Tar lang tid å sovne om kvelden

Her har jenta våres begynt å hoppe over dupp nr 2. Hun pleide å ha tre lurer på dagen, men i det siste har hun ikke villet lagt seg før sent etter første dupp. Lurer på om det er pga tenner eller utviklingstrinn. Veldig urolig og gretten på dagene når hun skulle ha sovet.

Før:
10:00 - stod opp
12:00 - sov en time eller to
16:00 - sov en til halvannen time
20:00 - sov én time
22:00 - sov for natten

Nå:
10:00 - står opp
12:00 - sover en time eller to
20:00 - sover én time
22:00 - sover for natten

Nå avviker disse tidene av og til, med kanskje en halvtime eller noe fra eller til, men slik ser det ut her. Hender at hun sover litt nå også på dagen men da bare en sjelden gang i vogna eller noe. Håper vi får til dupp nr 2 litt tidligere og heller dropper den før leggetid snart, så hun forhåpentligvis er i bedre humør om dagene. Supert humør når vi er på besøk eller ute på noe, men hjemme da er hun mye grinete i de tidene hun pleide å ha dupp nr 2.

Dette hjelper kanskje ikke noe serlig på tips til legging på natta. Men her går det fint hvertfall å ha en dupp på en time rett før kveldsgrøt og legging. :happy:
 
Her har jenta våres begynt å hoppe over dupp nr 2. Hun pleide å ha tre lurer på dagen, men i det siste har hun ikke villet lagt seg før sent etter første dupp. Lurer på om det er pga tenner eller utviklingstrinn. Veldig urolig og gretten på dagene når hun skulle ha sovet.

Før:
10:00 - stod opp
12:00 - sov en time eller to
16:00 - sov en til halvannen time
20:00 - sov én time
22:00 - sov for natten

Nå:
10:00 - står opp
12:00 - sover en time eller to
20:00 - sover én time
22:00 - sover for natten

Nå avviker disse tidene av og til, med kanskje en halvtime eller noe fra eller til, men slik ser det ut her. Hender at hun sover litt nå også på dagen men da bare en sjelden gang i vogna eller noe. Håper vi får til dupp nr 2 litt tidligere og heller dropper den før leggetid snart, så hun forhåpentligvis er i bedre humør om dagene. Supert humør når vi er på besøk eller ute på noe, men hjemme da er hun mye grinete i de tidene hun pleide å ha dupp nr 2.

Dette hjelper kanskje ikke noe serlig på tips til legging på natta. Men her går det fint hvertfall å ha en dupp på en time rett før kveldsgrøt og legging. :happy:
Våkner hun av seg selv etter en time på kvelden?
 
Hvor lenge sover hun hvis du ikke vekker henne da?
Har ikke turt å prøvd å la henne sove. Er ikke klar for å stå opp kl 7 enda :) Er redd for at hun enten våkner tidligere eller midt på natta, hvis vi ikke vekker. Og så måtte hun evnt fått kveldsgrøten tidligere om hun skulle fått sovet gjennom.
 
Vekker du han da hvis han sover lenger enn 30 på første dupp? :nailbiting: Og sover han alltid 2 timer på siste?

Nei, jeg har faktisk latt han sove lenger. Vi har nettopp begynt på dette opplegget, så jeg må prøve meg frem litt. Den siste mnd har han omtrent alltid våknet etter en søvnfase på dagen (30-40 min), så det var jo litt av problemet her. På en skikkelig ille dag kunne det bli bare 40 min dagsøvn totalt, så da er 2.5t en veldig forbedring. En dag våknet han selv etter en halvtime, de andre har jeg latt han sove 40 min. Syntes først det var grusomt å skulle vekke etter 20-30 min. På en annen side er jeg desperat etter å få orden på sovinga. Er alenemor og har ett barn til, det går litt på helsa løs etterhvert :(

Programmet er basert på søvnforskning og støttes av mange søvn eksperter, så jeg stoler forsåvidt på at det ikke er så ille. Men barn har forskjellige søvnbehov, så det må man jo ta høyde for! Hvis vi får til 12 t sammenhengende på natta (noe som jo er målet), så er jo 14.5 t veldig innenfor hva et barn på den alderen skal/bør ha :happy: Og nei, han sover ikke 2 t på andre dupp ennå, men har klart å hjelpe han til å sove litt lenger når han våkner :)

Legger en halvtime før på kvelden hvis siste nap blir for kort
 
Last edited:
Ok:) Aldri hørt om noen som gjør det på denne måten.
Jøss, dette har jeg aldri hørt om før.
Jeg er utrolig glad for at vi kan legge henne kl 22 og at hun da sover til 10. En utrolig herlig luksus for meg som enda har en måned igjen før jeg begynner på jobb. Da kan det hende vi gjør om rutinene så hun står opp noe tidligere. Hvis ikke venter vi nok til hun skal i barnehagen. Har ikke noe behov for at hun skal stå opp eller legge seg tidligere enda :)

Og den siste kvilen trenger hun spesielt nå når hun hopper over den kvilen hun har pleid å hatt på dagen, så da blir det liksom bare sånn ;)
 
Jeg er utrolig glad for at vi kan legge henne kl 22 og at hun da sover til 10. En utrolig herlig luksus for meg som enda har en måned igjen før jeg begynner på jobb. Da kan det hende vi gjør om rutinene så hun står opp noe tidligere. Hvis ikke venter vi nok til hun skal i barnehagen. Har ikke noe behov for at hun skal stå opp eller legge seg tidligere enda :)

Og den siste kvilen trenger hun spesielt nå når hun hopper over den kvilen hun har pleid å hatt på dagen, så da blir det liksom bare sånn ;)
Ikke så dumt:) Her må vi opp veldig tidlig uansett og det er så godt når unga er i seng til 19:)
 
Jeg er utrolig glad for at vi kan legge henne kl 22 og at hun da sover til 10. En utrolig herlig luksus for meg som enda har en måned igjen før jeg begynner på jobb. Da kan det hende vi gjør om rutinene så hun står opp noe tidligere. Hvis ikke venter vi nok til hun skal i barnehagen. Har ikke noe behov for at hun skal stå opp eller legge seg tidligere enda :)

Og den siste kvilen trenger hun spesielt nå når hun hopper over den kvilen hun har pleid å hatt på dagen, så da blir det liksom bare sånn ;)

Jeg skjønner. Hadde nok ikke fungert her, da jeg er helt avhengig av litt voksentid på kvelden når ungene er i seng. Så da hadde jeg bare blitt sittende oppe til kl. 01, så da hadde jeg ikke fått noe alenetid på morgenen allikevel. :knegg:
 
Er det noen som vet om en billigere måte enn app for å få ungen til å sove..? Hilsen hun som akkurat har brukt 1 time og 50 min på å få ungen til å sove. Både mor og barn gråt....
 
Er det noen som vet om en billigere måte enn app for å få ungen til å sove..? Hilsen hun som akkurat har brukt 1 time og 50 min på å få ungen til å sove. Både mor og barn gråt....

Kan du beskrive litt når hun sover, hvor lenge, hvor lang tid det tar å få henne til å sovne, hvilke tiltak du må bruke for at hun skal sovne osv?
 
Kan du beskrive litt når hun sover, hvor lenge, hvor lang tid det tar å få henne til å sovne, hvilke tiltak du må bruke for at hun skal sovne osv?

Hun står opp alt mellom 5.30 og 7.30. Legger seg igjen 2,5 - 3 timer etter det. Sover ca 1 1/2 time dersom hun sover i seng, i vogn sover hun 1/2 time (men sovner raskere). Så prøver jeg hardt å få til en hvil til samme tid senere, 2,5 - 3 timer etter at hun sist våknet. Men den er vanskelig! Om hun sovner, sover hun ca 1 time.
Før hun legger seg har hun fått mat, så hun er ikke sulten. Legges i seng, får smokken og dyne eller teppe på. Ligger gjerne rolig i ca 2 min før hun begynner. Da turner hun rundt i senga, og klager mye. Ikke så ofte hun skriker sånn at jeg må gå inn. Bruker mellom 35 min til 2 timer før hun sovner, «normalen» ligger på 1 time-ish. Jeg bruker ikke spesielle tiltak annet enn at jeg har en tendens til å gi flaske når hun har holdt det gående en stund. Ellers går jeg inn og ut av rommet når det er nødvendig, men sier ikke noe til henne..
 
Om kvelden legger vi kvart på 8, og det tar ta minst 3 kvarter før han sovner, HVER kveld.
Spiller ingen rolle hvor sliten han er, så fort han legges i sengen blir han sååå hyperaktiv.
Han gjesper og gnir seg i øynene, men er bare så veeeldig trå :nailbiting:

Flere? Noen som har tips kanskje?
De vanlige kveldsrutinene er pysj mellom 19.00-19.15, grøt 19.30, tannpuss og legging.

--

Når sover den lille på dagtid, hvor mange ganger og hvor lenge?
Og når er det leggetid på kvelden?

Står opp mellom 06.30 og 08.00 og her sover vi to ganger om dagen, 10-halv 11 og ca halv 3.
Alt i fra 40 min til 2 timer.

Lurer på om vi bør gjøre om på soving på dagtid eller andre rutiner, men det er kanskje bare vanlig at de ikke vil sove om kvelden uansett hvor trøtte de er :wacky:

Kanskje andre duppen blir for sein? Her dropper vi den hvis han ikke er klar for å sove 14.30. Får ikke sove etter 15-15.30ish. Generelt er det natt 19-06.30, 2 t dupp 9.30-11.30 og 30 min dupp ca 14.30. I dag ble første duppen sein og lang (10.15-12.45), så vi droppet den andre.
 
Vi har gått over til 1 hvil på dagtid. Står opp mellom 06-07 hver dag (hun våkner da uansett om hun la seg seint eller tidlig..). Så hviler hun fra 11-13, og legger seg for kvelden kl 19. Her hjalp det mye på leggingen å gå over til bare 1 hvil. Noen dager trenger hun to hviler hvis hun har sovet dårlig på natta. Da får hun ikke sove til senere enn 14.30, hvis hun sover lengre blir det umulig å legge henne. Vi har også merket at hun tuller mye med leggingen når hun lærer seg nye ting. Hun tulla mye i november når hun lærte seg å krype, tulla mye i januar/februar når hun lærte seg å reise seg, og tulla myyye nå igjen i mars/april når hun lærte seg å gå.
 
Her hadde det aldri gått å droppe siste lur... og hun kan fint sove til kl 4 og så legge seg halv 7. Tror mer på at man skal legge de før de blir overtrøtte... og frøkna her trenger mye søvn.

Kanskje prøve å gi flaske med engang siden hun sikkert har skjønt at den kommer etterhvert. Eller at hun er i en periode hvor hun er mer utrygg og hadde sovnet fortere hvis du var der... hos oss blir det tull i senga når hun har blitt overtrøtt. Ikke alltid like lett å få hun i seng til rett tid men legging går så mye lettere da. Syns ikke noe om at man skal droppe soving på dagen for at barna skal være utslitt og sovne fort pga det...
 
Hun står opp alt mellom 5.30 og 7.30. Legger seg igjen 2,5 - 3 timer etter det. Sover ca 1 1/2 time dersom hun sover i seng, i vogn sover hun 1/2 time (men sovner raskere). Så prøver jeg hardt å få til en hvil til samme tid senere, 2,5 - 3 timer etter at hun sist våknet. Men den er vanskelig! Om hun sovner, sover hun ca 1 time.
Før hun legger seg har hun fått mat, så hun er ikke sulten. Legges i seng, får smokken og dyne eller teppe på. Ligger gjerne rolig i ca 2 min før hun begynner. Da turner hun rundt i senga, og klager mye. Ikke så ofte hun skriker sånn at jeg må gå inn. Bruker mellom 35 min til 2 timer før hun sovner, «normalen» ligger på 1 time-ish. Jeg bruker ikke spesielle tiltak annet enn at jeg har en tendens til å gi flaske når hun har holdt det gående en stund. Ellers går jeg inn og ut av rommet når det er nødvendig, men sier ikke noe til henne..

To konkrete tiltak som kan hjelpe er å sørge for at rommet er bekmørkt og bruke sovepose. De to tingene har gjort underverker her! Hadde aldri trodd det ville spille så stor trille, men det gjør det tydeligvis. Soveposen har i tillegg til å sørge for at han ikke blir kald (og våkner uten dyna) også blitt en fin søvn-assosiasjon.

Jeg ville også sett litt på våkentiden før legging for kvelden. Hvis hun ikke er trøtt nok så kan leggingen bli slitsom både for deg og henne.

Det at du kan gå ut av rommet er jo kjempebra for det betyr jo at hun kan finne roen selv. Men så skal du ikke undervurdere at hun vet flaska kommer heller, de små kan holde ut i timesvis for å få det de vil. Men et par-tre dager uten den flaska så har hun jo heldigvis glemt at den er forbundet med legging :) Det kan være flaska som er hele synderen her, og eller i kombinasjon med litt for lite våkentid før legging?
 
To konkrete tiltak som kan hjelpe er å sørge for at rommet er bekmørkt og bruke sovepose. De to tingene har gjort underverker her! Hadde aldri trodd det ville spille så stor trille, men det gjør det tydeligvis. Soveposen har i tillegg til å sørge for at han ikke blir kald (og våkner uten dyna) også blitt en fin søvn-assosiasjon.

Jeg ville også sett litt på våkentiden før legging for kvelden. Hvis hun ikke er trøtt nok så kan leggingen bli slitsom både for deg og henne.

Det at du kan gå ut av rommet er jo kjempebra for det betyr jo at hun kan finne roen selv. Men så skal du ikke undervurdere at hun vet flaska kommer heller, de små kan holde ut i timesvis for å få det de vil. Men et par-tre dager uten den flaska så har hun jo heldigvis glemt at den er forbundet med legging :) Det kan være flaska som er hele synderen her, og eller i kombinasjon med litt for lite våkentid før legging?

Kan ihvertfall krysse av første punktet, heh. Rommet er bekmørkt :) Sovepose brukte hun ganske lenge, litt usikker på hvorfor jeg sluttet med det. Kanskje jeg skal innføre den igjen.

Mitt inntrykk er at hun er trøtt når jeg legger henne til kvelden, men jeg kan ta feil altså. Det jeg kunne tenkt meg å prøve er å få til én hvil daglig. Men jeg synes ikke det er enkelt når hun sover fra f.eks 10-11.30, også skal holdes våken hele dagen. Idag gikk det siden hun sov fra 10.45-13.00, så da holdt hun det bare gående i 30 minutter før hun sovnet ikveld.

Det med flaska tror jeg du har helt rett i. Hun vet nok at den kommer om hun holder på lenge nok.
Til kveldsleggingen får hun en flaske, tidligere har hun fått den på eget rom, men nå får hun den på mitt rom for så at jeg bærer henne inn på sitt eget rom og oppi senga. Så er det ei flaske rundt kl 5-6 på natta/morgenen. Har skjønt det slik at hun bør drikke 4-5 dl frem til hun er 1 år, så litt må hun ha :p Mon tro om det er greit å gi til natta, siden jeg gir den på mitt rom? Får ikke i henne melk utenom til legging.
 
Back
Topp