Du som også føler at navn blir "ødelagt"

Nordlys2018

Forumet er livet
❤️ Septemberlykke 2020 ❤️
...arggghhh. Er det ikke frustrerende?! :p

Jeg har veldig lett for å koble navn til personligheter. Heldigvis har jeg jentenavnet mitt som ingen kan ta fra meg (Linnea), men jeg sliter så med å finne et guttenavn. Synes alle de fine guttenavnene er ødelagt. De minner meg alle om situasjoner eller ansikter til folk jeg har fått inn synsnerva....

Ulrik (ser for meg det skjeve gliset til den kleppheslige (sorry, my opinion) mannen til pilotfrue-bloggeren)
Daniel (en i 20-årene som la an på meg og ville ha sex med meg når jeg var 15 år og jeg tenker bestandig på hvor pedofilt det faktisk var)
Andreas (en crazy ass sjef jeg hadde som var helt nevrotisk og slitsom)
Sander (en som hadde ADHD+20 andre diagnoser når jeg gikk på barneskolen, jeg skjønte ikke det og synes han var så skummel og ubehagelig at det enda sitter i meg som voksen)

etc etc? Har dere også det sånn? :p Hvorfor må hjernen knytte navn til opplevelser så sterkt? Noen måte å restarte det på? Har du kanskje kalt barnet ditt noe som var "negativt knyttet" og dermed gjort det "bra" igjen? :)
 
Jeg jobber en plass med tidvis mye gjennomtrekk og veldig mange kollegaer, ca 150 stk. Nei lista på navn er veldig lang. Tror vi av den grunn endte opp med et typisk bestefarsnavn
 
Har det veldig sånn med mange navn ja, og som deg, spesielt med guttenavn.. vi sliter med å finne navn til nestemann (som kommer om få dager) for å si det sånn :p
 
Så bra at vi har forskjellige meninger og assosiasjoner til navn:happy: Hadde vært kjedelig om alle hadde lik smak.
Her er Linnea på nei listen, hilsen mamma der en av barna heter Ulrik:joyful::D
 
Ja, mye ødelagte navn! Jeg jobber med barn i tillegg, så ville ikke bruke «jobbnavn» på egne barn, og da begrenset det seg jaggu fort!
 
Har det også sånn at jeg knytter navn jeg egentlig syns er fine til folk med samme navn som jeg ikke liker av diverse årsaker.
Men jeg tror at så fort man blir kjent med andre som man liker med det samme navnet så blir det «reparert» igjen.

Jeg hadde spesielt et navn som jeg syns var helt jævlig grunnet ei som het det. Jeg fikk mange PR etterpå en kollega med det navnet som etterhvert ble en god venninne. Jeg har nå kun gode tanker om navnet og forbinder det med min venninne og ikke hun jeg ikke liker
 
Ja, mye ødelagte navn! Jeg jobber med barn i tillegg, så ville ikke bruke «jobbnavn» på egne barn, og da begrenset det seg jaggu fort!
Uff, hvis jeg ikke kunne bruke jobbnavn hadde jeg ikke hatt noen igjen etter 15 år i barnehage :hilarious: men det er noen barn som jeg har hatt spesielle forhold til (mest de som har vært vanskelige/utfordrende) som blir utelukket da (heldigvis svært få). men noen av navnene på min liste er der nettopp pga nydelige barn på jobb med de navnene :)
 
Uff, hvis jeg ikke kunne bruke jobbnavn hadde jeg ikke hatt noen igjen etter 15 år i barnehage :hilarious: men det er noen barn som jeg har hatt spesielle forhold til (mest de som har vært vanskelige/utfordrende) som blir utelukket da (heldigvis svært få). men noen av navnene på min liste er der nettopp pga nydelige barn på jobb med de navnene :)

Hehehe! Jeg har ikke vært yrkesaktiv så lenge, så det var fremdeles noen navn igjen :hilarious:
 
Har flere navn på NEI-lista.. stort sett fordi jeg kjenner/Har kjent noen med navnet og en negativ assosiasjon til det o_O
 
Jeg har ingen sånne navn, men mannen, som en gang i tiden var 1 mobbeoffer, så 2 rusmisbruker, han har så mange atter hjælp.
 
Ja, sånn er jeg også. Kan ikke se for meg at jeg noengang kan velge et navn som jeg har tilknytning til på noe vis. Må liksom finne et navn som jeg ikke vet om noen som har.
 
Jeg ville ikke brukt et navn jeg hadde hatt et traumatisk forhold til (har heldigvis ingen slike), men ellers tenker jeg at man får nye assosiasjoner. Ville kanskje heller ikke brukt navn etter ekser.
 
Ja, jeg har ødelagte navn. Jeg har drevet mye med hunder og hester, så navn som Max, Luna, Jenny, Odin og mange flere er ødelagt for meg. Også noen navn fra mennesker jeg har støtt på i livet mitt har blitt «ubrukelige».
 
Har det sånn med en god del jentenavn selv. Folk som mobba meg på skolen, noen mobber meg enda (jeg går siste året på videregående så er snart 18. Blir mor som 18). Når andre kommer med forslag til jentenavn noen ganger på ungen er jeg veldig sånn «nope! Skjer ikke». Navna kan være ekstremt fine, men pga opplevelsen og hvem jeg forbinner navna med, takler jeg det ikke. Vil ikke pine ungen med de navna tenker jeg.
 
Det blir noe helt annet når du ser barnet ditt, og prøver ut navnet "på" barnet.
Mannens yndlingsnavn på listen til eldstejenta hadde jeg kjempedårlige assosiasjoner med, men så fort hun var ute, og vi fant ut at det var fra jentenavn-listen vi skulle velge, var det ingen tvil. Hun var en ******, og jeg har ikke en eneste gang tenkt på de negative assosiasjonene jeg hadde med navnet fra min barndom.
 
Dette er en av grunnene til at jeg insisterer på et skikkelig skjeldent navn. Så slipper man det problemet.
 
Uff, hvis jeg ikke kunne bruke jobbnavn hadde jeg ikke hatt noen igjen etter 15 år i barnehage :hilarious: men det er noen barn som jeg har hatt spesielle forhold til (mest de som har vært vanskelige/utfordrende) som blir utelukket da (heldigvis svært få). men noen av navnene på min liste er der nettopp pga nydelige barn på jobb med de navnene :)
Samme her
 
Her er det samboer som har vært helt håpløs. Da vi skulle finne navn til eldstemann, så var alt nei:rolleyes:
 
Back
Topp