Dyre vogner....

FintFerdig

Betatt av forumet
Det er mange år siden sist jeg fikk barn, og kan ikke huske at vognutvalget var så stort da. Nå ser jeg at det finnes vogner til over 10.000 kroner og i vogndebattene ser jeg at mange er veldig spesifikke på hvilken vogn - og til og med farge de skal ha.

For meg er dette med vogn en jungel med alt for stort utvalg.

Jeg ser jo også at man får tilsynelatende like gode duo-vogner til under 2000 kroner. Det jeg egentlig lurer på er hva som er så bra med de svindyre vognene som gjør at man ender opp med et slikt kjøp? Hva går jeg glipp av om jeg kjøper en veldig billig vogn? Jeg klarer ikke se forskjellen, men jeg er jo redd for at jeg går glipp av noe vesentlig?

Der må jeg bare si i mot deg kjenner jeg, jeg har prøvd over 50 vogner i løpet av 3 unger og en duovogn til 2000 kan virkelig ikke måle seg med en til 10000, ihvertfall ingen av de jeg har prøvd.... så hva er bra med de svindyre? Jeg vil si det handler mye om kvalitet og ekstrautstyr, til bugaboo og emmaljunga bl.annet kan man kjøpe nye hjul, kalesjer osv som passer til, på den måten kan man fornye vogna og tilpasse den etter årstid[emoji5]

Vi kjøpte vogn til 5000-5500 tusen da vi ventet førstemann (vogn med sportsdel og bag), og vi bruker den til andremann også. Bagen er ganske stor, så kan brukes lenge. Eneste ulempen må nok være at baby sitter fra den som triller når man bytter til sportsdel, men jeg har ikke brydd meg om det da både jeg og baby syns det har vært greit :) jeg har easywalker sky :)

For oss handler det om at vi venter tvillinger, så da begrenses utvalget en god del. Vi har og så elbil og vogna må passe i vår lille bil, vi skal forhåpentligvis ikke ha stasjonsvogn..

Da blir det fort en dyr vogn.

Vi har kjøpt "dyr" vogn, den har gode garantier, du kan få service på den i butikk, den har masse valgfritt ekstrautstyr, man kan bytte alt mulig på den om det trengs. Den kan omgjøres til søskenvogn med en adapter til 500kr, den er i aluminium, så både lett og sterk samtidig som den kan pakkes kjempeliten på reise. Den har justerbar lufting til barnet og både bag og sittedel kan snus den veien vi vil ha den der og da.
Vi slipper å kjøpe ny vogn trolig noen sinne såfremt vi behandler den pent. Har ikke dårlig samvittighet på å bruke en del penger på noe man bruker flere ganger om dagen i årevis.
Samme som med klær, sorry mac altså, men den jakka til 500kr er rett og slett ikke like varm og isolerende som den jeg har til 3000. Samme med sko, og vogn, hvorfor skal barna prioriteres annerledes bare for å spare penger?

Legg merke til at dette er mine tanker, jeg bor i et utrolig hardt klima der mange vogner rett og slett ikke tåler vinteren.

Last edited:
For oss så ble det billigere å kjøpe en litt dyrere vogn som fikk plass i bilen, enn å kjøpe ny bil :P

Med en Toyota Auris med hundebur baki så utgår de fleste vogner. Men vi fikk plass til Bugaboo Buffalo. Hadde egentlig tenkt til å kjøpe en annen(som kosta rundt 6.000), men det var ikke sjans å få den inn bak i bilen.

Jeg vil påstå at det er stor forskjell i kvalitet, trillekomfort og utstyr på dyre og billige vogner. Jeg har hatt to dyre vogner (Emmaljunga) men også vært borti billige og middels dyre og det er noe helt annet. Det skal sies at jeg er ganske kresen og kvalitetsbevisst på alt, da. Om man ikke er så nøye på det på generelt nivå klarer man seg sikkert fint med en billig en. Og selvfølgelig, har man ikke råd til å bruke masse penger så går det helt fint med en billigere også, men jeg for min del har valgte å investere litt i vogn som brukes så mye. Jeg må bare understreke at jeg ikke har kjøpt dyre vogner fordi de er dyre men fordi de har kvaliteten, utseende og (tilleggs)utstyr jeg vil ha. Vi ønsker også at den skal kunne brukes til de barna vi skal ha, og ikke måtte kjøpe ny underveis.
Signerer alt dette. Har man ikke råd til en ny dyr vogn, kjøp den pent brukt - da får du uansett en bedre vogn enn om du kjøper en som i utgangspunktet er billig.

Jeg signerer de over. Stor forskjell i kvalitet og trillekomfort. Mere ekstrautstyr, lettere å få tak i deler om noe skulle bli ødelagt.
Og, man kan også få en god del igjen for en "dyr" vogn ved videre salg. Så har plutselig ikke vogna kosta så mye allikavel ;)

Jeg signerer de over. Stor forskjell i kvalitet og trillekomfort. Mere ekstrautstyr, lettere å få tak i deler om noe skulle bli ødelagt.
Og, man kan også få en god del igjen for en "dyr" vogn ved videre salg. Så har plutselig ikke vogna kosta så mye allikavel ;)
Det virker som gjensalg av vogn kanskje varierer litt fra plass til plass, her er det tregt på det markedet hvis man kommer opp i litt høyere summer. Eneste unntak jeg har lagt merke til er tvillingvognen bugaboo donkey (?), den virker som det er lett å få solgt :happy:

Kjøpte meg brukt vogn simo, til 2500 kr i 2010. Beste vogna jeg har hatt til baby, hadde den til frøken nr 2 også. Men gikk over til ei vogn til 2500 kr ny! Og den er kjempe god til barn som sitter selv. Tror mange vogner til under 10 lapper er like god på mange måter, det spørs jo hva man ser etter og trenger.
Kravet vårt var full ligge og sittestilling og mulig og snu bagen:)

Vi hade en tutek turran till första. Kostet 5000:- ny, med sportsdel, bagdel, stellebag, regnskydd og myggnetting. Alltså en realtivt billig vogn vill jag si. Jag ELSKET den, men den gick maaaange mil och i löpet av 1,5-2 år var vognen SLUT! Den var oppbrukt. alltså ikke snakk om å få igen noe för den. Lik Emmaljungan i modellen men langt ifra samma kvalitet! Billige vogner er också väldigt ofta kortere i ryggen vilket innebärer att du inte kan ha den till barnet är så stort. Är mycket å sätta sig in i! Skriv en lista med ting du liker/ikke liker och så provkör i butikkerne! faste/svingbare hjul, luft/Eva-hjul etc. Lycka till!

Det virker som gjensalg av vogn kanskje varierer litt fra plass til plass, her er det tregt på det markedet hvis man kommer opp i litt høyere summer. Eneste unntak jeg har lagt merke til er tvillingvognen bugaboo donkey (?), den virker som det er lett å få solgt :happy:
Godt mulig det altså. Vi har fått en grei pris for begge de vognene vi har solgt og utifra det jeg ser den vogna vi har nå ligger ute for, så tror jeg vi får en grei pris for den også.
Sånn opplever jeg det utifra venninner som har solgt typ emmajunga ol også ;)
Hva slags vogn, farge og dekk har nok mye å si i tillegg til hvor man bor.

Godt mulig det altså. Vi har fått en grei pris for begge de vognene vi har solgt og utifra det jeg ser den vogna vi har nå ligger ute for, så tror jeg vi får en grei pris for den også.
Sånn opplever jeg det utifra venninner som har solgt typ emmajunga ol også ;)
Hva slags vogn, farge og dekk har nok mye å si i tillegg til hvor man bor.
Ingenting er vel bedre enn det :) tror grunnen til at den tvilling/søskenvogna er så populær her, er fordi så få selger brukt av den typen :p

Man får solgt stort sett alt i hele landet om man er villig til å sende[emoji5]

Man får solgt stort sett alt i hele landet om man er villig til å sende[emoji5]
Ja, det er sant :) men jeg ser mange som kun legger de ut for salg på kjøp og salg-grupper på fb, går ut fra at de da gjerne vil få solgt til noen som kan hente :p

Har hatt både dyre og billige vogner. Hadde en cybex priam som kosta over 8000 på 25% tilbud. Solgte den etter et par måneder, drittvogn :p har hatt city elite som er av den billige klassen, helt grei men for brei for mitt bruk.
Moweo curro lux 3, billig (2000 kr ny). Fantastisk vogn. Supergod å trille, vendbar, store lufthjul. Litt stor sammenlagt og litt kort i ryggen.
Premier er veldig god (ganske rimelig 4000 ny). Kan bytte hjul for bedre trilling. Lang i ryggen, relativt liten sammenlagt.
Nå har vi mini gt som er perfekt for vårt bruk. Ikke så brei som elite, men fortsatt god å trille og relativt liten sammenlagt.
Har hatt mange andre også.

Vogner er litt smak og behag. De beste jeg har hatt, har ikke vært av de dyreste. Favoritten utenom mini gt hsr vært moweo vogna til 2000 :) det er litt prøving og feiling, men jeg ville ikke vært skeptisk til å prøve en billig en før man investerer i en dyr. Hvem vet, kanskje du elsker den billige du kjøpte :)

Er jo forskjell på 2000 og 10.000 også! Kunne aldri brukt så mye på vogn. Vår (babyjogger mini GT) kostet brukt 3500 inkl bag, selges nok for ca samme sum.

Vi er veldig fornøyd med den. Eneste grunn til at vi vurderer bytte er sportsdelen da jeg ønsker skjerme Leah i større grad.

Har også en Stokke Scoot. Den syns jeg virker billig lagd for å være fra et kjent merke.

Jeg tenker at hva som er dyrt har noe med prioriteringer å gjøre. Hva man er villig til å betale for. Det varierer jo fra person til person.

Jeg synes det et dyrt å bruke tusener av kroner på en sydentur som varer i 1-2 uker også er den «borte». Å bruke mange tusenlapper på en vogn jeg skal trille barnet mitt i hver eneste dag i timesvis synes jeg det er mye lettere å forsvare. Jeg har kun vært på to flyturer på seks år. Men jeg bruker heller litt penger på slikt som skal brukes i det daglige.

Jeg kjøpte en svært pent brukt (som ny) Emmaljunga-vogn (Mondial Deluxe) til 7500. Ny hadde den kostet 11500. Og jeg angrer ikke. Den har mange gjennomtenkte og gode løsninger som ventilasjon, innebygd myggnetting og solskjerming, bagen er stor og varer lenge, understellet er av metall og er svært solid og i god kvalitet, de store lufthjulene og understellet med demping gjør vogna til en drøm å trille overalt, også over fortauskanter og i ulent terreng. Slikt er viktig for meg.

I tillegg er vogna fin å se på, som også betyr litt for meg. Opplevelsen av å trille vogna blir enda bedre, og da blir trilleturene enda hyggeligere :)

Kan man klare seg med en vogn til 2000kr? Ja, helt sikkert :) men vi prioriterer alle forskjellig

Takk for alle innspill :)
Jeg har nok «råd» til å kjøpe en dyr vogn - jeg sliter bare litt med å forstå hvordan den kan være SÅ mye bedre enn en billig vogn. Og hvilke funksjoner jeg/barnet vil savne hvis vi velger en rinelig vogn. Og jeg vil jo ikke kjøpe en dyr vogn bare fordi den er dyr eller populær. Problemet mitt er vel gjerne at det er så enooooormt mye å velge i, så jeg skulle ønske det ikke var så mye jeg måtte ta stiling til.
Men kanskje alle dere erfarne har noen tips til meg?

Jeg vet egentlig ikke hva jeg ønsker, men spontant kommer jeg på følgende kriterier:
- vendbar sittedel
- full eller tilnærmet full liggestilling på sportsdel.
- justerbart håndtak (høydeforskjell meg og mann)
- store, solide hjul. Jeg bor på landet og skal ikke trille på kjøpesenter etc. Gjerne 3-hjuling.
- avtagbar frontbøyle på sportsdelen.
- mulighet for å dra kalesjen langt frem på sportsdelen. Gjerne «vindu» i kalesjen så jeg kan titte inn på barnet hvis det sitter vendt fra meg.

Dette blir sistemann, så jeg har ikke behov for søsketilpassing eller at den skal brukes til flere barn. Vi har stor bil, så størrelse er egentlig ikke et kriterie. Jeg har tidligere hatt hoftebarn, så om jeg får det igjen så er det jo en fordel at det er plass til hoftepute i bag-delen. Er liten selv og har pleid å få barn som er under snittet i høyde, tror derfor ikke rygglengden på sittedelen er avgjørende.

Noen tips? :p

Back
Topp