ettåring oppstart i barnehage

Smålego og andre småting en en kan få oppi «svelgboksen» skal ikke finnes på en avd med barn under 3 år. Dette kan du ta opp med styrer.
De kan bruke det på f eks grupperom med lukket dør, så de små ikke kommer inn.

Jeg jobber selv på en avd med barn fra 2-4 år. 2 åringene får ikke komme i nærheten av smålego. De har egen duplo de kan bygge med. Ikke har de finmotorikk til å bygge med smålego heller.

Krev at en avd som tar imot 1 åringer skal være designet for de små.


Ingen regel som sier det ikke kan være Lego og annet smått på avd med barn under 3 år. Det er nok opp til hver barnehage.
Og,å si at 2-åringer ikke kan bygge Lego er feil,mange klarer det veldig godt.
 
Neida, mener ikke at det er noe galt med det heller. Men jeg har kun min egen erfaring og er glad vi har utsatt bhg start. Føler barnet mitt er mye bedre rustet til å starte som 2 åring istedet for 1 åring :)
Ja, blir jo en vurdering man må ta :) hørt begge deler
 
Frøkna mi begynte 11 mnd gammel. De var bare 2 stk på hennes avdeling, og den andre ungen er 12 mnd. De fikk en veeeldig myk start med en ansatt på de fast. Nå har de begynt å være litt med 1-2 åringer og det går helt fint :) men merker jo de har det bedre i mindre grupper (6barn) istedenfor 12 barn da. Nå begynner heldigvis flere av barna på hennes alder til jul og etter nyttår så da vil det være flere faste voksne og de skal være på sin trygge avdeling. Det blir nok enda bedre. Har kjent litt på det mtp om hun blir sett osv, men det blir hun. Basale behov blir dekket, men slik som JEG som mamma ser henne, og har dekket behovene og hver minste lille signal ifra henne, det kan jeg ikke forvente at en bhg ansatt gjør.:)
 
Her er det to ulike problemstillinger føler jeg.
1. Er det for tidlig å starte nå?
2. Kan jeg stole på at barnet mitt blir tatt vare på i bhg.?
Mange barn på 13 mnd takler helt fint å begynne i barnehagen, jeg vil si de fleste, men for noen vil det være lurt å vente litt og det er selvfølgelig heller ikke feil å vente, selv om ungen er klar :) Sønnen min begynte da han var 14,5 mnd og det gikk superbra! Men jeg vurderte han til at han var en sosial og trygg gutt som bare synes det var gøy være sammen med andre barn og voksne. Etter påskeferien bare lo han når vi gikk inn porten i bhg :)
MEN hadde jeg ikke følt at barnehagen var god og møtte mitt barns behov hadde jeg lett tatt han ut og hatt han hjemme lenger. Så hvis du ikke stoler på bhg og de ansatte og har en dårlig følelse av stedet ville jeg takket nei til plassen..
Når det gjelder bemanning blir det ett litt annet regnestykke når man har blandet avdeling 1-6 år. Siden man regner 3-3,5 barn under 3 år pr voksen og 6-6,5 barn over 3 år pr voksen.. Jeg vil tro at de alltid har flere voksne med de små hvis de deler gruppa, noe de burde gjøre hvis de skal klare å møte både store og små sine behov :)

Jeg har jobbet på småbarnsavdeling i 15 år og har helt klart sett barn som ikke er klare for barnehagen, men jevnt over går det veldig bra :)
 
Ingen regel som sier det ikke kan være Lego og annet smått på avd med barn under 3 år. Det er nok opp til hver barnehage.
Og,å si at 2-åringer ikke kan bygge Lego er feil,mange klarer det veldig godt.

Ja, noen klarer det. Men i en barnehage må en tenke sikkerhet. Hva foreldre velger hjemme er opp til hver enkelt. Men en bhg er en pedagogisk institusjon, og en skal kunne forsvare sine handlinger og planer.

Det er mange barn og ikke nok voksne til å være «en på en» derfor har vi ganske strenge regler for å ivareta sikkerheten på hvert enkelt barn.

I verste fall kan det bli et fatalt utfall om et barn kveles av en legobit, og da skal du som pedagog forsvare dine valg og planer i en evt rettsak.

Duplo og annen konstruksjonslek kan utfordres på andre måter enn smålego..
 
Ja, noen klarer det. Men i en barnehage må en tenke sikkerhet. Hva foreldre velger hjemme er opp til hver enkelt. Men en bhg er en pedagogisk institusjon, og en skal kunne forsvare sine handlinger og planer.

Det er mange barn og ikke nok voksne til å være «en på en» derfor har vi ganske strenge regler for å ivareta sikkerheten på hvert enkelt barn.

I verste fall kan det bli et fatalt utfall om et barn kveles av en legobit, og da skal du som pedagog forsvare dine valg og planer i en evt rettsak.

Duplo og annen konstruksjonslek kan utfordres på andre måter enn smålego..


Risikovurdering,viktig. Men nedskrevne regler på dette har vi ikke. Kanskje i din bhg,men nasjonalt,nei.
 
Risikovurdering,viktig. Men nedskrevne regler på dette har vi ikke. Kanskje i din bhg,men nasjonalt,nei.

Mtp «svelgkoppen» bør en tenke over hvilke smådeler som ligger på gulvet eller er tilgjengelig for de minste.
Det er ikke en national «regel» men pga mange barn og få voksne har vi ikke oversikt i en hver situasjon hele tiden, derfor velger vi å ha egne baser med smålego, egne baser med duplo osv for sikkerhetens skyld
 
Mtp «svelgkoppen» bør en tenke over hvilke smådeler som ligger på gulvet eller er tilgjengelig for de minste.
Det er ikke en national «regel» men pga mange barn og få voksne har vi ikke oversikt i en hver situasjon hele tiden, derfor velger vi å ha egne baser med smålego, egne baser med duplo osv for sikkerhetens skyld


Ok.
 
Min startet som 14,5 måned og det gikk veldig fint. Men de hadde høy voksentetthet (høyere enn norm) og stabil voksengruppe, vi var veldig heldige! Også var det flere 1-åringer enn 2-åringer, så de var flinke til å dele opp i smågrupper og la de store være for seg og utvikle seg, mens de små fikk mer trygghet. De var jo også mye sammen, men syns de hadde en god balanse. Men her funket det og kjentes trygt ut fra dag 1, hadde ikke magefølelsen vært på plass hadde vi kanskje prøvd å utsette litt :)
 
Back
Topp