Introduksjon av fast føde

Går dårleg her[emoji4] Ikkje interessert. Prøver litt graut kvar dag og kokt frukt/grønnsak innimellom.
 
Nå får lille grøt hver kveld og grønnsak/fruktmos til lunsj ca hver dag. Vi begynte med smaksprøver når han var 4,5 mnd ca. Har fått smakt på en god del grønnsaker og frukt. :) Vi begynte når han alltid var våken når vi spiste middag, så har han alltid fått litt mat samtidig som oss. :)
 
Magen stoppet opp med grøt, så måtte kutte det ut igjen. Nå sitter han greit selv, så da får han prøve seg på å spise litt grønnsaker selv ved middagsbordet. Går sakte fremover
 
Går dårleg her[emoji4] Ikkje interessert. Prøver litt graut kvar dag og kokt frukt/grønnsak innimellom.
Hvor lenge har dere holdt på da? Var sånn i starten her også, men så plutselig de siste dagene nå har han begynt å få sansen for det. Lager litt grimaser men vil som regel bare ha mer likevel hehe:)
Jeg brukte litt en sånn «feed me» innimellom med fryst mos i - godt for kløende gommer også får han prøve å spise litt selv, og det likte han fra dag en! Så tenker kanskje at det hjalp litt slik at han ble vant med litt andre smaker enn melk og dermed også tok fra skei etter hvert. Verdt å prøve om du ikke allerede har :)
 
Magen stoppet opp med grøt, så måtte kutte det ut igjen. Nå sitter han greit selv, så da får han prøve seg på å spise litt grønnsaker selv ved middagsbordet. Går sakte fremover
Åå så synd. Vi har ikke prøvd grøt ennå. Men vurderer å prøve en dag siden han nå er vant til litt mat :) har bare fått smaksprøver av grønnsaksmos og fruktmos så langt!
Hvilke grønnsaker gir dere som han kan spise selv?:)
 
Hvor lenge har dere holdt på da? Var sånn i starten her også, men så plutselig de siste dagene nå har han begynt å få sansen for det. Lager litt grimaser men vil som regel bare ha mer likevel hehe:)
Jeg brukte litt en sånn «feed me» innimellom med fryst mos i - godt for kløende gommer også får han prøve å spise litt selv, og det likte han fra dag en! Så tenker kanskje at det hjalp litt slik at han ble vant med litt andre smaker enn melk og dermed også tok fra skei etter hvert. Verdt å prøve om du ikke allerede har :)

Takk for oppmuntringa! Vi gir ikkje opp [emoji4] har halde på av og på sidan 4 mnd, men har skjønt at det ikkje nyttar å ha det travelt. Sånn dings til å suge /spise sjøl er sikkert veldig lurt ja.
Går litt betre no, og særleg når han får små små mengder om gongen og er i godt humør. Heldigvis legg han på seg godt og er nøgd med morsmelk enn så lenge
 
Har prøvd å ha banan i "fruktnett" av silikon et par ganger. Og det likteskjønte hun. Holder denne selv og kan bruke lang tid på å suge ut små bananbiter.
Ellers får hun litt smaksprøver av grønnsaksmos og fruktmos, og begynt med litt grøt.
 
Åå så synd. Vi har ikke prøvd grøt ennå. Men vurderer å prøve en dag siden han nå er vant til litt mat :) har bare fått smaksprøver av grønnsaksmos og fruktmos så langt!
Hvilke grønnsaker gir dere som han kan spise selv?:)

Går seg vel til etterhvert :)
Foreløpig har han fått kokt gulrot, brokkoli, potet, søtpotet, avokado, pære, banan, melon. Han nærmest angriper maten [emoji14] hehe

I dag fikk han smake litt brødskive og :)
 
Går seg vel til etterhvert :)
Foreløpig har han fått kokt gulrot, brokkoli, potet, søtpotet, avokado, pære, banan, melon. Han nærmest angriper maten [emoji14] hehe

I dag fikk han smake litt brødskive og :)
Åå så masse spennende! Hvor gammel er han? Er så redd for at han skal få av biter som skal sette seg fast. Men har jo lest at det er bra at de får smake og kjenne på maten på egen hånd!
 
Takk for oppmuntringa! Vi gir ikkje opp [emoji4] har halde på av og på sidan 4 mnd, men har skjønt at det ikkje nyttar å ha det travelt. Sånn dings til å suge /spise sjøl er sikkert veldig lurt ja.
Går litt betre no, og særleg når han får små små mengder om gongen og er i godt humør. Heldigvis legg han på seg godt og er nøgd med morsmelk enn så lenge
Nei det kan visst ta lang tid med enkelte! Men så lenge de er fornøyd med morsmelk så er jo det bra:) så går det seg vel til!
 
Han ble 6 mnd om søndag :)
Jeg har passet på så det ikke er altfor harde biter han har, da jeg tenker at det er lettere å både tygge og svelge. Litt knute i magen første gang han satt litt i halsen, men han beviste fort at brekningsrefleksen er i orden ihvertfall. De ordner vel som regel greit opp i det selv. Bare passe på at de kan sitte oppreist i stol så de får ut igjen om de brekker seg.
I dag fikk han middag med oss, som var "omelett" stekt i ovnen med brokkoli, blomkål, søtpotet og paprika. Uten salt og melk :) Han ble ganske så grinete når han ikke hadde noe foran seg å plukke i [emoji14] hehe
Mesteparten på gulvet, men han fikk da gomlet i seg en del og [emoji106]
Åå så masse spennende! Hvor gammel er han? Er så redd for at han skal få av biter som skal sette seg fast. Men har jo lest at det er bra at de får smake og kjenne på maten på egen hånd!
 
Her styrer vi faktisk litt med å starte med fast føde. Har en del magevondt[emoji53] bæsjer litt hele dagen, og om natta har det og kommet litt. Prøvd å ikke gi noe særlig grøt i dag og gav heller avokado og mango mos. Vet ikke om det er noe i grøten hun reagerer på, eller om det er overgangen til fast føde [emoji53] hun kommer på do, men litt diaré og ofte. Tror hun holder på å få tenner og så jeg vet ikke om det bare er magen..
 
Her styrer vi faktisk litt med å starte med fast føde. Har en del magevondt[emoji53] bæsjer litt hele dagen, og om natta har det og kommet litt. Prøvd å ikke gi noe særlig grøt i dag og gav heller avokado og mango mos. Vet ikke om det er noe i grøten hun reagerer på, eller om det er overgangen til fast føde [emoji53] hun kommer på do, men litt diaré og ofte. Tror hun holder på å få tenner og så jeg vet ikke om det bare er magen..
Åå så kjedelig for lille<3 håper det ordner seg! De må vel bli litt vant til maten.
Mini her har fått forstoppelse nå..har bare gitt ulike frukt og grønnsaksmoser. Hadde tenkt å starte med grøt nå, men siden han ble forstoppa har vi venta litt nå. Han fikk litt sviskemos i dag, så håper at det gjør susen!
 
Her stoppet magen opp på grøt, så jeg kuttet det ut litt. Prøvde igjen med noen brødskiver, og det kan se ut som det er kornprpdukter han reagerer på. Så nå er det stopp i alt med korn, så håper jeg det fungerer med annen mat.
Kålrot syntes han var kjempegodt, og ble illsint når han ikke hadde mer foran seg [emoji14]

Her styrer vi faktisk litt med å starte med fast føde. Har en del magevondt[emoji53] bæsjer litt hele dagen, og om natta har det og kommet litt. Prøvd å ikke gi noe særlig grøt i dag og gav heller avokado og mango mos. Vet ikke om det er noe i grøten hun reagerer på, eller om det er overgangen til fast føde [emoji53] hun kommer på do, men litt diaré og ofte. Tror hun holder på å få tenner og så jeg vet ikke om det bare er magen..
 
Back
Topp