ettåring oppstart i barnehage

Bie92

Blir kjent med forumet
Hei!

Trenger å lufte hodet mitt. Planen var å jobbe redusert fordi vi ikke fikk barnehageplass. Jenta vår er veldig sosial og blid og det har gått veldig fint i åpen barnehage. Nå plutselig fikk vi vite at hun får plass likevel, og jeg har måttet omstille hodet fra å tenke at hun skulle starte i barnehage som nærmere 20 mnd gammel til bare 13 mnd.

Planen har vært at det ska være en meget myk overgang, har mye fleksibilitet i jobben og tenkte å bruke resten av desember på tilvenninga og ha bare noen timer i barnehagen av gangen, så øke på i januar. Merker at denne tilvenninga er kanskje mer vanskelig for meg enn for barnet mitt nå, hun ser ut til å trives forløpig og er veldig trygg der.. (vært der to ganger) men JEG bekymrer meg over veldig mye; lokalet til barnehagen er lite og gammelt, eks. det er mulig å lukke dørene til stellerom (tenker da ift. overgrep, men jeg mistenker jo ikke de ansatte selvfølgelig - de virker kompentente og dyktige). Det er en liten barnehage med bare 2 andre unger på hennes alder, de andre er større.. Jeg er så redd for at den voksne som skal være hennes kontaktperson ikke skal se henne nok og hennes behov. Hun er så liten i forhold til de andre. Vurderer egentlig å bare si fra meg plassen og jobbe redusert som planlagt. I tillegg er det masse småting rundt på gulvet fra de store barna, legobiter, perler, barbie-ting som er "perfekt" for å få i halsen. Ser også at det er ikke så god bemanning. Flere store barn der da, men regnet ut at det er ca. 4.5 barn per voksen? Kontaktpersonen til jenta mi virker grei, men samtidig virker det som at hun har 4-5 andre unger å holde styr på i tillegg, men de er eldre da. Hva ville dere gjort da?

Er så bekymret :( Har hatt opp noen av bekymringene mine, men ikke at jeg vurderer å bare vente med hele opplegget til hun er blitt eldre.
 
Jeg hadde ventet med å sende henne. Vår datter har alltid vært super sosial og trygg, gått vær dag i åpen bhg fra 9 mnd alderen til bhg start. Hun begynte når hun var 23 mnd. Perfekt alder, da kan hun kommunisere, gjøre seg forstått, er robust og ikke kan styres med av de eldre barna på avd. Ser de yngste hos oss blir gjerne mye dyttet og «mobbet» av de eldre. For de er enkelt bytte. Samt så viser mange studier at mest gunstige alder for bhg start er 2 år. Barnet har det best hjemme med mor/far frem til den alderen.
Og det er så mye som skjer i alder 1 til 2, du går glipp av mye ved å sende henne i bhg. Den tiden er helt unik så jeg oppfordrer deg til å utnytte den best mulig :)
 
Begge mine har begynt ved 11-12 mnd, har ikke vært noen problemer overhodet.
 
Jeg hadde ventet med å sende henne. Vår datter har alltid vært super sosial og trygg, gått vær dag i åpen bhg fra 9 mnd alderen til bhg start. Hun begynte når hun var 23 mnd. Perfekt alder, da kan hun kommunisere, gjøre seg forstått, er robust og ikke kan styres med av de eldre barna på avd. Ser de yngste hos oss blir gjerne mye dyttet og «mobbet» av de eldre. For de er enkelt bytte. Samt så viser mange studier at mest gunstige alder for bhg start er 2 år. Barnet har det best hjemme med mor/far frem til den alderen.
Og det er så mye som skjer i alder 1 til 2, du går glipp av mye ved å sende henne i bhg. Den tiden er helt unik så jeg oppfordrer deg til å utnytte den best mulig :)

Jobber du i barnehage? :) Ja, enig i det du skriver om at 2-års alderen er bedre sånn sett.
 
Syns det gikk fint med vår når han var 12,5 mnd. Men de var 5 barn på samme alder i august og 9 i januar. Litt annerledes når det er blanda aldersgruppe kanskje.
 
Jeg hadde ventet med å sende henne. Vår datter har alltid vært super sosial og trygg, gått vær dag i åpen bhg fra 9 mnd alderen til bhg start. Hun begynte når hun var 23 mnd. Perfekt alder, da kan hun kommunisere, gjøre seg forstått, er robust og ikke kan styres med av de eldre barna på avd. Ser de yngste hos oss blir gjerne mye dyttet og «mobbet» av de eldre. For de er enkelt bytte. Samt så viser mange studier at mest gunstige alder for bhg start er 2 år. Barnet har det best hjemme med mor/far frem til den alderen.
Og det er så mye som skjer i alder 1 til 2, du går glipp av mye ved å sende henne i bhg. Den tiden er helt unik så jeg oppfordrer deg til å utnytte den best mulig :)

Enig i dette!
 
Vårt barn kommer til å begynne i barnehagen som 2 åring. Anbefaler absolutt å vente om du har mulighet til det, det er jo stor forskjell på 13 og 20 mnd synes jeg :)
 
Jeg har jobbet på avd med barn fra 1-5 år, det har gått helt supert. Destore passer godt på de små og de dulles mye med.
Opplevd lite dytting sp det kan jeh ikke si jeg kjenner meg igjen i.
Alle barn er forskjellige, for min var det perfekt å starte i bhg da han var 13 mnd
 
Personlig ville jeg ventet. Har også ei på 1 år og hun skal ikke i barnehage før hun har fylt ihvertfall 2 år. Det gjorde ikke storesøster heller.

Alle må gjøre det som de føler er best for seg, følg mammahjertet :)
 
Jeg hadde ventet om det er en mulighet. :) Mine var1,5 år da de begynte. Helt perfekt for oss :)

Det er ingen hemmelighet at barnehager ofte er underbemannet/dårlig voksentetthet og da får ikke ettåringene alt de trenger. Jobber i barnehage selv så dette har jeg sett en del av.
 
Min var ca 13 mnd da hun begynte i barnehagen. Nå er hun 1 år og 5 mnd. Hun ELSKER barnehagen, og kan ikke komme dit fort nok om morgenen. Hun er sosial, og i tillegg en av de tøffe ettåringene som går rett bort til de eldre på avdelinga (småbarnsavdelingen opp til 3 år). Hun er godt likt av de eldre barna, og de eldre barna hilser og sier «hei» og navnet hennes når hun kommer. Jeg angrer ikke et sekund på at hun begynte når hun gjorde, hun er virkelig glad i å gå i barnehagen. Noen dager vil hun nesten ikke hjem når jeg henter, for det er så artig i barnehagen. For oss var dette helt perfekt. Husk at det er viktig å ha en åpen dialog med barnehagen uansett når du ønsker at barnet ditt starter. Luft gjerne dine bekymringer og tanker til personalet. Barnehagen ønsker jo at foreldrene også skal føle seg trygge. Håper du finner ut hva som er best for dere.
 
Mine har begynt 18 og 19 mnd gamle. Gått helt fint.

Jobber i barnehage jrg også. Vi fikk tilbud om barnehageplass når eldste var 9 mnd.! Vi takket nei. Veldig glad for det. Verken han eller vi var klar. Har du mulighet så er det greit å vente. Bare pass på at du ikke mister plass på søknadslisten. Men det kan gå hardt utover økonomien å være hjemme lenge. De siste årene har vi omtrent ikke hatt ferie sammen.. pga barn uten barnehage og for å forlenge tiden hjemme. Det er litt kjedelig..

Opplever også at det kan hende at de små kan bli skubbet og veltet over ende. Men det skjer også med eldre barn om de herjer litt mye. Men de små er veldig opptatt av de store og kopierer deres atferd
 
Smålego og andre småting en en kan få oppi «svelgboksen» skal ikke finnes på en avd med barn under 3 år. Dette kan du ta opp med styrer.
De kan bruke det på f eks grupperom med lukket dør, så de små ikke kommer inn.

Jeg jobber selv på en avd med barn fra 2-4 år. 2 åringene får ikke komme i nærheten av smålego. De har egen duplo de kan bygge med. Ikke har de finmotorikk til å bygge med smålego heller.

Krev at en avd som tar imot 1 åringer skal være designet for de små.
 
Jeg hadde ventet med å sende henne. Vår datter har alltid vært super sosial og trygg, gått vær dag i åpen bhg fra 9 mnd alderen til bhg start. Hun begynte når hun var 23 mnd. Perfekt alder, da kan hun kommunisere, gjøre seg forstått, er robust og ikke kan styres med av de eldre barna på avd. Ser de yngste hos oss blir gjerne mye dyttet og «mobbet» av de eldre. For de er enkelt bytte. Samt så viser mange studier at mest gunstige alder for bhg start er 2 år. Barnet har det best hjemme med mor/far frem til den alderen.
Og det er så mye som skjer i alder 1 til 2, du går glipp av mye ved å sende henne i bhg. Den tiden er helt unik så jeg oppfordrer deg til å utnytte den best mulig :)
Hva gjør dere med mobbingen?
 
Er ikke nødvendigvis noe galt med å sende en ettåring i barnehagen, man må se an de ansatte og se an barnet :)

Noen barn takler bedre å starte som 13 mnd enn som 24 mnd, andre det motsatte.
Vårt barn kommer til å begynne i barnehagen som 2 åring. Anbefaler absolutt å vente om du har mulighet til det, det er jo stor forskjell på 13 og 20 mnd synes jeg :)
 
Sønnen min var 1 år og datteren min var 1,5 år. Hadde vi hatt råd og muligheten, hadde vi nok venta 1 års tid med barnehageåret. Men det gikk dessverre ikke. Barnehagestarten gikk fint og de har stortrivdes i barnehagen begge to heldigvis :happy:
 
Hva gjør dere med mobbingen?
De passer på men med 4 barn per ansatt så får de ikke med seg alt. De guttene blir jo snakket til. Vet ikke hva mer tiltak pga mitt barn blir verken plaget eller plager. Mobbe er nok kanskje sterkt ord, og hva alt jeg vet er det normalt spesielt blandet gutter å knuffe og være røffe, de er med hverandre men også får de minste gjennom gå ekstra. Det er min oppfatning fra da jeg henter og leverer. Jeg kjenner bare på den klumpen jeg hadde hatt i magen hvis det var mitt barn. Dog nå er det barnet veldig glad og ser ut som trives tross for han får gjennomgå endel.
 
Jobber du i barnehage? :) Ja, enig i det du skriver om at 2-års alderen er bedre sånn sett.
Nei :) Men føler jeg kan relatere noe med tanke på jeg jobber innen helsevesenet. Men ønsker å gjøre så mye men begrenser seg pga personal og ressurser. Vi har fantastiske dyktige ansatte, men det er 4 barn per ansatt, så at barna er såpass store så de er selvgående er en stor fordel. Føler en 1 åring ikke kan få den oppfølgingen den egentlig trenger, pga er 3 andre som må få like mye :)
 
De passer på men med 4 barn per ansatt så får de ikke med seg alt. De guttene blir jo snakket til. Vet ikke hva mer tiltak pga mitt barn blir verken plaget eller plager. Mobbe er nok kanskje sterkt ord, og hva alt jeg vet er det normalt spesielt blandet gutter å knuffe og være røffe, de er med hverandre men også får de minste gjennom gå ekstra. Det er min oppfatning fra da jeg henter og leverer. Jeg kjenner bare på den klumpen jeg hadde hatt i magen hvis det var mitt barn. Dog nå er det barnet veldig glad og ser ut som trives tross for han får gjennomgå endel.
Høres ikke ideelt ut.
 
Er ikke nødvendigvis noe galt med å sende en ettåring i barnehagen, man må se an de ansatte og se an barnet :)

Noen barn takler bedre å starte som 13 mnd enn som 24 mnd, andre det motsatte.
Neida, mener ikke at det er noe galt med det heller. Men jeg har kun min egen erfaring og er glad vi har utsatt bhg start. Føler barnet mitt er mye bedre rustet til å starte som 2 åring istedet for 1 åring :)
 
Back
Topp