Tråden om det som spirer og gror i 2019

Jeg sådde litt gulrøtter i minidrivhus her en dag. Nå spirer de allerede. Jeg lurer på om jeg bare skal ha de over i melkekartonger med en gang, for det blir så lett for tørt å minidrivhuset. Jeg er litt usikker på om jeg vil så på friland eller i kartong inne, men jeg ser for meg at det kanskje kan være lurt å så inne for da slipper jeg at gulrøttene må kjempe mot ugress i starten.
 
Når vi flyttet hit i fjor la jeg etter en stund merke til noe som lignet tulipanblader som kom opp fra grusen.
Nå i sted fant jeg ut at jeg skulle prøve å få reddet den stakkars lille løken som lå under der.

Under ca 30 cm grus fant jeg endelig bunnen, og der lå det ikke mindre enn 6 søte, små løk! Nå har de blitt forsiktig flyttet bort til bedet jeg anla på sensommeren, så krysser man fingre og tær for at de lever videre og viser seg i all sin prakt. Om ikke i år, så de neste årene. Når de overlevde i grusen kommer de til å stortrives ved siden av peonen. :)
Hvor de små rakkerene kommer fra vites ei, for vi overtok en hage uten annen blomstring enn en og annen løvetann.
 
Hvordan er ståa i vinduskarmer og hager?

Her har frøene våknet til live. Ved siste sjekk i dag var det liv i brokkoli, blomkål, antilopeøye, dahlia og kornblomst.
Alfalfaspirene titter også frem, men de jobber saktere enn forventet.
Ramsløken tenkte jeg å putte i fryseren i dag, men må vente til vesla sover siden de må i frysen i låven.

Sendte her om dagen avgårde en bestilling på knoller og stauder. Kunne ha ventet til neste år, og sådd de selv, men jeg trenger litt farge i hagen i år. :)

Noterer bak øret at jeg må være tidligere ute med å oppdatere frøsamlingen til vinteren, det er absolutt mest morsomt med de man har sådd selv.
 
Det spirer av tomat og basilikum. Jordbær lar ikke uventet vente på seg Regner med å kjøpe små planter i år
 
Jeg sådde purreløk og basilikum, men nå har jeg bare noen få igjen. Jeg tror jeg blingser litt på hvor mye vann de trenger. Har sådd gulrøtter i minidrivhus, og de spirer raskt. Jeg har liten tro på at de overlever til høsten da. Men det er gøy å prøve.
 
Snu dem en gang eller to for dagen så de ikke alltid lener seg mot lyset :)

Mulig du gjør det altså, de ser fort sånn ut likevel
 
Snu dem en gang eller to for dagen så de ikke alltid lener seg mot lyset :)

Mulig du gjør det altså, de ser fort sånn ut likevel

Nei jeg har ikke gjort det, men det skal jeg gjøre nå :) Takk for tipset :)
 
Hvor mange cm jord trenger jordbærplanter? Jeg ser for meg at en plantekasse i høyden er nok, men tar jeg feil? Jeg lurer litt på om jeg skal prøve meg på det og i år. Blir det bær i år og jeg kjøper små planter fra f.eks. Plantasjen? Noe ala dette: https://www.plantasjen.no/jordbar-delizz-510116.html
Aner ikke hvordan jordbæra funker :p
 
En plantrkasse i høyden holder ja. Det blir blomster og bær av sånne ja
 
Eller om du kjøper en sånn liten kasse med ti stiklinger så blir det billigere pr stk, de er ikke like langt utviklet men det går greit, ha dem inne en stund til det er varmere ute så kommer de fint.
 
Hva slags jord bruker dere til grønnsaker? Jeg ser at det finnes grønnsaksjord, men jeg har alltid bare brukt den billigste plantejorden.
Og hva med gjødsel? Jeg har lagt et lag med kaninavfall nederst før jeg hadde i jord denne gangen. Lurer på å gjødsle litt i år, for kaninavfallet rekker ikke å bli omdannet til god gjødsel vil jeg ikke tro.
 
Jeg har kompostbinge og blander derfor billig næringsfattig hagejord med kompostjord, den er vel "sterk" gjødsel i seg selv.
 
IMG_20190420_135617.jpg klart til å plantes. I alle fall jordbær forran og sukkererter bak er planen, hva evt i midten har jeg ikke bestemt meg for. Kanskje noe salat.

Inne vokser diverse stiklinger jeg har kjøpt så det spruter og jeg planlegger å så litt mer nå i påska, jeg er i så god driv med å vanne og stelle med alt.
 
I år har vi for første gang prøvd oss på litt grønnsaker på den lille verandaen.
Sukkererter
Gulrot
Salat
Gressløk
Tomat
Hvite jordbær

Er foreløpig kun tomatene som spirer (inne). Jordbærene står på badet, men lurer på om jeg har ødelagt for dem ved å overvanne i starten..
 
I dag tenker jeg at jeg skal så sukkererter. Jeg har purre som jeg lurer på om jeg skal plante ut. Det er ikke meldt frost denne uken, det er varmt og godt. Jeg har fiberduk, men aner ikke hvordan den skal brukes :p
 
Jeg og ungene sådde sukkererter og satte ned jordbærplantene i kassen jeg hadde laget til. Et blogginnlegg om det er under produksjon

Jeg strødde utover noe ringblomst-frø i bedet jeg har også. Skal så et par inne og så jeg vet hva jeg ser etter når jeg luker fremover, det er mye ugress (og gress. Plenen trenger seg innpå. DER er det gress, på plenen er det mest mose....) i det bedet.
 
Her vokser alt så mye at alt må pottes om igjen. Sukkerertene er nå ca 30cm høye og har fått seg klatrestativ. Notat til meg selv: vent minst én uke med de til neste år, helst to-tre.
Er tom for større potter, så må finne på noe lurt.. Fortsatt litt for kjølig til å plante ut...
 
Sukkererter sår jeg direkte ute, det gjorde vi i helgen. Basert på at det er varmt nok kunne jeg sånnsett sådd dem for 3 uker siden, men DA var det slett ikke varmt nok. Det gikk liksom fra vinter til sommer på et blunk.
 
Sukkererter sår jeg direkte ute, det gjorde vi i helgen. Basert på at det er varmt nok kunne jeg sånnsett sådd dem for 3 uker siden, men DA var det slett ikke varmt nok. Det gikk liksom fra vinter til sommer på et blunk.
Hvor varmt er det hos dere på natta?
Jeg synes at det er så risky å flytte de ut, i fjor hadde vi jo snø til like før 17.mai.
Det har vært 20gr på dagtid og ca 5-10 på natta en stund, men man vet jo aldri.
De sier jo at poteter kan i jorda så fort bjørka springer. Vel, den fikk knopper mens det fortsatt lå snø på bakken. Nå er bjørka helt grønn.
Har sett at bøndene har våknet til liv, så hvis været ser ut til å holde seg blir det utflytting til helgen eller neste uke. (alt ettersom om det blir noe av det regnet de har drevet og utsatt i en uke nå)
 
Back
Topp