Jordmor, lege, svangerskapspapirer

Vinterdame

Første møte med forumet
Hei

Det er lett å finne info om hva man skal gjøre, men ikke hvordan. Hehe!

For det første, noen erfaring med lege eller jordmor på første kontroll? Veldig usikker her.

Hvilken uke har dere første kontroll?

Og hvordan i all verden søker man om jordmor? Finner en ønsket offentlig klinikk, og sender mail?

Til sist: jeg vurderer tidlig ultralyd, for å se at alt er som det skal. Men ser at noen ber om svangerskapspapirer.
Må man ha vært hos lege eller jordmor før ultralyd?

Mange spørsmål, mye forvirring ;p
 
Last edited:
Du velger selv lege eller jordmor på første kontroll, som regel vil de ha deg inn etter uke 8, men det varierer litt, noen vil også ha deg inn først etter uke 12..
Ring den aktuelle jordmoren eller legen(legesentere) du tenker bruke og hør, det er absolutt lettest. De fleste som bruker lege går til fastlegen sin.
Søke om jordmor har jeg ikke hørt om før så jeg tror egentlig ikke det er en greie.

Du trenger ikke svangerskapspapirer for å ta tidlig ultralyd, hverken offentlig eller privat. Dersom du skal ha tidlig ultralyd offentlig må du ha henvisning og that's it.
 
Hei

Det er lett å finne info om hva man skal gjøre, men ikke hvordan. Hele.

For det første, noen erfaring med lege eller jordmor på første kontroll? Veldig usikker her.

Hvilken uke har dere første kontroll?

Og hvordan i all verden søker man om jordmor? Finner en ønsket offentlig klinikk, og sender mail?

Til sist: jeg vurderer tidlig ultralyd, for å se at alt er som det skal. Men ser at noen ber om svangerskapspapirer.
Må man ha vært hos lege eller jordmor før ultralyd?

Mange spørsmål, mye forvirring ;p

Ring helsestasjonen du tilhører om du ønsker jordmortime. Da betaler du ikke, versus om du velger å gå privat. Eller ring fastlege om du ønsker det. Hva du går til først, eller om du kun ønsker å gå til det ene eller andre er helt opp til deg. Jordmor kan dog be deg gå til fastlege for eksempelvis blodprøver utenom.

Har aldri hatt med svangerskapspapirer til privat tul. Hør med klinikken du velger før du bestiller time?
 
Her jeg bor er der vanlig at man tilhører et familiesenter (helsestasjon) basert på postkode. Jeg ringte det jeg antok var nærmest og fikk time til tidlig samtale med jordmor. Her ønsker de at man har en tidlig samtale ml. Uke 0-12. Da prater man, fyller ut helsekort, stiller spm og blir stilt spm. Hadde denne timen da jeg var 7 uker.

Første kontroll gjøres ofte hos fastlegen, men det kan du spørre helsetjenesten eller legekontoret om. Deretter blir det annenhver time ev. Kun hos jordmor/lege, hvis man foretrekker det.

Bestill time til privat ultralyd hvis du føler det er verdt å betale litt for, like over 1000 kr. Som de over sa må man ha henvisning for å få TUL offentlig.

Jeg ringte min faste gynekolog for time. Skal ha både tul (gynekolog) og første svangerskapskontroll (lege) når jeg er like over 10 uker på vei. Ferieavvikling gjør at det kan være vanskelig å få time, så du bør ringe så raskt som mulig :).

Håper dette ga mening :hilarious:
 
Der jeg bor så ringer man bare helsestasjonen der jordmødrene hører til :)

Skjer ikke såå mye på første kontroll, tar blodprøver, blodtrykk og fyller ut helsekort.

Lykke til!
 
Jeg ringte bare til våres kommune helsestasjon og fikk time til første samtale hos jordmor der. Skal dit den 2.juli, og er da rundt 9 uker på vei. Har allerede vært hos fastlege på time da jeg må følges opp en del i forhold til urinveier. Da ble det også tatt blodtrykk, blodprøver, samt at hun fylte ut helsekortet for gravide :)
 
Har ofte hatt 1 kontroll hos både lege og jordmor noen dager fra hverandre rundt uke 12. Jordmor på grunn av mange spørsmål og jeg føler hun har bedre tid og lege for å ta de faste blodprøvene man skal ta i uke 12. Bestilte vanlig time hos fastlege og ringte helsestasjonen jeg hører til for å få time hos jordmor :) har også vært hos jordmor på helsestasjon i nabo kommunen ved de 2 første graviditetene, så tror man kan velge selv. Kommer sikkert litt ann på kapasitet :)
Må ikke ha vært hos jordmor eller lege før tul om du tar privat. Men om du skal offentlig må du få henvisning via lege eller jordmor, så da må du ha time hos en av dem først eller sende melding til legekontoret om henvisning.
 
Så man tar bare kontakt med sin helsestasjon? :woot: Trodde man måtte henvises til jordmor jeg... :smiley-ashamed008
 
Mye nytt, ikke rart det blir surr. Du kontakter bare helsestasjonen i din kommune eller bydel for å avtale/sette opp tid for kontroll, du kan også gå til fastlegen. I min bydel er jordmødrene fullbooket frem til oktober, så jeg må gå på kontroll hos legen frem til da men men. Helsekortet/papirer får du på første kontroll og denne skal du ha med deg videre på kommende kontroller ol. Sender med en link med litt informasjon om kontrollene etc: https://helsenorge.no/gravid/svangerskapskontroller

Lykke til
 
Du velger selv om du vil gå til jordmor eller lege. Da kontakter du legesenteret eller helsestasjon /jordmor direkte for å få time. Du må ta noen blodprøver så den første kontrollen kan like greit gjøres hos lege. Vanligvis er den første kontrollen mellom uke 8 og 12. Jeg hadde min i uke 7 for å få fylt ut helsekort for gravide før jeg skal på ultralyd. Ultralyd har jeg bestilt privat. Mulig man kan få det offentlig også, men da må man henvises. Man må ikke ha vært hos jordmor først, men det er en fordel å ha fått fylt ut helsekortet slik at man kan få ultralyden oppført på dette. Hadde ikke fått helsekort før tidlig ultralyd sist, og da ble de på sykehuset småirritert faktisk....
 
Var på 2 TUL før første svangerskapskontroll sist. Det ble ikke kommentert noengang, at de ikke stod på helsekortet. Fikk med papirer med alt av detaljer, da, som jeg hadde om noen trengte noe.
Samme her, fikk papirer, som ble ført inn på helsekortet i ettertid :)
 
Kontakt helsestasjonen og hør hvilke retningslinjer de har, du:)
Tror det er litt forskjellig fra kommune til kommune hvor ofte og hvor tidlig man går til jordmor. Her k kommunen vil man ha de gravide til jordmor ca uke 16. Så jeg har bestilt time til det i august, og til legen i midten av juli, når jeg er ca 10-11 uker.
Forrige graviditet fikk jeg «kjeft» av en telefondame fordi hun syntes jeg ringte inn alt for seint mtp å få jordmortime uke 16 :hilarious: hun kjeftet også litt på at jeg sa fødselsdatoen min for fort, forresten :joyful:
 
Jeg var hos lege for to dager siden for å få resept på kvalmestillende. Fikk da også min første svangerskapskontroll, og vi fylte ut helsekort. Ikke fått så tidlig før, så det var overraskende. Er 6+5 nå. Når du skal ha jordmortime ringer du bare helsestasjonen og sier at du er gravid og vil komme i kontakt med jordmor, så tar de over:)
Jeg skal også ha tidlig ultralyd, tenkte å ringe å bestille det snart.
 
Back
Topp