brystvorter - hva er dine tips?

-legge til forskjellige ammestillinger
-avlastning med pumpe
- avkjølende pads fra apotek fore såre/revner brystknopper (dyrt men verdt det)
- salve
- ikke bruk papir innlegg rett på brystvorta!

Hilsen en nybegynner på å være ammeku
Halleluja takk :)
 
Var på senteret i dag og skulle kjøpe multimam kompress. Glemte det selvsagt :p
 
Hjelper jo ikke for sår brystvorte at lillebror drar i den ved amming,,,, ganske sterk å...
 
Back
Topp