Hvilken smertelindring hjalp deg best under fødselen?

Ikke i bruk

Forumet er livet
Brukte du smertelindring under fødselen? Hva hjalp best? Hva hjalp ikke i det hele tatt? Hva ville du brukt om du skulle føde igjen?
 
Lystgass lindra på første. Nr 2 var det kun å få ut den ungen... Slå meg bevisstløs om eg er så idiot og blir gravid igjen....
 
Jeg elsket både lystgass, fentanyl og epidural :p
 
Jeg fikk ikke smertelindring hverken under første eller andre fødsel...
Første fødsel som var langvarig (40 timer kjempevonde rier etter vannet gikk) satte de epiduralen feil og den virket derfor ikke :(

Andre fødsel som etter et døgn med relativt vonde rier utviklet seg fra 3 cm åpning til fødsel på 45 minutter som føltes som en forferdelig vond ri i 45 minutter uten stopp fikk jeg heller ikke epidural fordi de var for seine og rakk det ikke... da de endelig skulle sette den hadde jeg full åpning. De prøvde med lystgass men det hjalp ingenting, maska bare dempet skrikene mine...

Det finnes ikke nok banneord i verden for å beskrive smertene. Føltes som jeg bokstavelig talt ble revet i stykker i hele kroppen.

Men men, overlevde jo, og har to fine unger :)
 
Fikk epidural med første, men etter at pressriene hadde begynt, pluss lokalbedøvelse da de klippet. Ingen smertelindring med nr to.
 
Har ikke hatt annet enn lystgass, men det fikk jeg ganske god hjelp av med nr 2. Nr 1 fødte jeg på et sykehus uten lystgass.
 
Hadde litt massasje og varmt vann , hjalp for min del veldig godt:)
 
Jeg er spent, for jeg tåler nemlig ikke smertestillende :p (Type går i allergisjokk på mye, eller får astmaanfall). Så jeg er veldig spent :D
 
Lystgass hjalp ikke så veeeldig. Tok toppen av smertene, men gjorde fortsatt vondt.
Etter utallige timer ble jeg nesten tvunget av lege og jordmor til å ta epidural, det hjalp veldig, men varte kun et par timer så var det tomt. Hadde rier som ikke ga seg, så hadde bare en stor rie i over 20 timer. Samtidig presset hodet hans feil, det presset litt til ene siden og ikke rett ned. Så jeg hadde konstante smerter i lysken som jeg ikke unner min værste fiende.
Blir det en unge til så skal jeg ha alt av smertestillende de kan gi :p trodde jeg skulle dø
 
Lystgass hjalp ikke så veeeldig. Tok toppen av smertene, men gjorde fortsatt vondt.
Etter utallige timer ble jeg nesten tvunget av lege og jordmor til å ta epidural, det hjalp veldig, men varte kun et par timer så var det tomt. Hadde rier som ikke ga seg, så hadde bare en stor rie i over 20 timer. Samtidig presset hodet hans feil, det presset litt til ene siden og ikke rett ned. Så jeg hadde konstante smerter i lysken som jeg ikke unner min værste fiende.
Blir det en unge til så skal jeg ha alt av smertestillende de kan gi :p trodde jeg skulle dø
Jeg kan anbefale å ta imot det man kan få :hilarious:
Holdt på å få angst da jeg skulle få første. Fikk fentanyl (nål i hånd som de tilførte det) og man har en viss mengde man kan få. Den ene jm sa at jeg var 8cm og lå greit ann med mengde fentanyl. Neste jm sa at forrige jm hadde målt feil og at jeg bare var 5cm. Da ble jeg redd for at jeg skulle gå tom :hilarious:
 
Fikk ingenting med noen av dem. Med eldste var lystgassen stengt og fe brukte for lang tid med å komme med noe annet. Hadde en stor rie i 1 time men derimot gikk fødselen veldig fort og varte i kun 5 timer hvor den siste timen var den ene lange rien.
Med nr 2 var lystgassen stengt igjen. Gadd ikke å spørre om noe annet og bare holdt meg i dusjen. 1 time raskere og slapp den ene rien på 1 time.
Har nr 3 i magen.
 
Jeg brukte vann som smertelindring og det var fantastisk. Massasje hjalp også veldig. Lystgassen prøvde jeg på to rier, men ble så kvalm.
 
Lystgass :love7 gav god pusteteknikk med førstemann og var med begge greit å ha noe å fokusere på før jeg fikk epidural.
Epiduralen hjalp noen timer med førstemann, nr 2 rakk jeg knapt å få den før det var over (4cm-ferdig på en halvtime).
 
Lystgass, akupunktur og vann fungerte ikke.
Varmeflaske og paralgin major hjalp.
 
Last edited:
Fødte uten smertelindring, begge ganger. Ville gjort det samme, om jeg skulle hatt en til.
 
Fikk litt varme omslag som smertelinding da jeg plusselig fikk så intense stormrier at jeg ikke klarte å reise meg å bli med inn i dusjen, men det hjalp minimalt synes jeg, epiduralen var et helvetet å sette siden han måtte prøve 3 ganger og jeg hadde fremdeles økende og intense stormrier under hele greia så det tok jo nesten en time å sette epiduralen og når jeg endelig fikk epidural fikk ikke jeg ha den på i mer enn 30-40min før de skrudde den av å satte på drypp istede, fordi de ville få fremgang i fødsel (fare for infeksjon vistnokk) men de 30-40 min med hvile var virkelig verdt det.

Ved en neste fødsel sier jeg ja takk til epidural om fødselen drøyer så ut i tid som den første, men om jeg får en raskere fremgang skal jeg klare meg uten epidural:)
 
Min erfaring er at det finnes ingen ting som hjelper så godt som epidural, som er satt riktig, men når det gjelder det å presse babyen ut hadde min epidural ingen effekt.
Prøvde akupunktur med nr 2 synes det også hadde god effekt, men ikke like god som epidural.
 
Back
Topp