Tråden om det som spirer og gror i 2019

Sara

Forumet er livet
VIP
Desemberglede 2015
Januarlykke 2016
Jeg har ikke startet med noe enda. Har ikke mulighet til å så i bøtter i år. Må innom plantasjen snart og se hva jeg får med meg av frø. Må lage en plan, men jeg synes det er veldig vanskelig å komme igang i år.
 
Tungt å komme igang ja, absolutt

Fikk eldstrmann med på at vi skal så basilikum i helga, det er han glad i. Håper det skal pushe meg til å så litt mer.
 
Tungt å komme igang ja, absolutt

Fikk eldstrmann med på at vi skal så basilikum i helga, det er han glad i. Håper det skal pushe meg til å så litt mer.

Kan du fortelle litt om det? Hvor stor beholder, hvor lang tid tar det? Hvor mange frø sånn ca på den plassen du har til rådighet? Lys og vann?
Jeg prøvde meg en gang ser du, men det gikk ikke i det hele tatt. Trodde jeg fulgte instruksene på pakken.
 
Tja, ei blomsterpotte, og ikke sånn veldig mange frø, 10-15? så fordeler jeg dem i flere potter med sånn 3-4 pr potte (sånn standars 10 cm) når de vokser opp. De som vokser opp altså. Knipes og blir kraftige planter før jeg ender med mer enn vi klarer spise og gir bort til mamma eller tante mes beskjed om å knipe over et bladpar når de høster så varer den lenge, bare for å oppleve at de tar den med saks helt nede slik de gjør med de kjøpte som er sånn 100 frø i en potte og ikke knepet i det hele tatt
 
Tja, ei blomsterpotte, og ikke sånn veldig mange frø, 10-15? så fordeler jeg dem i flere potter med sånn 3-4 pr potte (sånn standars 10 cm) når de vokser opp. De som vokser opp altså. Knipes og blir kraftige planter før jeg ender med mer enn vi klarer spise og gir bort til mamma eller tante mes beskjed om å knipe over et bladpar når de høster så varer den lenge, bare for å oppleve at de tar den med saks helt nede slik de gjør med de kjøpte som er sånn 100 frø i en potte og ikke knepet i det hele tatt

10-15 frø totalt på 4 potter? Det var ikke mye. Jeg lurer på at jeg ser hvor jeg gikk feil sist gang :p
 
10-15 frø totalt på 4 potter? Det var ikke mye. Jeg lurer på at jeg ser hvor jeg gikk feil sist gang :p

Skal se hvor mange det blir i løpet av helga men alle i en potte først også fordeler jeg dem når de er blitt litt størrelse på.
 
Skal se hvor mange det blir i løpet av helga men alle i en potte først også fordeler jeg dem når de er blitt litt størrelse på.

Ok. Hvorfor gjør du det på den måten?
 
Ok. Hvorfor gjør du det på den måten?
Det er helt vanlig

Fordi ikke helt alle vokser opp. Kan så tettere også i starten jeg bare har ikke tenkt å ha sånn ekstemt mange
 
Det er helt vanlig

Fordi ikke helt alle vokser opp. Kan så tettere også i starten jeg bare har ikke tenkt å ha sånn ekstemt mange

Ok. Da tåler de det godt da. Kjekt å vite :)
 
Å prikle er en del av det å så. Google film om du vil. Helt forsiktig, men ja det går bra
 
Lurer på om det begynner å bli på tide med mer plass til vekstene mine. Sådde i minidrivhus, og de er noen cm lange nå. Men hva skal jeg ha dem i da? Vanlig blomsterpotte? Vasilikum må jo stå inne, men hva med purreløk?
 
Sikkert ikke dumt å potte opp en størrelse. Enten vanlige eller av plasshensyn i vinduskarmen, disse sånne 4-5-6 cm store, firkantede pottene de selger der de selger frø.

Vet ikke helt hvordan det er med deg Og har aldri sådd purre, men hos meg er det i alle fall for kaldt til å ha noe ut på en stund. Det er kuldegrader på natta og frost i bakken til tider enda.

Jeg har ikke sådd noe enda jeg, desverre. Kjøpte en stikling (miniplate) av tomat og en fuschia på plantasjen for et par uker siden, sistnevnte klipper jeg litt slik jeg har forklart om basilikum Så blir den en stor og fin plante til sommeren, og jeg venter med å klippe til det jeg klipper er stort nok til å sette i jorden (et sett blad kuttes og skal havne under jorden og helst 2 sett blad over liker jeg da) så får jeg helst et par planter til av det før jeg får over til vanlig klipp.

Men burde sådd. Jordbær er vi veldig sene med kombinert med at jeg tror alt frøys bort i fjor vurderer jeg å kjøpe og tenke litt nytt ang plassering.

Tomat er det tid for og paprika og chili for sent. I år igjen.
 
Endelig, årets første frø i jorda!

https://tara-malama.blogspot.com/2019/03/arets-frste-sadd.html

Og ja, det blir trolig kjøpt noe jordbærsmåplanter i tillegg. Og litt annet. Det klær i fingrene etter en tur på plantasjen. Det bare... vel, måtte skrape bilen i morges, pinnkaldt. Så etter ei helg med mye vind og regn hvor det altså ikke var aktuelt å ruske i hagen, så kom det nattefrost igjen. Jeg har lyst å få beskåret ripsbuskene i år, og de spirer snart! Og ruske litt i bedet, og rydde opp litt her og der, og tenker å ordne et pallekarmbed som jeg har hatt planer om i årevis...
 
Endelig, årets første frø i jorda!

https://tara-malama.blogspot.com/2019/03/arets-frste-sadd.html

Og ja, det blir trolig kjøpt noe jordbærsmåplanter i tillegg. Og litt annet. Det klær i fingrene etter en tur på plantasjen. Det bare... vel, måtte skrape bilen i morges, pinnkaldt. Så etter ei helg med mye vind og regn hvor det altså ikke var aktuelt å ruske i hagen, så kom det nattefrost igjen. Jeg har lyst å få beskåret ripsbuskene i år, og de spirer snart! Og ruske litt i bedet, og rydde opp litt her og der, og tenker å ordne et pallekarmbed som jeg har hatt planer om i årevis...

Snø her og ja. Ingen vits i å gå på plantasjen enda :( Det blir i april da! Fått kupong på gratis plantekasse om vi handler for over 300 kr i april, og det kommer vi så absolutt til å gjøre :D Vi har nemlig flere gavekort som skal brukes der :D

Hvilke busker har du? Annet enn rips da.
 
Jeg fant frø til sukkererter i dag. Er det litt tidlig å så dem nå når snøen fremdeles daler ned? Det er ventet mer snø i uka som kommer vet jeg. Husker ikke hvor kjapt de spirer. Jeg kan godt så dem inne, men det er begrenset hvor mye plass jeg har til rådighet her. Kan jeg forresten så det i minidrivhus og potte dem om senere?
 
Og så var det poteter da! Jeg fant ut at Felleskjøpet selger settepoteter. 5 kg til rett under 200 kr :eek:
Da blir det billigere å "lage" settepoteter selv. Det er jo ikke anbefalt å gjøre det egentlig da. Men vi trenger ikke 5 kg, og det er en temmelig stiv pris.
 
Snø her og ja. Ingen vits i å gå på plantasjen enda :( Det blir i april da! Fått kupong på gratis plantekasse om vi handler for over 300 kr i april, og det kommer vi så absolutt til å gjøre :D Vi har nemlig flere gavekort som skal brukes der :D

Hvilke busker har du? Annet enn rips da.

Sånn kupong har jeg også men tror enda jeg har en pallekarm eller to i garasjen så den har jeg egentlig ikke tenkt å benytte meg av

Jeg har mye rips. For mye. Stikkelsbær gjemt bak den ene som jeg gjerne skulle hatt frem. Og et to år gammelt plommetre som vi ikke forventer det helt store av på et par år enda.

Rabarbra som kan trenge litt kjærlighet (luke vekk gress og evt gi litt gjødsel, den har vært liten siden vi fikk den) og ikke så mye annet.
 
Jeg fant frø til sukkererter i dag. Er det litt tidlig å så dem nå når snøen fremdeles daler ned? Det er ventet mer snø i uka som kommer vet jeg. Husker ikke hvor kjapt de spirer. Jeg kan godt så dem inne, men det er begrenset hvor mye plass jeg har til rådighet her. Kan jeg forresten så det i minidrivhus og potte dem om senere?

Sukkererter spirer ganske fort og vokser ganske fort så dem sår jeg ute, i mai.
 
Og så var det poteter da! Jeg fant ut at Felleskjøpet selger settepoteter. 5 kg til rett under 200 kr :eek:
Da blir det billigere å "lage" settepoteter selv. Det er jo ikke anbefalt å gjøre det egentlig da. Men vi trenger ikke 5 kg, og det er en temmelig stiv pris.

Ikke anbefalt og kan gå rent ille dersom du har potetbønder i omegn. Da er det bedre å evt dele med noen ? Jeg setter heller ikke poteter siden jeg ikke trenger så mye. Svigermor setter ned vanlige poteter, og det synes jeg ikke er heldig, gitt at hun bor på Toten så jeg synes heller vi ebt burde dele på en pakke settepoteter..
 
Back
Topp