Forkjøla

Tuttifrutti123

Forelsket i forumet
Julibarna 2019
Januarlykke 2026
Har blitt så sykt forkjøla med feber, tett hode og nese. Har måtte ta Paracet ett par ganger men er så skeptisk til nesespray. Står at det ikke skal taes hvis ikke høyst nødvendig. Noen med erfaring? :anyone

Har vært litt pjusk selv de siste dagene, og blødd mye fra nesen når jeg har snytt meg. Liker ikke nesespray så har brukt et sånt horn med vann og litt salt i, til å skylle nesa. Skånsomt og effektivt synst jeg :) God bedring til deg!

Har blitt så sykt forkjøla med feber, tett hode og nese. Har måtte ta Paracet ett par ganger men er så skeptisk til nesespray. Står at det ikke skal taes hvis ikke høyst nødvendig. Noen med erfaring? :anyone
Jeg har tatt nesespray men kun basert på info jeg har lest på nettet :p Tror Otrivin mot rennende nese skal være ganske trygg, men at otrivin mot rennende og tett nese skal man styre unna.

Saltvannsnesespray med menthol er gull her! Trenger ikke være bekymret for om det er skadelig, og mentholen hjelper til å åpne opp. :happy:

Ifølge trygg mamma medisin kan du også bruke vanlig nesespray

http://www.tryggmammamedisin.no/?page_id=433&tID=31

"Nesespray som inneholder enten xylometazolin eller oksymetazolin kan også trygtbrukes når du er gravid. Se faktaramme til høyre for informasjon om salgsnavn.

Sprayen virker i nesen og tas i svært liten grad opp i kroppen din. Derfor vil heller ikke medisinen påvirke fosteret. Du bør likevel ikke bruke nesesprayen i større doser enn det som er anbefalt i pakningsvedlegget, altså høyst én dose i hvert nesebor 2-3 ganger daglig."

Jeg bruker saltvannspray nå. Er forkjølet jeg også. Tror en blir ekstra tett når en er gravid altså... føles i alle fall sånn. :(

Nesespray er trygt for gravide. Det er farlig om virkestoffene fra mesespray hadde gått over i blodet, men siden det ikke skjer med nesespray så er nesespray trygt.

Jeg er faktisk mer restrektiv med Paracet enn nesespray :)

Nesespray er trygt for gravide. Det er farlig om virkestoffene fra mesespray hadde gått over i blodet, men siden det ikke skjer med nesespray så er nesespray trygt.

Jeg er faktisk mer restrektiv med Paracet enn nesespray :)
Ok. Ja prøver å unngå Paracet men tenker det er bedre å ta en enn å ha feber. På felleskatalogen står det at det er ok. :sour:

Man kan trygt ta inntil 3g Paracet i døgnet som gravid i en periode.
Ang. Nesespray anbefalte fastlegen min, da jeg var veldig forkjøla, at jeg kunne bruke Otrivin, men da kun en gang per dag, og at det kunne da være lurt å bruke på kvelden når jeg skulle sove for å få en best mulig natt.

Ønsker deg riktig god bedring ❤️

Har vært forkjølet og har hatt infeksjon i tilegg... fikk ikke lov til å ta Paracet en gang ...hostet til jeg brakk meg... fikk lov til å ta halslinser... er heldigvis frisk nå etter 2 uker i sengen

Man kan trygt ta inntil 3g Paracet i døgnet som gravid i en periode.
Ang. Nesespray anbefalte fastlegen min, da jeg var veldig forkjøla, at jeg kunne bruke Otrivin, men da kun en gang per dag, og at det kunne da være lurt å bruke på kvelden når jeg skulle sove for å få en best mulig natt.

Ønsker deg riktig god bedring ❤️
Takk for det, snyter meg ihjel her:eek:

Ok. Ja prøver å unngå Paracet men tenker det er bedre å ta en enn å ha feber. På felleskatalogen står det at det er ok. :sour:
Paracet er bedre enn feber ja :)
Poenget mitt var egentlig at nesespray er helt trygt å bruke. Tryggmammamedisin har listet opp alle de som er trygge er bruke og det er stort sett alle som selges reseptfri i Norge. Det finnes ingen restriksjoner på nesespray og gravide så du kan trygt bruke det slik det er anvist på pakken

Back
Topp