Erfaring med astma og graviditet

minoja

Elsker forumet
Noen som har astma og har gått gravid?
Endret astmaen seg? Fikk du noen plager mtp astmaen?
Trente du noe og hvordan gikk det med astma og graviditet?
Vil gjerne høre positive og negative erfaringer :)
 
Er i uke 21 nå, og kan ikke si jeg har merket noen endring. Mer tungpustet de første ukene, men det skjer jo mange.
 
Jeg syns faktisk astmaen ble bedre under graviditeten. Var litt tungpustet til tider, men det har jeg forstått at er helt vanlig, også blandt de som ikke har astma. :)
 
Med nr 1 ble den litt bedre, men aller mest merket jeg bedring av allergi. Med nr2 merket jeg vel ingen endring.
 
Jeg har astma, men har vært mer eller mindre helt fin de siste årene. Merker noe mer til det nå under graviditeten, men ikke så mye at jeg har tatt medisiner
 
Astmaen min kjenner jeg ikke noe til og har ikke gjort det ved noen av mine graviditeter :)
 
mer slim, men annet enn det føler jeg ikke noen forskjell
 
Syns astmaen ble mye bedre og etter førte graviditet har den generelt hvert mye bedre også.

Ble jo tungpustet under graviditeten men det er jo vanlig og ble ikke mer enn det som er vanlig, hadde ingen astma anfall ihvertfall og hvert medisinfri i nesten 7 år nå [emoji16]
 
Meeket lite til det før på søutten men tungpust da er uansett vanlig.
 
Jeg syns faktisk astmaen ble bedre under graviditeten. Var litt tungpustet til tider, men det har jeg forstått at er helt vanlig, også blandt de som ikke har astma. :)
Aldri hørt om. Hva mener de, som har fortalt deg det, er årsaken til denne tungpustheten?
Derimot har jeg fått streng beskjed om at tungpusthet skal tas på alvor (såfremt man ikke har kjent astma), for det kan være lungeemboli som er årsaken til det. Og det kan være dødelig.
 
Aldri hørt om. Hva mener de, som har fortalt deg det, er årsaken til denne tungpustheten?
Derimot har jeg fått streng beskjed om at tungpusthet skal tas på alvor (såfremt man ikke har kjent astma), for det kan være lungeemboli som er årsaken til det. Og det kan være dødelig.


Det jeg mener, som jeg sikkert kunne utdypet bedre, er at det ikke er uvanlig at man blir fortere sliten i pusten når man er gravid. Det fleste jeg kjenner som har vært gravide har for eksempel blitt mere «pesete» når de går opp trapper. Dette har jeg også fått bekreftet av både lege og jordmor. Og hvis du ser lenger opp i tråden er det flere enn meg som sier de har opplevd det å være mer tungpustet som gravid.

Jeg håper og tror at alle, både gravide og ikke gravide, som opplever en plutselig tungpusthet går til legen.
 
Last edited:
Det jeg mener, som jeg sikkert kunne utdypet bedre, er at det ikke er uvanlig at man blir fortere sliten i pusten når man er gravid. Det fleste jeg kjenner som har vært gravide har for eksempel blitt mere «pesete» når de går opp trapper. Dette har jeg også fått bekreftet av både lege og jordmor. Og hvis du ser lenger opp i tråden er det flere enn meg som sier de har opplevd det å være mer tungpustet som gravid.

Jeg håper og tror at alle, både gravide og ikke gravide, som opplever en plutselig tungpusthet går til legen.
Det håper jeg også. Men jeg tror det ikke (særlig ikke hvis man kan lese at det er helt normalt).

Jeg skjønner hva du mener, men det er mer mot slutten av svangerskapet når ungen presser mot lunger og indre organer. Samtidig er det jo et symptom på emboli, så kan gå litt inn i hverandre det, skummelt...
 
Jeg ble hakket bedre i en periode av svangerskapet med første, men så ble d trangt og dårligere lungekapasitet. Måtte øke dosen medisiner!

Denne gangen er jeg medisinfri og slimfri, men mye pga årstiden også. Regner med jeg må starte med medisiner snart, for merker jeg sliter mer med pusten (andre har kommentert at jeg puster tungt).
 
Back
Topp