Julegaver hos dere med barna 50/50

Jeg tenker at han er sur over noe han ikke trenger å være sur over. Hvis barna selv ønsker å gjøre det på den måten at de åpner noen 1.juledag, så bør han legge sine egne meninger til side og gjøre det sånn som barna ønsker det. Hvis de får så utrolig mange gaver, er det jo bare koselig for dem å åpne noen dagen etter også :)
 
Vandt med en sånn ordning fra jeg var liten og synes det er/var helt greit. Den vi ikke var hos, sendte med noen gaver og resten åpnet vi når vi kom i romjula.
En fin løsning synes jeg. Og synes reaksjonen hans var litt vel hard :p
 
Jag er stemamma, men ikke pokker om jag hade sendt med en eneste gave til moren! Hennes mission in life är å pröva å ödelegge ting han får fra oss och våres familie, och hvis det är fine dyre ting ser vi dem aldrig igen så det är helt uaktuellt. Han åpner sina gaver fra oss när han är här. (Nå er han her hver jul, för hon frånsa sig julen med han i retten, men hade det varit annenhver så hade det blivit sån iaf)
 
Men du har vel ikke barn 50/50?
Tror det er lett å si når man ikke står/har stått i situasjonen..
Nei jeg har ikke hart 50/50
Men 60/40 så da har jeg vel lov å mene noe da, og vel har også flere venner og alle feirer på selve julaften
 
Har ikke barn Som "deles", men har alltid hatt inntrykket fra venner og familie at det er ganske vanlig med 2 stk julaften. Begge foreldre vil jo sikkert gjerne se ungene pakke opp gaver fra dem,og å få den feiringa sammen. Av alle jeg kjenner tror jeg ikke jeg har hørt om noen som feirer "bare" 1 julaften . Uansett så bestemmer jo du dette selv. Han kan ikke bestemme hvordan du skal løse dette.
 
Jeg har ikke tenkt å lage en ny julaften med full julemiddag og styr, blir julekos som uansett hadde vært 1.juledag og at de da åpner resten av gavene..Og at jeg og min samboer får gavene fra dem..
Om du vil gjøre det sånn så gjør du det uavhengig av hva andre mener
 
Nei jeg har ikke hart 50/50
Men 60/40 så da har jeg vel lov å mene noe da, og vel har også flere venner og alle feirer på selve julaften

Klart det, jeg har bare hatt inntrykk av at du og barnefar er sammen :) my bad.
 
Virker hyggelig han eksen din:rolleyes: Trenger du å si til han at du ikke sender med alt da? Hva skal han liksom gjøre med det?
 
Vil bare nevne min opplevelse fra da jeg vokste opp. :) Feiret jeg julaften med mamma, eller pappa (vice versa) fikk jeg gavene fra den siden av familien/stefamilien den dagen. 1 juledag feiret vi "ny" julaften sammen med den andre forelderen. Broren min og jeg elsket den måten, vi fikk jo 2 julaftener. Ingen sure miner om det.

På selve dagen får barna så sykt mange gaver at de kun går på autopilot, de ser ikke lenger hva de får til slutt. Må da være helt ok å fordele det litt, så ser de faktisk hva de får, og rekker å glede seg over det.
 
Vi sender med alle gaver fra alle familier til den de feirer jul med. Gjort det i alle år og kommer å fortsette med det. Vi er av den oppfatning av at julaften er 1 dag i året og det er da julen feires. Men min ex hadde aldri sagt noe sånt til meg heller da... Vi har en ok tone.
 
Jeg har selv skilte foreldre, men feiret alltid jul med min mor. Og åpnet alltid alle gavene på julaften. Var vel en julaften jeg var 4 som noen gaver ble åpnet hos min far. (Men da bodde jeg også noen fylker unna).


Men jeg er jo separert nå. I år kommer vi til å feire jul sammen, men tenkte over det nå. Sånn begge veier. Så kommer ikke jeg til å sende med alle gaver fra min side av familien når han skal feire med sin på østlandet med våre felles unger. Sender med et par selvsagt, men ikke alt. (Det er det nok heller ikke plass til i bilen :p ) Hvordan han vil gjøre det med gaver fra sin side bestemmer ikke jeg.
 
Hvordan fordeles gavene i ettertid lurer jeg litt på? Blir alle gavene hos den som har ungene i jula? Eller blir halvparten med tilbake til den andre parten? Er det da tilfeldig hvilke ting som ender hvor? Eller holdes det styr på hva hver «side» har gitt?
 
Har ikke 50/50 men har annenhver jul da. Når det er pappajul har vi enten kveldsmat og gaveåpning lille julaften eller frokost med gaveåpning julaften, ofte med besteforeldrene der- litt avhengig av planer ellers. Får åpne gavene fra min og sambos side av familien, sender ikke med noen. Vil gjerne vite hva han får av hvem og det holder ikke faren styr på.

Når det er julaften her så åpnes det gaver med pappaen i romjulen - så pappaen sender ikke med gaver heller.

Det meste av leker fra farens familie blir værende der men får klær ol med da (han får med alt som trengs når han har samvær) , og han bestemmer selv om det er noen ting han vil ta med seg - det er jo tross alt hans. Men har vært greit at det blir litt påfyll av leker begge steder.

Syns det er greit å dele det, blir mer enn nok gaver på en gang uansett.
 
Synes det høres ut som en veldig fin ordning å dele opp gavene. Som du sier kan det fort bli for mye på en kveld og når ungene dine selv vil det, og de er jo de som skal være i sentrum, så ser jeg ingen grunn til å overkjøre det.

Hvis jeg var barn ville jeg hatt to julefeiringer og pakke åpninger. Sånn at jeg kunne få delt opplevelsen med begge to.
Hvis jeg og barnefar ikke hadde vært samboere ville jeg ønsket en slik løsning
 
Hvordan fordeles gavene i ettertid lurer jeg litt på? Blir alle gavene hos den som har ungene i jula? Eller blir halvparten med tilbake til den andre parten? Er det da tilfeldig hvilke ting som ender hvor? Eller holdes det styr på hva hver «side» har gitt?
Her holdes det styr på hvem sov gav hva og så er ungene også selv med å bestemme hva som skal være hvor.
 
Back
Topp