Forberedelse til etter fødselen?

taweret88

Blir kjent med forumet
Julibarna 2019
Har dere ordnet noe spesielt i fødebagen eller til de første dagene hjemme etter fødsel? Jeg ser f. eks. mange foreslår på internasjonale nettsider å lage bind med aloe vera, lavendel og hamamelis som legges i fryseren og kan brukes etterpå. Kjenner dere til noen gode produkter man burde ha til etter fødsel?
 
Har igrunn ikke turt å tenke så mye på det, men kladder til å ha i senga er sikkert ikke dumt å ha:p
 
Eneste forberedelsene jeg har tenkt på til etter fødsel er at jeg skal bake og lage en del enkle middager som jeg skal ha klar i fryseren. Går bort mye tid på amming og soving første tiden, så greit å ha noe lett man bare kan ta opp og varme seg.

Har også hørt om dette med isbind, men endte med KS sist, så tørr ikke gjøre klar noen i frykt for at det skal ende med det denne gangen også.

Tenker dog heller litt mer på hva jeg må ha klart før fødselen, som f.eks. stor kladder/tisselaken til å ha i senga/sofaen i tilfelle vannet skulle gå.
 
Blir å bake horn til å ha i fryseren, første tida er intens. Sist var jeg mye alene med nyfødt baby, da smurte jeg lefser med smøreost og spekeskinke på morgenen og hadde i kjøleskapet utover dagen :)

Vurderer å kjøpe lactulose på forhånd, det var gull etter fødsel sist, samtidig er det ikke sikkert det trengs i like stor grad denne gangen. Får på barsel om det trenge :)

Har tisselaken i senga allerede - sist fødsel startet med vannavgang tross alt. Har og en treåring som har slutta med bleie og som sover hos oss, så greit mtp det og, og fremtidig gulp og uhell fra nyfødt og. Hott tips er tisselaken - vanlig laken - tisselaken - vanlig laken, ved uhell på natt er det godt å bare flekke av øverste laget heller enn å måtte skifte.
 
Jeg kommer til å ha med laltulose og ta det forebyggende den første uken ihvertfall. Bind og slikt kan jeg ikke huske var et problem egentlig. Prøvde å sitte minst mulig pga belastning så lå en del. Behagelige klær som ikke klemmer og sko som er lette å ta på uten hjelp.
 
Kjøpt inn noen godtruser (store behagelig bomulltruser...), aner meg det blir en stund med hemoroider og bind etter fødsel.
 
Blir å bake horn til å ha i fryseren, første tida er intens. Sist var jeg mye alene med nyfødt baby, da smurte jeg lefser med smøreost og spekeskinke på morgenen og hadde i kjøleskapet utover dagen :)

Vurderer å kjøpe lactulose på forhånd, det var gull etter fødsel sist, samtidig er det ikke sikkert det trengs i like stor grad denne gangen. Får på barsel om det trenge :)

Har tisselaken i senga allerede - sist fødsel startet med vannavgang tross alt. Har og en treåring som har slutta med bleie og som sover hos oss, så greit mtp det og, og fremtidig gulp og uhell fra nyfødt og. Hott tips er tisselaken - vanlig laken - tisselaken - vanlig laken, ved uhell på natt er det godt å bare flekke av øverste laget heller enn å måtte skifte.

Gullverdt tips det med ulike laken lag
 
Har laktulose fære bivirkninger enn Duphalac? Fikk Duphalac fra legen tidliger men den skaper mer trøbbel med luft i magen.
 
Har laktulose fære bivirkninger enn Duphalac? Fikk Duphalac fra legen tidliger men den skaper mer trøbbel med luft i magen.

Duphalac er laktulose, dvs, laktulose er det som er i duphalac + hjelpestoffer :)
 
Har i alle fall kjøpt tykke bind fra apoteker til tiden etterpå(blødde sinnsykt mye sist gang). :blackeye:Har lagt et lite tisselaken akkurat der jeg sover med rumpa i tilfelle vannet går -men usikker hvor mye vann som kommer hvis det skjer (vannet ble tatt på sylehuset sist gang).. Noen som har erfaringer? Fosser det liksom bare ut? Mulig det er behov for oppgradering der:eek:
 
Jeg har kjøpt inn noen ammetopper og amme-bh'er, i tillegg til et par behagelige bukser.

Snart i mål med innkjøpene også! :)

Ellers blir det vel å fryse ned noen middager, og det å ha enkel mat tilgjengelig i heimen. Tviler på det blir mye avansert matlaging i barseltiden.
 
Har kjøpt inn noen gode truser, som vil passe godt til bind :hungover: samt et par gode joggebukser, løse, ammevennlige gensere og ammebher.
Blir skikkelig tørst av amming, så har også ordnet med flere termoflasker, som kan stå klare i kjøleskapet.

Tenkte også å bake horn å ha nede i fryseren.

Tisselaken er lifehack!! Vi har det oppå madrassbeskytteren før overmadrassen, og har vanlig laken på topp. Ikke bare kjekt tilfelle vannavgang, men også ved amming og melkespreng på nattestid. Vi ødela overmadrassen sist pga av at vi ikke hadde det da :D
Sønnen vår kommer også i ny og ned i senga, så da er vi helgardert tilfelle han har et uhell også :p
 
Har i alle fall kjøpt tykke bind fra apoteker til tiden etterpå(blødde sinnsykt mye sist gang). :blackeye:Har lagt et lite tisselaken akkurat der jeg sover med rumpa i tilfelle vannet går -men usikker hvor mye vann som kommer hvis det skjer (vannet ble tatt på sylehuset sist gang).. Noen som har erfaringer? Fosser det liksom bare ut? Mulig det er behov for oppgradering der:eek:

Det spørs helt! Hvis hodet er festa og bare ytterste hinna ryker kommer det ikke nødvendigvis så mye. Da holder det gjerne med bind. Min første fødsel startet med vannavgang og det bare fosset, skikkelig som på film :hilarious: Så vi har tisselaken som dekker hele dobbeltsenga :hilarious:
 
Det spørs helt! Hvis hodet er festa og bare ytterste hinna ryker kommer det ikke nødvendigvis så mye. Da holder det gjerne med bind. Min første fødsel startet med vannavgang og det bare fosset, skikkelig som på film :hilarious: Så vi har tisselaken som dekker hele dobbeltsenga :hilarious:
ohoi! Det var kjekt å vite -takk for svar :happy:
 
ohoi! Det var kjekt å vite -takk for svar :happy:

Men er jo bare ca 10% som starter med vannavgang, så er jo ikke sikkert det skjer deg når det ikke skjedde sist :) Her forbereder vi oss på det siden det skjedde sist og begge mammas fødsler startet med vannavgang, så blir overraska om det ikke skjer :hilarious:
 
:laughing002
Har i alle fall kjøpt tykke bind fra apoteker til tiden etterpå(blødde sinnsykt mye sist gang). :blackeye:Har lagt et lite tisselaken akkurat der jeg sover med rumpa i tilfelle vannet går -men usikker hvor mye vann som kommer hvis det skjer (vannet ble tatt på sylehuset sist gang).. Noen som har erfaringer? Fosser det liksom bare ut? Mulig det er behov for oppgradering der:eek:

Hos meg fosset det ut :D Men det kom en sånn merkelig lyd og slags boksefølelse i magen først. Jeg reiste meg opp og ut av senga så alt havnet på gulvet og ned trappa til jeg kom meg på badet :laughing002
Men det dryppa godt også etterpå.
Vi har derfor et helt tisselaken som passer dobbeltsenga (kjøpt på ikea)
 
No er det kun tri veker til termin, så eg vurderer å kjøpa tisselaken til dobbeltsenga. Kor har dykk kjøpt?
 
Jeg har ikke kjøpt tisselaken. Tviler på at fødselen starter med vannavgang denne gangen. Sist tok de vannet på 6 cm åpning under fødsel rundt termin. Denne gangen settes jeg igang i uke 38.

Skjønner at det kan være greit å ha da. :)
 
Back
Topp