Hvilken stavemåte vil du velge?

H_7392

Glad i forumet
❤ Aprilbarna19 ❤
Noen navn har ulik stavemåte. Hva foretrekker dere og hvorfor?

Kristian vs Christian
Aleksander vs Alexander
Fillip vs Phillip
Kristoffer vs Christopher
Sofie vs Sophie

Jeg synes det er vanskelig å bestemme seg for hvilken stavemåte vi skal gå for :pompus:

På de du har skrevet foretrekker jeg skrivemåte nr 2 på de tre øverste og skrivemåte nr 1 på de to nederste.
Hvorfor er vanskelig å si, smak og behag :)
I mine øyne ser det finest ut slik, men det er jo ikke likt for alle

Liker best stavemåte nr 2 på alle, synes at det gjør navnene mer internasjonale og at det ser penest ut :-)

Kristian
Alexander
Filip
Kristoffer
Sofie

Ser ikke poenget med å ha flere bokstaver enn man trenger :p

Kristian
Alexander
Filip
Kristoffer
Sofie

Ser ikke poenget med å ha flere bokstaver enn man trenger :p

Akkurat det har jeg også tenkt, lettere jo færre bokstaver! ;)

Ellers synes jeg noen "ser" finere på engelsk og noen på norsk men har ikke klart å bestemme oss helt så ville bare høre hva andre tenker på når man ser navnene skrevet på forskjellige måter :rolleyes:

Norskest, enklest mulig. Kristian, Aleksander, Kristoffer etc

Mest mulig ujålete.

Kristian
Aleksander
Fillip
Kristoffer
Sofie

Jeg foretrekker
Christian
Alexander
Filip
Christopher
Sofie

Men det er omtrent likt for meg, den eneste jeg har en sterk preferanse for er Alexander, jeg synes ikke det ser så fint ut med ks av en eller annen grunn. Jeg liker ikke når navn gis ‘kreative’ skrivemåter for å bli ‘unike’, men alle disse er varianter som brukes i Norge selv om ch, x, ph gjør navnene mer internasjonale gjør de ikke navnene fremmede eller pretensiøse synes jeg.

Noen navn har ulik stavemåte. Hva foretrekker dere og hvorfor?

Kristian vs Christian
Aleksander vs Alexander
Fillip vs Phillip
Kristoffer vs Christopher
Sofie vs Sophie

Jeg synes det er vanskelig å bestemme seg for hvilken stavemåte vi skal gå for :pompus:

Kristian
Aleksander
Phillip
Kristoffer
Sofie

Christian
Aleksander
Filip
Kristoffer
Sofie

Datteren min heter Sophie til mellomnavn, men hun er oppkalt etter oldemora mi, så da ble det sånn. :p

Christian
Alexander
Filip
Christoffer
Sofie

Rett og slett fordi de jeg kjenner som har navnene har de slik, så er vant med dem på denne måten :joyful:

Christian
Alexander
Phillip
Kristoffer
Sofie

Synes det er det som "kjennes best ut" :)

Engelsk og "stille bokstaver" minner meg om rosabloggere og pretensiøse foreldre :p

Kristian
Aleksander
Fillip
Kristoffer
Sofie

ftw.

Dette!!
Og at man kan komplisere det veldig om ungene har problemer med lese-skriveopplæringen, altså det kan bli full forvirring med disse utenlandske måtene å skrive det på...når de ikke får lyd og bokstav til å stemme...enklest mulig tenker jeg...så kjedelig å må forklare skrivemåte hver gang man skal oppgi navnet sitt også...

Back
Topp