Tråden om det som spirer og gror i 2019

Hvor varmt er det hos dere på natta?
Jeg synes at det er så risky å flytte de ut, i fjor hadde vi jo snø til like før 17.mai.
Det har vært 20gr på dagtid og ca 5-10 på natta en stund, men man vet jo aldri.
De sier jo at poteter kan i jorda så fort bjørka springer. Vel, den fikk knopper mens det fortsatt lå snø på bakken. Nå er bjørka helt grønn.
Har sett at bøndene har våknet til liv, så hvis været ser ut til å holde seg blir det utflytting til helgen eller neste uke. (alt ettersom om det blir noe av det regnet de har drevet og utsatt i en uke nå)

Vi har vel ca de samme temperaturene. Det skal slå om og bli litt annet i helga men ikke direkte kaldt. Vi har hatt år med frost i mai, men det skjer nok ikke i år.

Men den der logikken med poteter og bjørk er like vanskelig å forholde seg til som "beskjære rips etter siste nattefrost, før bladene spretter" for hey, det skjer ikke i den rekkefølgen de fleste år!
 
Vi har vel ca de samme temperaturene. Det skal slå om og bli litt annet i helga men ikke direkte kaldt. Vi har hatt år med frost i mai, men det skjer nok ikke i år.

Men den der logikken med poteter og bjørk er like vanskelig å forholde seg til som "beskjære rips etter siste nattefrost, før bladene spretter" for hey, det skjer ikke i den rekkefølgen de fleste år!
Ja, det er egentlig mest forvirrende.
Tror at det blir en del prøving og feiling i år, så har ordnet en detaljert hagebok. Greit å kunne slå opp der til neste år og se hva som funket og hva som ikke funket.

Må i hvert fall vente til jordfresen (eller hva den nå heter) kommer og blir sett over i løpet av helgen. Hadde blitt langvarig sykemelding om alt må spas for hånd.. Jordet mitt har ikke vært i bruk på et par år, så det gresset har røtter som små trær.
 
Hvor varmt er det hos dere på natta?
Jeg synes at det er så risky å flytte de ut, i fjor hadde vi jo snø til like før 17.mai.
Det har vært 20gr på dagtid og ca 5-10 på natta en stund, men man vet jo aldri.
De sier jo at poteter kan i jorda så fort bjørka springer. Vel, den fikk knopper mens det fortsatt lå snø på bakken. Nå er bjørka helt grønn.
Har sett at bøndene har våknet til liv, så hvis været ser ut til å holde seg blir det utflytting til helgen eller neste uke. (alt ettersom om det blir noe av det regnet de har drevet og utsatt i en uke nå)

Hos oss er det varmegrader på natten. Kjempevarmt om dagen :)
 
Ja, det er egentlig mest forvirrende.
Tror at det blir en del prøving og feiling i år, så har ordnet en detaljert hagebok. Greit å kunne slå opp der til neste år og se hva som funket og hva som ikke funket.

Må i hvert fall vente til jordfresen (eller hva den nå heter) kommer og blir sett over i løpet av helgen. Hadde blitt langvarig sykemelding om alt må spas for hånd.. Jordet mitt har ikke vært i bruk på et par år, så det gresset har røtter som små trær.

Vi har ikke jorde, men jeg har gress i blomsterbedet med alvorlige røtter!

Men på PLENEN vil det ikke vokse, der er det bare mose!!

Roten på en løvetann som vokste i bingen med kompostjord som ligger og godgjør seg var alvorlig kraftig forresten. Det er næringsrik jord.....
 
Vi har ikke jorde, men jeg har gress i blomsterbedet med alvorlige røtter!

Men på PLENEN vil det ikke vokse, der er det bare mose!!

Roten på en løvetann som vokste i bingen med kompostjord som ligger og godgjør seg var alvorlig kraftig forresten. Det er næringsrik jord.....
Hvis du sier høyt at du IKKE vil ha gress på plenen så vokser det sikkert som bare det!
 
Samme som her, da. Du har begynt å plante ut?
Etter at jeg glemte agurkene i minidrivhuset en natt har jeg blitt litt overbeskyttende, så alt mitt bor fortsatt i stua:p

Jeg har satt poteter og plantet sukkererter nå. Skal vel sette ut purre snart, og så må jeg så gulrøtter. Jeg har mer plass i den ene kassen, så jeg tenker jeg kjøper jordbær til den. Skulle egentlig ha den full av jordbær, men sånn ble det ikke.
 
Vet dere forresten hvordan man bruker fiberduk? Hvor lenge skal den være på? Kommer det lys igjen den? Hva med vann?
 
Ok, jeg vet at dette ikke er riktig. Bør jeg bare klippe av fra de to nederste bladene?

_20190427_191535.JPG
 
Dette skal dele seg snn som f.eks fishia og basilikum sant? Der liker jeg å la den få et par av sine EKTE blader før jeg klipper av ikke rett ved frøbladene, men det ser jo ut til å komme skudd derogså, så finfit det.

Deretter lar jeg det stort sett gå 1-2 "ledd" før jeg klipper igjen. Skal se om jeg ikke tok et bilde av fuchiaen sånn litt etter en klipping som kanskje viser det.
 
IMG_20190426_073329.jpg vet ikke om det er så lett å se
 
Basilikum en har jeg ikke klippet enda. Den ser sånn ut IMG_20190426_073344.jpg
 
Sjekk forresten den søte, lille tomatplanten her fra frø IMG_20190427_224226.jpg
 
Dette skal dele seg snn som f.eks fishia og basilikum sant? Der liker jeg å la den få et par av sine EKTE blader før jeg klipper av ikke rett ved frøbladene, men det ser jo ut til å komme skudd derogså, så finfit det.

Deretter lar jeg det stort sett gå 1-2 "ledd" før jeg klipper igjen. Skal se om jeg ikke tok et bilde av fuchiaen sånn litt etter en klipping som kanskje viser det.

Det skal være basilikum det jeg har og. Jeg ser ikke forskjell på ekte blad og frøblad og hva som ellers finnes. Dårlig planlegging :p
 
Hva slags jord bruker dere til grønnsaker? Jeg ser at det finnes grønnsaksjord, men jeg har alltid bare brukt den billigste plantejorden.
Og hva med gjødsel? Jeg har lagt et lag med kaninavfall nederst før jeg hadde i jord denne gangen. Lurer på å gjødsle litt i år, for kaninavfallet rekker ikke å bli omdannet til god gjødsel vil jeg ikke tro.
Vi bruker grønnsaksjord i år
 
Det skal være basilikum det jeg har og. Jeg ser ikke forskjell på ekte blad og frøblad og hva som ellers finnes. Dårlig planlegging :p
Frøblad er det første bladparet som kommer, de to helt små nederst. De over er de ekte bladene
 
Den billigst hagejorden er forresten mest torv og hverken miljøvennlig eller god kvalitet i det hele tatt. Jeg har brukt en del av det blandet med kompost men har tenkt å kjøpe bedre jord fremover sånn i tillegg til altså kompostjorden min.
 
IMG_20190429_161928.jpg IMG_20190429_161910.jpg

Det spirer og gror dette også.
Rododendron som blomstrer.
 
Jeg tror vi puttet sukkeertene litt vel langt ned i jorda, de har enda ikke spiret! Vi gjorde det påskeaften liksom! 2-10 dager avhengig av temnperatur står det på dem og de har jo pleid å spire relativt fort. Ehh, ja, ikke frø v året da, men jeg lot dem til og med ligge natta over i vann, det har jeg ikke gjort før, så jeg synes de burde ha kommet opp nå. Det har jo vært varmt nok... og vi har vannet.
 
Back
Topp