Hvilken smertelindring hjalp deg best under fødselen?

Født tre stk uten noen smertelindring. De to siste ble født i badekar. Når vk skal ha nr 4 så bil jeg ha epidural. Nr 3 var sykt vond. Tre timer med smertehelvete. Første jeg spurte jm om etter jeg kom over til fødesenga, etter frøkena var ute, var om hvordan epidural virket. For neste gang skal det ikke være uten noe smertelindring :)
 
Lystgass mot slutten, fortsatt vondt men fikk noe annet å tenke på. Og tok verste toppene.

Prøvde sånn varm rispose, men det gjorde det bare mye verre. Mannens kalde hender derimot, de var gode å få på ryggen. :)
 
Narkose :hilarious: Neida, joda, men før den tid hjalp det veldig med epidural, det var helt nydelig å kunne puste seg gjennom riene!
 
Hadde varme risposer med de to første. Det funket veldig fint.
Tredje gikk så fort at jeg rakk ikke tenke tanken.
 
Lystgass begge gangene! Lystgass er helt konge!! :smiley-bounce016
 
Fikk aldri tilbud om noe
 
Rakk bare varmeposer, skulle egentlig prøve badekar, men da var det plutselig tid for å trykke. Gikk fra 4 cm til full åpning på 2 timer, og det kom litt brått på jordmødrene. Meg også forsåvidt, trodde det sku ta minst 20 timer. Gikk egentlig rimelig greit, fikk stort sett litt pause mellom riene, men trykkinga var fint lite stas. Slapp ganske billig unna med 12 timer totalt, hvorav 4-5 på sykehuset.

Ville ikke ha epidural, men spurte om det var noe annet man kunne få av smertestillende i starten. Det var det visst ikke, ikke så mye som en paracet kunne de tilby under fødselen (skjønner at det ikke tar fødesmertene altså. men hadde vært kjekt før syinga f.eks, det var skikkelig vondt! Etter mye styr og mas fikk jeg endelig lokalbedøvelse med sprøyte da de sydde..) Merkelig at det er så ulik praksis mellom sykehusene.
 
Med eldste var det varme som gjaldt :)

Med yngste var det kun epidural som hjalp!
 
Rakk bare varmeposer, skulle egentlig prøve badekar, men da var det plutselig tid for å trykke. Gikk fra 4 cm til full åpning på 2 timer, og det kom litt brått på jordmødrene. Meg også forsåvidt, trodde det sku ta minst 20 timer. Gikk egentlig rimelig greit, fikk stort sett litt pause mellom riene, men trykkinga var fint lite stas. Slapp ganske billig unna med 12 timer totalt, hvorav 4-5 på sykehuset.

Ville ikke ha epidural, men spurte om det var noe annet man kunne få av smertestillende i starten. Det var det visst ikke, ikke så mye som en paracet kunne de tilby under fødselen (skjønner at det ikke tar fødesmertene altså. men hadde vært kjekt før syinga f.eks, det var skikkelig vondt! Etter mye styr og mas fikk jeg endelig lokalbedøvelse med sprøyte da de sydde..) Merkelig at det er så ulik praksis mellom sykehusene.

Gikk fra 5 cm til full åpning på 40 minutt, fødte 6 minutt etter det. Revna med begge barna, fikk bedøvelsespray på nr 2 mens jordmor meinte det var for vondt å spraye når første var ute. Så eg ble sydd uten noko som helst. Eg kjente ingenting når dei spraya på nr 2.
 
Lystgass med nr 1 og nr 2. Følte ikke at det hjalp så mye for jeg følte meg ganske svimmel og tror jeg fikk det med nr 2 siden jeg hadde hatt det med førstemann ;)
Rakk ikke noe med tredje siden vi ikke kom oss ut døren en gang :p
 
Epidural var redningen! Love love love.

Prøvde varmt vann og bevegelse, hjalp ikke for meg. Ble satt i gang og fikk nok det de kaller stormrier uten at noen av jordmødrene gjorde noe fra eller til med det så hadde max 30 sekunder "pause" mellom riene (dvs. At de målte ned til 0 og opp på 100 igjen på rundgang så pausen ble fra den målte under 40 og til den bikket over 40 igjen)
OM jeg i fremtiden skal føde igjen så roper jeg etter epiduralen så fort jeg kommer inn døren:joyful:
 
Badekar i starten - godt frem til smertene ble for ille. Opp å få lystgass, tok toppene og "rusen" gjorde meg litt sløv. Ble så vondt at de ville sette epidural. Den funka 2 timer men så bedøvde den kun det ene låret og anestilegen ville ikke sette på nytt.... Morfin i to doser, hjalp ikke nevneverdig. Så måtte bare holde ut‍♀️
 
Lystgass var det jeg brukte. Syntes jeg hadde god effekt av den. Ble heldigvis ikke kvalm av den, bare litt uvel ett par ganger når jeg hadde supet litt for mange drag i en sleng ;)
 
Epidural med de to første,men med nr.2 satt den dårlig så ga ikke så mye smertelindring. Med nr.1 hadde epiduralen god effekt på riene,men endte med hastekeisersnitt(ikke pga epiduralen). Lystgass syns jeg hjalp litt.

Dere som har erfaring med fentanyl hva slags effekt har det på smertene?

Gravid med nr.3 nå og må jo bare se hvordan fødselen blir før man bestemmer seg for noe.

Bedøvelsessprøyte eller spray er det noe man kan få før de evt må sy? Med nr.2 husker jeg at jeg syns det var veldig vondt når de måtte sy, og hørte ikke snakk om noe bedøvelse.
 
Back
Topp