Pelskåpen fra mormor...

Anine91

Gift med forumet
Assistert-jentene
Påskekyllingene 2020
Jeg har en pelskåpe jeg har arvet, og den henger MYE i skapet. Altså, den kommer seg sjeldent ut! Jeg bruker den en sjelden gang i besøk eller selskap der jeg vet at folk vet hva jeg står for. Jeg er jo helt imot pelsdyrindustrien, men syntes det er greit å bruke "hele dyret" hvis man først skal slakte det for produksjon av mat (f.eks. sauer). Ville aldri kjøpt en ny pelskåpe (med mindre det var falsk pels), og har sterkt fokus på at produktene jeg bruker ikke skal være testet på dyr.

Men tilbake til poenget: Hva skal jeg gjøre med kåpen? Føler det blir helt bak mål å kaste den. Spiller det noen rolle at den er gammel, eller er det like galt som en "ny" pelskåpe?
 
Selg den. Da kan den få nytt liv hos noen andre :)
 
Selg den til noen som kan bruke den.
 
Selg den. Da kan den få nytt liv hos noen andre :)
Selg den til noen som kan bruke den.
Okei, ser at jeg formulerte meg litt dårlig. Hovedgrunnen til at jeg ikke bruker pelskåpen er jo fordi at jeg ikke gidder kommentarer fra ukjente ang. pelsdyr. Overreagerer jeg fullstendig?:wideyed: Jeg har jo ingenting imot å bruke den selv.

Jeg kommer nok ikke til å selge den. Da kan jeg like godt gå med den selv :) Ønsket bare å vite hvilke meninger folk har rundt det at andre går med gamle pelskåper.
 
Okei, ser at jeg formulerte meg litt dårlig. Hovedgrunnen til at jeg ikke bruker pelskåpen er jo fordi at jeg ikke gidder kommentarer fra ukjente ang. pelsdyr. Overreagerer jeg fullstendig?:wideyed: Jeg har jo ingenting imot å bruke den selv.

Jeg kommer nok ikke til å selge den. Da kan jeg like godt gå med den selv :) Ønsket bare å vite hvilke meninger folk har rundt det at andre går med gamle pelskåper.
Jeg tenker at hvis du kaster den, så blir det en enda mer nytteløs død for dyret det kommer fra. Jeg er helt forelsket i masse av de gamle pelsklærne vi har i familien, de er kjempevarme og gode. De er over 50år gamle fra ulv og rev.
Jeg ville ikke kjøpt meg en NY pelskåpe hvor dyret er drept ene og alene for pelsen, ihvertfall ikke av disse dyrene, men en som er arvet eller kjøpt brukt gjør meg ingenting.
Vi bruker jo saueskinn og reinskinn, jeg har ønsket meg reinskinn til tur i årevis, og der bruker man ofte hele dyret.
 
Selg den slik at noen kjøpe der istedenfor en ny en
 
Jeg har en pelskåpe jeg har arvet, og den henger MYE i skapet. Altså, den kommer seg sjeldent ut! Jeg bruker den en sjelden gang i besøk eller selskap der jeg vet at folk vet hva jeg står for. Jeg er jo helt imot pelsdyrindustrien, men syntes det er greit å bruke "hele dyret" hvis man først skal slakte det for produksjon av mat (f.eks. sauer). Ville aldri kjøpt en ny pelskåpe (med mindre det var falsk pels), og har sterkt fokus på at produktene jeg bruker ikke skal være testet på dyr.

Men tilbake til poenget: Hva skal jeg gjøre med kåpen? Føler det blir helt bak mål å kaste den. Spiller det noen rolle at den er gammel, eller er det like galt som en "ny" pelskåpe?
Jeg tenker at du ikke må bry deg om hva ukjente folk tenker. De som kjenner deg vet jo hva du står for sier du, og det er jo dem som betyr noe. Det er stor forskjell på en ny og gammel pels, samme som at det er forskjell på pels. Syns ikke noe om å bruke mink eller andre dyr i den kategorien der kun skinnet brukes (ny), men har ingen ting imot å bruke kanin, sau eller reinskinn. Men ingen spiser mink! Uansett hvilket dyr denne du har kommer ifra, så er det arvet, du har ikke støttet pelsindustrien noe mer. Og noen mener jo at all bruk av pels reklamerer for pelsindustrien, også bruk av fuskepels. Jeg har fått kommentarer på fuskepels, og det syns jeg blir for dumt. Bruk pelsen du, og om noen kommenterer på det, så er det bare å si det som det er, at den er arvet.
 
Jeg tenker at du ikke må bry deg om hva ukjente folk tenker. De som kjenner deg vet jo hva du står for sier du, og det er jo dem som betyr noe. Det er stor forskjell på en ny og gammel pels, samme som at det er forskjell på pels. Syns ikke noe om å bruke mink eller andre dyr i den kategorien der kun skinnet brukes (ny), men har ingen ting imot å bruke kanin, sau eller reinskinn. Men ingen spiser mink! Uansett hvilket dyr denne du har kommer ifra, så er det arvet, du har ikke støttet pelsindustrien noe mer. Og noen mener jo at all bruk av pels reklamerer for pelsindustrien, også bruk av fuskepels. Jeg har fått kommentarer på fuskepels, og det syns jeg blir for dumt. Bruk pelsen du, og om noen kommenterer på det, så er det bare å si det som det er, at den er arvet.
Men hvorfor har du ingenting imot å bruke kanin? Samtlige kaniner som brukes til mat eller skinn står stuet sammen i bittesmå bur i sin egen dritt..
 
Jeg tenker at så lenge den er arvet og gammel, og ikke drept for pelsen sin del, så kan du fint bruke den i familieselskaper :) men jeg ville nok ikke gått med den offentlig!
 
Men hvorfor har du ingenting imot å bruke kanin? Samtlige kaniner som brukes til mat eller skinn står stuet sammen i bittesmå bur i sin egen dritt..
Kaniner brukes da for mat? Har spist kanin, riktignok i utlandet. Men må da være greit å bruke hele dyret. Og hvordan vet du at samtlige kaniner er stuet i bittesmå bur i sin egen dritt?
 
Kaniner brukes da for mat? Har spist kanin, riktignok i utlandet. Men må da være greit å bruke hele dyret. Og hvordan vet du at samtlige kaniner er stuet i bittesmå bur i sin egen dritt?
Fordi jeg har vært der de "lager kaniner". Det er også en kjent sak at kaniner behandles på den måten.

Er det greit å behandle dyr som møkk bare fordi man skal spise dem? Mine kaniner bor på 12-13 kvm (over bakken, antall kvm under bakken er ukjent), det burde være minstemål for lekeplass for kaniner, som også burde bo 2 og 2 sammen, kastreres og få godt fôr. Slik har ikke avls-/matkaniner det idag.
 
Fordi jeg har vært der de "lager kaniner". Det er også en kjent sak at kaniner behandles på den måten.

Er det greit å behandle dyr som møkk bare fordi man skal spise dem? Mine kaniner bor på 12-13 kvm (over bakken, antall kvm under bakken er ukjent), det burde være minstemål for lekeplass for kaniner, som også burde bo 2 og 2 sammen, kastreres og få godt fôr. Slik har ikke avls-/matkaniner det idag.
Jeg sier ikke man skal behandle dyr som møkk. Jeg sier bare at bruker man hele dyret, så syns jeg det er mer ok. Kuer som f.eks brukes til å gi oss melk, de står time inn og time ut på bås. Ser ikke at de har særlig stor plass, jeg har besøkt en melkebonde, så sett det. Skal vi pirke, så blir det ikke mange dyr igjen vi kan nytte oss av. Da syns jeg det er verre å bruke dyret for kun 1 ting, som skinnet, og kaste resten.
 
Bruk kåpen om du har lyst å bruke den... om noen spør kan du si du har arvet den av mormoren din.

Hvem kastet en kåpe liksom som en har arvet?
Eller kan du si at det er faks pels om noen absolutt grave..
 
Nå syns jo jeg at pels er ekkelt (kan ikke ta på falsk engang og å ta på utstoppa dyr er også ubehagelig), så hadde kastet den eller solgt den. :p Ville ikke brukt den uansett for å sende feil signaler.
 
Hadde det vært meg å hadde blitt spurt så hadde jeg sagt at den har jeg arvet fra mormor å ferdig med det.

Nå ser jo mye ny fuskpels veldig ekte ut per i dag sålangt jeg har fått med meg, så er ikke sikkert det er så mange som hadde bitt seg noe ekstra merke i det. Nesten alle har jo fuskpels på hettekragen på vinterjakken. Å mye «bodywarmere» er både til barn å voksne er jo laget av fuskpels.

Salget av ekte pels går ned i en fart ( takk og pris) så om jeg ser noen i en pelskåpe nå for tiden går jeg somregel bare utifra det er fusk.

Jeg har en sommerkjole som min mormor hadde som jeg verdsetter veldig høyt da den både er fin å passer meg bra siden jeg er lik henne i kroppen, så jeg skjønner at den har sentimental verdi for deg :)
 
Jeg tenker at folk vil ha forståelse for at du bruker en pelskåpe som du har arvet. Ingen har jo egentlig med hvorfor du bruker den, men svaret er jo at du bruker den fordi du har arvet den og at den derfor betyr mye for deg :)
 
Back
Topp