Julegaver hos dere med barna 50/50

Hvordan fordeles gavene i ettertid lurer jeg litt på? Blir alle gavene hos den som har ungene i jula? Eller blir halvparten med tilbake til den andre parten? Er det da tilfeldig hvilke ting som ender hvor? Eller holdes det styr på hva hver «side» har gitt?
Det er jo litt opptil barna å fåbestemme, er jo deres gaver
 
Jeg har ikke barn 50/50, men når vi er bortreist på julaften lar vi ofte flere gaver ligge igjen og åpner hjemme. Det viktige oss er at gavene fra de som er tilstede blir åpnet mens de er der :Heartred På ingen måte egoistisk å ville være der når barna åpner gavene fra deg og din samboers familie.

Da jeg var liten lot vi ofte noen gaver ligge igjen hjemme når vi reiste bort. Julaften ble like fin og spesiell, det ble mer tid til å sette pris på hver gave og så fikk vi en flott overraskelse da vi kom hjem fra ferie.
 
Vi har ikke 50/50, men annenhver jul.
I år skal han til faren, og da sender jeg ikke med gaver dit. Gavene fra oss blir åpnet på en ekstra julaften når han kommer hjem.
Faren sender med tilbake det meste av det han får der, tror han har litt leker igjen der.
Når det er jul hjemme får han med seg gavene hit. De ender opp hos oss igjen likevel, derfor synes vi at det er greiest slik.
Eldste trives godt med ordningen, så tviler på at han vil endre det. :)
 
Synes kanskje han overreagerer litt. Men jeg synes også det er EN julaften. Og synes det er smålig av skilte foreldre å gjøre så barna må feire (i varierende grad) to dager.

Det er ikke viktig for barna at de får åpne gavene så du kan se på, det er viktig for deg. Da har du feil fokus, tenker jeg. Man kjøper gaver til barna og ikke til de de blir pakket opp hos, så ser ikke problemet i det hele tatt med å sende samboerskjøpte gaver til eksmann...

Det beste man kan gjøre, for barna, når man er skilt er å samarbeide og jobbe for et godt forhold. I mine øyne burde man kunne feire jul sammen (også med nye kjærester og samboere), så bra burde forholdet være!
 
Synes kanskje han overreagerer litt. Men jeg synes også det er EN julaften. Og synes det er smålig av skilte foreldre å gjøre så barna må feire (i varierende grad) to dager.

Det er ikke viktig for barna at de får åpne gavene så du kan se på, det er viktig for deg. Da har du feil fokus, tenker jeg. Man kjøper gaver til barna og ikke til de de blir pakket opp hos, så ser ikke problemet i det hele tatt med å sende samboerskjøpte gaver til eksmann...

Det beste man kan gjøre, for barna, når man er skilt er å samarbeide og jobbe for et godt forhold. I mine øyne burde man kunne feire jul sammen (også med nye kjærester og samboere), så bra burde forholdet være!

Det BURDE också vara fred på jorden och alla borde ha pengar till mat och tak över huvudet. I en rosenrosa värld låter det du skriver fantastisk, men funker dessvärre ikke i praksis da många foreldrer blir egoistiska och bruker barna som våpen for å såra varandra utan att se att konsekvensen är att barnen blir lidande.

Har inte sett en eneste over här som har vokst opp med to ”julafton” som har lidit av det? Julen är barnens högtid, men det betyr inte att dem voksne ikke ska få lov å ha det bra dem og.
 
Herlighet for en reaksjon! :woot:

Her var det min eks som foreslo at han skjønte vi ville åpne selv med guttene i julen når jeg får de tilbake 28 Desember. Han ville gjøre omvendt til neste år. Da blir det litt lettere med fordelingen av pakkene :)

Hvis barna og vil åpne begge dagene ser jeg ingenting i veien med det. Han som er egoistisk spør du meg.
 
Synes kanskje han overreagerer litt. Men jeg synes også det er EN julaften. Og synes det er smålig av skilte foreldre å gjøre så barna må feire (i varierende grad) to dager.

Det er ikke viktig for barna at de får åpne gavene så du kan se på, det er viktig for deg. Da har du feil fokus, tenker jeg. Man kjøper gaver til barna og ikke til de de blir pakket opp hos, så ser ikke problemet i det hele tatt med å sende samboerskjøpte gaver til eksmann...

Det beste man kan gjøre, for barna, når man er skilt er å samarbeide og jobbe for et godt forhold. I mine øyne burde man kunne feire jul sammen (også med nye kjærester og samboere), så bra burde forholdet være!

Hvis barna selv ønsker å feire julaften to dager, skal man da overkjøre deres ønsker fordi det er viktig for deg å feire en gang? I trådstarters tilfelle ønsker barna å feire to dager
 
Personlig mener jeg at man kunn pakker opp gaver på julaften å sånn har jeg og x gjort det.
Derimot har samboeren mine sine barn julaften 2 ganger for julegavene blir ellers værende hos mor, syntes det er synd å i mitt hode helt feil men men.
 
Jeg tenker at det er greit å gjøre det barna vil. Men greit at de forstår da at det betyr det blir færre gaver til de på selve juleaften.

Har opplevd å feire sammen med barn som var delt 50/50 hvor de allerede før jul, sammen med den andre forelderen hadde åpnet alle havene fra familien til den foreldren de ikke skulle feire jul hos.

Det var da to potte sure barn på juleaften som skrek og klagde over at de fikk færre gaver enn de andre barna som var der (de andre barna hadde da alle gavene på juleaften)

Barna var gamle nok til å forstå de var 7 og 8. Men keg tror lilevell ikke de hadde innsett hva «konsekvensen» av at de allerede hadde åpnet halvparten av gavene før juleaften ville bety for de) det ble så mye sutring at det ødela dessverre stemninga for alle som var der både voksen og barn.
 
Jeg og BF er skilt, men vi feirer julen sammen hvert år da. Men om vi hadde delt julaften så hadde vi nok latt barna bestemme hvordan de ville hatt der mtp gaver.
 
Hvis barna selv ønsker å feire julaften to dager, skal man da overkjøre deres ønsker fordi det er viktig for deg å feire en gang? I trådstarters tilfelle ønsker barna å feire to dager

Mja. Men ønsker de det fordi de ønsker det eller ønsker de det for å tilfredstille mor.

Er nok ingen barn som tar skade av å feire jul to dager. Men jeg synes at foreldre burde samarbeide godt nok til at det ikke skal være nødvendig. Og det må man jobbe for, og svelge mange kameler på veien. Men det er det beste for barna, og det er i mine øyne det som er viktigst.
 
Nå hsr jeg bare et barn og er sammen med barnefar. Men vokste opp med skilte foreldre og alle gavene ble sendt med til den foreldren som hadde barna på julaften.
 
Har ikke delt omsorg for barnet, men et familiemedlem har det. I år ble det feiring med gaver lillejulaften hos oss og julaften hos bf. På lillejulaften lot jeg da min også få pakke opp halvparten av gavene sammen med han andre. Synes selv det var helt supert å dele opp, for det blir jo så mye gaver. Hos oss åpnet da han som ikke skulle feire julaften med oss alle gavene fra vår side på lille julaften. Mulig at det er en løsning han ikke ønsker når han blir større, men nå fungerer det veldig fint.
 
hun får med noen gaver når hun feirer med faren, men åpner flesteparten fra min side når hun kommer hjem. Vi har bydde 28/12 og da blir det ikke noe julefeiring men vi sitter sammen mens hun åpner gavene. Dette er gjort pga ellers så blir alle gavene liggende hos faren hvor hun er 2 netter i mnd. Når hun feirer jul her får hun alle gavene her og så tar hun med seg det hun ønsker når hun skal til faren.
 
Back
Topp