Hva tenker dere om den nye foreldrepermisjonsordningen?

AL93

Elsker forumet
Junilykke 2020 ♡
Har dere snakket noe om hvordan dere vil løse foreldrepermisjonen? Passer den for deres livssituasjon?

For vår del må jeg forsøke å få tatt noe ulønnet permisjon. Må begynne å spare til dette. Jeg jobber turnus, og min samboer er borte store deler av vinteren. Ønsker ikke å belage meg på at besteforeldrene må passe barnet flere ganger i uken. I tillegg ønsker jeg ikke at barnet skal begynne i barnehage før fylte 1 år.
 
Skal ikke si så mye om hva jeg mener om den nye ordning (for jeg har ikke satt meg godt nok inn i endringene), men jeg har forståelse for at dette kan være utfordrende for mange.

Mannen og jeg er i den situasjon at han trives hjemme i permisjon mens jeg hater det som pesten. Med forrigemann var jeg hjemme så lenge han hang i puppen, da han begynte å få taket på flaske og fast føde bytta vi. Det var ved ca 7 mnd. Vi betalte barnehageplass fra 8mnd, startet rolig tilvenning ved 9 mnd og full tilvenning fra 11mnd. Da hadde vi nok permisjon igjen til at pappaen kunne gi ham korte dager de første månedene.

For oss var dette en god løsning og vi kommer nok til å prøve noe tilsvarende med neste barn :)
 
Skjønner det passer dårlig for mange. For oss hadde det passet veldig bra, da jeg ikke er skapt for å gå hjemme i måned ut og måned inn. Mannen er mye bedre på sånt..

Vet jo ikke hvordan baby blir, så avhenger jo endel av hvordan mating osv fungerer. Med første var det helt problemfritt å begynne å jobbe etter 7 mnd hjemme.

Jeg starta permisjon i går. Vi er i den priviligerte, sikkert drømmesituasjonen for mange, at jeg får hele permisjonen. Men jeg vil nok begynne å jobbe gradert etter nyttår. Far skal jo være hjemme uansett, så.

Barnet skal ikke begynne i barnehagen før hun er to år.
 
Jeg har forståelse for at den nye ordningen er utfordrende for mange, men for oss er det ikke fordelingen oss imellom som er utfordrende, men mangelen på barnehageplass før august 2021. Vi bor i en presskommune der vi bare kan glemme å få plass i samme barnehage som de andre ungene våre før august 2021 (da er vi til gjengjeld garantert plass pga søskenprioritet), så gitt at denne spiren blir værende helt til termin kan jeg allerede nå si at vi kommer til å gjøre omtrent som følger:
* vi tar 80% for å strekke permisjonen lengst mulig
* jeg tar 40 uker perm pluss 6 uker ferie først
* mannen tar 1 uke ferie og 12 uker perm (da er vi kommet til slutten av februar 2021)
* mars, april og mai 2021 jobber vi begge 60% (40% ulønnet perm) mens moren min passer en dag per uke
* juni og første halvdel av juli bruker mannen opp resten av permisjonen sin
Så blir det sommerferie for oss alle sammen og oppstart i barnehage første uka av august :)

(Som dere kanskje skjønner har vi vært gjennom dette en gang før med lillesøster som er født i mars, dermed vet vi hva som funker for oss og kan planlegge deretter :) )

Det bør også nevnes at mannen min er konsulent og får provisjon av alle timer han fakturerer til kunden. Han går derfor glipp av ganske mye utbetalt bonus ved å være hjemme i perm, så for at han ikke skal bli straffet ekstra for dette, har arbeidsgiveren hans en policy på at han får 100% av fastlønnen sin uavhengig av hvilken permisjonsgrad jeg velger. Dermed blir ikke lønnstapet for oss så stort ved å velge 80% som det ellers kunne ha blitt :)
 
Skjønner det passer dårlig for mange. For oss hadde det passet veldig bra, da jeg ikke er skapt for å gå hjemme i måned ut og måned inn. Mannen er mye bedre på sånt..

Vet jo ikke hvordan baby blir, så avhenger jo endel av hvordan mating osv fungerer. Med første var det helt problemfritt å begynne å jobbe etter 7 mnd hjemme.

Jeg starta permisjon i går. Vi er i den priviligerte, sikkert drømmesituasjonen for mange, at jeg får hele permisjonen. Men jeg vil nok begynne å jobbe gradert etter nyttår. Far skal jo være hjemme uansett, så.

Barnet skal ikke begynne i barnehagen før hun er to år.
Kan jeg spørre hvorfor du får hele permisjonen? Min samboer jobber selvstendig, så vi har lurt litt på om det er en annen ordning da?
 
Jeg har forståelse for at den nye ordningen er utfordrende for mange, men for oss er det ikke fordelingen oss imellom som er utfordrende, men mangelen på barnehageplass før august 2021. Vi bor i en presskommune der vi bare kan glemme å få plass i samme barnehage som de andre ungene våre før august 2021 (da er vi til gjengjeld garantert plass pga søskenprioritet), så gitt at denne spiren blir værende helt til termin kan jeg allerede nå si at vi kommer til å gjøre omtrent som følger:
* vi tar 80% for å strekke permisjonen lengst mulig
* jeg tar 40 uker perm pluss 6 uker ferie først
* mannen tar 1 uke ferie og 12 uker perm (da er vi kommet til slutten av februar 2021)
* mars, april og mai 2021 jobber vi begge 60% (40% ulønnet perm) mens moren min passer en dag per uke
* juni og første halvdel av juli bruker mannen opp resten av permisjonen sin
Så blir det sommerferie for oss alle sammen og oppstart i barnehage første uka av august :)

(Som dere kanskje skjønner har vi vært gjennom dette en gang før med lillesøster som er født i mars, dermed vet vi hva som funker for oss og kan planlegge deretter :) )

Det bør også nevnes at mannen min er konsulent og får provisjon av alle timer han fakturerer til kunden. Han går derfor glipp av ganske mye utbetalt bonus ved å være hjemme i perm, så for at han ikke skal bli straffet ekstra for dette, har arbeidsgiveren hans en policy på at han får 100% av fastlønnen sin uavhengig av hvilken permisjonsgrad jeg velger. Dermed blir ikke lønnstapet for oss så stort ved å velge 80% som det ellers kunne ha blitt :)
Så deilig å ha en plan som mest sannsynlig fungerer fint, så tidlig :)
 
Jeg vurderer å søke barnehageplass fra august 2020 og betale for plassen frem til februar slik at vi kan gå tilbake i jobb begge to. Det lønner seg økonomisk å betale for barnehageplassen fremfor å ha permisjon uten lønn i noen måneder... men vi har ikke bestemt oss for noe enda. Litt deilig også å kunne være hjemme til august 2021. Eventuelt så kan det hende svigermor er villig til å være dagmamma i noen måneder slik som hun var for nevøen vår. Jeg er derimot litt usikker på om jeg ønsker henne som dagmamma i noen måneder :p
 
Kan jeg spørre hvorfor du får hele permisjonen? Min samboer jobber selvstendig, så vi har lurt litt på om det er en annen ordning da?

Fordi at mannen ikke har inntekt som gir rett på foreldrepenger.

Det er ganske strengt det der. Er veldig få muligheter for andre ordninger.
 
Jeg vurderer å søke barnehageplass fra august 2020 og betale for plassen frem til februar slik at vi kan gå tilbake i jobb begge to. Det lønner seg økonomisk å betale for barnehageplassen fremfor å ha permisjon uten lønn i noen måneder... men vi har ikke bestemt oss for noe enda. Litt deilig også å kunne være hjemme til august 2021. Eventuelt så kan det hende svigermor er villig til å være dagmamma i noen måneder slik som hun var for nevøen vår. Jeg er derimot litt usikker på om jeg ønsker henne som dagmamma i noen måneder :p
Vi søkte barnehageplass fra august sist og startet barnehage i januar da mini var 11mnd, nettopp fordi det var lønnsomt fremfor ulønna perm. Far i huset ønsker nok at neste skal få være hjemme litt lenger, men jeg tenker at vi iallefall søker, for da holder vi en mulighet åpen
 
Skjønner det passer dårlig for mange. For oss hadde det passet veldig bra, da jeg ikke er skapt for å gå hjemme i måned ut og måned inn. Mannen er mye bedre på sånt..

Vet jo ikke hvordan baby blir, så avhenger jo endel av hvordan mating osv fungerer. Med første var det helt problemfritt å begynne å jobbe etter 7 mnd hjemme.

Jeg starta permisjon i går. Vi er i den priviligerte, sikkert drømmesituasjonen for mange, at jeg får hele permisjonen. Men jeg vil nok begynne å jobbe gradert etter nyttår. Far skal jo være hjemme uansett, så.

Barnet skal ikke begynne i barnehagen før hun er to år.
Veldig deilig at det er flere mødre der ute som ikke føler seg helt laget for å gå hjemme i permisjon :hello2
 
Veldig deilig at det er flere mødre der ute som ikke føler seg helt laget for å gå hjemme i permisjon :hello2

Ja, det er jo skikkelig tabu nærmest, å ytre at man ikke elsker å være hjemme med små barn. Jeg forstår at mange trives med det, men.
 
Jeg vurderer å søke barnehageplass fra august 2020 og betale for plassen frem til februar slik at vi kan gå tilbake i jobb begge to. Det lønner seg økonomisk å betale for barnehageplassen fremfor å ha permisjon uten lønn i noen måneder... men vi har ikke bestemt oss for noe enda. Litt deilig også å kunne være hjemme til august 2021. Eventuelt så kan det hende svigermor er villig til å være dagmamma i noen måneder slik som hun var for nevøen vår. Jeg er derimot litt usikker på om jeg ønsker henne som dagmamma i noen måneder :p
Vi hadde glatt gjort det samme hvis barnehagen vår hadde latt oss gjøre det, men de setter grensen ved nyttår - alle ungene som er født innen 31.12.19 får plass utover høsten 2020, mens de som er født fra 1.1.20 får plass høsten 2021.
 
Vi hadde glatt gjort det samme hvis barnehagen vår hadde latt oss gjøre det, men de setter grensen ved nyttår - alle ungene som er født innen 31.12.19 får plass utover høsten 2020, mens de som er født fra 1.1.20 får plass høsten 2021.
Jeg jobber i barnehagen, så jeg tror jeg får lov hvis det betyr jeg kommer tilbake i jobb :p
 
Jeg var hjemme med førstemann i 2 år før han startet i bhg og hjemme i 2,5 år med minstejenta. Syns det var helt perfekt, men denne gang vet jeg ikke hvordan det blir. Men håper å være hjemme i allefall til den kommende babyen er 1,5 år :)
 
Jeg synes det er leit at ikke vi kan få bestemme selv hvordan permisjonen skal fordeles. Da kunne folk gjort det akkurat slik de ønsker. Slik at de som ikke trives så godt hjemme i perm kan ordne det slik at far kan få lengre perm, og de som helst ville vært hjemme lengre kan gjøre det. Synes det er kjipt å skylde på likestilling, det vil ikke bli likestilt før far kan bære frem barn og amme uansett... Men det er min mening :)
 
Jeg synes det er leit at ikke vi kan få bestemme selv hvordan permisjonen skal fordeles. Da kunne folk gjort det akkurat slik de ønsker. Slik at de som ikke trives så godt hjemme i perm kan ordne det slik at far kan få lengre perm, og de som helst ville vært hjemme lengre kan gjøre det. Synes det er kjipt å skylde på likestilling, det vil ikke bli likestilt før far kan bære frem barn og amme uansett... Men det er min mening :)
Helt enig! Det vil aldri bli likestilling. Jeg mener at mor bør ha mest permisjon. Vi som har båret barnet frem, og ammer. Selvsagt må far også ha permisjon, men fordelingen bør hver enkel familie få bestemme selv. Jeg kan ikke skjønne hvordan vi skal få det til med denne fordelingen, men får ta det når tiden kommer for det :)
 
Helt enig! Det vil aldri bli likestilling. Jeg mener at mor bør ha mest permisjon. Vi som har båret barnet frem, og ammer. Selvsagt må far også ha permisjon, men fordelingen bør hver enkel familie få bestemme selv. Jeg kan ikke skjønne hvordan vi skal få det til med denne fordelingen, men får ta det når tiden kommer for det :)
Håper dere finner en løsning! Eller at de endrer de dumme reglene før februar :p
 
Den nye ordningen påvirker ikke oss ;) Samboer jobber turnus, 1 uke på jobb og 2 uker hjemme, samt at han tjener mye bedre enn meg, så her blir far å ta ut så mye permisjonen som han kan, den tar han ut i friperioden sin, mens han drar på jobb som normalt. Jeg blir å ta ulønnet permisjon fra jobb, men komme delvis tilbake mye tidligere. F.eks fra 3 mnd så kan jeg jobbe 9-12 2 dager i uka, også øke på ettersom jeg kjenner på formen. Når da permisjonen er ferdig for samboers del, blir vi å gjøre som med frøkna nå, at jeg jobber to uker, og har en uke ulønnet permisjon når far jobber fram til barnehagestart i august ;)

Jeg er heller ikke skapt for å sitte hjemme i permisjon, så jeg gleder meg til å kunne komme tilbake halve dager ganske tidlig, og jeg er veldig glad for at jeg har en så super arbeidsgiver :D
 
Her må jeg ta ulønnet perm. Jeg tjener dårligst, så vi taper mer på å ta 80% lønn. Har 2 jobber, så jeg tar ulønnet på den ene, mens jeg jobber på den andre når mannen tar gradert permisjon. Også tar vi kontantstøtten. Barnehageplass er ikke vits i å søke i grunn, da vi stiller sist bak de som fyller 1år det året.
Jeg elsker å gå hjemme, mens mannen syntes det er litt for lenge, så vi liker ikke den nye ordningen. Skulle gjerne fått dele den som vi vil. Han vil ha perm, bare ikke så lenge som nå.
 
Back
Topp