Noen som er med? Vi tar oss sammen. Husarbeid. Flylady inspirert (lang tråd, hopp gjerne til slutten

Begynner vi å bli klare?

Skal vi starte fra Day 1: Shine your sink?
Hvem kjører flylady og hvem kjører eget opplegg?

Jeg har herved lagt overtiden bak meg og er klar for 2019 og med det er det tid for "nyttårsforsetter" og "ny start" og hele pakka :)
 
Begynner vi å bli klare?

Skal vi starte fra Day 1: Shine your sink?
Hvem kjører flylady og hvem kjører eget opplegg?

Jeg har herved lagt overtiden bak meg og er klar for 2019 og med det er det tid for "nyttårsforsetter" og "ny start" og hele pakka :)
Jeg er med, men oppdater meg, hva er flylady??
 
Jeg er med, men oppdater meg, hva er flylady??
Flylady er en amerikansk kvinne som har laget sitt levebrød utav å gi oss surrehoder rutiner i husarveiset (og selge produkter og sånn da, hun holder vel 3-4 folk om ikke mer i jobb)

Gratis tilgjengelig på flylady.com

Opplegget begybber med 31 babysteps som gir en introduksjon til systemet, jeg har skrevet en del om det før i tråden skal se hva jeg finner ifjen.
 
Flylady er en amerikansk kvinne som har laget sitt levebrød utav å gi oss surrehoder rutiner i husarveiset (og selge produkter og sånn da, hun holder vel 3-4 folk om ikke mer i jobb)

Gratis tilgjengelig på flylady.com

Opplegget begybber med 31 babysteps som gir en introduksjon til systemet, jeg har skrevet en del om det før i tråden skal se hva jeg finner ifjen.
Kuult! Tror jeg går for hennes!
 
Begynner vi å bli klare?

Skal vi starte fra Day 1: Shine your sink?
Hvem kjører flylady og hvem kjører eget opplegg?

Jeg har herved lagt overtiden bak meg og er klar for 2019 og med det er det tid for "nyttårsforsetter" og "ny start" og hele pakka :)

Ja, trenger dette:D Har blitt flinkere til å skylle oppvask raskere enn før og vasken er oftere tom nå. Så en skinnende oppvaskkum er oppnåelig:D
 
Ja, trenger dette:D Har blitt flinkere til å skylle oppvask raskere enn før og vasken er oftere tom nå. Så en skinnende oppvaskkum er oppnåelig:D

Jeg har derimot stadig en oppvaskkum full av oppvask som står i bløt (og mere som bre burde vart satt i maskinen) jevnt over krydret med melkekartonger og plast som "renner av seg" og i det hele tatt... Jeg trenger en HEFTIG runde der for å komme i grei rutine.
 
Kuult! Tror jeg går for hennes!

Det er litt kjekt om vi er flere som gjør det

Tidligere har vi kjørt en kombinasjon av at jeg postet dagens tekst fra henne med en oppsummering av hva vi var blitt enige om at vi gjør (dels fornorsking, dels litt andre rutiner vi i fellesskap ønsket å innføre, dels copy&paste)

Det gjør jeg gjerne igjen

Er det ønskelig å starte "så fort som mulig mens vi sprudler av tiltakslyst" som i I DAG, er vi datobundne listefreaks som liker best å starte 1.3 for da kan vi teoretisk ta 31 babysteps i løpet av mars? (sånn ideelt liker hodet mitt det, reelt vet jeg at det ofte blir et hvileskjær eller to rundt dag 10-12 for min del, og det er også den kritiske fasen hvor jeg gjerne ikke bare hviler, men faller av, hjelp meg forbi den!)

Skal vi ta "fri" i helgene, eller er vi der at helgene = husarbeid så kjør på? Med "fri" mener jeg at vi "gjør det vi gjør pr i dag" uten å legge på mer. Men disse 31 babysteps handler egentlig om å skape sine grunnleggende rutiner for å faktisk gjøre dette vi bør gjøre hver dag. Rydde av bordet, vaske opp, tømme vasken, tørke av benken, rydde disse plassene det hoper seg opp, få inn ukesrutiner på grunnleggende rengjøring, en daglig vask i maskina, inkl tørk og brett og LEGG PÅ PLASS, og sånt som mange altså bre "gjør uten å tenke på det" og en del av oss ikke gjør.
 
Jeg har derimot stadig en oppvaskkum full av oppvask som står i bløt (og mere som bre burde vart satt i maskinen) jevnt over krydret med melkekartonger og plast som "renner av seg" og i det hele tatt... Jeg trenger en HEFTIG runde der for å komme i grei rutine.
Jeg også.. grøss! Er vel bare å begynne??
 
Det er litt kjekt om vi er flere som gjør det

Tidligere har vi kjørt en kombinasjon av at jeg postet dagens tekst fra henne med en oppsummering av hva vi var blitt enige om at vi gjør (dels fornorsking, dels litt andre rutiner vi i fellesskap ønsket å innføre, dels copy&paste)

Det gjør jeg gjerne igjen

Er det ønskelig å starte "så fort som mulig mens vi sprudler av tiltakslyst" som i I DAG, er vi datobundne listefreaks som liker best å starte 1.3 for da kan vi teoretisk ta 31 babysteps i løpet av mars? (sånn ideelt liker hodet mitt det, reelt vet jeg at det ofte blir et hvileskjær eller to rundt dag 10-12 for min del, og det er også den kritiske fasen hvor jeg gjerne ikke bare hviler, men faller av, hjelp meg forbi den!)

Skal vi ta "fri" i helgene, eller er vi der at helgene = husarbeid så kjør på? Med "fri" mener jeg at vi "gjør det vi gjør pr i dag" uten å legge på mer. Men disse 31 babysteps handler egentlig om å skape sine grunnleggende rutiner for å faktisk gjøre dette vi bør gjøre hver dag. Rydde av bordet, vaske opp, tømme vasken, tørke av benken, rydde disse plassene det hoper seg opp, få inn ukesrutiner på grunnleggende rengjøring, en daglig vask i maskina, inkl tørk og brett og LEGG PÅ PLASS, og sånt som mange altså bre "gjør uten å tenke på det" og en del av oss ikke gjør.
Jeg pisker deg om du pisker meg! :happy112

Jeg tenker at om det ikke skal bli total kaos, så må det jo faktisk gjøres noe i helgene også. Trenger ikke vaske gulv og sånne ting, men oppvasken og ryddige pverflater bør man vel egentlig ha??

Vi skal ikke bare begynne a? Hva er det å vente med?
 
Jeg har derimot stadig en oppvaskkum full av oppvask som står i bløt (og mere som bre burde vart satt i maskinen) jevnt over krydret med melkekartonger og plast som "renner av seg" og i det hele tatt... Jeg trenger en HEFTIG runde der for å komme i grei rutine.

Kjenner til det, har oppvask i bløt i dettw øyeblikk:hilarious:

Er med på Flylady 31 babysteps. Ok for meg å bare begynne :cat:
 
Jeg kommer til å klippe og kopiere fra tidligere i denne tråden en del, for å slippe å skrive alt om igjen.

Men dette er ikke "mitt" opplegg, vi gjør det sammen, de som vil være med.

Fritt frem å slenge seg med for alle som trenger litt bedre rutiner for å få ting gjort sånn automatisk som hos dem som er født med støv på hjerna og bare gjør det uten å tenke. Vi vil gjerne smittes, men siden det visst ikke er så smittsomt, så må vi bare lære det. Dag for dag, gjøre det igjen og igjen til det er en vane.

Gjøre det igjen og igjen og igjen så blir det en vane. Det er det det greier seg om. Det sies at det tar 21 dager å danne en vane, Flylady sier at for os "she" (sidetrache et eller annet home executive eller noe sånn) så tar det 28 dager, for å ta en ekstra uke for å gjøre opp for de dagene det glipper. Jeg er nok absolutt der.
 
Ser et visst forbedringspotensiale her...
 

Vedlegg

  • 20190226_124435.jpg
    20190226_124435.jpg
    64,6 KB · Visninger: 16
Ok, here we go!!!

Først og fremst da er det litt sånn masse lesing på engelsk for den som gidder.

31 Beginner BabySteps

Beginners BabySteps
BabySteps are one of FlyLady’s main concepts for getting your home and life in order. Read what FlyLady has to say about BabySteps:



Your home did not get dirty in one day, and it will not get clean in a day, either. You have been living in clutter and CHAOS for many years; you are not going to get your home clean in a day. I do not want you to crash and burn. This is why I teach you to take BabySteps. If you try to do this all at once, you are going to be mad at me, because this will be like every other “get-organized” method you have tried. I want you to take your time. As you establish one habit, you will very easily be able to add another one to your routines. – FlyLady


So, what are the rules for BabySteps?

  • Establish small routines first and then work up to more items. Don’t try to do a full-blown routine the very first day. FlyLady’s routines are just an example to help you to develop your own. Pick three things for the morning and three things for the evening.
  • Consistency is the key to all of this. We have to take our time with our routines. They do not happen over night. It is the result of tiny changes over several months. BabySteps! If you try to accomplish this without taking the BabySteps, your habits will not be everlasting. BabySteps are the key. Yes, you can do your routines by looking at a list of things to do, but they have to become automatic, a part of you, for them to be life changing.
  • Take your time and enjoy the process. Don’t feel pressured to do it all at once. This is worth going slow. I did, and for once I didn’t throw in the towel; I did it one habit at a time. When I did fall, I was able to pick myself up and start again at anytime. It takes SHEs 28 days to establish a habit. Believe me, I have tried everything to not do this. Nothing ever worked for very long. It doesn’t matter if you miss one day; just get back on your horse and keep taking those BabySteps. It is the practice that makes it work.
Take your time with this! Don’t go too fast or try to jump ahead. As FlyLady says: This is worth the extra effort to go slow. I know it is not in our nature to plod along. We want what we want, and we want it now. You are going to have to quiet this voice in your head and take it one habit at a time. Consistency has its rewards. –


FlyLady

Are you ready to start BabyStepping?

31 Beginner BabySteps

Dear Precious New Member,

I know that you have become overwhelmed by your home and the chaos that you have been living in. We are here to help you, and it doesn’t cost you a dime. Keep in mind that your home did not get this way overnight, and it is not going to get clean in a day. We are going to teach you how to take BabySteps and establish little routines for getting rid of your clutter and maintaining your home. This system will work for anyone; it doesn’t matter if you work outside of your home, stay home with children, are retired, or work at home. You can do this; you have just need someone to pat you on the back and give you a great big hug to get you started.

The voices that you hear in your head keep telling you that you are behind and you have to get it all done now. We are going to quiet those negative voices that are beating you up constantly and replace them with a loving, gentle voice that tells you that you are not behind and you can do this one BabyStep at a time!

Let’s not get impatient with the process. Everything we do is going to help you replace those voices that put you down. We are here to lift you up and celebrate every little accomplishment.

Your very first BabyStep is to go shine your sink. Don’t listen to those voices that tell you that it not going to help your messy house. This is exactly where I started, and this little habit has changed my life! Take this BabyStep in faith and go do it. Here are the directions for shining your kitchen sink.

Are you ready to FLY!

FlyLady

Beginners BabySteps: Day 1 – Shine Your Sink


After you do this, you will keep it shiny by drying it out after each time you use it and making sure when you go to bed that it is shining so it will make you smile in the morning. This is how I get to hug you each day! That shiny sink is a reflection of the love that you have for yourself.

Our FlyLady system is all about establishing little habits that string together into simple routines to help your day run on automatic pilot. You can do this!

Not sure how to shine your sink?

Read FlyLady’s FLYing Lesson on how to shine your sink.
What do I do next?

Now that you have completed that very important first step. Follow the remainder Beginner BabySteps for the next 30 days. You can do this! Just click the link below.

FlyLady Tip of the Day
:
Make it fun and it will get done!


Dette kan virke litt overveldende. Og altså, seriøst. det er slett ikke sikkert du trenger å la vasken stå en time med klor altså, det hr jeg gjort en gang og det hadde igrunnen ingen effekt synes jeg. Tøm den. Vask den. (Jeg synes Zalo og Jif og en skruesvamp får meg en lang vei) Målet er en ren og skinnende oppvaskkum rett og slett fordi å møtes av den om morgenen i stedet for en hvor det står noe i blør fra kvelden før, oppvask til tørk og et par melkekartonger og noe plast til tørk, et pr joghurtbeger som ikke er helt vasket egentlig og den der havregrøten har nå egentlig stivnet.... Det gjør en forskjell.

Så i dag tømmer vi kjøkkenvasken (få det meste i maskina? Vask opp? sette vekk? Rydd ut av den i alle fall) og VASKER VASKEN!

Dag en folkens. Gjentar vi dette i 21 eller 28 dager, bruker 28 jeg og setter 25. mars som en måldato. Gjør jeg dette daglig til da skal det ideelt sett være blitt en vane. Jeg har aldri kommet så langt, jeg faller stort sett av rundt dag 10-15
 
Jeg pisker deg om du pisker meg! :happy112

Jeg tenker at om det ikke skal bli total kaos, så må det jo faktisk gjøres noe i helgene også. Trenger ikke vaske gulv og sånne ting, men oppvasken og ryddige pverflater bør man vel egentlig ha??

Vi skal ikke bare begynne a? Hva er det å vente med?

Vente for evt å få med flere, men det er ikke noe problem å bli med i tråden selv om vi ikke begynner alle på samme dag, det har vi med hell gjort før :) Det fine med en sånn tråd er at vi kan piske hverandre
 
Stort bilde, jeg kan slette bildene av Flylady der hun sitter hver eneste dag, men da fikk dere ett der :)

Den som vil må gjerne gå inn på flylady.com, registrere seg for eposter eller bre lese litt rundt, men jeg vet at mange mener siden er rotete ov uoversiktelig, og at man kan gå seg vill, samt at det uten tvil oser av amerikansk religiøs overbevisning
 
Jeg er også med! For min del kan vi gjerne droppe nye oppgaver i helgene. Jeg vet at jeg faller av en gang iblant, og da er det fint med to «fridager» for å starte på oppgaver jeg ikke har fått startet på, ellers blir jeg hengende så langt etter. :)
 
Back
Topp