BF er uenig i barnebidrag- what to do!

Rugenella

Forelsket i forumet
Vi har en datter på 6 måneder og vi gikk fra hverandre for ca 1 måned siden.
Ingen problematisk brudd og vi har vært i mekling og blitt enig om samvær. BF jobber turnus så jenta vår er hos han 3 dager på dagtid i friuken sin. dvs. 6 dager ila en måned med ca 6 timer +- per gang. Og det funker greit.

MEN når det kommer til barnebidrag er vi IKKE enig. Jeg har tatt i utgangspunkt fra bidrags kalkulatoren til Nav og lagt meg litt mindre i håp om å bli enig, det er snakk om 2500,- per måned. Men han mener at det ikke er en rettferdig sum siden jeg i tillegg vil få utvidet barnetrygd (har søkt om det). Barnetrygd og barnebidrag blir til sammen 4440,- og han mener at det ikke er realistisk...han er veeeeldig opptatt av at jeg får en ekstra barnetrygd og sier rett ut at han ikke vil at jeg skal "tjene" på at han betaler "for mye".

Han mener at vi skal gå gjennom alt av vanlige utgifter som mat, bleier osv og at han skal betale ut i fra det. og hver gang jenta vår trenger noe utenom det så skal jeg gi han beskjed så skal han overføre halvparten av det. så hver gang jeg skal kjøpe en krem på apoteket eller et klesplagg så må jeg altså sende en melding og be han føre over halvparten. Det er jo håpløst!!!:confused005

Jeg ønsker å ha EN sum og forholde meg til og ferdig med det! nettopp fordi jeg vet at det kommer til å bli diskusjoner i fremtiden om ting som han kanskje ikke ønsker å være med på, eller at han mener at det ikke er behov for det og det. Fordi jeg VET at det vil komme!

Vi hadde en diskusjon om det i dag, og vi ble nok en gang ikke enig. så da sier han at han da får gå for 70/30. Så da sier jeg til han at da handler det jo kun om penger for han, siden han vil gå for 70/30 for å slippe å betale så "mye". Jeg ønsker ikke å gå under 2500,- og sa at da må vi kanskje ta det via nav da, som kommer til å bli dyrere. Men da skal han altså gå for 70/30, selv om han også mente at det beste er at jenta vår har basen sin hjemme hos meg og skal sove hos meg. Gjerrig kaller jeg det:arghh:

Hvordan gjør dere andre alene der ute med bidrag?
 
Altså. Hvis han syns 2500 er for mye, så trenger han en realitetssjekk. Jeg ville I ALLE FALL ikke hatt noe av å notere utgifter å be om penger hver gang. Skal du da også notere hvor mange av barnets klær du vasker i vaskemaskinen, og hvor mange gram syltetøy som går til frokost? Det er vanvittig mange utgifter som ikke er direkte gjenstander knyttet til barnet, som høyere strømutgifter til vaskemaskin, trommel, oppvarming, varmtvann osv, mer mat både til deg om du ammer og til barnet (og ikke minst matsvinn), mer bensinutgifter da man ofte har behov for å kjøre mer. Alt dette er jo forsøkt å tatt hensyn til i kalkulatorer som SSB og NAV bruker.

Nå er ikke jeg i samme situasjon, da jeg ikke har noe valg. Jeg må ta alt gjennom NAV, men hadde nok gjort det uansett. Det er flere fordeler med det.
For det første, slipper jo dere å synse og mene om hva som er riktig bidrag, spesielt siden han mener kalkulatoren til NAV er feil. Da blir det fastsatt. NAV tar også med i regnestykket både dobbel trygd og eventuell kontantstøtte, støtte til barnetilsyn osv.
For det andre vil du kunne få bidragsforskudd de månedene han velger å ikke betale/ikke har råd til å betale. Det er vel ikke usannsynlig at det kan skje en eller annen gang.
For det tredje blir det automatisk regulert etterhvert som barnet vokser. Man trenger kun ny utregning om lønn eller utgifter endres i stor grad.

Og dét synes jeg de 1300 kronene er verdt. [emoji4]
 
Altså. Hvis han syns 2500 er for mye, så trenger han en realitetssjekk. Jeg ville I ALLE FALL ikke hatt noe av å notere utgifter å be om penger hver gang. Skal du da også notere hvor mange av barnets klær du vasker i vaskemaskinen, og hvor mange gram syltetøy som går til frokost? Det er vanvittig mange utgifter som ikke er direkte gjenstander knyttet til barnet, som høyere strømutgifter til vaskemaskin, trommel, oppvarming, varmtvann osv, mer mat både til deg om du ammer og til barnet (og ikke minst matsvinn), mer bensinutgifter da man ofte har behov for å kjøre mer. Alt dette er jo forsøkt å tatt hensyn til i kalkulatorer som SSB og NAV bruker.

Nå er ikke jeg i samme situasjon, da jeg ikke har noe valg. Jeg må ta alt gjennom NAV, men hadde nok gjort det uansett. Det er flere fordeler med det.
For det første, slipper jo dere å synse og mene om hva som er riktig bidrag, spesielt siden han mener kalkulatoren til NAV er feil. Da blir det fastsatt. NAV tar også med i regnestykket både dobbel trygd og eventuell kontantstøtte, støtte til barnetilsyn osv.
For det andre vil du kunne få bidragsforskudd de månedene han velger å ikke betale/ikke har råd til å betale. Det er vel ikke usannsynlig at det kan skje en eller annen gang.
For det tredje blir det automatisk regulert etterhvert som barnet vokser. Man trenger kun ny utregning om lønn eller utgifter endres i stor grad.

Og dét synes jeg de 1300 kronene er verdt. [emoji4]

Ja jeg er så enig, det er håpløst!
jeg ba han om å komme med en sum han mener er rettferdig, siden han hittil ikke har kunnet komme med noe beløp men bare har poengtert at det er urettferdig. men mest sannsynlig så vil vi ikke bli enig, så da får det bli gjennom nav.
 
Ja jeg er så enig, det er håpløst!
jeg ba han om å komme med en sum han mener er rettferdig, siden han hittil ikke har kunnet komme med noe beløp men bare har poengtert at det er urettferdig. men mest sannsynlig så vil vi ikke bli enig, så da får det bli gjennom nav.
Ja, han kan ikke bare nekte uten eget forslag. Du kan jo f.eks. gi han en frist?
 
Da ber du Nav om å regne ut og kreve inn bidraget, da hjelper det ikke hva far men er riktig eller ei.
 
Få utregningen gjort av NAV, enkelt og greit.
 
Jeg gjorde det enkelt, nav fikk hente opplysninger selv. For vi ble aldri enig.
Min tror jo ikke på meg når jeg sier skolemelk for 2 barn koster rett over 1000 i halv året. Jeg må hver gang screenshotte regningen haha...

Han tror en barnebursdag med ca 10 barn koster 200 kr.

Han tror barnebidrag på 3000 skal dekke , klær, SFO, mat, aktiviteter. Så det er mange ganger jeg gjerne bare ville latt han få barna fullt og jeg annen hver helg. Så han kan få se selv.

Han betaler jo ikke til din shopping . Det er til deres felles barn. Hans unge . Han minnet veldig om min x...

Jeg lot også nav regne ut , for hvis vi tok privat og han da kanskje ikke betaler en mnd eller kommer med unnskyldninger , så står jeg der uten noen ting. Via nav, får man fast utbetalt .
 
Jeg orker ikke å krangle med barnefedre om bidrag, og har derfor regnet ut igjennom NAV :)
Da er det nav som er vanskelige, og ikke en av oss :p
 
Vil bare si at jeg kjenner ei som gjorde det via nav og fikk mye mindre enn hun egentlig skulle få/regnet med å få fordi de tok utgangspunkt i hans lønn og hans utgifter. Og hva som da ble igjen ekstra. Han var lur og sendte alle fakturaer til nav slik at han dokumenterte utgiftene sine og dermed ble det ikke nok til å dekke barnebidrag.
 
Vil bare si at jeg kjenner ei som gjorde det via nav og fikk mye mindre enn hun egentlig skulle få/regnet med å få fordi de tok utgangspunkt i hans lønn og hans utgifter. Og hva som da ble igjen ekstra. Han var lur og sendte alle fakturaer til nav slik at han dokumenterte utgiftene sine og dermed ble det ikke nok til å dekke barnebidrag.

Men uavhengig av fars inntekt har man vel rett på et bidragsforskudd som beregnes ut fra mors inntekt?
 
Men uavhengig av fars inntekt har man vel rett på et bidragsforskudd som beregnes ut fra mors inntekt?
Ja det tror jeg, men vet ikke hvordan de regner det:) men her var det vel snakk om at de seg imellom ikke klarte å bli enige, og da gå via nav for å få det krevd fra barnefar, og da kan nav bestemme at han skal betale mindre enn hva hun regner med hvis han klarer å dokumetere utgiftene sine, om jeg ikke tar feil regner de barnebidrag utifra overskuddet til den som skal betale. Var det de hvertfall gjorde i dette tilfelle.
 
Ja det tror jeg, men vet ikke hvordan de regner det:) men her var det vel snakk om at de seg imellom ikke klarte å bli enige, og da gå via nav for å få det krevd fra barnefar, og da kan nav bestemme at han skal betale mindre enn hva hun regner med hvis han klarer å dokumetere utgiftene sine, om jeg ikke tar feil regner de barnebidrag utifra overskuddet til den som skal betale. Var det de hvertfall gjorde i dette tilfelle.

Joda, det stemmer nok... er vel sånn at far ikke skal måtte betale over evne heller..
 
Back
Topp